Nytt liv i en Miyata High runner

Får slänga in en bild på min racer, det kanske är dags för en översyn....

Bilagor

• F730FF07-7F47-45BD-BD3C-053125624F2C.jpeg
    F730FF07-7F47-45BD-BD3C-053125624F2C.jpeg
    333 KB · Besök: 460
Grymt snygg hoj och grattis till ett väl genomfört bygge!

På bilden lite längre upp i tråden; vad är det för vägghängare du har i garaget?

Barometer sa:
Grymt snygg hoj och grattis till ett väl genomfört bygge!

På bilden lite längre upp i tråden; vad är det för vägghängare du har i garaget?

Kul att du gillar den :)

Red cycling products från typ Bikester eller ngt. Kommer inte ihåg. Men dom var billiga, betalade runt 150 spänn styck. Stabila och lätt att montera.

Carl Edfeldt sa:
Hur fasen summerar man detta nu då?
Jäkligt roligt bygge. Fick många kommentarer på byn idag av åkare av min årgång. Odelat positiva sådana.
Grym hoj att cykla till Vallen, affären eller bara cruisa runt med. Stel, stabil och rätt kvick. Svänger väl lite för fort med sitt 560mm styre.... meeen man kommer in i det. Singelklinga fram var festligt. Behöver inte fler för ändamålet.
Nu får det räcka på ett tag.., fast man skulle ju kanske byggt en med dämpargaffel och ringle grejor och ha i skogen. En svart med vit text osv osv.

Det kommer säkert nya idéer framöver som alltid.

Ha en fin höst allihop som följt tråden.

//C

Blev ju riktigt bra det där!

Snyggt bygge! Den där färgkombon är ju den bästa! Jag sitter och klurar på om jag skall komma loss med att fiffa till min Valley Runner Carbon. Tyvärr har gaffeln försvunnit i någon flytt...

Vippen sa:
Snyggt bygge! Den där färgkombon är ju den bästa! Jag sitter och klurar på om jag skall komma loss med att fiffa till min Valley Runner Carbon. Tyvärr har gaffeln försvunnit i någon flytt...

Du får handla dämpargaffel då ;) då kan du t.om få lite slope på den ramen :)

Mmm, man gör ju det när man ser vad som kan bli☺️Miyata Carbon är riktigt fin att se på men tung.. om den inte är carbon i bakgaffeln förstås ?

Riktigt snygg!
Jag har renoverat min Miyata Valley runner som jag köpte ny när jag sålde moppen (17 år gammal) nu är jag 47. :-)
Den rullar fortfarande lika fint även om den nu och i omgångar fungerat mer som vanlig pedlarhoj. Men när det begav sig röjde (studsade) jag förstås runt i skogen med den då givetvis strippad från skärmar och pack. Såklart är det bytt en del slitdelar men till 95 procent är det samma cykel som den jag köpte. Bra kvalité.

Bilagor

• DSC_1043.JPG
    DSC_1043.JPG
    297.9 KB · Besök: 405
[QUOTE = "Carl Edfeldt, post: 3581294, member: 42401"]
Just -87 may not be my sticking point.
But "runner" something is likely.

On / off road runner
Sports runner
High runner
Path runner
Cross runner
Valley runner
Trail runner
Terra runner
Sky runner

The above models are quite common
Around 88-94

In the USA, model year -93 was renamed almost all models to Elevation and went from 200 up to 12000 depending on the model.
The 1993 model range includes everything from steel, aluminum, carbon fiber and a titanium model. Unfortunately
Not many of them came here. I have an Elevation 2000 in close mint, you have to be happy with that;)
[/ QUOTE]
I bought a Miyata HighRunner in 1992 at Bjorns Cyckel in Nykoping. I still ride it today with a few updates

[QUOTE = "Carl Edfeldt, post: 3581294, member: 42401"]
Just -87 may not be my sticking point.
But "runner" something is likely.

On / off road runner
Sports runner
High runner
Path runner
Cross runner
Valley runner
Trail runner
Terra runner
Sky runner

The above models are quite common
Around 88-94

In the USA, model year -93 was renamed almost all models to Elevation and went from 200 up to 12000 depending on the model.
The 1993 model range includes everything from steel, aluminum, carbon fiber and a titanium model. Unfortunately
Not many of them came here. I have an Elevation 2000 in close mint, you have to be happy with that;)
[/ QUOTE]
I bought a Miyata HighRunner in 1992 at Bjorns Cyckel in Nykoping. I still ride it today with a few updates

Post a pic of it!?

I worked in Sweden for ~4 years at the beginning of the 90's. A friend and I went looking for bikes and were lucky to find Miyata bikes in the town. We used them for everything work, shopping, bar hopping, weekend rides on dirt tracks and I even cycled around Lake Vattern (Vätternrundan). Later the bike followed me to the USA and saw service as a Dad bike in Iowa, and a grown kid's bike in Michigan. So, my love for my 30-year-old friend put it in the frame for a makeover project. I moved it to my trainer this winter and gradually worked through what I wanted it to be. My first wish was a Jones bar and of course, that led to a number of tweaks. The bike started with cantilever brakes, and the original handlebar routed the brake cable through a hole in the original stem, so I upgraded to V-brakes, I didn't like the cheap plastic and nasty V-brake 3*7 shifters I found on Amazon, so I stalked eBay until I found a set of mid 90's alloy Shimano V-brakes/ shifters. I added my favourite Fabric Radius Saddle, added my 5th set of Speedplay pedals ($20 find on Facebook Marketplace).

The paint is pretty good all around, the decals on the left side all took a beating over thirty years, not sure why, but I found someone on eBay with all the decals I need, so when the weather warms up I'll clean the paint, replace decals and give a fresh layer of clear coat. I think I can get some Panaracer SK 26 2.1" on here, so gum walled Gravel kings will go on some time in the season. Already have 250 Zwift miles in 2021, I 'm looking forward to getting on gravel backroads soon...
Screen Shot 2021-01-27 at 11.08.54 AM.png

Please excuse my use of English, I have Google translating Swedish to English for me. Even after 4 years my Swedish isn't very good, but that was over 25 years ago now.

Triple butted steel frame and Shimano Biopace eccentric chainwheel very smooth pedalling action.
No worrys! My english sucks so i guess its even?
I think a Guy in the thread ”visa din miyata” had the exact frame painted as a Ridge Runner, and stock!
Thats rare! Ridge Runner is normaly based on the on/off road runner steel frame with small mods.

No worrys! My english sucks so i guess its even?
I think a Guy in the thread ”visa din miyata” had the exact frame painted as a Ridge Runner, and stock!
Thats rare! Ridge Runner is normaly based on the on/off road runner steel frame with small mods.

When I bought the high runner, my friend bought the ridge runner. They were very similar as I recall. I love the fact I still have it and that it is very functional, I kept everything I took off it, maybe i'll go back to the original at some point. But the design is so serviceable just repacked the wheel bearings with grease and sprayed the frame internally with frame saver, I think I will be able to hand this down to one of my sons or maybe even a grandchild one day.

Så himla kul att läsa om förvandlingen av en high runner till en road runner och dina känslor kring cykeln och all historik kring den.

Inte så konstigt då att den var lite mytisk och väckte känslor även för mig. Måste vara cykeln med stort D!

Blev inte sämre av att jag hittade den här artikeln:

Snackade med kompisen igår och hans bror hade fortfarande kvar den, i perfekt skick, i stort sett helt oanvänd ?

Tack, Du gjorde min helg! (Och kompisens)
?

Så himla kul att läsa om förvandlingen av en high runner till en road runner och dina känslor kring cykeln och all historik kring den.

Inte så konstigt då att den var lite mytisk och väckte känslor även för mig. Måste vara cykeln med stort D!

Blev inte sämre av att jag hittade den här artikeln:

Snackade med kompisen igår och hans bror hade fortfarande kvar den, i perfekt skick, i stort sett helt oanvänd ?

Tack, Du gjorde min helg! (Och kompisens)
?
Härligt att kunna ge er lite inspiration ? vill ni grotta ner er ytterligare så kan ni även läsa denna tråd ? https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-miyata-mtb.3680752/
Ha en fin fredag!
P.s posta gärna en bild i tråden ” Visa din Miyata” på Ridgerunnern???

Tillbaka
Topp