snittfart för gubbar över 50

1888 sa:
Hur är eran snittfart och hur långt kör ni på era rundor?
Läser ju här och blir inspirerad av Snäckangänget och alla sub grupper osv.
Sen sticker jag ut och kör, hamnar på ett snitt på 23km/t upp till 27km/t.
Mina rundor ligger på 3,5 mil på kvällarna efter jobbet upp till 10 mil på helgerna.
Blir ju lite "nere" när man läser om grabbarna som kör en lite lugn runda på 30+ o över 10-15 mil.

Kom igen nu gubbar, ge mej lite självförtroende :)

Beror lite på land, tex i Tyskland och på Autobahn är snittfarten kanske 150, och rundan blir nog ofta mer än 70 mil.

Lvg el Mtb el Tempo?
Klunga el solo?
Medvind el motvind?
etc....

Det känns som en fråga som kräver korkat svar.

DH sa:
Lvg el Mtb el Tempo?
Klunga el solo?
Medvind el motvind?
etc....

Nu spekulerar jag helt vilt, men när TS skriver "när man läser om grabbarna som kör en lite lugn runda på 30+ o över 10-15 mil." så tror jag att det gäller väldigt fina stigar, eller (men det är nog väldigt långsökt) att det gäller LVG.

me.I.am sa:
DH sa:
Lvg el Mtb el Tempo?
Klunga el solo?
Medvind el motvind?
etc....

Nu spekulerar jag helt vilt, men när TS skriver "när man läser om grabbarna som kör en lite lugn runda på 30+ o över 10-15 mil." så tror jag att det gäller väldigt fina stigar, eller (men det är nog väldigt långsökt) att det gäller LVG.

Det är ju väl känt att en hyfsad LVG klunga kan förflytta sig mkt snabbare än den som kör solo.

Så att åka 30+ i en klunga behöver inte vara svårare än att fixa 22-23 solo på Lvg. Tvärtom, det kan kännas lättare beronde på vind, väg, mm...

Dvs svaret är som oftast: "det beror på"

DH sa:
Lvg el Mtb el Tempo?
Klunga el solo?
Medvind el motvind?
etc....

Det är LVG och solokörning på en runda eller sträcka där man vänder och kör lika långt tillbaka samma väg så att vind , med/motlut saknar betydelse. Eller har du en bättre ide?

Bikzz sa:
1888 sa:
Hur är eran snittfart och hur långt kör ni på era rundor?
Läser ju här och blir inspirerad av Snäckangänget och alla sub grupper osv.
Sen sticker jag ut och kör, hamnar på ett snitt på 23km/t upp till 27km/t.
Mina rundor ligger på 3,5 mil på kvällarna efter jobbet upp till 10 mil på helgerna.
Blir ju lite "nere" när man läser om grabbarna som kör en lite lugn runda på 30+ o över 10-15 mil.

Kom igen nu gubbar, ge mej lite självförtroende :)

Beror lite på land, tex i Tyskland och på Autobahn är snittfarten kanske 150, och rundan blir nog ofta mer än 70 mil.
Idiotiskt inlägg måste jag säga.

me.I.am sa:
Sista rycket från 33 till 34 var svårt, det var först när jag började träna med en "snabbgrupp" och tvingades gräva fram de sista krafterna och mjölksyran sprutade ur öronen som det blev lite resultat. Hade ändå kört intervall själv, men svårt att krama ur det sista då, tycker jag.

Precis, det är det där sista som är tufft. Lite beroende på att luften är kallare nu i september så man får köra med lite mer kläder som bromsar plus att luften har högre densitet och ger mer luftmotstånd så blir det ännu tuffare.....

Sedan jag monterade effektmätare så har jag lite bättre disciplin och släpper nästan aldrig av och rullar utan växlar upp och trycker även i utförsbackar. 200 W har blivit nån slags skamgräns, man vill inte att det ska stå 1 som första siffra. Kör ju vissa sträckor med i motlut med målsättningen att hålla +300 W så länge jag orkar eller hålla +40 km/h så länge jag orkar på leden sista vägen hem efter passet.

Har kört en del intervall på tid, typ 20 min (-15%=FTP) och 6 min (VO2max) för att spetsa till träningen. men det är svårt att ta ut sig totalt. Då behöver man folk runtomkring sig och en nummerlapp på ryggen....

GoranS sa:
Pfaff sa:
Kära Bullen. Förra veckan snittade jag 9,1 kmh en dag. Vad gör jag för fel?
Över 2000 hm på under sex mil - du gör allt rätt!

Tack, det var vänligt.
Skrev mest för att poängtera hur omöjlig frågan - och svaren - är.

Gubbar över 50 - vem är det? Jag närmar mig 70 med förfärande hast och allt vad det innebär i kroppsligt förfall men är alltså gubbe över 50; vägunderlag, kupering, cykel ( i mitt exempel ovan ca 21 kilo med packning och fulla flaskor) vind och väder. Var tidtagning börjar, på tröskeln hemma och sen inräknat att snirkla sig ut ur stan? Eller bara en flak raksträcka med vinden i ryggen på räsern och i en klunga?
Meningslöst i mitt tycke. Men jag hoppas verkligen att ni hittar lyckan i siffrorna.

Tack, det var vänligt.
Skrev mest för att poängtera hur omöjlig frågan - och svaren - är.

Gubbar över 50 - vem är det? Jag närmar mig 70 med förfärande hast och allt vad det innebär i kroppsligt förfall men är alltså gubbe över 50; vägunderlag, kupering, cykel ( i mitt exempel ovan ca 21 kilo med packning och fulla flaskor) vind och väder. Var tidtagning börjar, på tröskeln hemma och sen inräknat att snirkla sig ut ur stan? Eller bara en flak raksträcka med vinden i ryggen på räsern och i en klunga?
Meningslöst i mitt tycke. Men jag hoppas verkligen att ni hittar lyckan i siffrorna.
Klart man hittar värde i allt som går att mäta. Det visar ju att man gör något bra (eller dåligt). Sedan jag skaffade effektmätning (Garmin 3) och cykeldator så får jag följande nojor:
-Klarar inte av att slötrampa. Effekt ska börja med "2", aldrig 1. Den får börja med 3 och 4 givetvis i mer branta korta motlut.
-Hastigheten får aldrig börja med "2" i "den där" svaga långa uppförsbacken. "3" ska det stå, över krönet.
-Blir försiktig när pulsen går över 160. Ligger jag länge där så är jag snart körd.
Mätningarna i sig gör ju inte att jag tränar mer. Men jag kör hårdare och närmare gränsen. Läser man t ex Joe Friel "Fast after 50" så bygger mycket på att träning ska vara högintensiv för att man ska bibehålla sin kondition, det finns massor av forskning som stöttar detta. Man har jämfört grupper av vältränade människor och jämfört deras sätt att träna efter sin idrottskarriär. Själv är jag en seg gubbe som började cykla när jag fyllde 50 och blev av med min smärtsamma artros.

Det var ju ett tag sen man fyllde och snittet blir lägre ju äldre man blir men även förståelsen kring hur lite sånt betyder.
Tid är det enda som finns som måttstock i min värld, den ruckar man inte på oavsett ålder.

Klart man hittar värde i allt som går att mäta. Det visar ju att man gör något bra (eller dåligt). Sedan jag skaffade effektmätning (Garmin 3) och cykeldator så får jag följande nojor:
-Klarar inte av att slötrampa. Effekt ska börja med "2", aldrig 1. Den får börja med 3 och 4 givetvis i mer branta korta motlut.
-Hastigheten får aldrig börja med "2" i "den där" svaga långa uppförsbacken. "3" ska det stå, över krönet.
-Blir försiktig när pulsen går över 160. Ligger jag länge där så är jag snart körd.
Mätningarna i sig gör ju inte att jag tränar mer. Men jag kör hårdare och närmare gränsen. Läser man t ex Joe Friel "Fast after 50" så bygger mycket på att träning ska vara högintensiv för att man ska bibehålla sin kondition, det finns massor av forskning som stöttar detta. Man har jämfört grupper av vältränade människor och jämfört deras sätt att träna efter sin idrottskarriär. Själv är jag en seg gubbe som började cykla när jag fyllde 50 och blev av med min smärtsamma artros.

Hitta värden i nojjor?
Ja ja, bara det går fortare än de andra mot graven ? Men vad bra att du upplever en förbättring av artrossmärtor genom cykling, den delar vi. Sjukgymnasten har uppmanat mig att cykla så mycket det bara går - och det går att hänvisa till i trängda lägen. ?
Själv delar jag @nieves glädje över upplevelsen att bara cykla. Wahoo och Strava har jag och är ständigt förvånad över skillnaden mellan upplevd och registrerat ansträngning. Det är ju också ett nöje.

Senast ändrad:
Att "vara ute och cykla mycket" är tyvärr inte synonymt med "att vara snabb". Och ju äldre man blir desto mer sant är detta tyvärr. Mer fokus på återhämtning, rätt näring och styrketräning för att hålla testosteronet uppe brukar vara bra.

Ned Overend en bra förebild: https://www.singletracks.com/mtb-tr...ds-top-5-tips-for-staying-strong-on-the-bike/

När man är ung kan man göra lite som man vill, äta lite vad man vill, och ändå vara snabb. Men när man kommer upp i en viss ålder får man bestämma sig. Vill man vara snabb och träna för det, eller vill man bara njuta av att vara ute och cykla för att det är kul och en fin naturupplevelse. Desto äldre man blir desto mindre kompatibla blir tyvärr de här två vägarna.

Träningsvolym ≠ prestation.

Verkar som om jag peakade hösten 2019 med 34 km/t på 100 km. Förra året var jag inte i närheten. I år lär jag inte ens veta något då det blir grusväg men ny gravel.

Jag har iaf bestämt mig för 15 ett par 3 år framöver. Känns rätt ok och träningsmängden börjar att ge resultat åtminstone inomhus med ökningar i mängden svett om inte annat.

Inte 50 än, men började cykla mer än till arbetet 2015, kan bara säga jag blir snabbare och starkare för varje år som går ?
Omöjligt!
”Att "vara ute och cykla mycket" är tyvärr inte synonymt med "att vara snabb". Och ju äldre man blir desto mer sant är detta tyvärr. Mer fokus på återhämtning, rätt näring och styrketräning för att hålla testosteronet uppe brukar vara bra.”
Gör om! Gör rätt! Vet hut! ?

Jag kamperade ihop med en ”gubbe” jag stötte på halvägs in på VR 2018. Han gjorde sin 30e VR, och hälften av dem hade han gjort solo. Han var något år eller två från pensionsålder vill jag minnas och berättade att han cykelpendlade 5 mil enkel väg dag in och dag ut till jobbet. Den farbrorn hade inga problem att snitta en bra bit norr om 30 kan jag lova. En väldigt trevlig tur i trevligt sällskap. Jag var då 31 år.

Jag kamperade ihop med en ”gubbe” jag stötte på halvägs in på VR 2018. Han gjorde sin 30e VR, och hälften av dem hade han gjort solo. Han var något år eller två från pensionsålder vill jag minnas och berättade att han cykelpendlade 5 mil enkel väg dag in och dag ut till jobbet. Den farbrorn hade inga problem att snitta en bra bit norr om 30 kan jag lova. En väldigt trevlig tur i trevligt sällskap. Jag var då 31 år.
Solo?

Omöjligt!
”Att "vara ute och cykla mycket" är tyvärr inte synonymt med "att vara snabb". Och ju äldre man blir desto mer sant är detta tyvärr. Mer fokus på återhämtning, rätt näring och styrketräning för att hålla testosteronet uppe brukar vara bra.”
Gör om! Gör rätt! Vet hut! ?
Snabb är en flyktig benämning i förhållande till vad? i mitt fall är jag snabbare (inte snabb), starkare, uthålligare i förhållande mot mig själv från tidigare säsonger och @kroem så klart har jag både fler och dyrare cyklar, vad ska jag annars lägga pengarna på :-) ?

Det ligger helt i linje med fina förväntningar att gubbarna på happy bara anser sig bli snabbare med åren. Jag är heller inte förvånad av att de anser att pendling är den träning som är mest effektiv ?

Är du säker på att han inte menade 5 km enkel väg? 50 km enkel väg blir ca 4 h pendling per dag med 25 km/h i snitt. Imponerande om det är sant men han kan ju inte ha haft mycket familjeliv om man säger så.

Det ligger helt i linje med fina förväntningar att gubbarna på happy bara anser sig bli snabbare med åren. Jag är heller inte förvånad av att de anser att pendling är den träning som är mest effektiv ?

Är du säker på att han inte menade 5 km enkel väg? 50 km enkel väg blir ca 4 h pendling per dag med 25 km/h i snitt. Imponerande om det är sant men han kan ju inte ha haft mycket familjeliv om man säger så.
Jo men det här intressant vad en youngster anser en snabb motionär på landsväg och ex. på en lättare XC bana är oavsett ålder, gärna lite tankar hur många mil som är rimligt att cykla förutom pendling per år för någon som inte eller sällan ställt upp i ett motionslopp.

Ovan är taget från minnet, som kan svika såklart. Men jag vill minnas på att han talade i termer av mil. Hur hans familjeliv ser ut har jag ingen aning om. Men cykla kunde han :)

Jo men det här intressant vad en youngster anser en snabb motionär på landsväg och ex. på en lättare XC bana är oavsett ålder, gärna lite tankar hur många mil som är rimligt att cykla förutom pendling per år för någon som inte eller sällan ställt upp i ett motionslopp.

Nu är det är ju skillnad på att cykla och att träna, lite det som var min poäng. ?

Cykla kan vem som helst göra, det är bara att sätta sig på en damcykel och trampa runt på cykelsemester i 15 km/h. Du lär inte bli jättemycket snabbare men det kanske är trevligt. Men träning ska vara strukurerad och ha ett mål. Om det nu är att öka FTP eller VO2 max eller klara en rutt på en viss tid eller vad det nu kan vara.

Jag har tidigare följt planerna från trainerroad och tycker de är bra och värda pengarna. Så jag vet inte i mil då jag aldrig räknat så men förutom pendling skulle jag säga att 6-8 timmar riktad träning fördelat på 3-5 pass per vecka är nog en rätt lagom dos för en motionär i övre halvan av fältet. Det går att göra mycket med den träningsmängden och den är inte omöjlig att kombinera med jobb och familj etc. Minst 50% av träningseffekten kommer att komma av god kosthållning och vila.

Om för mycket hård pendling läggs ovan på det skulle jag nästan säga att det är kontraproduktivt om man inte sysslar med uthållighetslopp, kroppen behöver återhämta sig för att kunna bli starkare. Dock om man har lugn pendling under 50% anstränging kan det funka som återhämtning och vara bra. Så har iaf jag lärt mig.

Går man upp på +10h riktad träning per vecka, och klarar att hålla på så i ett par månader, är man ganska säkert elitmotionär som förmodligen klarar att hänga med eliten en bra dag. Den träningsmängden är inget för mig längre kan jag ärligt säga. Cykla 20h / veckan visst om det är vacket väder och jag känner för det, men träna 10h / veckan nej tack.

50Å 38
55Å 37
60Å 35
65Å 32
Elitmotionär/snabb gubbe. Slät flack/rullande terräng väg, 1 timme, racer snabba däck, bockstyre, tighta kläder, sommar, ingen vind ?

Tillbaka
Topp