[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Man är en verklig klimathjälte och skaffar helt enkelt inga barn! Problem solved!
BCBB7285-FA40-4043-AC8D-196B848BA0C0.jpeg

Erfarenhet av ca 2 månader som laddhybridägare (Citroën C5 Aircross laddhybrid) har lärt mig följande: de 55 utlovade kilometrarna är i verkligheten ca 37 km när det är plus 7 grader (väldigt lugn körning). Vid -7 sjunker det till ca 20 km (också lugn körning, med värme i kupé och stolar).
Jag gissar att de flesta laddbara elbilar tappar ungefär lika stor andel av räckvidden som min bil vintertid. Jag är därför ganska nöjd att det inte inköptes en ren elbil!
(Men jag är nöjd med min bil, riktigt tillfredsställande att pendlingen och småkörningarna till 70-80 procent går på el trots allt.)

En liten inlaga på fredagskvällen... (och ja, jag har har tagit ett glas vin.. vilket borde banna mig från internet) men många här i tråden tar upp en massa ursäkter varför inte elbilar inte just funkar för deras behov, inte tillräcklig räckvidd, inte ekonomisk etc... men betänkt detta (och ja, jag vet att detta är en "can-of-worms"), vad säger vi till våra barn? - tja, vi missade tvågradersmålet... men jag lyckades hålla hushållsbudgeten? Vi alla kan försöka göra det vi kan, ibland kanske det känns lite jobbigt, ibland inkräktar det på den privata upplevelsen (jag kan inte åka till fjällen). Vi kanske måste tänka om lite här? Det är kanske inte dans på rosor att ha elbil alla gånger, men det kanske är ett pris måste ta?
Nåväl, slut på fredagspredikan :-)
Och ska vi ta det på allvar så avskaffar vi bilbehovet, då går resursutnyttjandet ned. Eventuellt kan vi cykla men då går det åt mer mat. Det är nog bäst vi är så stilla som möjligt. Det blir bra, med lite tur då får vi dålig hälsa och lever inte så länge.

Erfarenhet av ca 2 månader som laddhybridägare (Citroën C5 Aircross laddhybrid) har lärt mig följande: de 55 utlovade kilometrarna är i verkligheten ca 37 km när det är plus 7 grader (väldigt lugn körning). Vid -7 sjunker det till ca 20 km (också lugn körning, med värme i kupé och stolar).
Jag gissar att de flesta laddbara elbilar tappar ungefär lika stor andel av räckvidden som min bil vintertid. Jag är därför ganska nöjd att det inte inköptes en ren elbil!
(Men jag är nöjd med min bil, riktigt tillfredsställande att pendlingen och småkörningarna till 70-80 procent går på el trots allt.)
Om Toyota lyckas med sin plan att göra batteri med fast elektrolyt så kan det finnas en elbil med rejäl räckvidd till ett rimligt pris om fem år.

Nej, jag tappar inte lika mycket med min GTE. Fast nästan, det beror på. El-räckvidd är nog ännu svårare att jämföra mellan förare än vanlig, äggskal under högerfoten, ta de små vägarna, långkalsonger istället för 20c i kupén. Stor skillnad på små ändringar, och detta blir tydligare vintertid. Jag kör helt enkelt på hybridläge mer på vintern, för jag gillar min stolsvärme. Apropos räckvidd så är det snart dags för mig att byta, drygt 7k mil. Har inte märkt nån direkt försämring på batteriet under dessa år.

vi
Kyla och litet batteri leder till förluster bla genom uppvärmning av kupé. Lugn körning i kyla ger lägre förluster av körning men större av lång tid med kupéuppvärmning. Du har de fina månaderna på el framför dig nu.

Nej, jag tappar inte lika mycket med min GTE. Fast nästan, det beror på. El-räckvidd är nog ännu svårare att jämföra mellan förare än vanlig, äggskal under högerfoten, ta de små vägarna, långkalsonger istället för 20c i kupén. Stor skillnad på små ändringar, och detta blir tydligare vintertid. Jag kör helt enkelt på hybridläge mer på vintern, för jag gillar min stolsvärme. Apropos räckvidd så är det snart dags för mig att byta, drygt 7k mil. Har inte märkt nån direkt försämring på batteriet under dessa år.
Jag har haft min GTE i 15 månader nu. Håller med dig, små ändringar gör mkt. Kör med 2.6 kg i däcken för att det skall rulla lätt, rullar mkt generellt på mina sträckor. Använder ej ac nu, bara 20 grader i kupén och förvärmer batteri vid laddning.
Om det inte regnar och torkarna går konstant så kommer jag ca 45-47 km på en laddning. Jag är nöjd! Mindre nöjd med läckage från växellåda, byte mechatronic enhet, byte bakjusarmatur, uppgradering högvotsbatteri i omgångar, byte delar i framvagn på grund av knirr och knarr... min TDI 190 hade inga fel..alls på 3 år och 16” mil

Jag har haft min GTE i 15 månader nu. Håller med dig, små ändringar gör mkt. Kör med 2.6 kg i däcken för att det skall rulla lätt, rullar mkt generellt på mina sträckor. Använder ej ac nu, bara 20 grader i kupén och förvärmer batteri vid laddning.
Om det inte regnar och torkarna går konstant så kommer jag ca 45-47 km på en laddning. Jag är nöjd! Mindre nöjd med läckage från växellåda, byte mechatronic enhet, byte bakjusarmatur, uppgradering högvotsbatteri i omgångar, byte delar i framvagn på grund av knirr och knarr... min TDI 190 hade inga fel..alls på 3 år och 16” mil
Surt med allt strul! Jag har noll fel på bilen på tre år. Det är nog väldigt mycket slumpen, tyvärr.
Eller ja, den har varit en del på verkstad pga ANNAT... Fult dörrupslag när bilen bara vara några veckor, påbackad (sic) vid rödljus efter några månader, påkörd bakifrån vid rödljus efter ett år, stenskott några månader senare. Trodde allvarligt bilen var förhäxad ett tag, men nu har det lugnat ned sig. Håller tummarna...

Surt med allt strul! Jag har noll fel på bilen på tre år. Det är nog väldigt mycket slumpen, tyvärr.
Eller ja, den har varit en del på verkstad pga ANNAT... Fult dörrupslag när bilen bara vara några veckor, påbackad (sic) vid rödljus efter några månader, påkörd bakifrån vid rödljus efter ett år, stenskott några månader senare. Trodde allvarligt bilen var förhäxad ett tag, men nu har det lugnat ned sig. Håller tummarna...
Finns inget värre en plåtskador?

Knapp 30 mil vid sju minusgrader då om det är samma bortfall som i Lejons exempel fr verkligheten ovan. Vad som blir kvar vid -20 törs man väl knappt tänka på.

Tjena!

Tesla har absolut inte så stort bortfall, vid kyla, om man inte kör som en blådåre och har på värmen för fullt, stereon på max m.m.
Vid minus tio med rätt varmt i kupén så kan man räkna med 35% kortare sträcka, så man kan räkna med 50 mils räckvidd, sen kan det ju dock vara mycket snö och det minskar räckvidden också.

Hur Lejon kör vet jag inte men siffrorna låter bananas jämfört med vad jag hör från alla vänner som kör el-bil.

Tjena!

Tesla har absolut inte så stort bortfall, vid kyla, om man inte kör som en blådåre och har på värmen för fullt, stereon på max m.m.
Vid minus tio med rätt varmt i kupén så kan man räkna med 35% kortare sträcka, så man kan räkna med 50 mils räckvidd, sen kan det ju dock vara mycket snö och det minskar räckvidden också.

Hur Lejon kör vet jag inte men siffrorna låter bananas jämfört med vad jag hör från alla vänner som kör el-bil.
Ja, det låter helt knasigt. Med så lång räckvidd hade vi kommit till mina föräldrar i ett svep eller kanske fjällen på en snabbladdning.

Det tar sig!

Knapp 30 mil vid sju minusgrader då om det är samma bortfall som i Lejons exempel fr verkligheten ovan. Vad som blir kvar vid -20 törs man väl knappt tänka på.
Det fungerar inte så. Dessutom ska man inte jämföra en ren elbil byggd för ändamålet och en förbränningsbil med adderad hybrid eller ombyggd till elbil. Det handlar väldigt mycket om effektivitet och temperering av batteriet.
Sen är det väldigt viktigt att förstå vad den angivna räckvidden baseras på. Läs på vad WLTP är. Det handlar inte om att ange hur långt en bil går på el utan ett referensvärde för att kunna jämföra bil A med bil B under exakt samma förutsättningar.

Om inte ooms fanns. Påläst ja, troll nej, motsträvig ja, balanserande ja, hålla tyst nej. Det skadar inte med debatt och mothugg så länge det är sakligt eller utmanande men inte otrevligt.

Tjena!

....

Så här kör jag vanligtvis bil med WLTP-angiven räckvidd på 55 km:
Fulladdad på morgonen, visar då räckvidd på ca 30 km (baserad väl på min tidigare körning antar jag), kör den 5 km samhälle/stad. 30-60km/h. Kör lugnt som fanken. Sedan resten av vägen 70 eller 90-väg som jag kör ungefär enligt gränserna. Inga hårda accelerationer vanligtvis.
Har kupén på 23 grader, stolsvärme halva vägen. Radion är på. Kör nog som folk för mest som de flesta säger.
Då räcker batteriet som sagt 20-25 km om det är ca 7 minus. Annars upp till 38 km med ägg under foten och ca plus 7 grader.
Jag antar att den klarar mer när det blir varmare, men vet ej. Fick bilen i slutet av november.
Mina körsträckor tycker jag för övrigt stämmer hyfsat med vad andra med laddhybrider med liknande räckviddsangivelse uppger även om jag hade hoppats på lite mer.

Senast ändrad:
Fulladdad på morgonen, visar då räckvidd på ca 30 km (baserad väl på min tidigare körning antar jag), kör den 5 km samhälle/stad. 30-60km/h. Kör lugnt som fanken. Sedan resten av vägen 70 eller 90-väg som jag kör ungefär enligt gränserna. Inga hårda accelerationer vanligtvis.
Har kupén på 23 grader, stolsvärme halva vägen. Radion är på. Kör nog som folk för mest som de flesta säger.
Då räcker batteriet som sagt 20-25 km om det är ca 7 minus. Annars upp till 38 km med ägg under foten och ca plus 7 grader.
Jag antar att den klarar mer när det blir varmare, men vet ej. Fick bilen i slutet av november.
Om du kör 100% el går det nog åt 1,5 kWh att få kupén varm. Sen drar den mellan 2,5-3,5 kWh per 10 km. Sommartid kan du hamna på noll i uppvärmning och troligen under 2kWh per 10 km. Hur stort är batteriet? Misströsta inte, december-mars är besvikelsens möjliga månader.

• Gilla
Reactions: Bsk
Måste säga att värmen är bra i elbilar. Var ute på jobb med en elbil hela dagen. Förbrukade 13 mil el på 12 mil körning med värmen på i bilen hela tiden.
Så bilen fick stå igång hela tiden medan jag var ute och kollade några saker i jobbet.
Ser inte lika dumt ut att ha en elbil på tomgång en hel dag mot att ha en förbränningsbil igång på samma sätt.

Mina körsträckor tycker jag för övrigt stämmer hyfsat med vad andra med laddhybrider med liknande räckviddsangivelse uppger även om jag hade hoppats på lite mer.
Förvärmer du bilen (om det går)?

Om du kör 100% el går det nog åt 1,5 kWh att få kupén varm. Sen drar den mellan 2,5-3,5 kWh per 10 km. Sommartid kan du hamna på noll i uppvärmning och troligen under 2kWh per 10 km. Hur stort är batteriet? Misströsta inte, december-mars är besvikelsens möjliga månader.
13,2 kWh ska det vara.
Jag har inte lust (plus att jag lovat frun att inte bli räckviddsfanatist) att köra med kall kupé.
Jag använder den helt enkelt som jag är van att använda bilar - jag gillar att ha värmen på om det är kallt ute. Speciellt eftersom jag oftast hoppar in i bilen lite kall och fuktig efter cykling.
Jag skulle svimma. Jag har den på 19.5° året om...
Jag börjar med 23 tills jag är varm. Sen är jag antingen framme eller drar ned till 21.

Förvärma brukar jag aldrig göra.
Förvärmer du bilen (om det går)?

I vår e-Niro kan man knappa fram vilka system som drar hur mycket momentant. I morse drog värmepumpen, ratt och sätesvärme nästan 3 kW. -11. Rekommenderar norrmannen björns youtubevideor om elbilar och kyla.

• Gilla
Reactions: ers
Jag har en icke-laddbar elhybrid (Toyota Auris). När räckvidden är så kort på laddhybrider utom undantag som Tesla och de generellt sett är mycket dyrare än samma modell med 100% fossildrift tycker jag det är en bra kompromiss. Tills rena elbilar kommer ned i pris och upp i räckvidd om några år. Verklig körning drar den 0,4-0,5, den högre siffran om det är mycket motorväg. Det är inte ovanligt att förbrukningen rentav sjunker när man kommer in i stadstrafik eftersom det är då batteriet gör nytta. På landsvägen är det mest barlast, då ren eldrift kräver < 75 km/h.

Fördel: Skattefri miljöbil, stor som en Golf kombi ungefär. Billig i service och drift. Perfekt "använda ibland eftersom jag cyklar till jobbet"-bil. Snabb värme eftersom man inte behöver vänta på att motorn blir varm.
Nackdelar: Variomatic-låda a'la Rem-Johan. Slö och tråkig (som husse!). Får ej dra släp. Den är ful enligt mina kollegor ?
Jag skulle vilja byta upp mig till en Rav-4 hybrid med traditionell stegad automatlåda istället.

Men eftersom jag inte har några barn skulle jag enligt bilden högst upp lika gärna kunna skaffa ett par äldre Ford F-150 V8 utan att det ger något synbart "klimatavtryck" jämfört med att skaffa ett barn.

Apropå elbilar och värme ha en kollega en gammal Mitsubishi Miev på jobbet och åker ett par gånger i veckan mellan två kontor, strax över 20 km. Är det som nu 15 grader kallt får han riskera batteritorsk eller stänga av värmen. Helt absurt att behöva sitta påpälsad med tumvantar i bilen!

En liten inlaga på fredagskvällen... (och ja, jag har har tagit ett glas vin.. vilket borde banna mig från internet) men många här i tråden tar upp en massa ursäkter varför inte elbilar inte just funkar för deras behov, inte tillräcklig räckvidd, inte ekonomisk etc... men betänkt detta (och ja, jag vet att detta är en "can-of-worms"), vad säger vi till våra barn? - tja, vi missade tvågradersmålet... men jag lyckades hålla hushållsbudgeten? Vi alla kan försöka göra det vi kan, ibland kanske det känns lite jobbigt, ibland inkräktar det på den privata upplevelsen (jag kan inte åka till fjällen). Vi kanske måste tänka om lite här? Det är kanske inte dans på rosor att ha elbil alla gånger, men det kanske är ett pris måste ta?
Nåväl, slut på fredagspredikan :-)

Rent krasst så är kanske varken bil eller barn något man skall premiera alls om man vill dra sitt strå till ”tvågradersmålet”

och om du skaffar kidz så är det viktigare att få ihop budgeten än att de skall få åka elbil. ?‍♂️

Apropå elbilar och värme ha en kollega en gammal Mitsubishi Miev på jobbet och åker ett par gånger i veckan mellan två kontor, strax över 20 km. Är det som nu 15 grader kallt får han riskera batteritorsk eller stänga av värmen. Helt absurt att behöva sitta påpälsad med tumvantar i bilen!
Jag har aldrig kommit kortare än 50 km med min I-miev/Ion. Helt avstängd värme och fläkt funkar inte på vintern. Men just denna lilla bil är väl ganska nära att elcykla. Man får tak över huvudet och slipper kämpa men inte mer. Ganska trivsam i sin enkelhet ändå.

Rent krasst så är kanske varken bil eller barn något man skall premiera alls om man vill dra sitt strå till ”tvågradersmålet”

och om du skaffar kidz så är det viktigare att få ihop budgeten än att de skall få åka elbil. ?‍♂️
Njäe, visst är det så, men jag är en utflyttat 08:a mitt ute i den sörmländska landsbygden... så bil är dessvärre ett måste, när det gäller kidzen så är det mer tveksamt :-) Framför allt nu när dom är i tonåren... snacka om förödande för hushållsekonomin! Men vi har tankat etanolbilen en gång på 6 månader, resten har elbilen klarat... ser gärna en framtid där man delar mer på resurserna, t.ex. pool-bil eller att bilen kommer hem när man behöver.

? Du skriver om det fungerar så, så jag förklarar att det inte fungerar så. Så du kanske borde läsa mitt inlägg igen.

ooms har deltagit i alla elbilstrådar. Han vill ha mer diskussion och garderar med "om". Han vet hur det funkar.

ooms har deltagit i alla elbilstrådar. Han vill ha mer diskussion och garderar med "om". Han vet hur det funkar.
Så ett klassiskt troll alltså, tack.

Jag skulle svimma. Jag har den på 19.5° året om...

Tjena!

Samma här, fast jag kör 19 på vintern och lite varmare på sommaren. Tvärtom vad många andra gör. Men jag vill ju anpassa temperaturen efter vad jag har för kläder på mig.

• Gilla
Reactions: H.
Så ett klassiskt troll alltså, tack.
Egentligen inte. Drar trådarna från "Halleluja elbil" till praktiska problem utan att landa i "Bensinupproret 2.0". Jag är för el och laddhybrid men vill ju inte ställa till det för andra bara för att jag är nöjd. Bra med ifrågasättande och kompletteringar.

Tjena!

Samma här, fast jag kör 19 på vintern och lite varmare på sommaren. Tvärtom vad många andra gör. Men jag vill ju anpassa temperaturen efter vad jag har för kläder på mig.
Precis som jag. Jag försöker även anpassa värmen i bilen efter min kroppstemperatur. Så blir det ofta varmare före och efter aktivitet. Men vad jag försöker säga utan att fastna i någon kläddiskussion är att det är något obekvämt om man måste frysa i en laddbar bil om man ska optimera räckvidden.

Senast ändrad:
Vänner har en Kia Optima laddhybrid där värmesystemet kräver att bensinmotorn går, annars ingen värme alls. Således inte heller möjlighet att förvärma bilen under laddning innan man kör iväg. Verkar oerhört praktiskt på vintern.

Gäller det här fler modeller? Verkar inte gälla VW? Känner att många hybrider går fetbort om det är ett vanligt fenomen...

Vänner har en Kia Optima laddhybrid där värmesystemet kräver att bensinmotorn går, annars ingen värme alls. Således inte heller möjlighet att förvärma bilen under laddning innan man kör iväg. Verkar oerhört praktiskt på vintern.

Gäller det här fler modeller? Verkar inte gälla VW? Känner att många hybrider går fetbort om det är ett vanligt fenomen...
Behövs som sagt inte på min citroen.

VW har värmepump, men klart det är något man behöver ha koll på innan köp.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp