Julklapp till dig själv?

Julklapp till dig själv?
En lagd beställning på runt 7800 legobitar som behövs till ett MOC-bygge av en Liebherr LTM 11200.
72C341B4-14B9-4CA9-84DB-E1C8C8A5ACC0.jpeg

Julklapp till dig själv?
Jösses vilket monster, vilken skala?
Hur stor är modellen?
Hur lång tid tar det att bygga?
Den är strax under en meter lång och kranen helt utskjuten når ungefär 140 cm. Det är 11 motoriserade funktioner och 8 handdrivna. Manualen är på 1175 steg. Jag hoppas den tar lång tid, annars blir den dyr per timme:oops::rolleyes::oops: Men jag skulle gissa på 40-50 ganska lugna timmar med ett glas Trocadera bredvid och en bra pod att lyssna på.

Julklapp till dig själv?
Cykelrelaterat några titanskruvar från Kina. Ickecykelrelaterat en klocka från Larsen & Eriksen.
9E27F393-7245-4A1E-A8C1-AEC1FD7EE84C.jpeg

Julklapp till dig själv?
Det bidde inte en hjulklapp.
Det bidde en födelsedagspresent(oktober) eller en namnsdagspresent(november).
Om asen fått hem paketet till dess.

20201225_172051.jpg

Julklapp till dig själv?
Skulle egentligen köpt ny dämpad gaffel till mtbn, men det blev visst ett renoveringsobjekt till cx och en hyfsad beschtellung med nya delar till den från Bike24 istället. Kul med mek till vintern.
Sen fick man en bebis så fullt med roliga cykelgrejer i förrådet men ingen tid att meka ?

Julklapp till dig själv?
Varför tackar du inte skattebetalarna som pyntar din lön.
Fast alla som har en offentlig anställning får inte betalt av skattebetalarna. En hel del arbete som utförs i offentlig sektor genererar mer pengar än vad det kostar. Jag får exempelvis en stor del av min lönecheck betald av folk som inte kan hålla sig till lag och ordning och därför får stå sitt straff. ☺️

Julklapp till dig själv?
Fast alla som har en offentlig anställning får inte betalt av skattebetalarna. En hel del arbete som utförs i offentlig sektor genererar mer pengar än vad det kostar. Jag får exempelvis en stor del av min lönecheck betald av folk som inte kan hålla sig till lag och ordning och därför får stå sitt straff. ☺️

Som offentlig anställd ska man bara vara tacksam och tacka allt folk som arbetar inom privat sektor. Helst ska man tacka nej till löneökning som anställd inom offentlig sektor. Bäst vore om alla arbetade ideellt och visade tacksamhet ändå ?

Julklapp till dig själv?
Som offentlig anställd ska man bara vara tacksam och tacka allt folk som arbetar inom privat sektor. Helst ska man tacka nej till löneökning som anställd inom offentlig sektor. Bäst vore om alla arbetade ideellt och visade tacksamhet ändå ?
Det är ett fritt land, duger inte lönen i den offentliga sektorn är det ju bara att söka sig till den privata. Finns ingen anledning att skattebetalarna ska betala högre löner så länge jobbet blir utfört, dvs man har den personal som behövs.

Julklapp till dig själv?
För att styra bort diskursen från hur jävligt gott offentligt kaffe smakar så kan jag berätta att jag fick köpt en Sonos högtalare till mig själv/familjen. Blir nog ett par till till de andra rummen här hemma. Överraskad av ljudkvalitén, positivt.

Julklapp till dig själv?
Det är ett fritt land, duger inte lönen i den offentliga sektorn är det ju bara att söka sig till den privata. Finns ingen anledning att skattebetalarna ska betala högre löner så länge jobbet blir utfört, dvs man har den personal som behövs.

Jag har inte klagat på någon lön inom någon sektor. Reagerade mest på att det ska visas tacksamhet mot skattebetalarna som "finansierar" den offentliga sektorn. Lite som att den privata sektorn ska gå runt och tacka alla sina kunder ?

Julklapp till dig själv?
Varför tackar du inte skattebetalarna som pyntar din lön.
Om man är anställd i ett privat företag som gör affärer med offentlig verksamhet borde man då också tacka skattebetalarna?
Hur långt ska man följa pengarna?
Är det någon som vaknat på fel sida?
Är det någon som inte fick vad hen önskade sig av tomten?
Så många frågor och så få svar.

Julklapp till dig själv?
Om man är anställd i ett privat företag som gör affärer med offentlig verksamhet borde man då också tacka skattebetalarna?
Hur långt ska man följa pengarna?
Är det någon som vaknat på fel sida?
Är det någon som inte fick vad hen önskade sig av tomten?
Så många frågor och så få svar.

De enda som inte behöver tacka skattebetalarna är de som exporterar och ser till att vi får in nya fräscha pengar i det här landet.

Julklapp till dig själv?
Senast ändrad:
Julklapp till dig själv?
Inga julklappar till mig själv och knappt några från någon annan heller. Lika glad är jag för det.
Behöll iofs en liten Kockums gjutjärnsgryta som var avsedd för sonen, eftersom han ändå fick en liknande av sin farmor. (Lite miss i kommunikationen.) Jag fick "på köpet" hennes stora Kockumsgryta som hon aldrig använder. Ikväll blir det Bœuf bourguignon.

Julklapp till dig själv?
Blev två tröjor och lite krimskrams från bikester. Tänkte köpa ett överkroppskydd också men väntar och hoppas man får sig en 10% rabattkod med leveransen.

B6EDFE7E-EC23-4741-AE25-ABA258C2637B.png

9985BB72-14A9-43A6-9202-36F08791D475.png

Julklapp till dig själv?
För att styra bort diskursen från hur jävligt gott offentligt kaffe smakar så kan jag berätta att jag fick köpt en Sonos högtalare till mig själv/familjen. Blir nog ett par till till de andra rummen här hemma. Överraskad av ljudkvalitén, positivt.
Vi har två Sonos, funkar super. Kan tipsa om Ikeas Symfonisk som är Sonos-kompatibla och är rejält billigare:

Julklapp till dig själv?
Vi har två Sonos, funkar super. Kan tipsa om Ikeas Symfonisk som är Sonos-kompatibla och är rejält billigare:
Har du Ikeas version? Hur är ljudet?
Jag är mest tagen av hur mycket och bra ljud man får ut ur en så här liten pjäs som Sonos One.

Julklapp till dig själv?
Har du Ikeas version? Hur är ljudet?
Jag är mest tagen av hur mycket och bra ljud man får ut ur en så här liten pjäs som Sonos One.
I bokhyllan är det högtalarelement från en IKEA ENEBY 20x20cm med moderkortet från en Sonos Play1. I lampan sitter det praktiskt taget en Sonos One, hela innanväldet kommer från Sonos och blir insatt i ett skal från IKEA.

Min personliga åsikt är att bokhyllehögtalaren är bra för vad den är; En instegsprodukt i Sonos-världen.
Äger själv två, vilket man nästan måste ha. Stereo gör upplevelsen så mycket bättre. Ljudet kan ibland bli lite burkigt, men det går att komma undan genom att fippla med EQn i appen. Har man iPhone; Kör TruePlay! Lyssnar man på typ rock och metal så är de inte jättebra, då presterar IKEA ENEBY 20x20cm bättre.

Jag är nöjd med mina och jag upplever att de som klagar mycket på dem antingen jämför dem med mycket dyrare SONOS-Högtalare som typ Play5 eller PlayBar eller ser en låg prislapp och direkt tycker att det är skit.

Julklapp till dig själv?
Ljudet i bokhyllevarianten saknar ju lite djupet är lampversionen, vilket ju år rätt självklart inräknat prisskillnaden. Men om man väger in priset så ska det sägas att i 1000kr klassen med uppkopplad högtalare, så tycker jag den står sig (om man inte jämför med dyrare saker).

Tillbaka
Topp