[Byggtråd] Biltema-Yeti A.R.C

JBogevik

Aktiv medlem
Hej!

Nu är jag i farten med nästa restaurering/bygge till min 5-åriga brorsdotter. Hennes storebror fick en upphottad Frog 72 förra sommaren med en RockShox SID framgaffel, en cykel som han kommer kunna ha i något år.
Men såklart så vill lillasyster också ha en cykel i en färg som hon får välja själv (rosa/lila/vit) så men bror gav mig helt enkelt en använd Yosemite Dirt 20".

Lacken kommer att bli likt en Yeti A.R.C från glada 90-talet med Yetidekaler som jag redan har liggande (tycker såklart att det är lite kul att göra en premium replica av en skräpcykel).

Men nu behöver jag lite hjälp, framgaffeln är tung, rostig och trött som tusan, vad kan jag slänga på istället för en billig slant? I mitt tycke så bör det vara en stel gaffel men det är ju lite tufft med dämpning, ska jag renovera framgaffeln eller finns det något rimligt och relativt billigt att byta till? Budgeten är ganska skral.

20201229_185426.jpg

arc_sideshot.jpg

Färdigt resultat!

20210613_135841.jpg

Senast ändrad:
vad för rostskador pratar vi om? Bilder på det hade vart nice och ID nummer till gaffeln om du har det

Kan skicka någon bild men jag har ingen fundering kring gaffeln skick, den är vad den är, det är en superenkel biltema-gaffel som väger bly. Frågan är snarare om det finns något alternativ att byta till?

Är inne på det men det är svårt att hitta till 20". Det är nog den planen som ligger närmast.

Alltså jag tror, utan att ha vägt den att biltemagaffeln är uppe i närmare 2,5 kg trots att den är så liten.
24'' kan vara svårt nog för de är ofta samma som 26. Men 24 borde bli lagom med tanke på ac.

Till att börja med ser det ut som det ska vara skivor men kan man få fram spec på spinnern kanske det är nåt. Har aldrig sett så billiga. Har mest kollat 24'' men fick för mig att 20 var ännu svårare.

Om man vill ha en dämpad 20" gaffel är den enda rimliga valet:
Inte lätt, men mycket lättare än en Biltema gaffel och oändligt mycket bättre. För mer rimliga 168 euro hos bike24, men inte på lager.

Jag röstar dock på kinakol.

Till att börja med ser det ut som det ska vara skivor men kan man få fram spec på spinnern kanske det är nåt. Har aldrig sett så billiga. Har mest kollat 24'' men fick för mig att 20 var ännu svårare.
Spinnern i länken ovan är förmodligen coilversionen och vad jag förstått är den på tok för hård. Luftversionen är bättre på en barncykel men den är också dyrare.

Jag har läst att Spinner gaffeln ofta har problem.

Suntour SF18 är riktigt bra. Jag och min son var jättenöjd och har inte läst om problem med den.

Funkar det inte med en stel gaffel från en Islabike eller Frog? Ett bygge på en risig Islabike eller Frog skulle landa nära din bild på Yetin och bli mycket mera cykel än att utgå från Biltema. Men det är väl mer en investeringsfråga för din bror? Kul idé hursomhelst och Yetin på bilderna är sjukt läcker trots sin ålder.

Funkar det inte med en stel gaffel från en Islabike eller Frog? Ett bygge på en risig Islabike eller Frog skulle landa nära din bild på Yetin och bli mycket mera cykel än att utgå från Biltema. Men det är väl mer en investeringsfråga för din bror? Kul idé hursomhelst och Yetin på bilderna är sjukt läcker trots sin ålder.

Alltså jag har ju byggt en Frog med Rockshox SID-gaffel till min brorson, den köpte jag för 2000:- och den var helt förstörd efter ett års användning, men nu är den riktigt fin. Totalpris för det bygget landade på 4500:- (då kostar Frog 72 typ 8000:- i nypris).
Nu vill lillasyster ha en cykel som är lackad som hon vill ha den eftersom att hennes bror fick det, en 20" växer hon ändå ur ganska fort så därför vill jag hålla ner priset.
Biltemacykeln är hennes brors gamla men det var hon helt okej med. :)

Alltså jag har ju byggt en Frog med Rockshox SID-gaffel till min brorson, den köpte jag för 2000:- och den var helt förstörd efter ett års användning, men nu är den riktigt fin. Totalpris för det bygget landade på 4500:- (då kostar Frog 72 typ 8000:- i nypris).
Nu vill lillasyster ha en cykel som är lackad som hon vill ha den eftersom att hennes bror fick det, en 20" växer hon ändå ur ganska fort så därför vill jag hålla ner priset.
Biltemacykeln är hennes brors gamla men det var hon helt okej med. :)
Jag är mest orolig för att barn börjar med tunga tråkcyklar och inte gillar cyklandet så mycket som man önskar. Men förstår även ert resonemang i detta fall. Får leta reda på den andra tråden och kolla.

Jag är mest orolig för att barn börjar med tunga tråkcyklar och inte gillar cyklandet så mycket som man önskar. Men förstår även ert resonemang i detta fall. Får leta reda på den andra tråden och kolla.

Biltemacykeln blir nästan 2 kg lättare av att byta till en kolgaffel så det blir man ju väldigt sugen på att göra. :)

Frog 72 blev 1 kg lättare än orginal när den var klar.

Vi har mest haft problem med fotbroms och att Biltemas 12'' var kort. Sämst cykel vi haft var Crescent 20'' i någon unisex design med hög standover. Då var Biltema 16'' flickcykel bättre. Väldigt gnäll om att hon inte ville cykla på Crescent. Nu försöker jag kolla lite mer noga.

Edit. Vikt har barnen aldrig sagt nåt om men det tror jag så klart är viktigt

Senast ändrad:
Hjälp!!

Jag söker efter två stycken 120 mm långa M6 skruvar, men fördel i insex men jag verkar inte kunna vara allt för kräsen med just den biten.
Någon som har den minsta aning om var jag kan hitta detta?

Då är det mesta klart för lackering och montering, men som vanligt så är bristen på tid alltid det stora dilemmat.
Några nya lösningar har det blivit samt lite lek med epoxylim. :)

Framgaffeln är förlängd med 12 mm och "fungerar" bättre än när den var ny.

Bilagor

• 20210315_144742.jpg
    20210315_144742.jpg
    646.2 KB · Besök: 266
Grymt! Yetin är ju bästa förebilden!
Skulle absolut rekommendera kinakolgaffel, två kg lättare är mkt för en sån liten cyklist.

/T

Coolt bygge!

Lite sen på bollen kanske men om gaffeln ger upp på grabbens 20”-are så skulle jag använda det som ursäkt till att skaffa en trek roscoe-gaffel och slänga på ett fläskigt framdäck! Det känns som en bättre lösning än en kass och tung ”dämpad” gaffel.

Alltså sanningen är nog den att nästa cykel får bli mera påkostad och att farbror även kommer ha lite mera att säga till om, min brorsons Frog som jag byggde förra året bantade jag minst ett kg bl.a med en Rock shox Sid. :)
I detta fall så kommer sannolikt färgen att bara det viktigaste.

Damn!! Borde ha mätt hur långt det är mellan kronan till gummipackningen orginal men nu missade jag det.

Är det någon vänlig själ som äger en X-Dirt från Biltema som kan bemöda sig att mäta hur långa innerbenen är mellan krona och packning?
20210411_124322.jpg

Tillbaka
Topp