Prisidé begagnad MTB?

Prisidé begagnad MTB?
Söker en second/third opinion. Vad skulle ni säga vore rimligt pris på en ~10 år gammal Canyon Grand Canyon 7 (nypris idag på nya modeller verkar vara ca 13,5k) i bra skick & fräscha däck?

5k? Annat?

Prisidé begagnad MTB?
10 år gammal, är det 26" då? 5k låter dyrt för en 10 år gammal HT tycker jag..jag skulle inte betala det.

Även om däcken är fräscha så är det risk att mycket prylar behöver bytas. Hur har gaffelservice skötts t ex? Men det är ju säljarens marknad fn...

Prisidé begagnad MTB?
Tycker det är supersvårt att sätta pris på gamla cyklar, vilket vrak som helst kostar lätt 1500:- men en fin men gammal fs är för dyr om den kostar fem. Spannet är ju inte jättestort direkt.

/T

Prisidé begagnad MTB?
1163DEB4-3E83-43BF-B432-7CFB876A8D9A.jpeg

1500 sek, om den är i bra skick.

Prisidé begagnad MTB?
Söker en second/third opinion. Vad skulle ni säga vore rimligt pris på en ~10 år gammal Canyon Grand Canyon 7 (nypris idag på nya modeller verkar vara ca 13,5k) i bra skick & fräscha däck?

5k? Annat?

Kanske 2000 om allt fungerar och om någon är sugen nog. För 1200 hade jag varit aningen intresserad. Det är en gammal cykel ....

Prisidé begagnad MTB?
Tack för input!

Jag förstod det som att komponenterna är skötta och servade regelbundet och ska vara i bra skick, men att den inte är använd på några år. Jag är inte ute efter nån värstingcykel direkt och det blir inte sån krävande cykling på det viset för min del, så den duger säkerligen fint för mina ändamål. Men prismässigt låter det högt då, indeed.

Tänkte inte på att åldern kanske påverkar hjulstorleken å. De nya av samma modell är ju 29", men kanske inte en 2011a..vet inte då. Går förstås att kolla :)

Prisidé begagnad MTB?
Lätt att sätta pris på gamla vrak, svårt att sätta pris på gamla välskötta cyklar. Priserna på begagnade cyklar sjunker snabbt men någonstans måste det plana ut, det går inte mot noll. Om den du tittar på är i bra skick skulle jag inte döma någon som betalar 3-5k för den. Ett rimligt pris då för något som faktiskt skulle fungera fint och ge mycket glädje. Plus att du kan sälja den vidare för i princip samma pris som du gav. Ska du ha en modern hoj av samma klass kostar den säkert 12-15k (om du kan hitta en). De här som tycker att en cykel som den du nämner ska kosta 1,2-2k kommer ha otroligt svårt att googla reda på något motsvarande på blocket (pandemi eller ej) till deras pris.

Jag skulle pruta på den du nämner, får du den nära tre kan jag tycka det är ett bra pris (om den är ok mekaniskt). Använd hjulstorlek och behov av gaffelservice som argument mm. Är den i dåligt skick skulle jag passa. Och så ska den vara i rätt storlek förstås.

Prisidé begagnad MTB?
Förra året sålde jag en Grand Canyon 9.0 från 2007 eller 2008 med lite bättre komponenter (och nya däck) utan repor för 6k. Kunde ha fått 6.5k också.

Prisidé begagnad MTB?
Bra för säljarna att folk kan tänka sig att betala upp mot 5k för så gammal och tråkig cykel.
För runt 5k borde man kunna få en nyare årsmodell med 29"-hjul och i övrigt modernare komponenter.
Så länge köpare och säljare är nöjda, så finns det inte så mycket att klaga på.

Prisidé begagnad MTB?
Bra för säljarna att folk kan tänka sig att betala upp mot 5k för så gammal och tråkig cykel.
För runt 5k borde man kunna få en nyare årsmodell med 29"-hjul och i övrigt modernare komponenter.
Så länge köpare och säljare är nöjda, så finns det inte så mycket att klaga på.

Varför tråkig? Min var fin svart anodizerad med snygg X.0 bakväxel, kanske ger det lite högre pris. Man behöver dock har tur att man hittar en köpare tycker om 26".

Prisidé begagnad MTB?
Lätt att sätta pris på gamla vrak, svårt att sätta pris på gamla välskötta cyklar. Priserna på begagnade cyklar sjunker snabbt men någonstans måste det plana ut, det går inte mot noll. Om den du tittar på är i bra skick skulle jag inte döma någon som betalar 3-5k för den. Ett rimligt pris då för något som faktiskt skulle fungera fint och ge mycket glädje. Plus att du kan sälja den vidare för i princip samma pris som du gav. Ska du ha en modern hoj av samma klass kostar den säkert 12-15k (om du kan hitta en). De här som tycker att en cykel som den du nämner ska kosta 1,2-2k kommer ha otroligt svårt att googla reda på något motsvarande på blocket (pandemi eller ej) till deras pris.

Jag skulle pruta på den du nämner, får du den nära tre kan jag tycka det är ett bra pris (om den är ok mekaniskt). Använd hjulstorlek och behov av gaffelservice som argument mm. Är den i dåligt skick skulle jag passa. Och så ska den vara i rätt storlek förstås.

Jag skulle säga 3000:- om den är i bra skick. Om drivpaketet är slut och gaffeln behöver service så är vi nog nere på runt 2000:-. Det finns en marknad för delarna på cykeln, och det håller priset uppe på en viss nivå. SID-gaffeln bör vara värd minst 1000:- bara den, och gör man ett snabbt överslag på resten av delarna så blir totalsumman ca 3000:-. Jag tycker 5000 är för dyrt, men under 2000 är löjligt billigt.

Prisidé begagnad MTB?
har 3x9 på en cube fs från 2006. det är inte tråkigt alls. tricket är att sätta på såpass stor lillklinga att den i praktiken blir singelklinga så länge man är på stig. kedjan åker upp på större klingorna bara vid transporter. och då har man vips tillgång till tajta växlar med hög effektivitet och slitstyrka som singelklingecyklar fromt kan drömma om.

cykeln köpte jag begagnad i tyskland för ca 5500 om det var 2015. idag vill man ha ett par tusen sekiner mer för sammalika cykel. helt otroligt. men den var också high end för sin tid, med dropper, från styret låsbar fjädring. relativt andra slackare gaffelvinkel, och en vikt nedåt 12 kg för en fs. då finns det köpare oavsett.

cykeln har sina begränsningar vid fegkörning utför branter, men är annars hur retro och kul som helst.

så en äldre fin men ändå dussincykel som exemplet här i tråden, i från början mellanprisläge men med seriösa komponenter i bra skick, tycks stablisera sig kring idag 3-4000? blir ett sorts avstånd nedåt till fint skötta svenssoncyklar med träiga komponenter som kanske ligger på 1500-2000. de i sin tur skall distancera sig från ok fungerande härken för 500-1000.

i stockholms innerstad finns handlare som får och tar 3000+ för liknande härken. men det får man nog se som en boutiqe-effekt:)

Prisidé begagnad MTB?

5k? Annat?
Gamla cyklar går överlag för mycket mer är happyfolket skulle betala. Dvs det är oftast ganska meningslöst att försöka få en uppfattning om vad något faktiskt går att sälja för genom att fråga här.

Ska du köpa av någon okänd så ska du såklart pruta så mycket du kan. Ska du köpa av en bekant så kan jag tycka att du lurar denne om du säger att den bara är värd det någon här tycker. På blocket går det antagligen ganska lätt att sälja den cykeln i bra skick för 5000 när snön smält.

Prisidé begagnad MTB?
Gamla cyklar går överlag för mycket mer är happyfolket skulle betala. Dvs det är oftast ganska meningslöst att försöka få en uppfattning om vad något faktiskt går att sälja för genom att fråga här.

Ska du köpa av någon okänd så ska du såklart pruta så mycket du kan. Ska du köpa av en bekant så kan jag tycka att du lurar denne om du säger att den bara är värd det någon här tycker. På blocket går det antagligen ganska lätt att sälja den cykeln i bra skick för 5000 när snön smält.
jo prisnivåer i annonser är ofta i det blå. men det är förmodligen inte många som säljs till det önskade priset.

Prisidé begagnad MTB?
4-5000:- borde väll vara möjligt på blocket. Som sagt svårt att hitta något vettigt mycket billigare. Det är väll en bra cykel beroende på hur man cyklar, men tror säkert att någon kan ha mycket roligt på den.

Prisidé begagnad MTB?
Jag håller nog med lite där också. 1000 spänn kan man få en gammal sak av modell "cykel" för i vettigt skick rätt ofta.

Men samtidigt är det nog värt att tänka på vad det kan kosta att serva/fixa en mer avancerad cykel än en sån där man har på olja på kedjan som mest. Inser jag nu. Så ska nog leta efter en nyare cykel, tror jag.

Prisidé begagnad MTB?
Vad har du för budget och hur har du tänkt cykla? Runt 5000 får man ju en instegs-mtb, typ Scott Aspect, Cube AIm, Radon ZR mfl. Är nog roligare samt att du får garantier och en flång cykel i kartong. Lite tristare komponenter men drivlinan slits ju ut förr eller senare så då kan man ju kosta på ngt lite roligare. Kasta in ett par finare däck i budgeten så är det imho ett smartare val, speciellt om du kanske inte är sån van cykelmekaniker.

Senast ändrad:
Prisidé begagnad MTB?
Vad har du för budget och hur har du tänkt cykla? Runt 5000 får man ju en instegs-mtb, typ Scott Aspect, Cube AIm mfl. Är nog roligare samt att du får garantier och en flång cykel i kartong. Lite tristare komponenter men drivlinan slits ju ut förr eller senare så då kan man ju kosta på ngt lite roligare. Kasta in ett par finare däck i budgeten så är det imho ett smartare val, speciellt om du kanske inte är sån van cykelmekaniker.

Tror att du har interpreterat frågan tvärtom. Igår lades ut en Grand Canyon på K&S för 5k, antar att det var TS.

Prisidé begagnad MTB?
Tror att du har interpreterat frågan tvärtom. Igår lades ut en Grand Canyon på K&S för 5k, antar att det var TS.
Aha, jag tolkade det som TS var spekulant, speciellt eftersom samma fråga ställdes på utsidan.se:
"Kollar på att köpa en beg MTB, i bra skick, men ca 10 år gammal. Det är en Canyon Grand Canyon 7. Tycker det är svårt att veta vad som är ett skäligt pris på den, så undrar om nån kan ge input? Nypris ca 12k (då)."

Prisidé begagnad MTB?
Aha, jag tolkade det som TS var spekulant, speciellt eftersom samma fråga ställdes på utsidan.se:
"Kollar på att köpa en beg MTB, i bra skick, men ca 10 år gammal. Det är en Canyon Grand Canyon 7. Tycker det är svårt att veta vad som är ett skäligt pris på den, så undrar om nån kan ge input? Nypris ca 12k (då)."

Ah, nu minns jag det också. Hade inte tittat på namnen, är en annan. Konstig då att den dök upp på K&S igår. Eller kanske var den ute på t.ex. blocket tidigare.

Prisidé begagnad MTB?
Men nu får vi se om den blir såld snabbt, när den ligger ute för 5k.
Det tror jag inte, inte här på Happy. Men jag har letat instegscykel åt två kompisar de sista två åren, och det har inte varit lätt. ”Jag är beredd att betala 4-8k, helst närmare 4”. Den berörda cykeln utannonserad för 5k hade då säkert varit en som jag lagt på bevakning, med förbehållet att det gick att pruta något. Begagnade cyklar kostar mer än de borde (enligt Happy) tyvärr. Båda mina vänner gick sen upp i budget något, en köpte ny, en köpte nyare begagnad. För problemet är att priset i slutändan är sekundärt, du måste köpa en bra cykel (för det du ska använda den till) i första hand.

Prisidé begagnad MTB?
Men nu får vi se om den blir såld snabbt, när den ligger ute för 5k.
Jag ”tror” att timingen kan vara fel och att om den inte ligger på blocket inte blir snabbsåld.

Jag har dock själv letat cyklar av den typen och min erfarenhet är att de dyker upp relativt sällan och går ganska fort.

Inte för att det spelar någon roll i denna tråd men jag skulle alla gånger hellre välja en äldre sjysst lätt mtb med bra gaffel än en tung instegsmtb med tråkig gaffel för snabb XC.

Prisidé begagnad MTB?
i det långa loppet står sig begagnad kvalitet oftast lätt mot ny budget.

sen är det generellt svårara att sälja snålare produkter i slutet av månaden

Prisidé begagnad MTB?
Hej,

Jag var spekulant. Inte säljare! :)

Hm, verkar vara delade åsikter om detta med att köpa ny insteg eller äldre lite bättre hoj. Jag letar vidare... :)

Prisidé begagnad MTB?
Inget fel i en äldre hoj. Hellre en bra hoj som är lite äldre (läs lite), än en lite sämre ny, MEN det ska ju fortfarande avspegla sig i priset att den är lite äldre. Vilket det kanske inte gjorde fullt ut i detta fall. Inget dåligt pris, men kanske lite i överkant om det inte var i mint condition så att säga.

Tillbaka
Topp