[Namninsamling] - Yttrande mot cykelförbud i Tivedens nationalpark

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Det tror jag med. Kolla bara hur jag skriver det skulle ju aldrig funka;-) kan ju ingen byråkratiska alls...

Geekstremist skrev:
-------------------------------------------------------
> Det här initiativet är som sagt jättebra, men
> vi behöver samlas i en gemensam tråd som tar
> diskussionen vidare på ett konstruktivt sätt.
>
> Engagemang och entusiasm för att kämpa för vår
> sak finns det ju utan tvekan, men jag är orolig
> för att omodererad mejlkorrespondens från
> enskilda Happyiter till berörda myndigheter och
> beslutsfattare kan få fel effekt, dvs att
> språkbruket upplevs som stridslystet snarare än
> diplomatiskt, vilket kan skada vår sak om
> mottagaren redan är avogt inställd (eller
> upplever en del ordval som ett personligt
> ifrågasättande).
>
> Bara en tanke...

I Stockholm finns Stockholms Stigcyklister med exakt det här syftet; samordnat accessarbete. Sen hur mycket som görs vet jag inte, det är överlag ganska tyst i föreningen. :-/

Vet inte hur det ser ut i landet, men vi skulle behöva någon nationell IMBA-filial...?

>
> I Stockholm finns Stockholms Stigcyklister med
> exakt det här syftet; samordnat accessarbete. Sen
> hur mycket som görs vet jag inte, det är
> överlag ganska tyst i föreningen. :-/
>
> Vet inte hur det ser ut i landet, men vi skulle
> behöva någon nationell IMBA-filial...?

Jag håller med om att det inte är superfart på föreningen, men vi har bl a telefonkontakt med Naturvårdsstrategen i Nacka och ska se vad som kommer ut av det.

Foxis skrev:
> Geekstremist skrev:
> --------------------------------------------------
> -----

> I Stockholm finns Stockholms Stigcyklister med
> exakt det här syftet; samordnat accessarbete. Sen
> hur mycket som görs vet jag inte, det är
> överlag ganska tyst i föreningen.

Jo, lite tyst, en hel del som görs men som kanske inte blir så mycket som går att presentera ännu. Sen har ju Stockholms Stigcyklister bara funnits sedan i maj...

Det har gått från "någon måste göra något" till "vi försöker tillsammans" i alla fall. Vill man göra något så är man välkommen att hjälpa till, eller få hjälp med sin egen idé!

Paraplyorganisationen Svenskt Friluftsliv, med bland annat Friluftsfrämjandet, Cykelfrämjandet och Svenska Cykelsällskapet som medlemmar, har nu lämnat in ett remissvar:
http://svensktfriluftsliv.se/remiss...till-andrade-foreskrifter-och-ny-skotselplan/

De berör överhuvudtaget inte frågan om cykling. Däremot angriper de formuleringarna kring användning av motordrivna fordon, bland annat utifrån att elcyklar inte räknas in i definitionen.

Kanske värt att bearbeta Svenskt Friluftsliv? Känns ju inte riktigt som att de representerar alla sina medlemmar i respektive underorganisationer....

Edit: Säger det igen. Vi behöver en svensk IMBA-ansluten förening som driver opinionsbildning. Hade inte mitt privatliv varit i relativt kaos så hade jag drivit detta. :-/

Senast ändrad:
oxr skrev:
> Paraplyorganisationen Svenskt Friluftsliv, med
> bland annat Friluftsfrämjandet, Cykelfrämjandet
> och Svenska Cykelsällskapet som medlemmar, har nu
> lämnat in ett remissvar:
> http://svensktfriluftsliv.se/remisserskrivelser/re
> missvar-forslag-till-utvidgning-av-tivedens-nation
> alpark-och-forslag-till-andrade-foreskrifter-och-n
> y-skotselplan/
>
> De berör överhuvudtaget inte frågan om cykling.
> Däremot angriper de formuleringarna kring
> användning av motordrivna fordon, bland annat
> utifrån att elcyklar inte räknas in i
> definitionen.

Tyvärr infrias fördomarna om att de gamla organisationerna inte förmår tänka nytt. Trist tycker jag som en gång var främst scout och ute-nörd.

Att kalla sig svenskt friluftsliv och inte fundera om cykling i den cykeltrend som just nu finns...

Andreas

katten skrev:
----------------------------------------------
> Tyvärr infrias fördomarna om att de gamla
> organisationerna inte förmår tänka nytt. Trist
> tycker jag som en gång var främst scout och
> ute-nörd.
>
> Att kalla sig svenskt friluftsliv och inte fundera
> om cykling i den cykeltrend som just nu finns...
>
> Andreas

Kan inte annat än hålla med. Och någon borde göra någon :-) Men allvarligt, är cykelförbu(n)d med så bör de ta tillvara på medlemmars intressen, illa annars. Dock verkar Svenskt Friluftsliv dessutom störa sig på elcyklar, utan att tänka på varken definition eller innebörd.

Förhoppningsvis är Tiveden det som gör att det vänder! Läste igen andra remissvar från SvFriluftsliv och lika illa där, mest återanvända standardformuleringar.
/David

Så det gav nada blir cykelförbud förutom på några vägar. Däremot så tyckte de att nu när 1000 pers vet om Tiveden namninsamlingen dvs så skulle ju så många komma så det var nog bäst ar Dee inte cyklat på några stigar...känns lite som ja.....

De kanske kan tillåta cykling på munkastigen istället som kompensation. Testade en bit från bodarnesjön och österut och det var riktigt skön stig och fin skog. Såg inte en käft, som vanligt på stigar man inte får cykla på.

EST sa:
Däremot så tyckte de att nu när 1000 pers vet om Tiveden namninsamlingen dvs så skulle ju så många komma så det var nog bäst ar Dee inte cyklat på några stigar...känns lite som ja.....
Vad betyder det?

Leffe sa:
De kanske kan tillåta cykling på munkastigen istället som kompensation. Testade en bit från bodarnesjön och österut och det var riktigt skön stig och fin skog. Såg inte en käft, som vanligt på stigar man inte får cykla på.

Den är fin nästan hela vägen. Får man inte cykla på den hellre tycker de?
Vi hat kör nästan hela bara en bit vid Fjugesta 1 där är bara grus i princip å 2 har jag inte kört men allt annat är kanon?

Ja i Tiveden får man typ cykla på traktorvägar om man ska vara laglig från å med om 2 veckor...

Leffe sa:
Ja, det är fint där. Fast när du skriver österut, menar du söder eller norr då?

Finns karta här: http://bergslagsleden.se/etapper/munkastigen/etapp-4/
(Ramundeboda ligger vid Bodarnesjön (som heter Borasjön i folkmun))

Blir norrut då, trodde den bara gick åt ett håll från borasjön (vet att den kallas det men trodde ingen skulle känna igen det :) ) för jag hamnade i Röfors till slut efter att ha vikit av från stigen. Blev kallt, mörkt och ensamt. Ska ge mig på en längre tur nästa gång. Jag utgår från Laxå så någonstans måste man ju åka hemåt också.

Ja det är väl förbjudet i natura2000-området som finns inte långt från sjön. Men det kanske är ett ganska begränsat område?

Viktig fråga på flera sätt, jag vill kunna cykla överallt men kan förstå hur förbudsivrare tänker när det gäller naturreservat.
Finns det ingen aktuellare forskning angående mtb och stigslitage än de ni hänvisar till? Den senaste verkar vara från 2013 och det är en litteraturstudie de andra är över femton år gamla. Om alla cyklar på stigen är det nog ingen skillnad på slitage mellan vandrare och cyklister men min känsla är att stigbreddning är ngt som ökat de senaste åren. Gissar att det cyklades på ett annat sätt i början på 2000-talet, andra typer av cyklar och innan Strava :-)

Viktig fråga på flera sätt, jag vill kunna cykla överallt men kan förstå hur förbudsivrare tänker när det gäller naturreservat.
Finns det ingen aktuellare forskning angående mtb och stigslitage än de ni hänvisar till? Den senaste verkar vara från 2013 och det är en litteraturstudie de andra är över femton år gamla. Om alla cyklar på stigen är det nog ingen skillnad på slitage mellan vandrare och cyklister men min känsla är att stigbreddning är ngt som ökat de senaste åren. Gissar att det cyklades på ett annat sätt i början på 2000-talet, andra typer av cyklar och innan Strava :-)

En färsk undersökning från Norge visar att terrängcykling sliter mer på stigarna än vandring: https://www.sciencedirect.com/scien...gqYqgykSfl9Wr_BjDPhdXde46k0VnSzzH29tTuovk4Kd4

Jag har nu och då sökt efter artiklar och hittat ytterst lite som är relevant för nordiska blöta förhållanden. Jag tycker att det är svårt att komma till någon annan slutsats än att terrängcykling bidrar klart mer till slitage på de stigar som används så att de slits. Sommartid är skillnaden obetydlig, men inte under en blötvinter.

En färsk undersökning från Norge visar att terrängcykling sliter mer på stigarna än vandring: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301479720314791?via=ihub&fbclid=IwAR0bn6FpdhNITugqYqgykSfl9Wr_BjDPhdXde46k0VnSzzH29tTuovk4Kd4

Jag har nu och då sökt efter artiklar och hittat ytterst lite som är relevant för nordiska blöta förhållanden. Jag tycker att det är svårt att komma till någon annan slutsats än att terrängcykling bidrar klart mer till slitage på de stigar som används så att de slits. Sommartid är skillnaden obetydlig, men inte under en blötvinter.
Skönt att det nu äntligen finns en studie som stödjer det sunda förnuftet säger och som man också ser med blotta ögat. Dessutom utförd i Norden.

Tillbaka
Topp