[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?
Är bidraget högre där eller hur menar du?
Bidrag?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är bidraget högre där eller hur menar du?
Jag menar att vi har ett bidrag i Sverige på 60 000 kronor per bil, så då kan priserna höjas lika mycket som bidraget.Är bidraget högre där eller hur menar du?
Inte lika mycket men högre pris än utan. Kanske halva bidraget tror jag.Jag menar att vi har ett bidrag i Sverige på 60 000 kronor per bil, så då kan priserna höjas lika mycket som bidraget.
Klart det blir så, bilhandlarna är ju inte dumma.Jag menar att vi har ett bidrag i Sverige på 60 000 kronor per bil, så då kan priserna höjas lika mycket som bidraget.
Ja det är tyvärr så, har diskuterat/ifrågasatt en handlare kring detta när jag tittade på personalbil och de gav ett riktigt lågt återköpsvärde. Svaret var att jag ju fick räkna bort bonusen också så då var ju åk värdet lite högre....slutade diskutera med den firman efter att jag meddelade att bonusen var ämnad för mig som köpare inte till dem.Jag menar att vi har ett bidrag i Sverige på 60 000 kronor per bil, så då kan priserna höjas lika mycket som bidraget.
Det var nog mer åren innan detta år, i år har ju kronan gått upp ganska mycket. Dessutom har Corona hjälpt till att driva upp beg-priserna nåt helt galet. Många 2016-2017-bilar är ju dyrare nu än vad de var för ett år sedan.Noterat de oxå, även om de inte är så stor skillnad... Typ 60kr.
Ang andrahandsvärde som nån nämnde tidigare. De finns säkert nån här som är bilhandlare och har fakta, men visst är de fler som kommer från ex Finland till Sverige (men även tyskar o norrmän) o fyndar begagnat här pga låga kronans värde.
www.mestmotor.se
Kommer väl tyvärr inte till Sverige :( Eller Europa heller.
![]()
Rivian – äventyrliga elfordon
Discover Rivian's long-range electric vehicles, innovative EV trucks, SUVs and vans built for adventure. Join the movement towards a sustainable future.rivian.com
Kommer väl tyvärr inte till Sverige :( Eller Europa heller.
![]()
Discover Rivian's long-range electric vehicles, innovative EV trucks, SUVs and vans built for adventure. Join the movement towards a sustainable future.rivian.com
Cool teknik och mycket arbete investerat. Samhällsnyttan och eget behov kan nog diskuteras.Tur det. Vi behöver inte fler livsfarliga energiineffektiva monster på våra vägar.
”4G and WiFi capability, Bluetooth pairing, wireless inductive charger, 6 USBs, 2 110V outlets, Alexa voice commands”
OMG, måste MÅSTE ha!!!
Jag skulle skita i att byta om jag var nöjd med Volvon idag.
Framförallt inte ute i terrängen, vilket verkar vara en stor del av tänkta användningsområdet för den där monstertrucken.Tur det. Vi behöver inte fler livsfarliga energiineffektiva monster på våra vägar.
De har sagt att de ska komma till Europa tidigare. Varför skulle de inte komma hit?Kommer väl tyvärr inte till Sverige :( Eller Europa heller.
![]()
? Rivian verkar ju vara riktigt bra, definitivt en bil som skulle passa mig när det blir dags att byta ut Tesla Model 3. Rivian verkar ju ha riktigt bra räckvidd, bra lastkapacitet för cyklar och skidor.Tur det. Vi behöver inte fler livsfarliga energiineffektiva monster på våra vägar.
![]()
Med elbil i de svenska fjällen
En stor bov i klimatdramat är hur vi väljer att färdas. Möt två Årebor som funnit en hållbar lösning för att hitta grym skid- och brädåkning i våra svenska fjäll – nämligen elbilen.www.akaskidor.se
Den artikeln tycker jag inte ger jättebra reklam för elbil.
Nu så spelar det lite roll vilken elbil man väljer, men beskrivningen av elbilslivet låter inte helt lockande med texten i artikeln.
Ladda 3 gånger (2 st nödvändiga enligt artikeln) på en så kort resa mellan Mora och Åre.
Muta barnen för att "kunna" stanna och ladda.
Köra runt med klimatanläggningen inställd på 16 grader.
Lata sig med att ta bilen till affären för att köpa mjölk "helt utan ångest".
Kunde ha mött upp 2 st Årebor med varsin Kia E-niro i stället, då hade det räckt med 1 laddning mellan Mora och Åre. ToR Åre - Östersund utan att fundera på att snabbladda i Trångsviken.
Edit: Ser nu att artikeln är från 2017, så det har hänt lite på bilfronten sedan dess.
Undra om det är features som efterfrågas av traditionella flakbilsförare? ?”4G and WiFi capability, Bluetooth pairing, wireless inductive charger, 6 USBs, 2 110V outlets, Alexa voice commands”
OMG, måste MÅSTE ha!!!
Ja, och snacka om att kasta pengarna i sjön. Precis som weldion gav den mig enbart känslan ”fy fan vad jobbigt med elbil...”En betald artikel, ett s.k. ”samarbete”. Kallades tidigare för ”advertorial”...
Vadå, ständig access till Twitter är ju ett måste :-)Undra om det är features som efterfrågas av traditionella flakbilsförare? ?
Visa bilaga 463245
Står inget om vapenförvaringsmöjligheter så det är nog inte intressant.Undra om det är features som efterfrågas av traditionella flakbilsförare? ?
Visa bilaga 463245
Jag menar att det kan gå att förhandla om att få bryta hyrdelen på en äldre Zoe och betala för att äga batteriet. Jag har läst om det. Vet bara inte var.
När man klickat i lite försäkringar, vinterdäck och annat typ nödvändigt landade jag på 4500/mån för ID3. (Jag kollade strax före jul). Så det kändes ju inte så himla förmånligt.Jag slog till på en id3 som 2000 andra bara i december. I want to believe ?.
Nöjdn, men är fullt medveten om problemen. 2999 på 2 år var alldeles för bra att motstå. Elfolkan ?
+massor. Och gäller ju inte bara bilar, utan även cyklar, tv-apparater, mobiltelefoner, etc. Det sorgligaste är ju att det ofta är de som gastar mest om miljö och klimat som också köper nya prylar var och varannat år, ofta med argumentet ”den är bättre för miljön”...men av både miljö- och finansiella skäl finns det ingen anledning att byta något som funkar.
Fast saker som har en fungerande andrahandsmarknad (läs: bilar) så är det ju mer komplicerat. Om jag köper en ny elbil kommer följdeffekten bli att någon 3-4 led bort skrotar sin gamla rosthög från -95. Typ.+massor. Och gäller ju inte bara bilar, utan även cyklar, tv-apparater, mobiltelefoner, etc. Det sorgligaste är ju att det ofta är de som gastar mest om miljö och klimat som också köper nya prylar var och varannat år, ofta med argumentet ”den är bättre för miljön”...
Eller så behålls den ”utifall att”. Har inte koll på hur inflödet vs utflödet av fordon på marknaden ser ut, men att reg.numren höll på att ta slut för nåt år sedan är ju en indikation.Fast saker som har en fungerande andrahandsmarknad (läs: bilar) så är det ju mer komplicerat. Om jag köper en ny elbil kommer följdeffekten bli att någon 3-4 led bort skrotar sin gamla rosthög från -95. Typ.
? Rivian verkar ju vara riktigt bra, definitivt en bil som skulle passa mig när det blir dags att byta ut Tesla Model 3. Rivian verkar ju ha riktigt bra räckvidd, bra lastkapacitet för cyklar och skidor.
Var lite förhandling och framförallt leta på en lagerbil som var svårast. Måste i trafik innan årsskiftet... Så alla med kommunalgrå färg och inget extra alls var sålda för länge sedan. Jag fick "köpa" en med mer utrustning. Mitt krav var såklart cykelhållare ? hamnade på 4050 med det, vinterhjul, dyr färg och 20". 1500 mil och 24 månaders leasing också för den delen.. Nöjd med det! Tog dock egen försäkring.När man klickat i lite försäkringar, vinterdäck och annat typ nödvändigt landade jag på 4500/mån för ID3. (Jag kollade strax före jul). Så det kändes ju inte så himla förmånligt.
Hur är det med Leafen, har den kylning på batterierna på äldre modeller?
Roligast är den gången han kom hem med bilen fylld med ved. Fällt sätena och staplat hela utrymmet bakom främre sätesraden full med björkved.
Intressant att följa sådanna här diskutioner.
Jag som jobbar med strategier i fordonsbranschen vet att industrin redan nu tar höjd för den dagen då elbilar helt plötsligt börjar ses som ej hållbara och utgör ett miljöproblem
Den dagen spås nämligen komma medans vår generation fortfarande lever.
En annan utmaning för branschen är hur man skall möta de kommande regler som gör att myndigheter kan styra över hur mycket folk få använda sin elbil.
Kommer det gå att sälja elbilar den dagen när man som kund inte får bestämma själv när man får åka och handla eller använda bilen? Låter långsökt men det är kommande förhållnings sätt som kommunicerats ut från EU s transportforum till europeiska biltillverkare.
Det är mer leasingbiten som kan ställa till det om man kör runt med ved i bilen och granbarkborren sprider sig till träinredningen. Kanske rimmar illa med "normalt slitage"?Spelar ingen roll vad man har för motor för att fylla baksätet med konstiga saker ;) Jag har kört slaktkroppar (lamm) i de flesta bilar vi haft, och det är imponerande hur många säckar stallgödsel man får in i en 9-5 med sätena nedfällda. Tror knappt det syntes spår av det när vi sålde bilen vidare heller. Har däremot sålt en Outlander med blodfläckar i innertaket ;)
Olja från någon arabdiktatur såklart ?.Fossilbil, är det en sån där batteribil som laddas med el från Karlshamnsverket eller importerad el från Polen?
Olja från någon arabdiktatur såklart ?.
För övrigt så verkar BMW vara lite sen på bollen... Eller ja inte ha gjort något banbrytande på länge. I3 var ju bra.