Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Den största anledningen till att jag börjat tänka kolfiber är att jag som sagt är nästan 2 meter lång och väger 90 kg, det ger en del flex i cykeln. På en MTB betyder det inte så mycket men på gravel börjar det irritera mig lite - därför verkar kolfiber-hjul som en naturlig lösning för att avhjälpa det. Och så ser det ju lite tufft ut som @n3wton säger, det betyder också något :cool:
Man hittar såklart alltid anledningar till sina köp, men på listan över saker som gör mest nytta för pengen måste hjul ligga extremt långt ner.. Med dugliga nav och fälgar som är ihopbyggda på ett bra sätt och så länge de inte väger bly får man förmodligen 95% av effekten men sparar 10k mot ett par "finhjul" skulle jag gissa.

Jag har gjort mycket saker genom åren som knappast varit supereffektivt så jag slänger inga stenar mot någon!😛

Hjulbyggartråden
Han syftar nog på att det låter mer om kolfiberfälgar. Resonanslåda, typ. Har nog inte reflekterat över det nämnvärt, men har heller inga speciellt höga fälgar.

Ljud är ju så subjektivt. Gillar man ljudet eller källan till ljudet har man inte ont av det. Gissar att ens aversion mot kolfiberfälgsvinande hänger starkt ihop med hur tuff man tycker man är med sina kolfiberhjul. Jag själv tycker att jag mer och mer verkar vara i behov av att bli tuffare på hjulsidan då jag börjat fundera på 50-profilshjul till lvg-hojen...
precis. det låter i vissa fall på svensk grov asfalt tillräckligt högt för att störa en konversation med intilliggande medcyklister.

Hjulbyggartråden
Den största anledningen till att jag börjat tänka kolfiber är att jag som sagt är nästan 2 meter lång och väger 90 kg, det ger en del flex i cykeln. På en MTB betyder det inte så mycket men på gravel börjar det irritera mig lite - därför verkar kolfiber-hjul som en naturlig lösning för att avhjälpa det. Och så ser det ju lite tufft ut som @n3wton säger, det betyder också något :cool:
ju högre kolfiberhjulen är, desto flexigare i sidled blir de. märks vid spurter och igångdrag. det beror på att ekrarna 'tar' längre in på hjulen.

vill du i den situationen ha styvare känsla i hjulen är det bredare fälgar du är ute efter.

med höga kolfiberhjul fåt man däremot ökad styvhet i höjdled. det har omvittnats ge en komfortförlust, vet inte om det egentligen stämmer. däcken står nog för ett viktigare bidrag när det gäller detta?

Hjulbyggartråden
Nu är det dags att beställa fälgar, ekrar och annat till mitt gravelbygge. Det blir DT XM 421 men jag vill inte använda de medföljande alu-nipplarna. Jag har många Sapim Polyax så jag tänkte använda dem istället.

Vilken typ av bricka skall jag ha mellan fälg och nippel? Jag får med PHR washer till fälgarna. Men är de ok med polyax? Eller skall jag ha en annan bricka? Typ Sapim MG?

Hjulbyggartråden
ju högre kolfiberhjulen är, desto flexigare i sidled blir de. märks vid spurter och igångdrag. det beror på att ekrarna 'tar' längre in på hjulen.

vill du i den situationen ha styvare känsla i hjulen är det bredare fälgar du är ute efter.

med höga kolfiberhjul fåt man däremot ökad styvhet i höjdled. det har omvittnats ge en komfortförlust, vet inte om det egentligen stämmer. däcken står nog för ett viktigare bidrag när det gäller detta?

Tanken att gå både bredare och högre.

Man hittar såklart alltid anledningar till sina köp, men på listan över saker som gör mest nytta för pengen måste hjul ligga extremt långt ner.. Med dugliga nav och fälgar som är ihopbyggda på ett bra sätt och så länge de inte väger bly får man förmodligen 95% av effekten men sparar 10k mot ett par "finhjul" skulle jag gissa.

Jag har gjort mycket saker genom åren som knappast varit supereffektivt så jag slänger inga stenar mot någon!😛

Jag har inga illusioner om att denna investering kommer kvalificera mig till UCI-lopp men hjul är, mer eller mindre, den enda komponenten jag inte experimenterat med än så det är även ett visst mått av nyfikenhet inblandat.

Hjulbyggartråden
Den största anledningen till att jag börjat tänka kolfiber är att jag som sagt är nästan 2 meter lång och väger 90 kg, det ger en del flex i cykeln. På en MTB betyder det inte så mycket men på gravel börjar det irritera mig lite - därför verkar kolfiber-hjul som en naturlig lösning för att avhjälpa det.
Fälgarnas material spelar inte särskilt stor roll för den laterala(sidledes) styvheten hos hjul,
fälgarnas bredd är viktigare
Men det som har ännu större betydelse för den laterala styvheten hos hjul är antalet ekrar och du är ju redan inne på att välja 32 ekrar.
Ett bra val.
- Hur är det med ekrar, är det en smaksak eller bör man bygge straightpull med kolfiber?
Välj gärna en assymetrisk fälg, särskilt till bakhjulet, det jämnar ut ekerspänningsskillnaden mellan hjulsidorna och välj ekrar där skillnaden i tvärsnittsarea motsvarar spänningsskillnaden mellan hjulsidorna. Tex DT Competition/Sapim Race på höger sida bak och vänster fram och sedan väljer du andra sidans ekrar utifrån spänningsskillnaden mellan hjulsidorna.
Spänningsskillnaden mellan hjulsidorna får du fram i en bra ekerlängdskalkylator, dvs;
Fälghöjden bör vara (minst) den ~samma som bredden, men gillar du utseendet hos ännu högre fälgar kanske nackdelarna uppvägs för dig.

Nja, det beror ffa på att de har färre ekrar och att fälgarna gör så lätta som möjligt för att spara vikt.
+ tillräckligt många ekrar
däcken står nog för ett viktigare bidrag när det gäller detta?
Ja

Vilken typ av bricka skall jag ha mellan fälg och nippel? Jag får med PHR washer till fälgarna. Men är de ok med polyax?
Jag tror det går kommer att gå bra, men jag har aldrig jmf i verkligheten.
Eftersom du har båda typerna av nipplar kan du ju jmf om det är ngn skillnad mellan resp nippels kontaktyta i brickan.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp