[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu är vi ju väldigt OT men på min konsultfirma har vi en man som haft samma uppdrag i 19 år. Det är ngt system han varit med och utvecklat och nu förvaltar.

Kan ju mergea med Luthmans karriärtråd; bli konsult, köp en elbil, ha inte tid att cykla. Klart!

Kan ju mergea med Luthmans karriärtråd; bli konsult, köp en elbil, ha inte tid att cykla. Klart!

Fördelen med konsult är väl att man har tid att cykla? Brukar ha 8 veckor semester per år, det blir ju svårt som anställd.

Fördelen med konsult är väl att man har tid att cykla? Brukar ha 8 veckor semester per år, det blir ju svårt som anställd.
Det var mer det tidskrävande arbetet att koppla in elbilen som avsågs... ?

Varför då? Jag får ha hur mycket semester jag vill, så länge jag gör det jag ska. Brukar ta 7-8 veckor per år, 6 veckor betalt och resterande obetalt.

Vilka bolag har 8 veckor semester per år som standard? Vilken del av konsultvärlden? IT-konsultbolag som jag är bekanta med har 6 som standard (pga övertidsavlöst).

Beror helt på verksamhet, många är konsulter och de har nog minst 20% i många fall. Debiterar 900-1100 kr/h och har på sin höjd omkostnad av en laptop :)
Bra upplägg
Jobba 20-22h veckor.
fakturera en mille och dessutom inte ha några utgifter.
Låter som något jag skulle kunna vänja mig vid. ?

Vilka bolag har 8 veckor semester per år som standard? Vilken del av konsultvärlden? IT-konsultbolag som jag är bekanta med har 6 som standard (pga övertidsavlöst).

Mitt bolag, vi pratade om egen företagare som jobbar som konsulter. Är man fast anställd så är det ju så klart helt annorlunda, då är det ju ingen skillnad på konsulter eller vilken annan yrkesgrupp som helst.

Min erfarenhet av dem i min närhet som är egna konsulter är att de jobbar mer snarare än mindre. De får snarare hoppa in när de anställda på bolagen ska vara lediga och har svårt att säga nej om de vill bli fortsatt inhyrda. Men det är säkert olika i olika branscher.

Det är fint att vara egenföretagare, då kan man ta ledig när man vill för att cykla eller spela golf. #dethänderaldrig

Låter ju bra det.
Exemplet med 100 mil innebär ju även att man inte behöver stanna för att tanka om man inte vill. Det är en stor fördel att inte behöva planera utefter var man kan ladda. Men det ändrar sig säkert inom en snar framtid till det bättre.
Två barn, en cykel och packning för 5 v är väl också lite av en utmaning i en Tesla. Men även det ser de ju ut att lösa åt mig snart med en ny SUV.
Vare sig jag vill eller inte så är det i en elbil jag kommer hamna inom 10 år. Men för min del tar det nog ca 10 år.

Exakt de här farhågorna och tankarna hade jag innan jag köpte en elbil. Men kan efter ett par års ägande konstatera att det inte är ett problem nånsin. Och då åker vi relativt ofta långt, med mycket packning och oftamed cyklar.
Jag tror att de helt enkelt handlar om att man väljer att fokusera på ett väldigt extremt och för ditt totala bilägande, helt irrelevant scenario ( 100 Mil i sträck ) och låter det fälla avgörandet för ditt bilköp. Och bortser från andra uppenbara och klart med frekventa vinningar med att köra elbil. Tex att du aldrig behöver stanna och tanka på en bensinmack när du vardagspendlar eller kör runt i närmiljö.

Men det är klart att om du väldigt ofta har behov av att kunna köra så pass långt utan att behöva stanna så är det rationellt antar jag.

QUOTE="42Hz, post: 3860734, member: 259"]
Måste man gå utbildning för att bli tandläkare? ;)
[/QUOTE]
Tandläkeri är en kul syssla, en del lyckas även tjäna bra pengar. Är du dessutom egenföretagare kan du ha allt mellan 12-1 vecka semester på sommaren. I mitt fall oftast närmare det sista.

OK...
1. Låg driftskostnad i den privata ekonomin
Man kan ladda bilen hemma...
2. ...betala laddning privat ...

Inte för att vara negativ o hitta fel, men du förutsätter att man som företagare bor i villa...
Hade jag bott i villa hade jag haft enkelt två bilar och parkeringen/laddning är inget problem
Jag bor som sagt i stan o lgh.

• Gilla
Reactions: rix
Exakt de här farhågorna och tankarna hade jag innan jag köpte en elbil. Men kan efter ett par års ägande konstatera att det inte är ett problem nånsin. Och då åker vi relativt ofta långt, med mycket packning och oftamed cyklar.
Jag tror att de helt enkelt handlar om att man väljer att fokusera på ett väldigt extremt och för ditt totala bilägande, helt irrelevant scenario ( 100 Mil i sträck ) och låter det fälla avgörandet för ditt bilköp. Och bortser från andra uppenbara och klart med frekventa vinningar med att köra elbil. Tex att du aldrig behöver stanna och tanka på en bensinmack när du vardagspendlar eller kör runt i närmiljö.

Men det är klart att om du väldigt ofta har behov av att kunna köra så pass långt utan att behöva stanna så är det rationellt antar jag.
Rationellt, nja, med lite vilja kanske :-) men som jag skrev tidigt i tråden - hade vi inte kört på detta extrema sätt under sommaren hade jag nog kunnat byta till ren elbil idag.
Kanske kan jag byta ändå, trots långresorna på sommaren men som jag också skrivit, det dagen kommer vare sig jag vill eller inte, men det kommer ta några år.
Jag kör väldigt lite under året borträknat sommaren. Jag tankar kanske en gång/månad.
Men tack ändå för att du delar med dig av erfarenheterna, det kan nog vara så att det med anpassning och lite planering så går det att byta idag. Jag saknar dock intresset om jag skall vara ärlig, för min del funkar det bra nu som det är.

Men som ngn annan också sagt, det här med att folk skriver att de åker långt. Menar man då 50 mil eller menar man 220. Eller som i somras så körde vi till Torrevieja för att kolla till föräldrarnas hus. Det är 320 mil. Det är långt. (för långt faktiskt, kommer ej köra dit igen) . Skall man då komma fram snabbt så kan man inte stanna särskilt ofta. Och återigen, detta med laddtider och räckvidd räknar jag kallt med att utvecklingen tar hand om i framtiden.

Menar man då 50 mil eller menar man 220. Eller som i somras så körde vi till Torrevieja för att kolla till föräldrarnas hus. Det är 320 mil. Det är långt.

50 mil är långt. 320 mil är skjut-mig-i-huvudet-jag-vill-inte-vara-med-idiot-långt, alternativt fler-dagars-trevlig-road-trip-långt :-)

Jag är inte jätteinsatt i vart utvecklingen är på väg, men extrem laddning finns ju redan. Vår Leaf kan ta emot max 50kW, och de kraftigaste laddstationerna är väl nu på över 300kW tror jag. Däremot vet jag inte vad som är det mesta någon bil klarar av att ta emot i dagsläget? Kapaciteten kommer säkerligen också fortsätta öka, och jag har sett spekulationer om framtida batteriteknik med mycket högre energidensitet, så det är inte omöjligt att det kommer en framtida revolution på batterisidan. Kanske att din drömbil med 100 mil laddade på 10 minuter är verklighet om 10 år? Jag kan för lite för att säga om det är möjligt.

Sedan har jag en annan teori, som är att när vi väl kommit upp i mer än tillräckligt lång räckvidd, och folk kanske till och med köper sin andra elbil, så inser man att man kanske inte behöver betala för det största batteriet, utan klarar sig rätt bra med lite mindre. Jag drömde om att kunna köra 50 mil på noll eller ett laddstopp, men nu när det är möjligt, så är jag inte beredd att betala för det.

Jag har också vant mig och accepterat att en längre resa får ta lite tid. Rätt skönt att ta en kaffe i lugn och ro, och veta att man inte behöver stressa, för att bilen ändå skall ladda i 10 minuter till. Elbilslugn :-)

50 mil är långt. 320 mil är skjut-mig-i-huvudet-jag-vill-inte-vara-med-idiot-långt, alternativt fler-dagars-trevlig-road-trip-långt :-)

Jag är inte jätteinsatt i vart utvecklingen är på väg, men extrem laddning finns ju redan. Vår Leaf kan ta emot max 50kW, och de kraftigaste laddstationerna är väl nu på över 300kW tror jag. Däremot vet jag inte vad som är det mesta någon bil klarar av att ta emot i dagsläget? Kapaciteten kommer säkerligen också fortsätta öka, och jag har sett spekulationer om framtida batteriteknik med mycket högre energidensitet, så det är inte omöjligt att det kommer en framtida revolution på batterisidan. Kanske att din drömbil med 100 mil laddade på 10 minuter är verklighet om 10 år? Jag kan för lite för att säga om det är möjligt.

Sedan har jag en annan teori, som är att när vi väl kommit upp i mer än tillräckligt lång räckvidd, och folk kanske till och med köper sin andra elbil, så inser man att man kanske inte behöver betala för det största batteriet, utan klarar sig rätt bra med lite mindre. Jag drömde om att kunna köra 50 mil på noll eller ett laddstopp, men nu när det är möjligt, så är jag inte beredd att betala för det.

Jag har också vant mig och accepterat att en längre resa får ta lite tid. Rätt skönt att ta en kaffe i lugn och ro, och veta att man inte behöver stressa, för att bilen ändå skall ladda i 10 minuter till. Elbilslugn :-)
Kanske blir det så :-)
Kan möjligen bli så att längre resor blir ngt man gör med tåg eller flyg. På sikt alltså.

Porsche pratar om att klara 350 kilowatt snart, men än så länge gäller dessa siffror:
162BB68D-8471-4CBD-AA52-4FFF014077BE.jpeg

QUOTE="42Hz, post: 3860734, member: 259"]
Måste man gå utbildning för att bli tandläkare? ;)
Tandläkeri är en kul syssla, en del lyckas även tjäna bra pengar. Är du dessutom egenföretagare kan du ha allt mellan 12-1 vecka semester på sommaren. I mitt fall oftast närmare det sista.
[/QUOTE]
Som vanligt måste man jobba ganska mycket för att tjäna några pengar. Och inte vara på en folktandvård. #drömmeromegenklinik

Som vanligt måste man jobba ganska mycket för att tjäna några pengar. Och inte vara på en folktandvård. #drömmeromegenklinik
[/QUOTE]
Ett alternativ till att jobba hårt och tjäna mycket pengar är att jobba tillräckligt hårt och tjäna tillräckligt med pengar. Är man egen kan man typ välja. Att jobba i Folktandvården hör ju till ett tag, men för att värna min mentala hälsa fick jag söka mig vidare. Hamnade i Praktikertjänst som kostnadsställeansvarig, så ur askan i elden. Köpte ut mig för några år sen och nu har jag det rätt bra!

Ett alternativ till att jobba hårt och tjäna mycket pengar är att jobba tillräckligt hårt och tjäna tillräckligt med pengar. Är man egen kan man typ välja. Att jobba i Folktandvården hör ju till ett tag, men för att värna min mentala hälsa fick jag söka mig vidare. Hamnade i Praktikertjänst som kostnadsställeansvarig, så ur askan i elden. Köpte ut mig för några år sen och nu har jag det rätt bra!
[/QUOTE]
Det låter som ett väldigt förnuftigt alternativ. :)

Jag är förvirrad, är detta karriärbytartråden eller elbilstråden?

Men om vi går tillbaka till bilarna
Är de nån som jämfört VW ID4 mot Skodas Enyaq.
Vad är de som skiljer i praktiken? De största skillnaderna

Men om vi går tillbaka till bilarna
Är de nån som jämfört VW ID4 mot Skodas Enyaq.
Vad är de som skiljer i praktiken? De största skillnaderna
Enyaq är snyggare och något större. ID4 är mer prisvärd om man vill ha den utrustning som ingår i de två modellerna som finns nu.

Enyaq är snyggare och något större. ID4 är mer prisvärd om man vill ha den utrustning som ingår i de två modellerna som finns nu.
ID4 kommer börja levereras i januari enligt WW-säljare. Enyac lär dröja framåt maj-juni enligt Skoda-säljare.

Det här är tråden för de som har bytt karriär och nu har råd med elbil men som av olika anledningar inte vill ha det.
Den andra tråden är för de som vill ha elbil men av olika anledningar inte har råd med det.
Fyndigt sammanfattat. :-)
Jag flinade till i alla fall.

@staine vet allt om tandläkeri, om ni har frågor.

Det finns många mindre bolag som har ett mer flexibelt upplägg, om någon är intresserad av tips så svarar jag på pm :-)

Kanske blir det så :-)
Kan möjligen bli så att längre resor blir ngt man gör med tåg eller flyg. På sikt alltså.

Förr i tiden kunde man ju ta en tågresa med bilen på en vagn från Hamburg till München eller något liknande. Men jag har för mig att die Bahn lade ned det?

Det är annars en fantastisk idé imho. Efter de har byggt Fehmarn Belt-tunneln förväntar jag mig kunna ta tåget med bilen från Malmö till, säg, Nice, och sen kör man en kortare bit till ett hyrt sommarhus i bergen runtomkring.

Förr i tiden kunde man ju ta en tågresa med bilen på en vagn från Hamburg till München eller något liknande. Men jag har för mig att die Bahn lade ned det?

Det är annars en fantastisk idé imho. Efter de har byggt Fehmarn Belt-tunneln förväntar jag mig kunna ta tåget med bilen från Malmö till, säg, Nice, och sen kör man en kortare bit till ett hyrt sommarhus i bergen runtomkring.
Går det inte att hyra bil på plats? Det verkar fullt rimligt att ta bilen på tåget om man flyttar. Men är det rimligt för en semester? Ge lite mer underlag så jag förstår strategin?

Går det inte att hyra bil på plats? Det verkar fullt rimligt att ta bilen på tåget om man flyttar. Men är det rimligt för en semester? Ge lite mer underlag så jag förstår strategin?
Man får med mer pryttlar i bilen än vad man orkar släpa på ett tåg eller flyg?

Ungefär vad jag med kommit fram till. Hade gärna köpt Enyaq men blir tyvärr lite för dyr som det ser ut nu och därför lutar det mer åt ID4.

Spara TS, spara!
Körde en XC40 helel idag, och det var riktigt kul.
Går som ett spjut och "sitter" i backen som ett strykjärn.
Spärrad i 180 men det kändes inte otrevligt fort (ok, ensam på en provbana) .

Spara TS, spara!
Körde en XC40 helel idag, och det var riktigt kul.
Går som ett spjut och "sitter" i backen som ett strykjärn.
Spärrad i 180 men det kändes inte otrevligt fort (ok, ensam på en provbana) .
Onekligen sjukt kul att köra elbil :) testade en Tesla S och var totalt fast!

Vad kommer egentligen den enorma pris-skillnaden mellan olika länder ifrån? En Tesla model 3 Standard Range Plus kostar i USA $38K = 315 KSEK. Exakt samma bil kostar 580K i Sverige. Tar man bort hela momsen så är det fortfarande 464 KSEK kvar.

Vad kommer egentligen den enorma pris-skillnaden mellan olika länder ifrån? En Tesla model 3 Standard Range Plus kostar i USA $38K = 315 KSEK. Exakt samma bil kostar 580K i Sverige. Tar man bort hela momsen så är det fortfarande 464 KSEK kvar.
Prissättning handlar bara om vilken marknadsposition man vill ta och och vilket upplevt värde man vill signalera.
En kul anekdot, när jag besökte Singapore i början av 90-talet fick jag lift av en "local" som körde en Saab 900 Turbo. Han var helt övertygad om att han körde en av världens mest exklusiva bilar. Den kostade tydligen 50 procent mer än en Porsche 911 där. :D

Sen har du tull också vilken jag tror är 10% på bilar från USA. Sen justerar inte alltid Tesla priset direkt om dollarn går ner eller upp. Sen är det väl allmänt känt att typ allt är billigare i USA, cyklar, bilar, elektronik osv brukar oftast vara billigare i USA.

Mer intressant att tänka prisskillnad id3 Sverige och Finland tycker jag.
Finland är väl känt för att vara ett land där det är dyrt att köpa bilar i? Id3 är billigare där.

Finland är väl känt för att vara ett land där det är dyrt att köpa bilar i? Id3 är billigare där.
Det beror nog på bidraget på 60 000 kronor i Sverige.

Noterat de oxå, även om de inte är så stor skillnad... Typ 60kr.

Ang andrahandsvärde som nån nämnde tidigare. De finns säkert nån här som är bilhandlare och har fakta, men visst är de fler som kommer från ex Finland till Sverige (men även tyskar o norrmän) o fyndar begagnat här pga låga kronans värde.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp