[OT] Hur många semlor har du käkat idag-tråden

Fastlagen infaller först i februari, men det har ingen betydelse för dagens gudlösa semmelälskare. Är det något att jämra sig över? Måltidsforskaren Richard Tellström tycker inte det.

...såg ni inte vad det stod på artikeln på fg sida :)

1611593047984.png

Köpte två efter lunch. Kunde inte hålla mig och åt upp båda. När sambon kom hem undrade hon om vi inte skulle köpa semlor. Visst sa jag, och eftersom hon aldrig äter en hel blev det 1⅓ semla till kvällsfika också. :)

Ha ha.. Underbart!!
Har själv inte ätit en endaste i år men det måste det bli ändring på snart. Blev sjukt sugen..

Fyra, dock i lite mindre storlek.

Semlefest med 30 olika varianter idag på stadens andra lokala bageri, då ställer man ju upp! Det blev 3 varianter (choklad, hallon och dumle-smak) å en vanlig för att återställa smaklökarna. Tyvärr blev godsakerna lite misshandlade under cykelturen hem...
20210126_112115.jpg

Årets första var lite av en besvikelse, även för att vara köpt på Ica. Ganska liten, torr bulle, tråkig grädde, och inte urgröpt för mandelmassa. Mandelmassan var okej, möjligtvis lite åt det söta hållet. Men nu är säsongen igång i alla fall.
DSC_0338.JPG

Årets första var lite av en besvikelse, även för att vara köpt på Ica. Ganska liten, torr bulle, tråkig grädde, och inte urgröpt för mandelmassa. Mandelmassan var okej, möjligtvis lite åt det söta hållet. Men nu är säsongen igång i alla fall. Visa bilaga 466603
Idag var mor min förbi och hade med sig semlor från Mohlins konditori. Den hade allt som ica-semlan inte hade. Så nu är ordningen återställd! Var så god att jag han äta upp den innan jag fick med den på bild!

Spontanköpte 2 från vetekatten när jag gick förbi nyss. Spännande med ett nytt ställe att prova från. Har generellt undvikit "kedjor" pga besvikelse.
Edit:
Glömde lägga upp en bild. Men det var en bra klassisk semla med slät och i te för sliskig massa. Lite stabbig grädde för min smak, men långt ifrån det fogskum som alimenta fyller bullarna med.

Senast ändrad:
Ett bra bakverk är väl ett bra bakverk? Men är en semla en semla? Å dessa svåra frågor på en torsdag. jag tar en småkaka till kaffet istället.

Ett bra bakverk är väl ett bra bakverk? Men är en semla en semla? Å dessa svåra frågor på en torsdag. jag tar en småkaka till kaffet istället.

När det kommer till semlor är jag form- och innehållspurist (se diagram ovan). En ”vegansk semla” är således inte en semla.

Arlas tävling är skämt. Vill man ha den sortens tävling får man vara tydlig med reglerna.
Jag är väldigt sugen att testa den vinnande veganska semlan

Känns som den där tävlingen mer handlar om vilken semmelbagare som har de mest röstningsbeägna kunderna. F.ö., är det ens så att man kan utgå från att personerna smakat den semla de röstat på?

Sambon hade en riktig skitdag igår så jag var snäll och gjorde egna semlor och ställde kylen att överraska med när hon kom hem. Där glömdes de bort tills i morse ?‍♂️. Lite nytt florsocker så är de säkert bra ikväll med...

Hur äter man hetvägg? Locket först och sen neråt? Eller som potatismos/tårta med hela bitar uppifrånochner? Hur får man upp mjölken? Ska den slemmas in i brödet i botten? Vad blir bättre av detta? Är det kall eller varm mjölk?

Sambon hade en riktig skitdag igår så jag var snäll och gjorde egna semlor och ställde kylen att överraska med när hon kom hem. Där glömdes de bort tills i morse ?‍♂️. Lite nytt florsocker så är de säkert bra ikväll med...

Hur äter man hetvägg? Locket först och sen neråt? Eller som potatismos/tårta med hela bitar uppifrånochner? Hur får man upp mjölken? Ska den slemmas in i brödet i botten? Vad blir bättre av detta? Är det kall eller varm mjölk?
Varm mjölk, locket först och sen resten. Slemmigt värre och vansinnigt gott. :cool:

Jaha, fick just veta att jag verkar vara en innehållsneutral formpurist. En semla på det tack, kanske med suspekt innehåll, bara den ser ut som en semla!

Jag spontanköpte två semlor igår. Glömde bort dem omedelbart efter jag ställt in dem i kylen men blev påmind av denna tråd. :) Så senare idag kommer jag att ha ätit minst en semla.

Tillbaka
Topp