diy carbon banshee a: 2017

Magnus.Bovall

Aktiv medlem
Tjenare kanske en dum fråga är helt ny på mtb men älskar att konstruera och är sugen på ett litet projekt har lust att bygga en egen carbon ram typ yeti sb 66 fast för 27,5 hjul . Då till min fråga har sett på bilder att om man ser bak ifrån i svingen så ser det ut som att vev lager hyllsan inte ligger i centrum stämmer detta har det med drevet på driv sidan att göra och i så fall hur mycket skall hyllsan flyttas.

/ Magnus.

Senast ändrad:

Dirty_rider

Aktiv medlem
Att bygga sin egen ram är inget man gör i en handvändning. Definitivt inte i kolfiber i alla fall inte utan godtycklig kunskap. I all välmening, kan du inte få fram offseten på vevlagret så är detta nog inget för dig.
Hursom, jag gillar utmaningar och det gör du också verkar det som så jag ska inte såga din ide :)
Det finns en snubbe här på happy som har gjort sin egen ram, han har en tråd här någonstans sök efter karbonvinter eller liknande.
Hur mkt grejorna är off vet jag inte, vissa modeller har inget medans andra har mer men då mindre antal distanser för att kunna skjuta hela vevpartiet i sidled.
Jag förväntar mig en fullgod projekttråd att dregla över :)

Igino Cazzola

Ny medlem
Klart som f-n att du skall bygga en egen ram! Se'n skulle jag personligen inte kopiera andra, utan bygga rätt istället. "Om man gör som alla andra; 'kommer man att vara lika snabb som alla andra". Det man vill är ju att vara snabbare!

Magnus.Bovall

Aktiv medlem
Ok så om man skall använda slx eller xt vev parti så funkar det med 0 offset då.
Men helt eget design blir det inte utan tänkte ta och svarva en egen switch och bygga som på sb 66 an då denna har fått grymt bra omdömen.
Så om någon har en sb 66 så tar jag gärna i mot lite mått om någon orkar och har lust.
Sedan så om någon har en trasig ram så är jag på jakt efter en gaffel krona eller tips på vart det kan köpas.

Hasse#7

Aktiv medlem
Magnus.Bovall skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanske fel heter nog inte gaffel krona utan gav
> menar själva lager huset för en kona dämpare
> gaffel.

Styrrör? Läs länkade trådar de hjälper långt i planeringen. Du behöver en jigg de finaste och mest komplicerade finns i trådarna för stålramsbyggen men det är nog inte det du behöver ha. De som skall kleta och kladda mycket verkar satsa på enkla diy som ger bra möjlighet att flytta om objektet. Delar som jag minns det är förutom styrrör även vevlagerhylsa, dropouts, en hylsa för sadelstolpen samt lösningar för att fästa vajrar, bromsar osv. Länkad tråd börjar med en genomsågad Argon 18 och någon bild efter så ligger delarna som behövs kvar på bordet. Läs igenom vad Anders H hittar för utmaningar och lösningar. Han är bra klurig och tålmodig. Dessutom inte det minsta rädd att prova sig fram.

fredrik168

Aktiv medlem
Om du bygger en egen sb 66 och vinner trendurocupen kommer du bli min idol! Men du får väl kalla den mb66 isåfall, lycka till iallafall.

BjornR

Aktiv medlem
Magnus.Bovall skrev:
> Ändrade planer söker någon som har en spitty
> eller rune ram i L eller xl att rita av på ett
> papper mot tex en flaska rött eller dylikt.
> / Magnus

Alla mått finns på deras hemsida... Har du råd med detta? Gissar på att ditt projekt kommer sluta med en summa på långt över 100000kr.

landen

Aktiv medlem
Vad ska han med relevant utbildning till!? Låter tråkigt och tar ju hur lång tid som helst. Vad som däremot låter fantastiskt är en egenbyggd kolfiberram. Har sett mängder med DIY-projekt. Fantastiska att följa och kan bara föreställa mig känslan av att cykla på en egenbyggd cykel.

landen

Aktiv medlem
BjornR skrev:
> Magnus.Bovall skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ändrade planer söker någon som har en spitty
> > eller rune ram i L eller xl att rita av på
> ett
> > papper mot tex en flaska rött eller dylikt.
> > / Magnus
>
>
> Alla mått finns på deras hemsida... Har du råd
> med detta? Gissar på att ditt projekt kommer
> sluta med en summa på långt över 100000kr.

Räknar du något generellt timpris då eller bara material?

BjornR

Aktiv medlem
landen skrev:
> Räknar du något generellt timpris då eller bara
> material?

Generell generalisering, vad annars?

landen

Aktiv medlem
Gött, lite inspiration!

Inte speciellt snygg, men...

http://bike-related-projects-and-antics.blogspot.se/

IMAG1095.jpg

Senast ändrad:

Magnus.Bovall

Aktiv medlem
Oj blandade känslor. ja geometrin finns på nätet men inte detalj mått på infästnings punkter osv därför skulle jag vilja rita av en ram i profil
Tanken är att köpa 27.5 droppouts och göra alla led punkter i aluminium sedan skall resten av ramen byggas upp med divinicell som sedan skall täckas med prepreg kolfiber sedan vaccum packas och in i ugn.
Fattar inte varför detta skall behöva kosta 100 000kr sedan om det blir bra återstår att se men steg ett är att rita av en spitty eller rune ram
Hoppas att någon skulle kunna bistå med detta.

Hasse#7

Aktiv medlem
Magnus.Bovall skrev:
> Oj blandade känslor. ja geometrin finns på
> nätet men inte detalj mått på infästnings
> punkter osv därför skulle jag vilja rita av en
> ram i profil
> Tanken är att köpa 27.5 droppouts och göra alla
> led punkter i aluminium sedan skall resten av
> ramen byggas upp med divinicell som sedan skall
> täckas med prepreg kolfiber sedan vaccum packas
> och in i ugn.
> Fattar inte varför detta skall behöva kosta 100
> 000kr sedan om det blir bra återstår att se men
> steg ett är att rita av en spitty eller rune ram
>
> Hoppas att någon skulle kunna bistå med detta.

jofahjälm har väl en havererad Spitfire om han inte var tvungen att skicka tillbaka den. Tror den i så fall är ganska liten. Kanske något att köpa loss rita av och skära loss de delar du behöver? Bara en tanke alltså. Ingen koll på det faktiska läget.

Hasse#7

Aktiv medlem
Magnus.Bovall skrev:
> Nix han har inget och det enda färdiga jag skall
> köpa till ramen är droppouts samt gängat 68mm
> botten bracket resten blir one off.

Ok. Bara ett långskott. Ibland funkar det.

Kid1000

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera att bygga en hardtail först och känna på om du kan det här. Kolfiber är inget undermaterial som kan tänka åt dig hur man skall limma ihop en ram som håller för allt och har en hyfsad vikt. Säg 3 kg för en ram.

En vanlig landsvägsram av lite dyrare snitt har minst 100 bitar kolfiberväv. Så tänk hur komplicerad en heldämpad ram är och temperaturberoende expansion och kontraktion en aluminiumbit har inne i en kolfiberbit är inte att förakta, lägg därtill fukt så har du galvanisk korrosion.

Mitt råd är, bygg något enklare innan du hoppar på tåget med en heldämpad ram, det är roligt och givande när man kan uppnå sina mål.

Magnus.Bovall

Aktiv medlem
Nix planen gnager i skallen så nu finns det ingen återvändo sedan om det så blir 300 bital kolfiber så spelar det ingen roll, har tidigare byggt race bilar,båtar,båtformar och högtalare samt egna skivspelare dock inte i kolfiber. men nu är det cyckel nästa. vaccum formning har jag gjort tidigare och ugn finns.

larsaw

Aktiv medlem
Magnus.Bovall skrev:
> Nix han har inget och det enda färdiga jag skall
> köpa till ramen är droppouts samt gängat 68mm
> botten bracket resten blir one off.

Ehm, igentligen tycker jag som en del andra här att du ger dig in på ett omöjligt uppdrag (ur tid/ekonomisk synvinkel), men det låter som du fixat m kolfiber/carbong tidigare och då är det ju kanske görbart, trots allt...

Men kommer du verkligen våga köra enduro på detta hemmabygge?

En liten undran, varför bytte du modell?
Och varför till Spitty'n?

Nyfiken i en strut // Larsa

larsaw

Aktiv medlem
Ett tillägg, skulle jag gjort en ram hade jag använt ett fetare (dvs stabilare) BB, typ 73 eller DH-bredd.
Du kommer väl ändå att köra singelklinga och då dessutom montera/gjuta sving m.m. så att kedjelinjen blir spot-on ändå...

// L

larsaw

Aktiv medlem
Magnus.Bovall skrev:
> Fix idé. Och du, ni har säkert rätt det är
> väl kanske en idiot idé men va fan man måste ju
> prova blir det skit får jag väl slänga skiten

Det är väl just därför du möter visst motstånd här på Happy, varför lägga ner en massa tid, svett o tårar på en sak som man hellre kan köpa direkt och sen ut o hoja o ha kul på?
Men som man brukar säga, omöjligheter är till för att överbevisas :D

// Larsa

Hasse#7

Aktiv medlem
Magnus.Bovall skrev:
> Fix idé. Och du, ni har säkert rätt det är
> väl kanske en idiot idé men va fan man måste ju
> prova blir det skit får jag väl slänga skiten

Jag tycker det låter jobbigt men intressant. Egentligen är min enda invändning att det är synd att kopiera något som nån annan gjort. Det förtar liksom prestationen lite. Kan du låna det bästa av lite olika och bygga något eget som fungerar så är du mästerlig oavsett hur lång tid och hur dyrt det blir.

Lulle

Ny medlem
landen skrev:
> Vad ska han med relevant utbildning till!? Låter
> tråkigt och tar ju hur lång tid som helst. Vad
> som däremot låter fantastiskt är en egenbyggd
> kolfiberram. Har sett mängder med DIY-projekt.
> Fantastiska att följa och kan bara föreställa
> mig känslan av att cykla på en egenbyggd cykel.

Jag kan (nästan) föreställa mig känslan av att ha kolfibersplitter uppkört i varje kroppsöppning, plus några öppningar till.

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Lulle skrev:
> landen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----

>
>
> Jag kan (nästan) föreställa mig känslan av att
> ha kolfibersplitter uppkört i varje
> kroppsöppning, plus några öppningar till.

Det räcker ju med innebandy och trasiga klubbor..... :-)

Magnus.Bovall

Aktiv medlem
Hade säker varit kul att bygga helt egen länkage men orkar inte sitta och räkna utan vill i gång och skapa och spittyn eller rune verkar ju vara ett bra recept på en rolig hoj så varför inte. Frågan är bara vem som offrar sig med att rita av en ram??

BjornR

Aktiv medlem
Utgick att du behövde köpa ugn och vakuumförpackning. Skulle hellre satsa på att bygga en cykel som Orange Five. Mycket simplare design.

Problemet med länkage som har flera svängpunkter är en extremt tajt tolerans. Lite fel och du får kassera hela ramen, länkaget kommer låsa sig själv.

Kristoffer R

Aktiv medlem
En Orange Five i kolfiber hade varit ett riktigt bra projekt! Jag har undrat varför ingen gjort en sån (fast det kanske nån gjort bara att jag missat det).

Där finns också en hyfsad möjlighet att slutresultatet överträffar den befintliga produkten.

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Det är ingen synd att kopiera för att så lär man sig bäst, på en bra exempel. Det är synd att lägga massa jobb på något eget för dum ambition och låtsas morale skull när man har inte tillräcklig mycket kunskap. Det handlar om processen inte effekten. Jag kan säga direkt att egen hel dämpad projekt som första grej är inte en utmaning det är bara svårt. Själva geometri är tufft, sen måste man komma med en länkage system som är jobbigt. Singlepivot som Orange Five är jobbigt också för att det är svårt att utforma delen mellan pivoten och kedjestagen. Kinematiken i länkage design är tufft att göra rätt och sen måste man ha ett bra dämpare setup till detta och i egen projekt Cane Creek är det ända val, du kommer ALDRIG att kunna sätta shims på en rätt sätt i garage miljö. Sen när man har geometri och länkage måste man få de ihop, och där börjar kunskap att kompromisera, flytta saker och designa om. Saker som BB offset, styrlager diametern, hål diameter för gängor, diameter för bra toleranser att sätta in länkage kullager, bra axel system, det är grundskolan. Sen måste du lära sig att använda kolfiber till sån applikation, listan är lååååång.

Börja med en kul hardtail, eventuellt soft-tail om du vill ha något eget. Men om du vill ha en heldämpad, då gör en brutalt kopia.

landen

Aktiv medlem
Jag är inne på att bygga en egen FS fast i stål, skulle aldrig tänka tanken att börja designa geometri från scratch, känns som att risken för att det skulle bli en svintrist cykel är för stor. Men funderar på vilket länkage som anses enklast att bygga själv?

JojjeM

Aktiv medlem
landen skrev:
> Jag är inne på att bygga en egen FS fast i
> stål, skulle aldrig tänka tanken att börja
> designa geometri från scratch, känns som att
> risken för att det skulle bli en svintrist cykel
> är för stor. Men funderar på vilket länkage
> som anses enklast att bygga själv?

Rent konstruktionsmässigt är väl en "direktdriven" singelpivot typ Orange eller SC Heckler enklast. Samtidigt kan det nog bli lite sladdrigt i stål :)

Se till att göra en ordentlig projekttråd ifall det blir av.

/Johan

Magnus.Bovall

Aktiv medlem
Helt enligt min tanke finns det fungerande länkage så behöver man inte uppfina hjulet igen.men sedan vad som är bäst vete tusan men som någon nämnde tidigare orange five har ju bara en led så den borde väl vara hyfsat simpel.

jofahjalm

Aktiv medlem
Kan du beskriva lite mer detaljerat hur du ska kunna rita av en ram så att du får en ritning att bygga efter? Du verkar tro att du lägger ramen på en bit papper och drar runt den med en penna så blir det en ritning?

Magnus.Bovall

Aktiv medlem
Jo så enkelt är det nästan då alla yttre mot finns på millimetern att få tag på nätet men mått som typ cc vev lager/länkage bultar osv finns inte specat på nätet så får man bara tag på en ram att rita av samt ta lite mått på så kan man pricka in allt ganska exakt papper penna och skjutmått skall räcka. Visst det blir en del jobb självklart.
skall fräsa en alu bit till veckan och så har jag best lite prepreg kolfiber för att baka ett prov nästa vecka.

s

Aktiv medlem
jofahjalm skrev:
> Kan du beskriva lite mer detaljerat hur du ska
> kunna rita av en ram så att du får en ritning
> att bygga efter? Du verkar tro att du lägger
> ramen på en bit papper och drar runt den med en
> penna så blir det en ritning?

Jag gissar han kommer med stafli, oljefärger och basker på huvudet. =D

Topp