Gaffelreparation

Lövis

Aktiv medlem
Gaffelreparation
Kan du fixa denhär? löd frågan. Nej, lönar sig inte, det tar en massa tid och så är det lite riskit att gå lös på en framgaffel...
"Jag får inte tag på en ersättande gaffel kan du försöka åtminstone" löd svaret... ?
Eftersom jag gillar tekniska utmaningar så gjorde jag ett försök.. som ser ut att lyckas.

Handlar om en Grail gaffel som förolyckats. ...Och Canyon vägrade sälja endast gaffel. (märkligt..)
15cm av högra benet fattades...
20201121_114439.jpg

Började med att svarva en gänga i alu, och kapade till en kompakt bit kolfiber som passades mot gänghylsan och limmades fast.
20201121_114404.jpg

La några mattor runt holken.
20201215_142804.jpg

Nästa steg var att kapa till en corecell bit och limma och laminera fast denna i "nedre ändan".
20201217_215700.jpg

Sedan passas dessa ihop med gaffeln som jag lite kapat av ytterligare och slipat ur en del.
20201217_215715.jpg

Redo för att limmas fast.
VSM_1838[1].JPG

Laminering på gång
IMG_20201220_170745[1].jpg

Det tar sig.
IMG_20201220_173853[1].jpg

Senast ändrad:
Gaffelreparation
Ska tillägga att godset i gaffelbenet var lite sisådär. (ej orsak till haveriet)
Väldigt ojämn väggtjocklek, mycket mera material i etta hörnet (helt klart slarvig tillverkning).
Raul Luescher skulle nog ha sagt ett och annat om detta misstänker jag...
Överraskande tunna väggar också, men så ska den ju fjädra lite också.

Gaffelreparation
Nu har den gått några rundor utan bekymmer. ?
Det som skrämmer lite är att hjulaxeln är väldigt kort och går endast ca 7-8mm in i gängan. Känns lite klent i vanlig mjukaluminium.. Hade tyvärr ingen 7000 serie alu att tillgå. Men kanske det håller..

Gaffelreparation
gängan i alu tror jag inte e så stora problem så länge du inte tokdrar hjulaxeln däremot övergången mellan solida kolbiten till corecell kan no va lite risky o värt att ha bra uppsikt över jag hade nog fasat av den lite mer för o få mindre brottsrisk i förbandsfibrerna i övrigt ska de bli intressant o höra uppföljning

Gaffelreparation
gängan i alu tror jag inte e så stora problem så länge du inte tokdrar hjulaxeln däremot övergången mellan solida kolbiten till corecell kan no va lite risky o värt att ha bra uppsikt över jag hade nog fasat av den lite mer för o få mindre brottsrisk i förbandsfibrerna i övrigt ska de bli intressant o höra uppföljning
Tror nog själv att det håller. Kändes starkt åtminstone. Svagaste punkten gissar jag är där gaffeln möter mitt laminat och corecell. Blir lite gångjärn där..

Gaffelreparation
Jag kom att tänka på denna intressanta reparation häromdagen och hörde läget med han som äger cyken ifråga.
Grailen har nu rullat nästan ett år på pendling, en hel del grusvägsåka och enligt utsago rätt ohämmat på diverse stigar och rötter.
Inga som helst problem med gaffel. Det verkar gå att fixa nästan vad som helst bara man gör det ordentligt.?

Tillbaka
Topp