Garmin Edge 1030 Plus

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Garmin Edge 1030 Plus
Då har den äntligen kommit, nya toppmodellen! Har haft lite strul med min Edge 1000 så jag såg fram emot detta när det började gå lite rykten för några månader sedan.

1592331237293.png

Officiell information:

DC Rainmaker recension:

/Edit: Fick den igår, firmware 2.10, men blev genast 2.30 efter update. Lite mer info på följande länk:

1592988063118.png

Senast ändrad:
Garmin Edge 1030 Plus
En fråga, går den att köra utan turn-by-turn och ändå visa spåret på kartan i displayen helt utan varningar?

På min gamla 820 så kan man aktivera rutt genom "display on map" men på nyare har det sett ut som om att man måste starta rutten.

Garmin Edge 1030 Plus
"Nya toppmodellen"
Min spontana reaktion när de sätter "plus" efter modellnamnet är att:
Nu sjunger toppmodellen på sista versen så nu ska de sminka liket för att lyfta försäljningen ett år till innan den helt nya toppversionen släpps. 1040?

Garmin Edge 1030 Plus
Det går på alla Garmin Edge som kan visa karta.
Det fungerade inte på Edge Tour och inte på Edge 820 (2017).
I menyn Routes där rutterna kan väljas fanns bara alternativet Start/Ride. Det verkade inte att gå att ha 2 rutter synliga samtidigt på displayen i kartläget och samtidigt logga en helt annan väg.

Garmin Edge 1030 Plus
Det fungerade inte på Edge Tour och inte på Edge 820 (2017).
I menyn Routes där rutterna kan väljas fanns bara alternativet Start/Ride. Det verkade inte att gå att ha 2 rutter synliga samtidigt på displayen i kartläget och samtidigt logga en helt annan väg.
Tveksam till det där. Har dock ingen 820 här att testa med.

Men på 800,530, 1000 och 1030 kan man iallafall.

Garmin Edge 1030 Plus
På 1000 går det i
Courses > tre-streck-menyn nere till höger > turn guidance

Jag är tvungen att köra så då och då när jag får route calculation error. (även på rutter som har gått att ha turn guidance tidigare). Jag har uppdaterat kartorna, men det hjälpte inte.

Garmin Edge 1030 Plus
På 1000 går det i
Courses > tre-streck-menyn nere till höger > turn guidance

Jag är tvungen att köra så då och då när jag får route calculation error. (även på rutter som har gått att ha turn guidance tidigare). Jag har uppdaterat kartorna, men det hjälpte inte.
Kan du inte bara välja under inställningar för varje enskild bana att de ska visas alltid? Så har jag hela stignätet inlagt där jag cyklar ofta.

Garmin Edge 1030 Plus
Kan du inte bara välja under inställningar för varje enskild bana att de ska visas alltid? Så har jag hela stignätet inlagt där jag cyklar ofta.

Inne i rutten hittar jag bara "always display" / "color" /"course points"

Sen finns det några inställningar inne i activity profiles också. Men inte turn guidance.

Garmin Edge 1030 Plus
Men frågan var väl om man kan visa rutten/spåret på kartan. Helt utan navigering. Alltså, always display.
Precis så! Jag ogillar t-b-t av ett par orsaker.
Ofta är det (eller har varit) problem vid multipla täta svängar igenom tätorter där det inte riktigt hänger med.
Sen lär jag mig sträckan bättre utan att elektroniken berättar hur jag ska åka. Kör jag fel d.v.s bort från den markerade rutten så zoomar jag bara ut och kan ansluta längre fram (förhoppningsvis).
Ber om ursäkt om jag inte kunde förklara riktigt hur jag menade. Men funktionen är helt avgörande för mig när det blir dags att skaffa en ny GPS.

Garmin Edge 1030 Plus
Ofta är det (eller har varit) problem vid multipla täta svängar igenom tätorter där det inte riktigt hänger med.
Sen lär jag mig sträckan bättre utan att elektroniken berättar hur jag ska åka. Kör jag fel d.v.s bort från den markerade rutten så zoomar jag bara ut och kan ansluta längre fram (förhoppningsvis).
Ber om ursäkt om jag inte kunde förklara riktigt hur jag menade. Men funktionen är helt avgörande för mig när det blir dags att skaffa en ny GPS.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att 1030plus skulle sakna detta.

Garmin Edge 1030 Plus

Som jag tolkar det du skriver, så är det just det jag uppnår genom att slå av tbt, fast navigation är på... Jag ser och kan följa spåret utan att den berättar att jag ska svänga.

Garmin Edge 1030 Plus
Både 1030 och 130 har MTB Dynamic som ska mäta hopp, längd och airtime, någon som haft förmånen att testa? Klart man kan läsa recensioner, men gissar att faktiska tester av vanliga ärliga cykliser alltid är bättre

Garmin Edge 1030 Plus
Både 1030 och 130 har MTB Dynamic som ska mäta hopp, längd och airtime, någon som haft förmånen att testa? Klart man kan läsa recensioner, men gissar att faktiska tester av vanliga ärliga cykliser alltid är bättre

Det var mest kul första gångerna den pep till efter ett hopp. Jag har stängt av så det inte visas nu och tittar bara i efterhand på webben hur långt jag flög efter en krash.

Garmin Edge 1030 Plus
@nadderf : jag kopierade inlägget från uppgraderingstråden hit istället...

Ska den gå väg eller MTB? Sugen att höra hur mtb dynamics fungerar
Mest MTB, eller ska man säga XC kanske, du menade airtime och sådant. Det är inge airtime på mina MTB-turer så länge jag inte råkar cykla utför ett stup el dyl ? men det finns väl andra finesser iofs, ClimbPro, t ex låter ju intressant. Men jag brukar bara köra karta+navigering så det är tveksamt om jag kommer prova detta i närtid. Återkommer när jag har matnyttigt.

Garmin Edge 1030 Plus
@nadderfdu menade airtime och sådant. Det är inge airtime på mina MTB-turer så länge jag inte råkar cykla utför ett stup el dyl ? men det finns väl andra finesser iofs, ClimbPro, t ex låter ju intressant. Men jag brukar bara köra karta+navigering så det är tveksamt om jag kommer prova detta i närtid. Återkommer när jag har matnyttigt.
... Det blev visst snarare än väntat. En kollega ville ta en tur idag efter jobbet så jag dammade av FS-spjutet och körde en kort men snabb och stökig tur, det blev en del småhopp på välplacerade stenar längs stigen. Det hoppar upp en dialog också "Great jump" säger den och visar sammanfattning där. Hann se det en gång. Kollar jag nu efteråt har jag tydligen fått ihop detta:

IMG_20200624_225534.jpg

Ser ut att stämma, skoj finess! Men ska inte börja kolla på det där och tävla mot mig själv, vet hur det kommer sluta ?

Garmin Edge 1030 Plus
... Det blev visst snarare än väntat. En kollega ville ta en tur idag efter jobbet så jag dammade av FS-spjutet och körde en kort men snabb och stökig tur, det blev en del småhopp på välplacerade stenar längs stigen. Det hoppar upp en dialog också "Great jump" säger den och visar sammanfattning där. Hann se det en gång. Kollar jag nu efteråt har jag tydligen fått ihop detta:

Visa bilaga 425790

Ser ut att stämma, skoj finess! Men ska inte börja kolla på det där och tävla mot mig själv, vet hur det kommer sluta ?
Spännande, ska nog ta och shoppa en och se om man förbättrar sig i parken

Garmin Edge 1030 Plus
Fast funkar sådär, rullade i sakta mak ned för en slänt och fick Great Jump, likaså när jag kraschade på stig. I båda fallen angavs alla mått på hoppet till 0.0.........

Garmin Edge 1030 Plus
Är det fortfarande bara 100 live segment man kan ha på nya Garmin modeller? Har en 820 men funderar på att byta till Elemnt Bolt p.g.a. det.

Garmin Edge 1030 Plus
Någon som har koll på intervallen mellan nya modeller?
Behöver egentligen inte någon 1030+ förrän nästa sommar, men är lite småsugen nu (har en 800 som egentligen funkar bra för min träning). När kan man förvänta sig en 1040 eller kanske 2000?

Garmin Edge 1030 Plus
Hur håller en Garmin edge vid crash? Ser ut att sitta lite utsatt vid en OTB exempelvis, är fästet konstruerat för att gå sönder på ett sådant sätt att enheten klarar sig?

Garmin Edge 1030 Plus
Det var riktigt dåligt faktiskt att de inte gjort nåt åt det. 100 är egentligen ingenting, speciellt om man har mtb segment också. Visste inte ens att det fanns så många mtb segment, men nu efter jag upptäckt att det faktiskt finns, så kan jag inte lägga till. Tror det blir en Bolt då istället.

Garmin Edge 1030 Plus
Hur håller en Garmin edge vid crash? Ser ut att sitta lite utsatt vid en OTB exempelvis, är fästet konstruerat för att gå sönder på ett sådant sätt att enheten klarar sig?
Enheten är ganska robust. Det som pajjar brukar vara fästet. Antingen fästet på styret eller själva fästet på enheten. Fästet på enheten är tyvärr ganska ömtåligt så de här öronen tenderar att ryka om man landar fel. Det går dock att fixa med en tredjepartsfix (man slipar ner och limmar på en platta med nya öron).

Garmin Edge 1030 Plus
Det var riktigt dåligt faktiskt att de inte gjort nåt åt det. 100 är egentligen ingenting, speciellt om man har mtb segment också. Visste inte ens att det fanns så många mtb segment, men nu efter jag upptäckt att det faktiskt finns, så kan jag inte lägga till. Tror det blir en Bolt då istället.
Begränsningen verkar ju ligga hos strava eller? Så om det är viktigt bör du dubbelkolla att Bolt synkar fler. Det kan ju vara begränsat för den integrationen också. Dessutom kan det när som helst begränsas eller utökas i det ena eller båda eko-systemen. Om köp av enhet baseras enbart pga denna feature känns det som upplagt för att bli besviken...

Garmin Edge 1030 Plus
Någon som ångrar sitt köp av 1030 plus och vill sälja den? Pm:a i så fall.

Jag tänkte ersätta min gamla Edge 800 med något modernare. ?

Garmin Edge 1030 Plus
Det ligger mellan en Garmin Fenix 6 pro och en 1030 plus för mig just nu.

Har en fråga bara. Är det fortfarande så att man inte kan köra live segment inom segment på Garmins nya datorer? Alltså om man kör ett 2 mils segment och det finns flera kortare segment inom det längre, kan man se dem på datorn?

Just det här var anledningen varför jag bytte från en 820 till en Bolt. En annan anledning var att pekskärmen var dålig. Gissar att den är mycket bätrre på de nya dock.

Garmin Edge 1030 Plus
Det ligger mellan en Garmin Fenix 6 pro och en 1030 plus för mig just nu.

Har en fråga bara. Är det fortfarande så att man inte kan köra live segment inom segment på Garmins nya datorer? Alltså om man kör ett 2 mils segment och det finns flera kortare segment inom det längre, kan man se dem på datorn?

Just det här var anledningen varför jag bytte från en 820 till en Bolt. En annan anledning var att pekskärmen var dålig. Gissar att den är mycket bätrre på de nya dock.

Du ser bara det segmentet som börjar först tills det är över, och sen nästa. Så svaret är "ja" på din fråga. Men tänk på att det är bara segment som du "stjärnar" i Strava som dyker upp. Vill du inte se, i ditt exempel, 2-mils-segmentet, så är det bara att avmarkera det i Strava

Garmin Edge 1030 Plus
Du ser bara det segmentet som börjar först tills det är över, och sen nästa. Så svaret är "ja" på din fråga. Men tänk på att det är bara segment som du "stjärnar" i Strava som dyker upp. Vill du inte se, i ditt exempel, 2-mils-segmentet, så är det bara att avmarkera det i Strava
Jag förstår, och det var så jag gjorde när jag hade min Garmin. Men det blev jobbigt efter ett tag att aktivera/avaktivera innan varje runda. Det är också dåligt att man bara kan spara 100 st.

Med Bolten kan man spara hur många som helst och välja direkt under färden vad man vill köra. Det är ett mycket smidigare system tycker jag.

Synd, för annars är Garmin bättre på allting annat. Då blir det en Fenix för mig.

Garmin Edge 1030 Plus
Jag förstår, och det var så jag gjorde när jag hade min Garmin. Men det blev jobbigt efter ett tag att aktivera/avaktivera innan varje runda. Det är också dåligt att man bara kan spara 100 st.

Med Bolten kan man spara hur många som helst och välja direkt under färden vad man vill köra. Det är ett mycket smidigare system tycker jag.

Synd, för annars är Garmin bättre på allting annat. Då blir det en Fenix för mig.
Aha, intressant där där med Wahoo Bolt. Hade ingen aning att den fungerade så. Tack för förklaringen!

Jag gillar att med min Garmin kan jag ställa mig på valfritt ställe under cykelturen och söka upp alla segment som är i närheten (som jag markerat på förhand naturligtvis) och så kommer de upp sorterade efter vilket som är närmast min nuvarande position. Grymt smidigt.

Garmin Edge 1030 Plus
Det är lite halvjobbigt med segment-hanteringen ja, jag brukar stjärnmarkera segment som är kul/bra för jag vill hålla reda på dem. Men jag vill inte att cykeldatorn ska plinga och vill att jag ska köra ett segment så fort jag är i närheten av det :(
Om det fungerar som du skrev där i Bolt låter det ju mycket bättre faktiskt.

Garmin Edge 1030 Plus
Är det någon hör som vet hur jag ställer in min 1030 plus för att få bra detaljupplösning på kartan när jag inte cyklar segment. Har försökt hitta något om det men gått bet. När jag kör mtb på skogsväg en bra bit utanför samhället syns knappt grusvägen jag färdas på. Vill ha mer detaljer på kartan. Har aktiverat alla kartor, Trailforks osv. Någon som har koll hur man ändrar det?

Garmin Edge 1030 Plus
Är det någon hör som vet hur jag ställer in min 1030 plus för att få bra detaljupplösning på kartan när jag inte cyklar segment. Har försökt hitta något om det men gått bet. När jag kör mtb på skogsväg en bra bit utanför samhället syns knappt grusvägen jag färdas på. Vill ha mer detaljer på kartan. Har aktiverat alla kartor, Trailforks osv. Någon som har koll hur man ändrar det?
Kan inte uttala mig om att det funkar men sparade denna i en tidigare tråd för om/när jag skulle inhandla en edge.

"*För att få tydligare markerade stigar med färggradering mha TF overlays från Örjan Lindunger (se tidigare inlägg i gruppen):
*1)Aktivitetsprofiler/Karta/Konfigurera kartor/Sverige Trailforks Thick: På
*2)Aktivitetsprofiler/Karta/Konfigurera kartor/"Garmins standard TF-karta": Av
*För att färgerna inte ska blekna:
*3) I enheten döp om \Garmin\MapThemes\Mountain.kmtf till tex \Garmin\MapThemes\__Mountain.kmtf
*Förbättrad GPS-tracking
*Inställningar/System/Dataregistering/Intervall: 1 sek
*Ökad kontrast (jag börjar bli gammal...)
*Inställningar/System/Skärm/Belysningstid: Alltid på
*Inställningar/System/Skärm/Ljusstyrka: 60%
*Aktivitetsprofiler/Karta/Visning på karta: Hög kontrast
*Högre zoom än autozoom
*Aktivitetsprofiler/Karta/Autozoom: Av
*Aktivitetsprofiler/MTB/ForkSight: Av (Vald zoom tappas efter FS)
*Ta bort text-avisering när jag cyklar "fritt"
*Aktivitetsprofiler/Karta/Guidetext: Vid navigering"

Garmin Edge 1030 Plus
Det blev bättre men inte alls bra. Fortfarande många större grusvägar som inte finns på kartan. Någon som vet om det ska vara såhär dålig med dom medföljande kartorna? Finns ju topografiska kartor att köpa separat men dom kostar ju en slant

Garmin Edge 1030 Plus
Det blev bättre men inte alls bra. Fortfarande många större grusvägar som inte finns på kartan. Någon som vet om det ska vara såhär dålig med dom medföljande kartorna? Finns ju topografiska kartor att köpa separat men dom kostar ju en slant
Testa Open MTB Map annars:

Tillbaka
Topp