Effektmätare
landen sa:konscious sa:Skillnaden är så stor jag tar det med en nypa salt eller kanske en säck salt....
Men jag har kalibrerat mot en 18L vatten i en vattendunk (nollkalibrerat med tom vattendunk) och gett ungefär samma värden vid samma mättillfälle.
Runt 31,5nm i ett garage ca 22C°.
Qalvin app värde med skruvstädet i garaget efter nolllkalibrering med samma slope och FW.
Samma skruvstäd gav ca 34,5nm utomhus ca 10 grader varmare dvs 10% mer, lika med den felvisning jag noterade mot mina effektpedaler.
LT2an mäter precis som på din effekten direkt på bromshjulet men istället för vikter finns en spak på styret som styr motståndet.
Den är kopplad till bromsbandet till en potentioneter via en fjäderbelastad mekanism.
Kalibreringen kan man göra mekaniskt med 2 vikter på 2 och 4 kg som är kalibrerade med 1/1000.
Detta görs vid 3 steg (0 2 & 6kg) väldigt enkelt.
Kalibreringen kan även skötas elektroniskt via en cykelkonstant som jag satt till + 5% bara för att få veveffekten.
Favero Assioma effektpedaler (även kalibreringsbara) visar då nära på samma värden mot en kalibrerad LT2a +/-5 Watt vid tröskeln på 300W.
LT2an visar dock väldigt osäkra värden vid maxspurter över 700W då den inte räknar med accelerationen av det 20kg tunga svänghjulet.
Skruvstädsmetoden funkar och funderar på att skaffa mig något mer tympligare som en 25kg skivstångsvikt och kalibrera Quark lite oftare.
Jag har aldrig riktigt förstått varför man pratar om "Monark-watt" om den nu är så "korrekt"? Någon som kan förklara?
Inte jag heller fast alla hobbyexperter försöker ge effekt en ny enhet som "MonarkWatt"
Den mäter den bromsande kraften av ett band mot ett svänghjul i kpm/minut eller hellre nm/s.
Tekniken är beprövad från 50 talet och har inte utvecklats i grunden och fungerar bra som träningsredskap men är snarare gjort för medicinskt bruk på företagshälsor och fysiologiska kliniker som mäter.
Men i sin enkelhet är den sofistikerad och i det närmaste outslitlig.
Monarken svänghjul rör sig 6 meter per pedalvarv och trampar du 50 rpm har du rört svänghjulet i 300 meter.
Man kan även uttrycka det i arbetet har du flyttat 1kg mot gravitationen med konstanten 9,86
Tyngdkraften (F)= Massan (KG) X Gravitation 9,86
F= 1 Kg X 9,86 är då ca 10 N som rört sig 300 Meter ger 3000NM har förflyttats på 60s
Effekt i Watt= Arbete/tid 3000/60 blir då 50 Watt.
Senast ändrad: