[OT] laga hälkappa på löparsko?

Bele

Aktiv medlem
Har ett par nästan helt nya Saucony där ena hälkappan redan har ett hål som ger mig skavsår. En skomakare föreslog att man skulle limma en läderbit över hela hälkappan och menade att det fungerar bra. Någon som har erfarenhet av det?

Riktigt dålig bild, men till höger i överkanten ser man hålet.
DSC_1115.JPG

I princip ja, men det hann gå minst ett kalenderår mellan inköp och att jag faktiskt kom igång med löpningen och löpstarten var en i kalendertid långt utdragen historia för att undvika skador. Kanske ska försöka med reklamation först ändå. Felet (designen) fanns ju där från början.

Jag har några spetsiga hälar som mördar (=sliter hål på) alla innerkappor i mjukare material. Då jag i stort sett aldrig får skavsår av det utan brukar kunna använda skorna tills de ger upp av andra anledningar orkar jag numera inte hålla på med reklamationer eller att få dem lagade i kappan. För 20-25 år sen gjorde jag dock båda varianterna ett antal gånger. Angående att få en läderbit ditsatt så blev resultatet bra de flesta gånger. En gång använde dock personen som satte dit den en för grov bit läder vilket gjorde att materialet blev väldigt oföljsamt (anpassade sig inte alls efter hälen) vilket gjorde att jag konstant fick skavsår när jag försökte använda skorna. Sen har jag för mig att de även sydde och inte bara limmade.

Summa summarum skulle jag säga att om skomakaren vet vad han gör och inte använder alltför grovt läder bör det kunna funka och hålla skornas livslängd ut.

Har haft två par Saucony de senaste åren som båda slitits väldigt snabbt i hälkappan (insidan). De ena paret reklamerade jag efter två veckor/5 löppass när hälen redan hade ett stort slitage och hål på insidan. Antar även att det beror på hur ens häl är skapt...

Kör nu i Hoka One One eller Asics som inte alls är lika ”känsliga” i hälen. Hoka visar normalt knappt något slitage alls.

Fem löppass! Om du inte kör riktiga långpass så är det värre än vad jag lyckats med. Reklamerade några Asics runt millennieskiftet efter 10-15 mil med hål i hälkappans tyg. Jag gick någon gång i den vevan över till Nike vilka höll lite bättre, men ev. implikation kring slitstyrka baserat på den erfarenheten är sen länge preskriberad.

Följdfråga. Om jag väljer att laga, bör jag i så fall göra samma lagning på båda skorna eller bygger lagningen så lite att det inte blir någon praktisk skillnad?

Jag lagade bara den sko som var trasig och märkte aldrig ngt problem. Sen har jag kraftigare slitage på höger sko än vänster. Tror det är kopplat till att jag har ngt som gör att jag har lite olika fotisättning med höger och vänster fot.

Får erkänna att jag aldrig ens funderade på att åtgärda båda av symmetriskäl. Om du ser att den andra skon är på väg att gå samma väg kan det kanske vara lika bra att fixa båda på en gång. Annars skulle jag nöja mig med den trasiga men se till att läderbiten som sätts dit är hyggligt tunn och följsam.

Om du aldrig varit med om det tidigare skulle jag dock överväga att åtminstone snacka med inköpsstället, förklara läget och hur lite du använt skorna och se om de godtar en reklamation utan att bråka.

Liksom GoranS har jag hälar som gnager hål i hälpartiet på alla skor utan att jag för den skull själv fåt skoskav. En grej jag med framgång testat är självhäftande laglappar i nylon, vilka jag applicerat när skorna varit nya. Då dessa laglappar har lägre friktion än det material som sitter där från början, glider (gissningsvis) hälen mot detta istället för att fastna och gnaga hål.

Skomakaren fixar det för en hundring, bara att limma på en läderbit med grova sidan ut.

Edit: eller släta, beroende på önskad friktion

Har flera skor som jag lagat på det sättet:
image.jpg
image.jpg
har funkat så bra att nya skorna ligger kvar i kartongen?
Skinn från gammal skinnjacka. Limmat m smältlim. Jag börjar nedifrån och från mitten. Lägger en klick mellan skinn o sko, sen trycker jag fast skinnet o masserar utåt så att limmet sprider sig. När det stelnat viker jag tillbaka skinnet, lägger på mer lim och trycker ut det också. Fortsätter tills jag når kanten.

Löparskor verkar variera enormt i kvalite, Asics har för mig hållt ganska dåligt med mycket hål i mesh vid tå och tåled (men nu var det nog fem år sen jag hade sådana), Brooks körde jag med sen och de höll väl lite bättre men såg ändå rätt risiga ut efter 40-50 mil. Nu har jag kört NB i en vända och de ser ut som nya trots att de gått över 800 km. Enligt en del borde jag ju byta dem men det bär emot lite.

Oskar: Intressant. Har du något exempel på sådana och var man köper dem?

Hmm, jag har nog köpt mina lappar i en sybehörsbutik. Men googlar man ”reparationslapp nylon” får man rätt många träffar; det verkar inte vara ngn ovanlig produkt.

Man får se lappen lite som en offeranod som man byter ut då och då. :-)

Du har ju 3 år på dig från köpet är ju bara att du efter 6 mån måste visa att felet fanns från början.

Intersport i Barkarby tyckte inte att det spelade någon roll att skorna såg helt nya ut. Det var inköpsdatum som var viktigt. Punkt slut. Glömde jag skriva att jag köper löparskor någon annanstans nästa gång?

Lät en skomakare sätta in en ny hälkappa. Arbetet var mycket proffsigt utfört, men tyvärr blev skon därmed för trång för löpning då det hela byggde en del.

Intersport i Barkarby tyckte inte att det spelade någon roll att skorna såg helt nya ut. Det var inköpsdatum som var viktigt. Punkt slut. Glömde jag skriva att jag köper löparskor någon annanstans nästa gång?

Lät en skomakare sätta in en ny hälkappa. Arbetet var mycket proffsigt utfört, men tyvärr blev skon därmed för trång för löpning då det hela byggde en del.
Dom har ju helt rätt att det är inköpsdatum som gäller men kan du bevisa att felet funnit från början så är det ju en reklamation. 6 mån avgör vem som har bevisbördan. Sen är ju frågan om man orkar driva det för ett par skor.

Jag brukar tejpa med leukosilk. Tar ur innersula, tejpar tre bitar i hela hälkappans längd, sätter tillbaka sulan. Försök att inte få en skarv där du slitet hälkappan som mest. Fungerar extremt bra och är både billigt och lätt att byta ur när det blir slitet. Det håller många månader.

läder känns ju sådär när det blir fuktigt? Kan bli lite väl mycket friktion

Senast ändrad:
...läder känns ju sådär när det blir fuktigt? Kan bli lite väl mycket
Jag kan förstås inte garantera att det funkar för alla. För en tri-cykelsko eller swimrun-sko skulle jag nog inte prova. Men det har inte varit några som helst problem med cykelskorna eller löparskorna som jag har hälat om.

Löparskor verkar variera enormt i kvalite, Asics har för mig hållt ganska dåligt med mycket hål i mesh vid tå och tåled (men nu var det nog fem år sen jag hade sådana), Brooks körde jag med sen och de höll väl lite bättre men såg ändå rätt risiga ut efter 40-50 mil. Nu har jag kört NB i en vända och de ser ut som nya trots att de gått över 800 km. Enligt en del borde jag ju byta dem men det bär emot lite.
Har använt Nike Pegasus sedan hedenhös. Passar mitt neutrala löpsteg bra och är inte slut förrän sulan gett sitt efter många år och mil. Springer inte så mycket nu, så det är väl mest tidens tand som gnager slut på dem.

Jag bytte ut mina NB 860v10 till slut ändå, vid 100 mil. Ovansidan ser ut som ny trots lite traillöpning men mest har de nog gott torra mil på asfalt och grus. Sulan är helt jämnt sluten och bara blank i mitten under framfoten. :)

Gammal tråd som dök upp när jag sökte inom området.
Jag har lämnat in skor hos den skomakaren som tidigare höll till i Nordstan/Femman, Göteborg. De har flyttat men håller fortfarande på. Han räddade många skor. Tex Adidas sneakers som är notoriskt dåliga i hälen. Jag började lämna in nya skor efter tips från honom. Just adidas höll minst 3 ggr så länge med lagning/förstärkning.
Men nu tittar jag på lite mer gör-det-själv-lösning och hittat bla:

Min erfarenhet är att ASICS är sjukt dåliga på hälkappor och de börjar gå sönder så fort man tittar på dom.
Jag har ett par Saucony som jag använde rätt hårt i 6-7 år som fortfarande är hela i hälen. Men deras nyare modeller har annan design på hällarna och jag förstår om dessa inte håller.
Risken med lagning/förstärkning är att det tar lite av utrymmet på längden vilket kan vara något att tänka på om skorna är gränsfall att passa på den ledden.

Jag har lämnat in skor hos den skomakaren som tidigare höll till i Nordstan/Femman, Göteborg. De har flyttat men håller fortfarande på. Han räddade många skor. Tex Adidas sneakers som är notoriskt dåliga i hälen. Jag började lämna in nya skor efter tips från honom. Just adidas höll minst 3 ggr så länge med lagning/förstärkning.

Min erfarenhet är att ASICS är sjukt dåliga på hälkappor och de börjar gå sönder så fort man tittar på dom.
Jag har ett par Saucony som jag använde rätt hårt i 6-7 år som fortfarande är hela i hälen. Men deras nyare modeller har annan design på hällarna och jag förstår om dessa inte håller.
Risken med lagning/förstärkning är att det tar lite av utrymmet på längden vilket kan vara något att tänka på om skorna är gränsfall att passa på den ledden.
Har både den tjockare och tunnare varianten från Laglappen liggandes om du vill testa.
IMG_3951.jpeg

Har två par Kinvara som efter lång (men inte tillräckligt lång) och trogen tjänst har hål just där.
Lagalappen såg bra ut men kändes spontant för dyrt med 99 kr plus frakt. Testar den andra för 49 fraktfritt istället.

@Gravelisten är de nåt att ha?

Blir helt klart nyfiken på hur många mil ni som har skor i flera år lyckas löpa innan sula eller tåbox ger sig? Att ha ett par löparskor i 6-7 låter helt otroligt. För mig håller de i 80-120 mil oavsett märke sedan är antingen mönstret på sulan slut, tyget i tåboxen trasigt eller dämpningen ett minne blott.

Har ett par tio år gamla Nike Air Pegasus som gått 100+ mil. De varken ser eller känns slitna annat än att den gula tygfärgen blivit lite dassig. Har dock pensionerat dem, eftersom jag misstänker att dämpningen kanske inte är fullgod längre.

Lämnade in ett par Saucony där hälkappan gav upp alldeles för snabbt och resten av skon i princip var i nyskick. Hantverksmässigt ett bra jobb, men skon blev från trång i längsled.

Samma erfarenhet både för mig och mina två döttrar. Asics går sönder i hälkappan inom 10-15 mil. Vi har smala fötter och då asics på senare år blivit bredare medan Nike blivit smalare har vi gått över till Nike. Enda problemet med Nike är att yttersulan slits ner sjukt snabbt istället. (Structure)

Jag kör med laglappen.se ’s tunna läderlikande lappar. Funkar fint på mina icebugs, men anvönder dock alltid ullsockar i dom så vet inte hur de känns med tunna syntetsockar. Har även i promenadskorna förebyggit ett hål med samma lapp. Funkar fint där med

Pajar skon i förtid på utsatta ställen brukar det gå bra att påpeka detta för tillverkaren och få pengarna tillbaka eller tillgodo.

Tillbaka
Topp