Skrikande skivbromsar - problem solved.

kais01

Aktiv medlem
det har varit ett flertal trådar om skrikiga skivbromsar denna höst. även jag har genom åren haft min beskärda del av detta, men inte brytt mig så mycket förrän häromveckan under en kuperad tur i blötsnö. bak-och framhjul gick i två toner och påminde om en tågsignal, och med liknande räckvidd på några hundra meter.

oljudet försvann som vanligt när bromsarna värmdes till torrhet, men det stadiet nåddes liksom inte denna tur.

en ledig dag i den gångna veckan kunde jakten på ljudkälla och resonator starta.

började med att googla squealing disc brakes och blev serverad de vanliga tipsen om rena eller nya bromsbelägg. så tänkte jag börjar där. tidigare hade jag i någon mån fått ner ljudet med dämpande tejpbitar på ett ojämnt antal av skivans ekrar, men en del av dessa hade lossnat och i nyduschat tillstånd verkade effekten nu obetydlig.
1230291E-885B-46BF-926D-74B4F17D81E7.jpeg

Senast ändrad:
hade en teori om att en oregelbunden skåra i beläggen skulle kunna minska ljudalstingen så prövade det först, och på bakhjulet där eventuellt minskad bromsverkan inte skulle störa så mycket.

det kanske möjligen blev lite annan ton, men lika stark beroende på om bromsen var nyduschad.

källan var däremot tydlig och ljudet kunde dämpas lite genom att med fingrarna trycka mot skaftet på beläggen.

3E53966C-DFD6-4865-940B-4D9CE1342336.jpeg

så kanske dämpplattor mellan kolvar och belägg kunde vara något? ses ju på vissa bilar?

testade tunnare tejp och tjockare tejp. närmast ingen effekt.

så bort med det. riskerar nog bara bränd lukt...

E63F5894-BEB3-4257-A6E3-8A55D66DBB3D.jpeg

B3C29B59-F2CF-4F44-97A3-B4E4D9BDA7B6.jpeg

sen var det tipset om värmning i ugnen och rena belägg.

efter uppryggning av ytan med kniv och sandpapper värmde jag dem till 200 grader med värmepistolen, försökte sedan få dem att svettas ut eventuella föroreningar in i högvärdigt hushållspapper, det kom väl närmast noll gucka ut på det viset.

men med fortfarande något varma belägg och upprepad tvätt med k-sprit (methylated spirit) blev beläggen märkbart renare.

tystare? skulle inte tro det.

7E9C48AE-1E65-4FFC-88D0-DDFAABB94617.jpeg

lade märke till att kanterna på de halvslitna beläggen hade slitits mer än centrala delar, så skrapade bort en del material där, så att beläggen skulle få en stadigare tryckyta mot disken och möjligen då vibrera mindre.

det blev inte märkbart tystare av det.

här är ett av framhjulets belägg, som jag hade skårat på ett annat och ytligare sätt, och inte utsatt för sprit-tvätt (eftersom det saknade effekt)

8C9B7980-B6CB-48C1-9240-148E5578178E.jpeg

jahaja, beläggen verkade svåra att påverka på något positivt sätt, så vidare åtgärder fick gå ut på att hitta och dämpa resonatorn snarare än ljudkällan.

men först rågjorde jag i ett par omgångar bromsytan på skivan, och det hade faktiskt en rätt tydlig men måttlig effekt.

i cirka 30 sekunders bromsning.

gick vidare med mera vidlyftig tejpning av skivans ekrar, och detta hade mer märkbar men fortfarande inte önskvärd effekt.

ville ju uppnå största o-möjliga tystnad. så som de (inte) låter när de är torra.
20BFCFAC-E7B7-40B2-8345-D2F06C9C0ACE.jpeg

så lite uppgivet i det här läget. övervägde om jag skulle beställa kool stoop istället för original formula. kör icke-metalliska belägg.

lite mer funderande. kunde det vara i gaffelröret?? nja det tjuter ju även bak, fast med högre frekvens med den mindre skivan, så den måste vara viktig.

knackade på fälgen, och den uppvisade tveklöst en viss sonor klang. skulle vara besvärligt att dämpa den bara.

ekrarna?? inte mycket ljud från dem, men definitivt egenfrekvens och klang. kanske de samarbetar med fälgen på något sätt?

lätta att dämpa är de i alla fall. på med tejpbitar i fälgkorsen.

drumroll....
.
BD8EEF22-0228-4023-9CE7-7143F79FF477.jpeg

vafanudå?

var det så enkelt?? varför står det inget redan i först träffarna på google om detta..?

kan det vara så att det räcker med flätade ekrar? på med skivan på cresthjulen som är helflätade. och ännu en dusch med vatten.

jovars, ganska tyst, men inte som i graven de tejpade ekrarna.

bort med tejpen på skivan. tydligt mera tjut. inte all-in, men klart störande.

så både skiva och ekrar är viktiga i resonans-systemet.

DD3E75EC-6A69-4B33-AF4B-1B65E1D340A5.jpeg

sen avslutning med den odämpade skivan på röda hjulet med tejpkryss.

nästan fullt tjut. på med tejp på skivan igen:)
.
2CB76958-A9F8-4AB4-8DD8-4CD779EF3DE4.jpeg

Men hur har det med blötheten att göra? Är det en indirekt effekt av resonansen av bromsbelägg? Eller rör ekrarna sig enklare mot varandra när det är blöt?
'tror' att det blir ett 'hackande' i interaktionen mellan belägg och skiva när det är blött, ungefär som när du för ett vått finger över en glasruta?

det här fortsätter förstås efter utdämpningen av skiva och ekrar, men finns ingen resonator sker ingen förstärkning. ungefär som en gitarrsträng utan låda.

'tror' att det blir ett 'hackande' i interaktionen mellan belägg och skiva när det är blött, ungefär som när du för ett vått finger över en glasruta?

det här fortsätter förstås efter utdämpningen av skiva och ekrar, men finns ingen resonator sker ingen förstärkning. ungefär som en gitarrsträng utan låda.

Ja, det är vad jag också tror. Lite överraskande dock att tejp räcker för att förhindra resonans från ekrarna.

intressant, och mycket snyggare än tejpbitar. är syftet med dessa ljuddämpning av broms-skrik:) ?

har funderat på vad jag ska ersätta tejpbitarna med innan jag åker in i finkaburen hos stilpolisen. tanken lutade åt små påsförslutare eller kanske en dutt smätllim, men det där var ju snyggare,

men mer jobb!

Senast ändrad:
Tack för din insats!

En sak som i så fall bör påverka i högsta grad är ekerspänningen. Om hjulet har med oljudet att göra så bör man kunna minska ner detta en del ifall man spänner aningen ojämnt. Då kanske inte ekrarna triggar igång varandra så mycket. Eller om man spänner alltihop lite mer eller lite mindre kanske systemets egenfrekvens missar excitationsfrekvensen lite och det blir tyst(are). Fast man vill ju inte sabba hjulet bara för oljudets skull... ?

Annars kanske man skulle kunna prova att få in nåt gummimaterial mellan ekrarna i korset. Jag ska nog prova det när jag ids.

Bra att du testat att slitsa belägg och visat att det inte fungerar, då stryker jag det från listan.

intressant, och mycket snyggare än tejpbitar. är syftet med dessa ljuddämpning av broms-skrik:) ?

har funderat på vad jag ska ersätta tejpbitarna med innan jag åker in i finkaburen hos stilpolisen. har funderar på små påsförslutare eller kanske en dutt smätllim, men det där var ju snyggare,

men mer jobb!

CX nissarna brukade alltid göra så förr iaf. Spoke ligature kallas det. Ger dessutom fördelen att en brusten eker inte messar upp och fastnar i något under racet och tar bort gnark i ekerkorsen (löses iofs lika enkelt med lite olja där).

jo valhalla, har också funderat på om det skulle funka att bara spänna upp ekrarna hårdare?

har dock alltid haft det här problemet även med nybyggda hjul, men minnet säger att det är något lägre frekvens på ljudet med tiden.

Byt till RT86-skivor och hör sen! ?

Jag tillämpar acceptans-metoden. Dvs accepterar att bromsarna skriker, bara de tar. En fördel med detta är jag nästan aldrig behöver använda ringklockan och folk flyttar på sig som Moses delade havet.

Har du testar att rugga upp beläggytan på ett 1000 sandpapper? Brukar fungera för mig men efter en 5-7 mil i väta och lera brukar ytan bli glasade och ljudet kommer igen. Beskrivning att fingret på en blöt glasskiva är ju helt spot on. Mvh

Mycket intressant med detta tejpande för att dämpa vibrationer. Tack!

Tänker nu i termer av limpistol / Liquisole för att dutta på viskösa klumpar på skiva och ekrar.

Byt till RT86-skivor och hör sen! ?
jo det är närmast troligt att skivorna är en del av problemet just i mitt fall. dels har de en egen resonansfrekvens eller klang som tycks olycklig i sammanhanget, dels ett (alltför?) regelbundet mönster som går något på tvären.

uppskattar dock deras bromsverkan, och att de sliter sig själva och beläggen på jämnt och förutsägbart sätt. vilket man inte kan säga om avarter som kz razor eller formula original.

och det blev ju tyst till slut. riktigt bra faktiskt.

Har du testar att rugga upp beläggytan på ett 1000 sandpapper? Brukar fungera för mig men efter en 5-7 mil i väta och lera brukar ytan bli glasade och ljudet kommer igen. Beskrivning att fingret på en blöt glasskiva är ju helt spot on. Mvh
jo testade som sagt det, och det gav tydligt positiv men ändå måttlig verkan. tyvärr bara i några hundra meter i mitt fall.

Jag önskar mig en sån här
Hissa upp bilen din med domkraft, lägg i treans växel och kör på tomgång. Tryck mot cykelhjulet mot bilens hjul och börja bromsa. Då har du en rullande landsväg för att slita in beläggen mot skivorna.
Ett klassiskt husmorstips.

Jag skriver väl fel också...som du förstår menar jag att problemet börjar med vibrationerna.

Själv är jag mer bekymrad över bettet men visst är det tråkigt när det låter.
jo jonte, problemet börjar förstås med att belägget sas gnisslar mot skivan. jag gjorde en liknelse med ett vått finger mot en glasskiva.

man kan känna detta om man håller ett finger på armen till bromsbelägget vid bromsning t ex i ett mekställ.

inledningsvis försökte jag alltså påverka detta roten till det onda på olika sätt, men hade ingen vidare framgång. att det blev så tyst sedan, efter att jag sas stabiliserat resonatorn kan ju tyda dels på att det utlösande ljudet är påtagligt svagt, men också att resonatorn återkopplar mot källan så att svängningarna där ökas? musikinstrumentteori någon?

det som ytterligare kan prövas när det gäller själva ursprunget till ljudet är väl närmast andra typer av skivor eller belägg.

men lösningen jag fann är ju också funkis, och påtagligt effektiv:)

9EEFA2B4-DCDF-45B5-AFC1-55B641F11A31.jpeg

“When you rub your moistened finger along the rim of the glass, your finger will stick to the glass as it encounters resistance, or friction, when it moves over the glass surface. The water on your finger, however, will allow your finger to slip, as it forms a cushion that reduces friction. When the pressure and amount of moisture are just right, this so-called stick-slip motion (the slight friction between your finger and the rim of the glass) will cause vibrations in the sides of the glass. The sides of the glass transmit the vibration to the surrounding air, creating a sound wave with a specific frequency. The frequency specifies the rate at which a vibration occurs and is usually measured per second or Hertz (Hz). There is a particular frequency, called the resonant frequency, at which the sides of the glass will vibrate most easily.”
Från : https://www.scientificamerican.com/article/singing-glasses1/

Ett torrt finger kan inte få ett glas att resonera. Om skivan är fri från fett och smuts och bromsklossarna nya så uppstår ju problemet sällan/aldrig? Empiriskt har jag märkt att många belägg rostar eller oxiderar, speciellt illa brukar det vara om man kört på sopsaltade vägar och man sedan inte använder cykeln på en vecka eller två. Då är lösningen tyvärr ofta att byta belägg. Jag tycker sällan slipning eller upphettning fungerar. Jag har försökt flera gånger men kan inte minnas att jag fått det att fungera bra någon gång. Problemet är väl också att även om man får tyst på resonansen i skivan och hjulet så är tecknet på att det låter att bromsen tar dåligt. Ungefär som fingret på vinglaset. Jag har ingen bra lösning heller förutom att jag testar belägg efter belägg för att hitta det som låter minst. Jag har precis köpt nya själv då mina dog saltdöden och skrek som en hel barnfamilj som hoppade bungeejump. Plus att jag hade knappt någon bromsverkan.

jo jonte, problemet börjar förstås med att belägget sas gnisslar mot skivan. jag gjorde en liknelse med ett vått finger mot en glasskiva.

man kan känna detta om man håller ett finger på armen till bromsbelägget vid bromsning t ex i ett mekställ.

inledningsvis försökte jag alltså påverka detta roten till det onda på olika sätt, men hade ingen vidare framgång. att det blev så tyst sedan, efter att jag sas stabiliserat resonatorn kan ju tyda dels på att det utlösande ljudet är påtagligt svagt, men också att resonatorn återkopplar mot källan så att svängningarna där ökas? musikinstrumentteori någon?

det som ytterligare kan prövas när det gäller själva ursprunget till ljudet är väl närmast andra typer av skivor eller belägg.

men lösningen jag fann är ju också funkis, och påtagligt effektiv:)
blev lite besviken när tråden inte slutade med att du tejpat in hela hjulet… skämt åsido och props för dina försök så stör jag mig en hel del på tjutandet, lite antiklimaktiskt efter att ha kört fixed i flera år och nu fått testa lyxen i hydrauliska skivbromsar på min Canyon endurace, känns som om jag kan väcka hela kvarteret ibland på kvällarna, enda fördelen är att det är effektivare än ringklocka…

Tillbaka
Topp