Mixa RED och Force

AddeKvark

Aktiv medlem
Mixa RED och Force
Kan inget om LVG och behöver tips på följande:
Vad är bästa (prestanda/ekonomi) kombinationen av Sram RED och Force komponenter om man ska mixa? Finns det något som inte funkar ihop?

Mixa RED och Force
Jag har 11delat Quarq med carbon-ti-axs-klingor, red-axs hrd-reglage/ok och framväxel och Force axs medium cage bakväxel för att bara kunna byta från red 10-28 till force 10-36-kassett när jag packar cykeln i söderutsväska.
Mekaniskt tror jag också allt passar men inte säker....

Mixa RED och Force
Varken växleförre eller reglage bör det vara märkbar skillnad i. Reglagen lär använda exakt samma mekanik och elektronik, men med lite olika materialval. Kassett kan man spara lite vikt på, men det blir inte mer än 50-70 gram kanske på en så liten kassett. Framdreven kan man nog spara lite vikt på, men ska man ha effektmätare är jag inte sugen på drev med inbyggd mätare då man behöver byta hela grejen när dreven slits ut, vilket i sig är närmare 8000kr. Själva vevarmarna i sig kan jag dock tänka mig skiljer lite.

Summa summarum; Om du inte vill ha silverfärgade detaljer är det nog inte så mycket vunnet alls på red nu för tiden.

Mixa RED och Force
Varken växleförre eller reglage bör det vara märkbar skillnad i. Reglagen lär använda exakt samma mekanik och elektronik, men med lite olika materialval. Kassett kan man spara lite vikt på, men det blir inte mer än 50-70 gram kanske på en så liten kassett. Framdreven kan man nog spara lite vikt på, men ska man ha effektmätare är jag inte sugen på drev med inbyggd mätare då man behöver byta hela grejen när dreven slits ut, vilket i sig är närmare 8000kr. Själva vevarmarna i sig kan jag dock tänka mig skiljer lite.

Summa summarum; Om du inte vill ha silverfärgade detaljer är det nog inte så mycket vunnet alls på red nu för tiden.
Jag håller i princip med, har man inte provat annat så är det säkert bara viktskillnad som är tydligt.
Är man lite snål och googlingssugen och tysklandsvän och dessutom vägrar att köra integrerad effektmätare som du säger utan kan få tag på klingor som passar befintligt vevparti så blir det marginellt dyrare med red( än ordinarie tyskt forcepris).
Mitt axs-infall började när jag fick tag i Red reglage/ok för ca 8000, sen var det kört.

Mixa RED och Force
Om man är inne på sram så är Christian Bachman din vän.
Han äger företaget och är inte dum.
Min Axs-ifiering började med att han begärde ca 970€ för Red-axs-reglage/ok på ebay när B24 tog 1030-ish. Skickade honom en fråga om garantier osv och innan svar sänkte B24 priset till ca 900 så jag tackade till slut nej och förklarade varför.
På kvällen fick jag ett motbud som gällde utanför ebay och så var bollen i rullning.......
Har efter det köpt Red-kassett för 230€ med frakt.
Känslan är att han begriper att det är positivt att tjäna 50€ på att posta ett paket och förstår nyttan av bra kundrelationer.

Mixa RED och Force
Red vevparti och kassett, Force reglage/bromsar och bakväxel. Force vevpartiet är tungt och Red lätt. Redkassetten är tyst och lätt, Force sägs låta mycket. Oklar viktskillnad med reglagen och samma sak typ så känns lite onödigt att köra Red om man inte vill ha en komplett häftigt toppgrupp.

Även det visuella talar för att uppgraderna just vevparti. Force AXS ser väldigt billigt i jämförelse.

Mixa RED och Force
Red vevparti och kassett, Force reglage/bromsar och bakväxel. Force vevpartiet är tungt och Red lätt. Redkassetten är tyst och lätt, Force sägs låta mycket. Oklar viktskillnad med reglagen och samma sak typ så känns lite onödigt att köra Red om man inte vill ha en komplett häftigt toppgrupp.
Precis så - sen Hope RX4 broms-ok :)

Mixa RED och Force
En följdfråga på ämnet.
Jag har en kompis :giggle:
Han har en ram med fälgbroms och 3 olika hjul med 11s kassetter som han inte vill byta.
Men däremot vill han köra Sram el-växlar.
Red Etap Wifli är det den enda lösningen?
Jag hade velat att han köpte en 12s grupp för att framtids-säkra sig, går det på något sätt att ställa in bakväxeln för att växla "rätt" till en 11s kassett?

Mixa RED och Force
En följdfråga på ämnet.
Jag har en kompis :giggle:
Han har en ram med fälgbroms och 3 olika hjul med 11s kassetter som han inte vill byta.
Men däremot vill han köra Sram el-växlar.
Red Etap Wifli är det den enda lösningen?
Jag hade velat att han köpte en 12s grupp för att framtids-säkra sig, går det på något sätt att ställa in bakväxeln för att växla "rätt" till en 11s kassett?
Nej, du kan inte få en AXS att växla "bara" 11 steg.

Mixa RED och Force
Trodde WiFli stod för den trådlösa tekniken Sram uppfann till deras eminenta trådlösa växlar.

Känns sådär för honom att köpa en 11s grupp 2021, Red11s är inte direkt billigare heller.
Varför finns det inga genvägar :ROFLMAO:
Wifi är medium cage och växlar teoretiskt en tusendels sekund långsammare men klarar enligt spec 32-kassett, std klarar enl spec 28 men det beror nog lite på hur växelörat sitter. Klarar som sagt 32 på Canyon endurace .

Vanliga etap borde väl vara ganska billigt begagnat kan man tycka.

M

Mixa RED och Force
Om man är inne på sram så är Christian Bachman din vän.
Han äger företaget och är inte dum.
Min Axs-ifiering började med att han begärde ca 970€ för Red-axs-reglage/ok på ebay när B24 tog 1030-ish. Skickade honom en fråga om garantier osv och innan svar sänkte B24 priset till ca 900 så jag tackade till slut nej och förklarade varför.
På kvällen fick jag ett motbud som gällde utanför ebay och så var bollen i rullning.......
Har efter det köpt Red-kassett för 230€ med frakt.
Känslan är att han begriper att det är positivt att tjäna 50€ på att posta ett paket och förstår nyttan av bra kundrelationer.

Nya tider= nytt köp från procycleparts
Jävligt billigt.

Bilagor

• Screenshot_20230123_122507_Gmail.jpg
    Screenshot_20230123_122507_Gmail.jpg
    165.3 KB · Besök: 52
Tillbaka
Topp