[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Min uppfattning om inlägg 1 är att Volvon är viktig ur ett trivselhänseende utom när man tankar. Behålla med minimal körsträcka och lägsta möjliga försäkringskostnad, kanske avställd ibland är det bästa. Till detta kompletterar man med en privatägd begagnad Hyundai Ionic Electric som man kör så mycket man kan. Det framgår inte om värdet i Volvon krävs för angiven budget. Men om inte, är detta det bästa alternativet. Kör typ fem år med lösningen och gör ett omtag under tiden eller när tiden löper ut. Troligen kommer kärleken till Volvon att falna ganska fort.
Min uppfattning är en annan, TS vill ha en bil, inte två. Det finns inget affektionsvärde i Volvon, hen är beredd att byta bort den om ersättaren kan erbjuda samma storlek, komfort och säkerhet.
Min slutsats av tråden är att det ännu inte finns någon batteribil som uppfyller de kraven, det närmaste man kommer är någon laddhybrid men pga pendlingssträckan kommer det då ändå att bli en hel del tankande.

Min uppfattning är en annan, TS vill ha en bil, inte två. Det finns inget affektionsvärde i Volvon, hen är beredd att byta bort den om ersättaren kan erbjuda samma storlek, komfort och säkerhet.
Min slutsats av tråden är att det ännu inte finns någon batteribil som uppfyller de kraven, det närmaste man kommer är någon laddhybrid men pga pendlingssträckan kommer det då ändå att bli en hel del tankande.
Bra med bredd i debatter. Jag är väldigt nyfiken på vilken väg TS väljer att gå.

Bra med bredd i debatter. Jag är väldigt nyfiken på vilken väg TS väljer att gå.
Hej! TS här. Sjukt bra respons på denna fråga och mycket bra input från väldigt många. Tack för det. Som andra redan skrivit så verkar det som att jag har ganska lite att välja på under de förutsättningar jag har ekonomiskt och praktiskt.
Jag ska räkna och vrida och vända lite på behov och resurser under ledigheten som kommer..återkommer med en gameplan för transport 2021-2023ish.

Jag väntar på att livet ska stabilisera sig lite. Men det känns inte orimligt att jag kommer hamna på att pendla 35-55km enkel resa. Och tillvardags där vi bor kör vi sällan längre än liknande sträckor. Så en elbil med 150km räckvidd skulle räcka bra.
Men det jag noterar när jag kikar på blocket är "batterihyra". Är det bara Renault som har det? Det verkar ju kosta 500-1000kr/mån. Dvs en tank bensin/diesel lite slarvigt räknat. Det känns väl som en faktor som gör elbilen mindre intressant? Jag menar, står bilen still en hel månad så kostar den ändå pengar i "bränsle" eller hur man nu ska räkna.

som privatperson hade jag tyckt att Renaults variant är rätt trevlig, man vet vad bilen kommer att kosta och har en garanterad funktion på batteriet (som väl är den största osäkerheten på en elbil i längden).

På vår Hyundai är det 16000 mils garanti på batteriet om jag kommer ihåg rätt, så garantin kommer mest troligt att gälla hela tiden vi äger bilen, men frågan är väl mer vad som händer med andrahandsvärdet när bilen gått 16000 mil. Hursomhelst bra att det finns olika lösningar att välja på.

Jag väntar på att livet ska stabilisera sig lite. Men det känns inte orimligt att jag kommer hamna på att pendla 35-55km enkel resa. Och tillvardags där vi bor kör vi sällan längre än liknande sträckor. Så en elbil med 150km räckvidd skulle räcka bra.
Men det jag noterar när jag kikar på blocket är "batterihyra". Är det bara Renault som har det? Det verkar ju kosta 500-1000kr/mån. Dvs en tank bensin/diesel lite slarvigt räknat. Det känns väl som en faktor som gör elbilen mindre intressant? Jag menar, står bilen still en hel månad så kostar den ändå pengar i "bränsle" eller hur man nu ska räkna.
Renault har en lång tradition med elbilar. Min första var tex en Renault Express från 1996. Den hade NiCd-batterier som inte höll hur länge som helst. Jag bedömer att hyrmodellen bygger på den ångest folk haft kring batterierna. Nu när man har mycket och bra data på Li-Ion och dess styrning har behovet av hyreslösningar överspelats. Tror det går att köpa loss hyrbatterier numera.

Hyrbatterier är väl bra med tanke på andrahandsmarknaden? Om du köper en beggad elbil vet du att det alltid går att få ett nytt batteri för rimlig kostnad? Så vida inte bilen har ett kunder kontrakt på gamla batteriet, det borde väl följa ägaren och inte bilen iså fall?

Som andra redan skrivit så verkar det som att jag har ganska lite att välja på under de förutsättningar jag har ekonomiskt och praktiskt.
Jag ska räkna och vrida och vända lite på behov och resurser under ledigheten som kommer..återkommer med en gameplan för transport 2021-2023ish.

En rent personlig observation: Jag var helt övertygad om att när vi gick till en så liten bil som Leaf (bytte från Outlander) så skulle vi behöva en kombi som andrabil. Lite mer än tre år senare, så har det visat sig att det behovet var ytterst litet, och vi har inte bytt till en större andrabil.

Jag menar absolut inte att detta stämmer in på alla, men jag har definitivt märkt att det är en stor skillnad mellan hur stor bil jag tror att vi behöver, och vad vi i själva verket klarar oss med. Jag tycker mig se en liknande tendens när jag diskuterar med andra, och fenomenet gäller nog mycket i livet, inte bara bilar.

Tidigare var det någon i tråden som påpekade att det kanske är onödigt att äga en bil som täcker *alla* ens "behov", då det kan bli lite väl dyrt. Ju mer man kan göra avkall på, desto mer kan man spara, och på sikt kanske inse att man klarade sig utan.

En rent personlig observation: Jag var helt övertygad om att när vi gick till en så liten bil som Leaf (bytte från Outlander) så skulle vi behöva en kombi som andrabil. Lite mer än tre år senare, så har det visat sig att det behovet var ytterst litet, och vi har inte bytt till en större andrabil.

Jag menar absolut inte att detta stämmer in på alla, men jag har definitivt märkt att det är en stor skillnad mellan hur stor bil jag tror att vi behöver, och vad vi i själva verket klarar oss med. Jag tycker mig se en liknande tendens när jag diskuterar med andra, och fenomenet gäller nog mycket i livet, inte bara bilar.

Tidigare var det någon i tråden som påpekade att det kanske är onödigt att äga en bil som täcker *alla* ens "behov", då det kan bli lite väl dyrt. Ju mer man kan göra avkall på, desto mer kan man spara, och på sikt kanske inse att man klarade sig utan.

Detta hoppas jag stämmer för oss med. Att det går att klara sig med mindre. Det ska väl fraktas lite barnvagn något år till, men ändå.. Väljer mellan att gå större än idag, eller mindre än idag. Är trött på kombikompromissen!

Hyrbatterier är väl bra med tanke på andrahandsmarknaden? Om du köper en beggad elbil vet du att det alltid går att få ett nytt batteri för rimlig kostnad? Så vida inte bilen har ett kunder kontrakt på gamla batteriet, det borde väl följa ägaren och inte bilen iså fall?
Ja, det är lite intressant hur den där modellen fungerar på beg.marknaden. Om bilen är köpt med hyrbatteri, är den då för alltid låst till hyrbatteri? Vad händer med hyrpriset, är det fast hela bilens livslängd, eller kan Renault helt plötsligt chockhöja det? (ex.vis om bilen byts in nåt år innan det är dags för batteribyte, kan den nye ägaren då helt plötsligt ställas inför ett svindyrt hyrpris så att han i princip tvingas köpa loss batteriet?) Osv.

Ja, det är lite intressant hur den där modellen fungerar på beg.marknaden. Om bilen är köpt med hyrbatteri, är den då för alltid låst till hyrbatteri? Vad händer med hyrpriset, är det fast hela bilens livslängd, eller kan Renault helt plötsligt chockhöja det? (ex.vis om bilen byts in nåt år innan det är dags för batteribyte, kan den nye ägaren då helt plötsligt ställas inför ett svindyrt hyrpris så att han i princip tvingas köpa loss batteriet?) Osv.

(redigerat, eftersom halva mitt svar försvann)

Det går att köpa loss, eller i alla fall gjorde det när jag kollade på det, för runt 40 kkr. För mig kändes det inte rätt just då, men jag är osäker på om det egentligen var rationellt eller emotionellt, jag gillade inte iden med ytterligare en fast månadskostnad.

Jag insåg väl också att Leaf skulle täcka en mycket större del av våra behov än Zoe. I verkligheten visade det väl sig att den täcker alla rimliga behov förutom drag.

Jag sneglar fortfarande varje gång jag ser en Zoe, för jag tycker det är en cool liten bil. Jag gillar små bilar, helt enkelt :-)

Hyrbatteribilarna började antagligen sitt liv som företags/leasingbilar. De är ganska iskalla på marknaden vilket syns på priset. Om man antar att man kommer köra mycket, med elbilsmått då, har dåligt med cash men bra med eltillgång kan de nog vara intressanta. Att ta reda på om man kan köpa loss och vad det kan kosta skulle ju kunna leda till en jättebra start med första elbil. Är man nöjd köper man loss. Är man inte nöjd hoppar man över det.

Hyrbatteribilarna började antagligen sitt liv som företags/leasingbilar. De är ganska iskalla på marknaden vilket syns på priset. Om man antar att man kommer köra mycket, med elbilsmått då, har dåligt med cash men bra med eltillgång kan de nog vara intressanta. Att ta reda på om man kan köpa loss och vad det kan kosta skulle ju kunna leda till en jättebra start med första elbil. Är man nöjd köper man loss. Är man inte nöjd hoppar man över det.

Jag tror att det var först när de lanserade 40kWh varianten av Zoe som det gick att köpa batteriet, innan dess var hyra det enda alternativet.

Jag tror att det var först när de lanserade 40kWh varianten av Zoe som det gick att köpa batteriet, innan dess var hyra det enda alternativet.
Jag menar att det kan gå att förhandla om att få bryta hyrdelen på en äldre Zoe och betala för att äga batteriet. Jag har läst om det. Vet bara inte var.

Jag menar att det kan gå att förhandla om att få bryta hyrdelen på en äldre Zoe och betala för att äga batteriet. Jag har läst om det. Vet bara inte var.

Då pratar vi båda förbi varandra ;) Det jag försökte svara på var att det inte bara är före detta leasingbilar som har batterihyra, utan även före detta privatköpa bilar.

Som jag förstått det så gick det i början inte att köpa loss batteriet på en bil som ursprungligen sålts med batterihyra, men nu skall det gå bra. Det finns rätt mycket om detta på nätet, bland annat här:

Som egen företagare vill jag invända mot detta, för att kunna täcka upp för ett ökat förmånsvärde så måste man ju öka lönen, så då måste du ju betala både arbetsgivaravgift och inkomstskatt. Sedan ska du då betala in pengar till företaget, så visst du får ju tillbaka pengar in i företag, men på vägen har du ju betalat både arbetsgivaravgifter och inkomstskatt. Så förstår inte hur vi blir hyfsat oberörda.
Som egen företagare räknar jag med sänkt bolagsskatt:
2019-20: 21,4%
2021: 20,6%
Så, helt riktigt, kostnaderna ökar. Men bolagsskatten minskar med 0,8% som är 8000 netto från en miljon och 16000 från 2 miljoner. Och märk väl, denna förändring av bolagsskatt sker samtidigt som man korrigerar med höjda förmånsvärden. Så jag vidhåller att vi blir hyfsat oberörda.

Ajdå. Denna stod på min förstaplats när vi ska byta bil nästa gång... ?
Du behöver nog inte dissa passat GTE. GTE gruppen på Facebook har över 3000 medlemmar. Där är det ett fåtal som gnäller högt. Men varje gång det görs en poll med vilka som ha problem och är missnöjda så blir det oftast endast ett 20-tal.
Så fort någon har problem med appen så är det endast i enstaka fall som många har det och då pga driftstörningar.
Sen lämnar appen en hel del övrigt att önska, men jag använder de dagligen för att värma bilen mm.

Jag kör själv GTE sedan fyra år och över 8000 mil den är kvalitetsmässigt den bästa bil jag har haft näst efter AUDI.
Har i mitt liv kört, bruksbilar som Opel, Volvo, Subaru, Mitsubishi, SAAB, AUDI och VW.
Volvo köper jag inte igen men gärna AUDI och VW.

• Gilla
Reactions: H.
Du behöver nog inte dissa passat GTE. GTE gruppen på Facebook har över 3000 medlemmar. Där är det ett fåtal som gnäller högt. Men varje gång det görs en poll med vilka som ha problem och är missnöjda så blir det oftast endast ett 20-tal.
Så fort någon har problem med appen så är det endast i enstaka fall som många har det och då pga driftstörningar.
Sen lämnar appen en hel del övrigt att önska, men jag använder de dagligen för att värma bilen mm.

Jag kör själv GTE sedan fyra år och över 8000 mil den är kvalitetsmässigt den bästa bil jag har haft näst efter AUDI.
Har i mitt liv kört, bruksbilar som Opel, Volvo, Subaru, Mitsubishi, SAAB, AUDI och VW.
Volvo köper jag inte igen men gärna AUDI och VW.

Jag har tre kollegor med lika många GTE av 2020 års modell, alla har samma problem. Tror den nya har mer problem än den förra modellen, min verkar dock peppar peppar fungera bra sen senaste besöket på verkstaden. Får se om det håller i sig.

Som egen företagare räknar jag med sänkt bolagsskatt:
2019-20: 21,4%
2021: 20,6%
Så, helt riktigt, kostnaderna ökar. Men bolagsskatten minskar med 0,8% som är 8000 netto från en miljon och 16000 från 2 miljoner. Och märk väl, denna förändring av bolagsskatt sker samtidigt som man korrigerar med höjda förmånsvärden. Så jag vidhåller att vi blir hyfsat oberörda.

Nu blandar du verkligen äpplen och päron. Kopplingen mellan sänkt bolagsskatt och höjda förmånsvärden är svag för att uttrycka sig milt.

Jag väntar iaf på vätgasbilarna. Tror inte det är någon bra idé att konvertera alla dagens bilar till laddbilar. Varje bil blir 800kg tyngre och vid första bästa förortsupplopp med bilbränning måste man utrymma staden pga dödsröken som bildas. Fantastiskt bra.

Jag väntar iaf på vätgasbilarna. Tror inte det är någon bra idé att konvertera alla dagens bilar till laddbilar. Varje bil blir 800kg tyngre och vid första bästa förortsupplopp med bilbränning måste man utrymma staden pga dödsröken som bildas. Fantastiskt bra.
Lätt är det inte.
Elbilen blir giftig när den brinner.
Vätgasbilen blir en bomb.

Lätt är det inte.
Elbilen blir giftig när den brinner.
Vätgasbilen blir en bomb.
Äsch då, vätgasen kan man väl binda upp i en slags ull? Behöver inte ha den ren. Enkla tekniska problem, när man väl kommit på lösningarna.
Att göra batterier av lätt brandsäkert fluff är antagligen svårare.
Bara för samhället att sätta större procentandel av resurserna på forskning istället för militär och kultur.
/Civ-spelarn

En av mina favorit TV moment är när Staffan Dopping böjer sig över motorrummet på en experimentell BMW vätgasbil och säger "Oj, detta ser oerhört komplicerat ut." och teknikerna svara "Det ser ut som en helt vanlig bensinmotor"

Bra skit. Lite vätgas får vi kanske tåla. Det har väl inte hänt nåt sen Hindenburg? Borde vara statistiskt omöjligt att det händer igen. (......)

Tesla Model 3 väger mellan 60-200 kg mer än en BMW 330. Knappast några 800 kg.

Det är dessutom större risk att en fossilbil börjar brinna än en elbil. Och det är bara om branden når batteripacket som röken blir farligare/annorlunda, i övrigt är det samma komponenter i stort, minus bensintanken som kan explodera.

Att brandröken skulle vara mycket farligare stämmer inte heller:

"The pollutants emitted by a burning vehicle have always been dangerous and possibly fatal," according to the report. Moreover, the corrosive, toxic hydrofluoric acid produced by the battery fires did not cause any more ill effect than any other type of burning material, remaining below critical levels in the tunnel scenario.

Thus, they concluded that any parking structure with state-of-the-art ventilation can cope with a burning EV the same as it would with a gasoline or diesel vehicle fire, according to the report.”

Däremot så blir vattnet som använda under släckningsarbetet giftigt. Men det sprids inte via luften.

OT i förhållande till TS
Jag ser fram emot när man kommer 100 mil på en laddning och sedan kan ladda fullt på 10 min. Skulle vi inte dra ner till Medelhavet varje sommar och behöva bilen på plats hade jag lätt kunnat klara mig med en ren elbil redan idag.

Har kollat på att flyga ner och sedan hyra bil i 5 v men det kostar en del, lite för mkt....Fast inom en inte alltför lång framtid så är det nog svårt att köra en fossilbil hela vägen genom Europa ändå. Samt så tror jag att det på sikt kommer vara starka incitament att byta bort sin fossilbil här i Stockholm så det blir spännande att följa utvecklingen.

OT i förhållande till TS
Jag ser fram emot när man kommer 100 mil på en laddning och sedan kan ladda fullt på 10 min. Skulle vi inte dra ner till Medelhavet varje sommar och behöva bilen på plats hade jag lätt kunnat klara mig med en ren elbil redan idag.

Har kollat på att flyga ner och sedan hyra bil i 5 v men det kostar en del, lite för mkt....Fast inom en inte alltför lång framtid så är det nog svårt att köra en fossilbil hela vägen genom Europa ändå. Samt så tror jag att det på sikt kommer vara starka incitament att byta bort sin fossilbil här i Stockholm så det blir spännande att följa utvecklingen.
Har du jämfört hyrkostnaden på plats med den extra driftkostnaden för övriga 47 veckor på året?

Jag ser fram emot när man kommer 100 mil på en laddning och sedan kan ladda fullt på 10 min.

Just det användningsexemplet ligger nog rätt långt ner på priolistan för biltillverkarna. Det vill säga att köra 100 mil innan man stannar för toalettbesök/kaffe, och inte ens då vara beredd att ta en matpaus. Om inte batterikostnaderna sjunker brutalt, så lär du nog ändå ställas inför en rätt saftig kostnad för att slippa stanna och äta efter 100 mil.

Har du jämfört hyrkostnaden på plats med den extra driftkostnaden för övriga 47 veckor på året?
Nej, men borde nog.
Hyrkostnad för en stor bil är ca 15000 kr för 4 v.
Flyget ner för fyra personer är mer oklart men kanske 15-20 tusen kronor. (har ej kollat på några år)
Sen tillkommer lite taxi och tåg.

Just det användningsexemplet ligger nog rätt långt ner på priolistan för biltillverkarna. Det vill säga att köra 100 mil innan man stannar för toalettbesök/kaffe, och inte ens då vara beredd att ta en matpaus. Om inte batterikostnaderna sjunker brutalt, så lär du nog ändå ställas inför en rätt saftig kostnad för att slippa stanna och äta efter 100 mil.
>gjorde bara enkel jämförelse med en hyffsad ny diesel. I realiteten kör man dock sällan mer än 50 mil utan stopp. Fast jag brukar klämma Stockholm Malmö i ett svep.
Annat som kanske är mkt mer intressant att se är ju hur utvecklingen går vidare av hur snabbt man laddar fullt. Får man ner den tiden till 10 minuter så är det bra (givet att det inte är kö på laddstället). Om man nu tvingas "tanka" mkt oftare så blir det ju inte en så stor försämring om det går snabbt. Och finns stationer att ladda på

Slutar kanske med att jag köper en andrabil där nere som får stå still alla månader utom på sommaren. HUr miljövänligt det är det vet jag inte. Kanske blir ex-Jugoslavien nya elbilsmeckat.

Ni kan kanske köpa vätgasbilar av Region Skåne?
Regionen köpte in vätgasbilar fast det knappt fanns några vätgasmackar.
Det gick så där.

Ni kan kanske köpa vätgasbilar av Region Skåne?
Regionen köpte in vätgasbilar fast det knappt fanns några vätgasmackar.
Det gick så där.
Vätgas i personbilar är redan dödsdömt. För mycket energiförluster på totalen jämfört med el. Men för energilagring av solel kan det nog funka i både stor och liten skala.

OT i förhållande till TS

Jag har kört ned till medelhavet flera gånger med en Tesla Model S och 3. Fungerar utan problem och det blir bara lättare ju fler laddare som byggs. Brukar du köra 100 mil i sträck och sen bara stanna i 10 minuter innan du hopper in i bilen och kör 100 mil till tror jag du kommer få vänta riktigt länge innan du kan köra elbil. Om du kan tänka dig att köra i 40-50 mil i sträck och sen ladda i 30-40 minuter så är det ju inget problem att köra med elbil. Jämfört med min förra bil (bensinhybrid) så kör jag kanske 110-120 mil istället för 120-130 mil på en dag, mer än så brukar man inte hinna med på en dag om man räknar in köer osv.

En av mina favorit TV moment är när Staffan Dopping böjer sig över motorrummet på en experimentell BMW vätgasbil och säger "Oj, detta ser oerhört komplicerat ut." och teknikerna svara "Det ser ut som en helt vanlig bensinmotor"

Bra skit. Lite vätgas får vi kanske tåla. Det har väl inte hänt nåt sen Hindenburg? Borde vara statistiskt omöjligt att det händer igen. (......)
BMW körde vätgas i förbränningsmotor istf genom bränslecell, undrar varför egentligen, borde ge NOx-problem och låg verkningsgrad jmf elmotor...
Luftballong är nog säkrare än jetplan och komfortabla och energisnåla men Hindenburg var lite för grafiskt för att utvecklingen skulle fortsätta. Hur många vet att 2/3 av personerna ombord överlevde Hindenburg?

Följt tråden med intresse då den tangerat mitt intresse/behov. Meddelar härmed att jag för egen del fortsätter köra Saab 9-5 2007 20000 mil. Tankar Etanol.

Säljaren som jag köpt mina senaste tre begagnade elbilar av köpte en Tesla S. I den gjorde han en "golvavjämning" så att de gick att sova i bilen. Tog med sig en elcykel och långsemestrade i Europa inklusive Madeira. Hotellstandard på klimatet i bilen nattetid, om än lite låg takhöjd på hotellrummet. Såg till att ladda innan kvällen och klarade sig hur bra som helst tills det var lagom dags att ladda igen.

Så här kan man tänka också:

Med elbil behöver jag aldrig stanna för att ladda. Jag stannar för att fika/äta/kissa. Laddning sköter sig själv under tiden.
Alltså sparar jag 10 minuter på att slippa åka till pumparna.

Exemplet gäller en 60 mil lång sträcka jag kör flera gånger per år. Normalt stannar jag 2 till 3 gånger för olika behov. Oftast tankar jag fossilbilen en gång, för att slippa tänka på det när jag är framme. Med elbil gör det inget om jag kommer fram med (nästan) tomt batteri, det kan jag ladda under natten. Det är 2 mil till närmsta mack, men 200 m till närmsta laddplats. Jag kan inte ladda med 220 V pga regler i brf, vilket hade varit ett alternativ om jag hade eget hus. När jag åker hem kan jag ladda med 11kW.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp