Förbjuden cykling på Sörmlandsleden?

vissa här i tråden verkar driva tesen att man inte skulle få skriva dessa avtal eftersom de skulle inkräkta på allemansrätten.
Referens på det?

Och hur går det med bevis för Sörmlandsledens omdelbara nedläggning för att folk cyklar enligt gällande lagstiftning?

Exempel på markägaravtal för vandringsled:
Som synes måste nyttjanderättshavaren ex.vis teckna brandförsäkring för skogen, betala skadestånd när skador uppstår, etc.
Ja det var som förväntat och har inget med topic att göra. Det som är känsligt är ansvar för skador som uppstår vid nyttjandet. Jag gissar att majoriteten av uppkomna skador inte uppstår i samband med cykling eller vandring utan det i samband med folköl och i alla fall på min tid motorburen ungdom.

Jag tror nämligen inte de syftar på lite gyttja.

Referens på det?

Och hur går det med bevis för Sörmlandsledens omdelbara nedläggning för att folk cyklar enligt gällande lagstiftning?
Jag skrev att jag inte tror man skriver ett sådant avtalat vilkorat på cykelförbud. Min tro kvarstår efter att ha läst ovan länkade exempel.

Tjena!

Det är ju skönt när man har valet. Jag har inte det då några av mina favoritleder är just vandringsleder med föreningar bakom. Utan dom har jag en begränsad yta på några kilometer där det finns stig. Därav är det ett problem för mig att SML håller på och jobbar sig 35 mil härifrån. För skulle dom på minsta sätt få rätt så hänger stigar här väldigt löst.

Okej då är du i ett annat läge och jag förstår din frustration. Jag har lyxen av oräknerliga vägar - jag begränsas endast av min bristande energi.

Gott Nytt år. Jag beklagar din situation för vad det är värt.

var ute tre timmar på härliga stigar idag. var aldrig ute ur stan som har en bit över 100k invånare.

den är full allmänningar:)

flowigt parti idag:)

jag syns längst bort, med min diskreta lycrajeansjacka
94B9200F-D1CF-4774-9999-05E30E60F3EE.jpeg

@kais01: Vilken sörmlandsledsetapp är detta?
den heter rosa slingan, på bilden anas varför. den ligger inte i sörmland.

som framgår av inlägget före, handlade det alltså om att det här och där på många platser finns möjlighet att ha roligt på lättillgängliga hemmastigar och bidra till mindre tryck och konfliktrisker på de stora välkända lederna.

Tjena!

Det är ju skönt när man har valet. Jag har inte det då några av mina favoritleder är just vandringsleder med föreningar bakom. Utan dom har jag en begränsad yta på några kilometer där det finns stig. Därav är det ett problem för mig att SML håller på och jobbar sig 35 mil härifrån. För skulle dom på minsta sätt få rätt så hänger stigar här väldigt löst.

Då är det ju skönt att veta att Allemansrätten gäller och att du får cykla på stigar i skogen, oberoende av vad olika föreningar tycker ...

Då är det ju skönt att veta att Allemansrätten gäller och att du får cykla på stigar i skogen, oberoende av vad olika föreningar tycker ...

Tjena!

Ja precis, därav är allt arbete som föreningar lägger ner, på att få bort cyklister från "deras" stigar, vanskligt. För skulle en enda förening få rätt så skulle det kunna pajja hela allemansrätten. Tyvärr så lutar det mer och mer åt en allmanrätt med stora undantag.

det blir inte direkt bättre att många mtb-are inom och utom föreningar revirpinkar närmast helt vanliga alllmänna stigar å sin sida; med diverse markeringar, reflexer och ännu värre små mtb-skyltar.

klart olämpligt om man vill samsas i skogen.

önskar man vägledning finns idag en mängd elektroniska hjälpmedel...

men i tyresta har det väl varit särskilda restriktioner sedan tidigare?
Back in the days var det okänt / ingen som brydde sig, varken cyklister eller vandrare. Sedan några år tillbaka är skogen full med cykelförbudsskyltar och då riskerar man såklart att stöta på nån självutnämd polis aka surgubbe som vill tjafsa och ha skogen för sig själv. :)

Back in the days var det okänt / ingen som brydde sig, varken cyklister eller vandrare. Sedan några år tillbaka är skogen full med cykelförbudsskyltar och då riskerar man såklart att stöta på nån självutnämd polis aka surgubbe som vill tjafsa och ha skogen för sig själv. :)
Alternativt att ”surgubben” tycker att regler är till för att följas?
Skyltarna har nog f.ö. kommit dit av en anledning.

Alternativt att ”surgubben” tycker att regler är till för att följas?
Skyltarna har nog f.ö. kommit dit av en anledning.
Att skyltarna kom dit har ingenting med MTB-cykling på stigar att göra öht. Syftet var att få bort cyklister från grusvägarna runt tyresta by. Så här motiverade Naturvårdsverket cykelförbudet vid senaste översynen 2015:
Naturvårdsverket sa:
Motivet är att minska konflikterna mellan cyklister och vandrare på framför allt skogsägarna från Tyresta by mot Bylsjön och Årsjön.
Gissar att 99% av besökarna i parken nöjer sig med att promenera på grusvägen från Tyresta by till Bylsjön och vidare bort mot Årsjön. På helgerna är det ofta lika många flanörer där som på Biblioteksgatan, så ett cykelförbud där är inget konstigt.
Tyvärr gjorde man det enkelt försig och förbjöd cykling i hela parken, utan en tanke på MTB-cyklisterna. ?

This is a old topic but now active. My swedish is crap so I miss most of writings.
Has some mtb rules changed on riding the leden?
I'm from Finland but on a normal year I ride some stages of leden. Mariefred-Järnä being the favourite.

This is a old topic but now active. My swedish is crap so I miss most of writings.
Has some mtb rules changed on riding the leden?
I'm from Finland but on a normal year I ride some stages of leden. Mariefred-Järnä being the favourite.
No change. Just ride and take care.

Från norr till syd. Alltså från björkhagen till Tornberget

Det finns fina stigar runt reservatet, Jag ritade lite på trailforks ungefär hur du kan cykla. Det fattas massa stigar norr om Bondvägen på trailforks, men det finns fler fina för att komma ut mot vägen. Du får en kort asfalltssträcka Bondvägen, torparvägen, sedan är det stig igen. Där kan du följa TF mot lyckeby, sedan en liten grusvägsbit för att komma ut på stigarna vid lyckebysjön, passa på att testa "Brenda stigarna" om du gillar lite Enduro. Annars vidare på stigarna mot ramsjön, svartsjön sedan är du strax på sörmlandsleden igen!
1609856889175.png

Det finns fina stigar runt reservatet, Jag ritade lite på trailforks ungefär hur du kan cykla. Det fattas massa stigar norr om Bondvägen på trailforks, men det finns fler fina för att komma ut mot vägen. Du får en kort asfalltssträcka Bondvägen, torparvägen, sedan är det stig igen. Där kan du följa TF mot lyckeby, sedan en liten grusvägsbit för att komma ut på stigarna vid lyckebysjön, passa på att testa "Brenda stigarna" om du gillar lite Enduro. Annars vidare på stigarna mot ramsjön, svartsjön sedan är du strax på sörmlandsleden igen!
Visa bilaga 462933
Det är tyvärr cykelförbud ä
Inte svårt, är man ute efter fin cykling går det andra stigar både på härsan och tvärsan. Inte närmsta vägen men med mer upplevelse. Länge sedan jag var där nu. Singlespeedar och kommer inte så långt. Borde dock.
finns en del, men de är ju precis lika förbjudna för cykling som SML. Och tyvärr är det ingen som underhåller dem, så det ligger fler träd tvärs över dem för varje år ?

De finaste stigarna över långa hällar och längs odlingsmossarna saknas på Trailforks. Har nog vuxit igen när alla ska nöta på de upptrampade spåren.

Finns detta avtal ens i verkligheten? Låter väldigt otippat att någon skriver ett avtal som inte har någon grund. Vi har också sett ett exempel på hur det brukar (?) se ut som inne alls innehåller något sådant.

Avtala om något man inte äger är intressant. Om de har avtalat om ingen cykling är de nog ute och cyklar.
Jag undrar var det klämmer på riktigt.

Markägarna äger marken. Föreningen vill anlägga en vandringsled, för detta behöver de markägarnas tillstånd. Varför ska de avtala om en cykelled eller en ridled?
Det är samma sak när man vill anlägga ett skidspår, då avtalar man om ett skidspår, inte en skoterled. Skoterklubbarna avtalar själva om skoterleder, istället för att köra i skidspåren. Det är så ett civiliserat samhälle fungerar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp