Ny enduro/stigcykel

blitz

Aktiv medlem
Ny enduro/stigcykel
Hej, har efter efter ett par års mindre frekvent cykling hittat intresset igen. Har idag en Rose Granit Cheif från 2014 med 150 mm slag fram och bak. Den har ju en äldre geometri och upplever att jag ofta blir framtung på den.

Har de senaste månaderna kollat mer och mer på en ny cykel. Det jag tycker är roligast och ser att det blir mer framöver är mer enduro åkning, men även lite vanlig stig och DH? (Hanaslöv, Isaberg primärt).

De jag har fastnat för lite extra är
Orbea Occam M10

Orbea Rallon M10
https://www.orbea.com/se-en/bicycles/mountain/rallon/cat/rallon-m10

Trek Slash 8/9.7 2021
https://www.trekbikes.com/us/en_US/...h/slash-9-7/p/32994/?colorCode=greendark_grey

Specialized Enduro Elite 2020

Av det jag har hittat så har alla cyklar fått bra kritik.

Specialized finns tillgänglig inom kort, dock är det ingen Lbs. De andra har återförsäljare i närområdet, dock så vet de inte när de får hem cyklar. T.ex. Slash är nog tidigast hemma i februari.

Finns det några för och nackdelar med respektive cykel?

Tack på förhand.

/Markus

Ny enduro/stigcykel
lär ju inte vara lätt att hitta en person som kört alla:

Ny enduro/stigcykel
Occam känns väldigt allround och balanserad. Provade rattnalles lite i Åre och den gör inte bort sig.

M10 med uppgraderad gaffel känns väldigt prisvärd.

Dom andra du listar är mer åt enduro och mindre stigrapphet, så beror på hur du vill vikta kompromissen.

Ny enduro/stigcykel
Ny enduro/stigcykel
lär ju inte vara lätt att hitta en person som kört alla:

Har kollat på och läst om alla fyra cyklar, men ska kolla på dessa med för att se om det är någon jag har missat.

Occam känns väldigt allround och balanserad. Provade rattnalles lite i Åre och den gör inte bort sig.

M10 med uppgraderad gaffel känns väldigt prisvärd.

Dom andra du listar är mer åt enduro och mindre stigrapphet, så beror på hur du vill vikta kompromissen.

Tack får åsikten.

Just nu lutar det åt enduro elite, vet inte om det är något jag har fått för mig bara pga nuvarande pris och tillgänglighet.

Svårt att inte gilla facket i ramen på slash och enduro, något lite extra.

Ny enduro/stigcykel
Har kollat på och läst om alla fyra cyklar, men ska kolla på dessa med för att se om det är någon jag har missat.

Tack får åsikten.
Just nu lutar det åt enduro elite, vet inte om det är något jag har fått för mig bara pga nuvarande pris och tillgänglighet.

Svårt att inte gilla facket i ramen på slash och enduro, något lite extra.
Har också sneglat på en, men vetifan om den kommer till sin rätt om man inte bor typ i alperna. Verkar ju vara en sjukt kapabel cykel som riskerar att kännas tråkig i normal svensk terräng. Men den lär ju vara sjukt snabb nedför stökiga stigar.

Ny enduro/stigcykel
Har också sneglat på en, men vetifan om den kommer till sin rätt om man inte bor typ i alperna. Verkar ju vara en sjukt kapabel cykel som riskerar att kännas tråkig i normal svensk terräng. Men den lär ju vara sjukt snabb nedför stökiga stigar.
Den verkar ju funka hyfsat ändå, ska enligt uppgift vara trampeffektiv.

Är ju lite lurigt att köpa något i den prisklassen som man inte har provat.

Ny enduro/stigcykel
Den verkar ju funka hyfsat ändå, ska enligt uppgift vara trampeffektiv.

Är ju lite lurigt att köpa något i den prisklassen som man inte har provat.
Funkar gör den absolut, trampeffektiv är den också. Men risken är att stigarna blir tråkiga eftersom att alla hinder på vägen "försvinner". Men jag kan inte uttala mig egentligen eftersom jag inte provcyklat någon.

Ny enduro/stigcykel
Fundera på vilken typ av cykel du vill ha till att börja med. Orbea Occam är mer jämförbar med Trek Fuel och Specialized Stumpjumper. Föreslår att du går till någon välsorterad butik och provcyklar för att känna hur en enduro skiljer sig från en trail. Läs sen på lite i alla tester på nätet där de som testar har kört alla cyklarna och kan jämföra.

Jag ville också ha en cykel till både teknisk stig och Bikepark och det slutade med att jag köpte en Trek Remedy 9.7. Men jag vet de som kör bike park med Occam och det finns de som kör platt stig med Endurocyklar så hur man vill kompromissa är nog väldigt individuellt.

Ny enduro/stigcykel
Jag kör 130mm bak & 150mm fram. Tycker det är precis lagom för svensk skog. Funkar i Bike park också om man inte har för höga ambitioner.

Ny enduro/stigcykel
Kör Enduro 2020 och den är både trampar bättre och är roligare än Capran jag hade tidigare.
Definitivt ingen stigcykel men är prio utförs så fattar jag inte varför man inte köper hoj för det. Inte så att det är omöjligt att trampa stig på en fullenduro

Ny enduro/stigcykel
Spanar efter enduro själv nu inför sommaren. De som ligger närmast är slash 8 2021 eller Orbea rallon m20 2021.
Någon som har erfarenhet av rallon? Den ser fin ut.
Treken har ju ny geo för -21 och verkar nice.
Orbean kol och trek alu. De ligger i samma priskategori ungefär.

Ny enduro/stigcykel
Trek Slash vann ju best buy i Enduro-MTBs test, så den är nog inte dum. Orbean är nog lite mer åt trail-hållet (hur mycket trail 170mm kan bli) och klättrar bättre än Slash.

"Orbea Rallon M-LTD on test – a super agile 29er with improved suspension | ENDURO Mountainbike Magazine" https://enduro-mtb.com/en/orbea-rallon-m-ltd-review-2020/
"2021 Trek Slash 9.8 XT review – A great all-rounder and a well-deserved Best Buy | ENDURO Mountainbike Magazine" https://enduro-mtb.com/en/trek-slash-9-8-xt-2021-review/

Ny enduro/stigcykel
Spanar efter enduro själv nu inför sommaren. De som ligger närmast är slash 8 2021 eller Orbea rallon m20 2021.
Någon som har erfarenhet av rallon? Den ser fin ut.
Treken har ju ny geo för -21 och verkar nice.
Orbean kol och trek alu. De ligger i samma priskategori ungefär.

Jag körde Rallon M20 (kol) 2020 i somras i några månader tills den blev stulen. Kom från en Specilized Enduro (alu) innan.

Jag var mycket nöjd generellt. Kanske lite för långslagig för hemmastigarna (Nackareservatet Stockholm) - men jag har sällan bråttom uppför/på platten. Utmärkt i Järvsö dock. Ska testa Santa Cruz Hightower nu som ersättningshoj. Kanske får jag mer bråttom på platten då?

Ny enduro/stigcykel
Ja beror lite vilken läggning man har. Treken är nog så modern man kan bli just nu kanske. Men gillar kanske orbean mer och komponenterna. Fast treken kanske är bättre?‍♂️?
Fast sitter ju 38 fox stockar på orbean, inte så trail ändå.

Ny enduro/stigcykel
Jag körde Rallon M20 (kol) 2020 i somras i några månader tills den blev stulen. Kom från en Specilized Enduro (alu) innan.

Jag var mycket nöjd generellt. Kanske lite för långslagig för hemmastigarna (Nackareservatet Stockholm) - men jag har sällan bråttom uppför/på platten. Utmärkt i Järvsö dock. Ska testa Santa Cruz Hightower nu som ersättningshoj. Kanske får jag mer bråttom på platten då?
Jag har en ht xc, en trail scott. Vill ha en enduro oxå. SC vore fint oxå.

Ny enduro/stigcykel
Funderar på storlek på Rallon. Lokala handlaren får tag på en Rallon m10 XL till början av juni. Kollade måtten på slash L och rallon XL, de ligger ganska nära. Är 183cm.

Ny enduro/stigcykel
Kör en Rallon M-team 2019 med uppgraderad gaffel och linkage så den har mera slag. Jag är180cm och kör en Large. Kör hårt utför i bikeparks och stökig enduro och jag gillar leka mera än jaga tid.. Men funkar prima till båda. Riktigt rolig och lekfull cykel. Inga problem att trampa stig med den. Uppåt inga problem heller. Men den gillar mest att lekas med. Elr kanske är det jag som vill leka...
Grymt rolig cykel iafall

Ny enduro/stigcykel
Funderar på storlek på Rallon. Lokala handlaren får tag på en Rallon m10 XL till början av juni. Kollade måtten på slash L och rallon XL, de ligger ganska nära. Är 183cm.
Rallon XL har 485mm i reach enligt Bikester.
Jag är 183cm och trivs kanon på min NS som har 480mm i reach med 33mm stam. Min förra hoj hade 475mm i reach.
455mm som Rallon L verkar ha hade varit alldeles för kort för min smak.

Ny enduro/stigcykel
Rallon XL har 485mm i reach enligt Bikester.
Jag är 183cm och trivs kanon på min NS som har 480mm i reach med 33mm stam. Min förra hoj hade 475mm i reach.
455mm som Rallon L verkar ha hade varit alldeles för kort för min smak.
Kanske man vågar beställa utan att testa.
Hittade även en m20 strl L längre bort dock.
Hade jag beställt en slash så hade der blivit 19,5. Samma som xl Rallon.
Screenshot_20210202-152518_Chrome.jpg

Ny enduro/stigcykel

Ny enduro/stigcykel
Lokala handlaren. Eller menar du att det inte är bra pris?
Köpte en M-team billigare än det.

Det är en väldigt trevlig cykel, snabb överallt och käkar allt. Körde den på 160/160 i somras och det var nice. Ska testa 180 gaffel i år och även förlänga slaglängden på bakdämparen från 60 till 65 mm. Det skall ge ca 170 bak också. Ska bli trevligt!
Jag är 186 och kör en XL btw. Något särskilt du undrar över?
Har nå klipp på tuben när jag tuktar den.

Ny enduro/stigcykel
Läste på om den nuvarande cykel och den verkar väldigt kapabel, känns fronten låg skulle jag satsa på ett 29" framhjul, för i det test jag läste lovordades deras länkage gentemot andra i testet.

Ny enduro/stigcykel
Tror ni man kan ha rallon d20 som enda MTB eller är det för mycket enduro?

Jag kör på en Rallon till allt och det fungerar hur bra som helst. Hade 160 gaffel som de hade innan 2020, ska köra på 180 nu och det kommer nog att gå lika bra!
Snabb och bekväm på högintensiva pass, utmärkt till stigmys och fantastisk utförs.

Ny enduro/stigcykel
Jag kör på en Rallon till allt och det fungerar hur bra som helst. Hade 160 gaffel som de hade innan 2020, ska köra på 180 nu och det kommer nog att gå lika bra!
Snabb och bekväm på högintensiva pass, utmärkt till stigmys och fantastisk utförs.
Ok, skall iväg o testa en imorgon.
Vad har du för vikt på hojen (storlek).

Tillbaka
Topp