Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad betyder det?EST sa:Däremot så tyckte de att nu när 1000 pers vet om Tiveden namninsamlingen dvs så skulle ju så många komma så det var nog bäst ar Dee inte cyklat på några stigar...känns lite som ja.....
Leffe sa:De kanske kan tillåta cykling på munkastigen istället som kompensation. Testade en bit från bodarnesjön och österut och det var riktigt skön stig och fin skog. Såg inte en käft, som vanligt på stigar man inte får cykla på.
Ja, det är fint där. Fast när du skriver österut, menar du söder eller norr då?Leffe sa:De kanske kan tillåta cykling på munkastigen istället som kompensation. Testade en bit från bodarnesjön och österut och det var riktigt skön stig och fin skog. Såg inte en käft, som vanligt på stigar man inte får cykla på.
Viktig fråga på flera sätt, jag vill kunna cykla överallt men kan förstå hur förbudsivrare tänker när det gäller naturreservat.
Finns det ingen aktuellare forskning angående mtb och stigslitage än de ni hänvisar till? Den senaste verkar vara från 2013 och det är en litteraturstudie de andra är över femton år gamla. Om alla cyklar på stigen är det nog ingen skillnad på slitage mellan vandrare och cyklister men min känsla är att stigbreddning är ngt som ökat de senaste åren. Gissar att det cyklades på ett annat sätt i början på 2000-talet, andra typer av cyklar och innan Strava :-)
Skönt att det nu äntligen finns en studie som stödjer det sunda förnuftet säger och som man också ser med blotta ögat. Dessutom utförd i Norden.En färsk undersökning från Norge visar att terrängcykling sliter mer på stigarna än vandring: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301479720314791?via=ihub&fbclid=IwAR0bn6FpdhNITugqYqgykSfl9Wr_BjDPhdXde46k0VnSzzH29tTuovk4Kd4
Jag har nu och då sökt efter artiklar och hittat ytterst lite som är relevant för nordiska blöta förhållanden. Jag tycker att det är svårt att komma till någon annan slutsats än att terrängcykling bidrar klart mer till slitage på de stigar som används så att de slits. Sommartid är skillnaden obetydlig, men inte under en blötvinter.