Köpa cykel från välkänt märke för dyra pengar eller köpa samma cykel från okänt märke och halva priset?

wallby

Medlem
Köpa cykel från välkänt märke för dyra pengar eller köpa samma cykel från okänt märke och halva priset?
Hej

Jag är en sportig person och har nyligen hittat till cykling efter en jobbig knäskada. Därför vill jag nu köpa en cykel som jag kan träna på och ta mig ut i skogen med. Vill köra både landsväg och grus. Därför har jag upptäckt det här med cyclocross cyklar. Det verkar passa mina krav.
Då har främst kollat in en CUBE cross race som kostar runt 13000kr. Den är snygg och grym att köra på när jag testat. Den har jag kollat ut på Bikester
Men när jag kollar på en butik som heter Decathlon så säljer dom en likande cykel för runt 7000kr, men det är ett märke som bara finns där inte någon annanstans. Det är decathlons eget märke.

Hur ska man tänka där när man vill köpa en lite bättre cykel som kommer att användas en hel del.

Tack på förhand

Både Cube och Decathalon-cyklar är "billiga märken" där du oftast får mycket för pengarna. Jag har svårt att tro det är så stor skillnad som 13 vs 7 för samma komponenter. Antagligen mekaniska bromsar, 10-delat?

Det viktigaste på en cykel är ram, hjul och resten i den ordningen. En bakväxel från en tjusig grupp påverkar din cykling minimalt. Om ramen är välbyggt och alltså lätt, stark, spänstig och vibrationsdämpande eller inte så syns inte det i butiken. Starka, lätta hjul ser ungefär ut som tunga tråkiga. Jag säger inte att decatlon är dåligt (gillar dem skarpt) men du får ungefär vad du betalar för, så länge du undviker dyra "märken" som kostar lite för sitt märke förstås. Om du ska använda grejorna mycket så köp det bästa du förmår, framförallt bra ram, resten kan du byta efter hand via reor eller på happy k&s.

Det viktigaste är väl att du kommer igång med cyklingen.
Vissa handlar på Lidl, andra Ica banér.
Somliga åker Volvo V40 från -99, andra v90 2021.
Andra cyklar på en gratis cykel, andra köper dyra cyklar.
Buy a bike and ride.

Hej

Jag är en sportig person och har nyligen hittat till cykling efter en jobbig knäskada. Därför vill jag nu köpa en cykel som jag kan träna på och ta mig ut i skogen med. Vill köra både landsväg och grus. Därför har jag upptäckt det här med cyclocross cyklar. Det verkar passa mina krav.
Då har främst kollat in en CUBE cross race som kostar runt 13000kr. Den är snygg och grym att köra på när jag testat. Den har jag kollat ut på Bikester
Men när jag kollar på en butik som heter Decathlon så säljer dom en likande cykel för runt 7000kr, men det är ett märke som bara finns där inte någon annanstans. Det är decathlons eget märke.

Hur ska man tänka där när man vill köpa en lite bättre cykel som kommer att användas en hel del.

Tack på förhand
På många konsumentprodukter finns det en kvalitetsvinst för det extra priset. Men denna vinst minskar när priset stiger. Beroende på DIN BUDGET kan du välja din "sweet spot" och köpa en cykel.
1612342594265.png

Knacka in länkar till cyklarna i fråga så kan du nog få mer specifik rådgivning! Som kroem är inne på låter det som lite väl stor prisskillnad för att de ska vara ”samma/lika” utrustade.

En bakväxel från en tjusig grupp påverkar din cykling minimalt.

Men den bästa uppgraderingen jag nånsin gjort var just bakväxel. Från att behöva trycka föbi växelläget lite för att nästa skulle tjonga i och växlingar som ibland tog någon sekund innan kedjan makade sig på plats till krispa, snabba och precisa växlingar.
Det här var från nån deore 10-delad till xt 11-delad typ 2018.

Och nej det var inte ett inställningsproblem.

Tror på grafen ovan, man måste förbi en viss nivå för att det ska bli bra och njutbart.

Tillbaka till topic: Det man får från ett välkänt märke är kanske bra geometri och bra garantier på ramen. Men ärligt talat, det finns inte många märken som tillverkar sina ramar själv ändå.

Anledning till att Dechatlon kan hålla låga priser är ju för att det är världens största sportkedja med över 1600 butiker i 50+-länder. De har ju en riktigt stor R&D-avdelning och har stora volymer. Deras high-end-cyklar (Van Rysel) brukar få bra betyg i test.
För mellanskillnaden mellan cyklarna du beskriver får du ju mkt utrustning. Men generellt köp den cykel du tycker är snyggast om geometri, komponenter osv är relativt samma.
Sen ska man komma ihåg att möjligheten till förvaring är klart viktig med cyklar som kostar över 5000, kan du inte förvara den säkert köp en billigare cykel.

Glöm inte att ha plats för utrustning, kläder, lås, tvätt och smörj, skor och pedaler, några verktyg osv. i din budget. Kan bli några tusenlappar. Finns ofta bra pengar att spara på att köpa vissa saker beg. Brukar själv haffa premiumplagg och skor här på happy k&s när det behövs.

Nu säger inte jag att det är fallet med TS men för många är en CX/Gravel med bockstyre och aluram och någon gemensam komponent "samma cykel". Men med länkar till respektive cykel så går det ju lätt att reda ut.

Är det t.ex. den billigaste Cross Race mot RC500 så handlar det ju om 105 R7000 med TRP-bromsar mot Sora R3000 med promax-bromsar. Cube har genomgående axlar istället för snabbkoppling och en ram som i alla fall ser ut att ha trevligare finish, intern vajerdragning osv. Så inte direkt jämförbart.

Om man däremot jämför med Triban RC520 så får man på Decathlon också 105 R7000 fast med TRP HY/RD semihydrauliska bromsar, fortfarande för ett pris lägre en Cube (gissningsvis samma ram fortfarande dock)

Med det sagt så kan fortfarande den billigare Triban uppfylla behovet hos TS och man får överlag mycket för pengarna på Decathlon och kanske mer bang for the buck än Cube, vilket i sin tur kanske ger lite mer för pengarna än Specialized

Både Cube och Decathalon-cyklar är "billiga märken" där du oftast får mycket för pengarna. Jag har svårt att tro det är så stor skillnad som 13 vs 7 för samma komponenter. Antagligen mekaniska bromsar, 10-delat?
Cube är väl inte ett lågprismärke så som du framställer de? De har cyklar som är dyrare oxå.

Cube är väl inte ett lågprismärke så som du framställer de? De har cyklar som är dyrare oxå.
Menar inte det så, fel uttryck av mig. Postorder-märke-ish? Som man får mycket för pengarna oftast.

Menar inte det så, fel uttryck av mig. Postorder-märke-ish? Som man får mycket för pengarna oftast.
Cube säljs i fysiska butiker och även online, precis som de flesta andra cyklar. De är alltså varken mer eller mindre "postorder" än de flesta cykelmärken. Vad det nu har för betydelse?

Men den bästa uppgraderingen jag nånsin gjort var just bakväxel. Från att behöva trycka föbi växelläget lite för att nästa skulle tjonga i och växlingar som ibland tog någon sekund innan kedjan makade sig på plats till krispa, snabba och precisa växlingar.
Det här var från nån deore 10-delad till xt 11-delad typ 2018.

Och nej det var inte ett inställningsproblem.

Tror på grafen ovan, man måste förbi en viss nivå för att det ska bli bra och njutbart.

Tillbaka till topic: Det man får från ett välkänt märke är kanske bra geometri och bra garantier på ramen. Men ärligt talat, det finns inte många märken som tillverkar sina ramar själv ändå.

Fast då bytte du rimligtvis även växelreglaget...

Cube är verkligen inget billigt märke.
Jag skulle vilja påstå de är relativt kostsamma och rör sig i skiktet under Scott och Specialized.
Det är inte ovanligt en cykel från Scott / Specialized kostar 10 000 och är ihopbyggd av samma komponenter som en cykel från lågprisfabrikat säljer för 5000kr.
Att ram är det viktigaste skulle jag vilja hävda motsatsen för värdet av komponenter såsom gaffel och växelgrupp är högre och dessa blir knappast omoderna med "fel" geometri efter fem år.

Nu jämför väl TS den här:
Med den här:

Jag tycker Cuben är snyggare men Decathlon cykeln verkar helt okej. Lägger man ut 3000 kr till får man en cykel som ungefär samma/lite bättre specad än Cuben. Lägger man u 10 000 till får man en ball cykel som väcker habegär:

mina cube fs mtb hade ett nypris kring 25000 2006 resp 55000 2013. det var inte billigt då, snarare i toppskiktet.

de är fortfarande njutbara och under flitig användning, vilket är ett tecken på att kvalitet lönar sig i längden. det gäller förstås mekanisk kvalitet men desto mer egentligen ergonomisk och designmässig kvalitet. så det hela tiden känns självklart att underhålla.

cube gör även ett gäng billiga cyklar men skulle därmed inte kalla märket för billigt. snarare åt det prisvärda hållet. dock inte lika prisvärt som decathlon.

till ts skulle jag säga om du hittat en cykel som du faktiskt kan prova och njuter av, som lirar med din kropp och inte studsar fram som en stel best, detta för måttliga 13000;

tjööp istället för att riskera att dumsnåla.

men kolla också upp hur feta däck som går in. för det kommer du vilja ha på en gravel.

CUBE Cross Race nämndes i ursprungsfrågan.
Ah, tack! Undrar varför den jag länkade väger halvkilot mer? Om enda skillnaderna är däck och ram... Hursomhelst, båda Cubarna är snyggare än Triban cykeln tycker jag

Det viktigaste är väl att du kommer igång med cyklingen.
Vissa handlar på Lidl, andra Ica banér.
Somliga åker Volvo V40 från -99, andra v90 2021.
Andra cyklar på en gratis cykel, andra köper dyra cyklar.
Buy a bike and ride.

Du måste ha råkat skriva Lidl och Ica i fel ordning i din Volvojämförelse ? Älskar Lidl och Ica ?

Tack för svaren
Men personligen så känns det mer säkrare i butik. När jag ser ett billigt pris från en stor butiksfirma som dechatlon så blir jag misstänksam direkt. Låter som billiga komponenter och sämre kvalitet.
Har kollat upp cube nu och dom är ju ett välkänt märke men bra kvalitet på sin cyklar.

På många konsumentprodukter finns det en kvalitetsvinst för det extra priset. Men denna vinst minskar när priset stiger. Beroende på DIN BUDGET kan du välja din "sweet spot" och köpa en cykel.
Visa bilaga 467911
Så sant. Det är samma sak med gitarrer. Först en brant kvalitetsökning och därefter kostar varje liten förbättring multum.

Fast med cyklar kommer dessutom en annan parameter in - vikten. Skillnaden mellan en dyr och en svindyr cykel är främst att den svindyra är aningen lättare.

Tack för svaren
Men personligen så känns det mer säkrare i butik. När jag ser ett billigt pris från en stor butiksfirma som dechatlon så blir jag misstänksam direkt. Låter som billiga komponenter och sämre kvalitet.
Har kollat upp cube nu och dom är ju ett välkänt märke men bra kvalitet på sin cyklar.
Cube blir inte fel! Men å andra sidan ska du inte vara rädd för just Decathlons cyklar heller, det är inte Jula eller Lidl vi snackar om. Decathlon är stora på kontinenten och har enorma volymer, har de ett något lägre pris än en jämförbar konkurrent så är det inte konstigt. Just Decathlon verkar börja trenda på Happy, jag förutspår att de kan vara Happy-approved redan inom några år.

En happyit fimpade väl sin Specialized till förmån för en Van Rysel att tävla på nu till kommande säsong!

En happyit fimpade väl sin Specialized till förmån för en Van Rysel att tävla på nu till kommande säsong!

Var det inte han som köpte en Van Rysel då det var det som passade hans plånbok och sedan upptäckte att den dög alldeles utmärkt att cykla på för honom? Helt rätt tänkt enligt mig.

Japp, Lejon

Med tanke på vad jag hört om Cubes kvalitetskontroll och antal reklamationer genom åren så har jag betydligt större tilltro till Dechatlon faktiskt.

Tack för svaren
Men om komponenterna är samma eller bättre men ändå billigare? Hur tänker du då?

Fultysk mot fulfransk är ju valen här, jag fördrar baguette framför leberknödelsuppe om allt annat är lika. Känns enklare att stega in i butiken direkt med sin baguette om den är degig eller går av. Soppa är så svårt att skicka på posten :)

Senast ändrad:
Om man kan pressa priserna så hårt sm Decathlon gör, så är det något som inte stämmer. Varför kan dom det?
Dessutom så finns CUBE över fler marknader och i butiker. Medans Van Rysel, Rockrider och Triban bara finns på decathlon.
Även om det är samma komponenter så kan det vara olika typer av kvalitet. Handlar om dom satt ihop den och om det massproduceras
CUBE känns lättare att sälja på andrahandsmarknanden

Om man kan pressa priserna så hårt sm Decathlon gör, så är det något som inte stämmer. Varför kan dom det?
Dessutom så finns CUBE över fler marknader och i butiker. Medans Van Rysel, Rockrider och Triban bara finns på decathlon.
Du svarar själv på frågan under. Distribution till till olika butiker kostar. Därför blir det dyrare. Cube kör mer sponsring av proffsåkare också vilket är fint men kostar pengar

Även om det är samma komponenter så kan det vara olika typer av kvalitet. Handlar om dom satt ihop den och om det massproduceras
Nej. Är det samma komponenter är kvaliteten densamma. Du kan inte köpa 1'a eller andra sortering av en Shimano-växel av samma modell. På ramar och montering kan det såklart skilja men där har Cube och Decathlon ungefär lika bra rykte. Det som spelar störst roll där är om du lätt kan reklamera en vara med fabrikationsfel.

CUBE känns lättare att sälja på andrahandsmarknanden

Alla cyklar är lika enkla att sälja på andrahandsmarknaden. Drar du av 30 % på priset varje år hittar du ungefärligt beg-värde. Du kommer få lite mer betalt för Cuben men i absoluta tal har du förmodligen förlorat mer pengar när du säljer den sen.

Du svarar själv på frågan under. Distribution till till olika butiker kostar. Därför blir det dyrare. Cube kör mer sponsring av proffsåkare också vilket är fint men kostar pengar

Nej. Är det samma komponenter är kvaliteten densamma. Du kan inte köpa 1'a eller andra sortering av en Shimano-växel av samma modell. På ramar och montering kan det såklart skilja men där har Cube och Decathlon ungefär lika bra rykte. Det som spelar störst roll där är om du lätt kan reklamera en vara med fabrikationsfel.

Alla cyklar är lika enkla att sälja på andrahandsmarknaden. Drar du av 30 % på priset varje år hittar du ungefärligt beg-värde. Du kommer få lite mer betalt för Cuben men i absoluta tal har du förmodligen förlorat mer pengar när du säljer den sen.

Håller inte med dig där

Håller inte med dig där
Det är ju fritt att tycka vad man vill, nuförtiden är ju allting ”relativt”. Men uandt har nog rätt på alla punkter faktiskt!
Men betyder det att du begår ett misstag om du köper en Cube? Nej, absolut inte! Att köpa cykel handlar till viss del om att jämföra siffror där vissa är viktiga (tex reach och stack, gaffelvinkel) andra mindre viktiga (tex pris, my, 5800-6800, styvhet i flaskhållaren) men personligen tycker jag att ”de mjuka värdena” är lika viktiga. Tex utseende, tillverkare (gärna med en skön backstory) och rätt känsla. Ett bra cykelköp görs med både hjärna och hjärta! Så pirrar det lite mer när du tittar på Cuben köp den, det behöver inte vara rationellt och ”bästa köp” på alla plan!

(Obs inlägget ovan innehåller spår av grava generaliseringar och förenklingar. Författaren tar inget ansvar för följderna om någon tar honom på orden.)

Det är ju fritt att tycka vad man vill, nuförtiden är ju allting ”relativt”. Men uandt har nog rätt på alla punkter faktiskt!
Men betyder det att du begår ett misstag om du köper en Cube? Nej, absolut inte! Att köpa cykel handlar till viss del om att jämföra siffror där vissa är viktiga (tex reach och stack, gaffelvinkel) andra mindre viktiga (tex pris, my, 5800-6800, styvhet i flaskhållaren) men personligen tycker jag att ”de mjuka värdena” är lika viktiga. Tex utseende, tillverkare (gärna med en skön backstory) och rätt känsla. Ett bra cykelköp görs med både hjärna och hjärta! Så pirrar det lite mer när du tittar på Cuben köp den, det behöver inte vara rationellt och ”bästa köp” på alla plan!

(Obs inlägget ovan innehåller spår av grava generaliseringar och förenklingar. Författaren tar inget ansvar för följderna om någon tar honom på orden.)

Absolut är det så att man köper det man vill och känns bäst i slutändan. Utseendet har en stor del. Jag bara säger att om det går att pressa priser så hårt, så är det något som inte stämmer. Då är det något man "tummar" på

Absolut är det så att man köper det man vill och känns bäst i slutändan. Utseendet har en stor del. Jag bara säger att om det går att pressa priser så hårt, så är det något som inte stämmer. Då är det något man "tummar" på
Ja, marginalerna troligtvis. De har säkerligen en lite annorlunda affärsmodell än ”märkes”-märkena. Decathlon är billiga men inte otroligt billiga, faktiskt. Du kan köpa en Cube ännu billigare på rea efter säsongen (om du har en udda storlek, står ut med en märklig färg, eller en tjejspecifik modell. Inte nu i Corona-tider dessvärre) om du är på hugget. Och handlarna går inte back på en normal rea. Det du kanske ska fråga dig är varför Cube behöver större marginaler än Decathlon?
Min sista Mtb var nedsatt med typ 20% inom tre månader efter att jag fick hem den.

Ja, marginalerna troligtvis. De har säkerligen en lite annorlunda affärsmodell än ”märkes”-märkena. Decathlon är billiga men inte otroligt billiga, faktiskt. Du kan köpa en Cube ännu billigare på rea efter säsongen (om du har en udda storlek, står ut med en märklig färg, eller en tjejspecifik modell. Inte nu i Corona-tider dessvärre) om du är på hugget. Och handlarna går inte back på en normal rea. Det du kanske ska fråga dig är varför Cube behöver större marginaler än Decathlon?
Min sista Mtb var nedsatt med typ 20% inom tre månader efter att jag fick hem den.

Jo decathlon är väldigt billiga om du jämför med omvärld och alla andra butiker som finns. Dom är på samma nivå som XXL, som även dom pressar priser. Och på xxl vet man redan att det är dålig kvalitet men billiga priser.

Och på xxl vet man redan att det är dålig kvalitet men billiga priser.
Vem är "man" i det här läget? På det här forumet är te.x XXL-cyclocrossen guldreferens när det gäller ok kvalitet till billigt pris

Det du kanske ska fråga dig är varför Cube behöver större marginaler än Decathlon?

Det är väl enkelt. På en Decathlon cykel måste tillverkare och Decathlon har marginaler. På en Cube cykel tillverkaren, Cube och butiken. Därför köper man en Canyon eller Rose isf Cube om man inte har problem med att köpa cykel på nätet.

Jo decathlon är väldigt billiga om du jämför med omvärld och alla andra butiker som finns. Dom är på samma nivå som XXL, som även dom pressar priser. Och på xxl vet man redan att det är dålig kvalitet men billiga priser.
Vet inte riktigt vad du bygger din verklighet på men generaliseringarna är rätt breda här. XXL säljer precis som alla andra kedjor i första hand andras varumärken med samma kvalitet, sen sina "egna" märken med såklart varierande prisnivå och funktion. Jag har köpt en del "White" och "Neomondo" (som väl är deras egna klädmärke) samt en herrans massa annat där. Vet inte riktigt var den dåliga kvaliten syns

När det gäller Decathlon är det alltså världens största sportbutikskedja och hade 2019 "net sales" på 12,5 miljarder euro. (blev intresserad så var tvungen att söka lite info). Går säkert att googla fram mer siffror om man orkar men jag gissar på att Decathlons cykeldel är större än Cube som helhet.

Men med det sagt så håller jag med ovanstående, märke och prisvärt och allt det där spelar ju ingen roll om man inte köper det man tycker är kul och snyggt. Det är ju du som skall cykla på den.

Men avfärda inte ett billigare alternativ med att man skulle använda andra komponenter till exempel. Cykelbranshen är överlag snäv, det finns ett rätt begränsat utbud med komponenter och står det Shimano 105 R7000 så är det samma oavsett märket på ramen. Sen kan såklart annat skilja ändå, men då måste man nästan börja granska rör och tillverkningsprocess mm.

Senast ändrad:
Decathlon är jättestor i syd Europa och har nästan monopol där. På campingplatser i syd Europa är mer än hälften av tältarna från Decathlon. Det finns också många Decathlon cyklar I Syd Europa, men ännu inte hälften. Skulle vara bra med mer konkurrens. I Sverige finns fortfarande flera sportkedjor.

Så om du vet att man tummar på något så kan du väl säga vad? Min vän har en rockvideor och jag har servat den. Kan inte så att någon av komponenterna är annorlunda än de som är på min cykel? Men du som vet kan väl informera mera mig?

Jag hade köpt en White HT om vinklar och pris är rätt. Någon nucleus eller bobcat clone hade nog varit idé. TA i alla fall fram, helst även bak. Det är väl det enda frågan.

Har en White xc 240 och ser inga kvalitetsproblem jämfört med tex Vitus. Fin cykel.

Efter lite eftertanke har jag kommit fram till att wallby nog jobbar på Decathlon pr ändå. Väldigt smart sätt att få en massa olika människor intyga att deras cyklar än ungefär samma skit som de kända tillverkarna, fast billigare.

Tillbaka
Topp