Jag tänkte de som följt min lilla tråd ska få en julklapp av mig. Jag tänkte göra en samling av det "bästa" från denna tråd, och lite nytt också, men framförallt en Aladdin ask till er som följer och kommenterar denna tråd.
Jag hade tänkt köra en julkalender dag för dag nu under december, men insåg att enstaka bilder lätt försvinner i flödet, så här släpps alla 24 luckor på en gång.
Lucka 1.
Efter att ha jobbat som ett as hela året så är jag så trött på allt som är elektroniskt och blippar ,notifierar, påminner eller på något sätt läser av eller analyserar vad och hur jag gör. Hade tänkt köpa mig en "Smart watch" i år, men nej, bort med skiten. Jag vill ha en fet analog klocka, och för mig finns bara en, Seiko Prospex SNJ025, aka "Arnie". Klockan som Arnold bar i filmerna Rovdjuret, Commando och Red Heat. God Jul på mig själv då min fina fru gav mig den i julklapp!
Lucka 2.
Så kul när gamla märken väcks till liv igen, men va fan Spengle, måste hjulen se ut som en tribal svank tatuering? Jag gjorde en snabb skiss på något som kanske passar nuvarande design på cyklar bättre.
Lucka 3.
Skinwall däck kom tillbaks på stort under 2019, under 2020 går det knappt att köpa däck utan skinwall. Börjar bli lite lätt uttjatat nu...så snälla, om vi ändå ska vara så nostalgiska kan vi få tillbaks däck helt i "naturfärgat" gummi? Jag tänker gamla Tioga däck typ...Schwalbe, hänger ni på?
Lucka 4.
Shimano gör skitbra grejer! Men alltid 4 år efter alla andra, vad hände Shimano, gör nå kul för fan. Minns ni när ni gjorde Yumeya tillbehören till Xtr för sisådär 20 år sen? Guld och vitt, snälla ta tillbaks det till era nya komponenter...kanske inte måste va vitt och guld, men ge oss nått kul i alla fall!
Lucka 5.
Tänk er att ni är ett av världens äldsta och mest kända cykelmärken med massor av fin historik och ikoniska hojar att spela an på?
Och så bara skiter ni i det och pressar ut en hoj som är så vedervärdig att den orsakar sura uppstötningar likt vulkanutbrott?
Skärp er Bianchi, ni har fan kört märket visuellt i botten de senaste 20 åren, nu räcker det! Tills ni löst det här så kommer jag stå och erbjuda rebrandade Santa Cruz hojar utanför varenda cykelaffär som säljer Bianchi.
Lucka 6.
Ett annat italienskt märke som borde skärpa sig är Pinarello. Dogma var häftig när Disneys tecknade Aladin gick på Bio, nu 25 år senare är vi trött på sabelsvärds looken, skaffa en linjal för fan, blir ju sjösjuk.
Lucka 7.
Hade jag inte varit Cannondale nörd (eller haft ekonomin att köpa en Unno Burn) hade jag lätt köpt nya Merida Ninety-Six. tycker den är sketsnygg, kan jag få den i klassisk Merida Team lack tack?
Lucka 8.
Jag tycker det är kul att retas. I bland när jag läser i "Vi som älskar landsvägs cykling" gruppen på Facebook blir jag så irriterad på hur vissa människor skall sätta upp regelverk för hur andra ska klä sig, vad de cyklar på och i vilken fysisk form man skall vara i för att representera cykelsporten på rätt sätt. Därför skulle jag vilja bygga en hoj bara för att provocera. En Canyon el-gravel hoj, med knallgul lack och tydliga hyllningar till Lance Armstrong och Marco Pantani. Tänker mig att jag dyker upp på samlade "rides" i baggy shorts, föööör långa strumpor som INTE är vita, flip flops, slappt sittande hoodie och DH hjälm.
Lucka 9.
Jag vet att jag sett på nätet någonstans ett ombyggnads kit för vanliga sneaker så man får en solid "innandel" till sulan och fäste för spd klossar. Skulle så gärna bara vilja bygga om ett par Jordans för att ha som "Vardags-cyklingsskor".
Lucka 10.
Scottkärran, mitt cykelbygge som vart så mycket bättre än jag tänkt mig, vill göra samma färgkombo fast på ett annat bygge....
Lucka 11.
Mitt ATR - bygge som stått i And The Revolutions affär under 2020. Så ball hoj, att jag nästan fick haksläpp när jag hämtade tillbaks den. Åter en hoj som jag vill göra samma "look" på, fast på ett annat märke....
Lucka 12.
Mitt Olsen Monstercross bygge. Får vilken Gravel hoj att se ut som en osäker tanig landsvägshoj, det här är det värsta Monstercross bygget på Happy, så är det bara.
Också en perfekt blanding av det sämsta från mtb och landsvägsvärlden=)
Lucka 13.
Mitt BMC bygge. Det här är i mina ögon den snyggaste heldämpande Downcountry cykel jag sett, jag kan vara partisk, men satan vad snygg den är.
Lucka 14.
Mitt BMC bygge del 2. Efter ett service haveri på framdämparen så åkte en ny rs-1 gaffel på, kortare styrstam och bredare styre på. Den vart lite mer traaaaail. Fick lite andra design tweaks också...
Lucka 15.
Calskrove dök upp i tråden och tillsammans började vi snacka om den ultimata mega pizzan. "Ondskan" fick den som namn och jag tror det var en av mina topp tre tramsigaste photoshops.
Lucka 16.
Enkelt förklarat, en Unno fast med en lack som är en hyllning till Crescent på sent 90 tal. En hoj jag skulle vilja göra, vore så najs att bara förvirra folk.
Lucka 17.
Så kul att Lassbo är tillbaks med rambyggeri. Är sjukt sugen på att beställa en ram, fast med några design tweaks, men skulle vara så kul att ha lite Svensk cykelhistoria i samlingen.
Lucka 18.
Känns som jag är besviken på Crescent på något sätt...kanske för att jag verkligen gillade allt de gjorde på 90-00 talet. Synd att de verkar ha glömt bort allt. Gjorde en photoshop på en Transition Spur på vad som skulle kunna varit en alternativ framtid för Crescent om man hade haft lite eldsjälar i märket.
Lucka 19.
Åter igen Svenskt. Octagon var så himla balla på 90-00 talet med sina boxiga brutala ramar. Vore kul att skaka liv i märket igen om än bara för att pressa ut ett par coola alu hardtail ramar på marknaden. För oss inbitna nördar som inte hade råd då det begav sig=)
Lucka 20.
En photoshop som egentligen inte bidrgo med något alls, men kul att kunna tramsa lite. Har ju ett stort hål i min Leonardi stam på Cannondale F29:an jag byggde, diskussion kom upp på vad man kunde fylla hålet med. Bästa idén, en custom snusbehållare.
Lucka 21.
Min mest ambitiösa photoshop. tror den bara försvann förbi folk i flödet. Men hela skämtet var Svensk cycling tidningen. De som orkade zooma in kunde läsa de små njurslag jag gav åt vissa typer inom cykelvärlden=)
Lucka 22.
Någon tog upp att jag och Dangerholm borde göra något ihop. Jag pratar med Gustav då och då, någonting kommer vi göra, om det blir en bio dejt eller cykelbyggande återstår att se. Helst av allt vill jag bara få Gustav av Scott cyklarna och upp på lite Cannondales i stället. Lovar på mitt ord att jag ska försöka göra allt för att få det att hända!
Lucka 23.
Ofta är det de byggena som är dyrast, lättast eller med mest exotiska delar som får mest uppmärksamhet. Jag skulle vilja göra en cykelbyggar tävling där målet ligger på kreativitet och vad man kan göra med små medel, envishet eller ren ilska. Kan vi få ihop ett par "byggare" och göra något jippo utav det? Alla får en fast budget, cykeln måste inhandlas på blocket, bygget skall dokumenteras här på happy och cyklarna auktioneras ut till högstbjudande där vinsten går till välgörenhet?
Lucka 24.
Det här är mitt finaste bygge hittills. Väldigt personligt och en hyllning till ett märke jag verkligen älskar. Ett bygge som är en "samling" av det jag gillat med Cannondale sedan jag upptäckte den som tonåring. Det mesta är begagnat, lagat, ombyggt eller på annat sätt fått nytt liv. En cykel som jag aldrig kommer sälja.
God Jul alla som följer tråden, skall försöka hålla den lika aktiv under 2021!