Råd om vilken cykelväg Danmark alt. Tyskland

Hej,
Till sommaren så planerar jag att ge mig ut på långcykling. Visst kan covid-19 sätta pinnar i hjulet men planera kan jag iallafall göra. Jag har två olika tankespår med lite olika spår i varje spår. Jag kommer köra bikepacking på mountainbike.

Å ena sidan så tänker jag cykla i Danmark. Min ursrpungliga tanke var att börja i Halmstad - Helsingborg, sen över till Helsingör och sen längs med kusten ta mig upp till Fredrikshavn och tillbaka till Göteborg. Men sen så hittar jag andra ideer. Ett annat spår är att ta färjan över till Fredrikshavn och cykla ner till Kiel och ta färjan därifrån hem. Kör jag på den tanken så finns det tre leder i Danmark. Det är vestkustruten, östkustruten eller Oxvägen/Haervejen/Ancient Road. Har nån av er erfarenheter av dessa leder? Några tankar om viken som är trevligast?

Den andra tanken jag har är att cykla Bikeway Köpenhamn - Berlin. Sen i Berlin ta tåget tillbaka till Fredrikshavn. Även den sträckan bikepacking med mountainbike.

Jag planerar att cykla omkring 9 juli. Vill helst inte vara hemifrån i mer än en vecka. Men det tror jag ska funka med alla alternativen. Berlin kan bli många mil om dagen, men görbart gissningsvis.

Vad tänker ni? Kom med tankar och förslag. Oavsett om det går att genomföra eller ej så kan man ju iallafall drömma och planera.

Den andra tanken jag har är att cykla Bikeway Köpenhamn - Berlin
Den har jag cyklat från Rostock till Berlin. Fina stigar och vägar , massa sjöar och skogar.
Och RIKTIG Tysk öl och mat på alla krogar ?
IMG_1419.JPG
IMG_1418.JPG
IMG_1433.JPG
IMG_1435.JPG
IMG_1430.JPG
IMG_1431.JPG
IMG_1421.JPG

Jag och familjen cyklade Vestkystruten för två år sedan. Hade från början också tänkt ta färjan tillbaka från Kiel men pass-bekymmer gjorde att vi fick ta en annan lösning för att ta oss hem.

Den har jag cyklat från Rostock till Berlin. Fina stigar och vägar , massa sjöar och skogar.
Och RIKTIG Tysk öl och mat på alla krogar ? Visa bilaga 471069Visa bilaga 471070Visa bilaga 471071Visa bilaga 471072Visa bilaga 471073Visa bilaga 471074Visa bilaga 471075
Vackert! Men det var en extremt lätt packning ni kör med. Hur gjorde ni med den biten? Är det görbart på en vecka från Köpenhamn? Jag cyklar inte långsamt men jag vill heller inte skynda för mycket. Kunna njuta av omgivningen och stanna till någon gång då och då. Har du skrivit om turen nånstans?

Jag och familjen cyklade Vestkystruten för två år sedan. Hade från början också tänkt ta färjan tillbaka från Kiel men pass-bekymmer gjorde att vi fick ta en annan lösning för att ta oss hem.
Tack! Det pratas i inlägg om att vinden st'äller till det och kan vara jobbig. Hur var det för er med den biten? Hur var fördelningen cykelvägar - bilvägar?

Tack! Det pratas i inlägg om att vinden st'äller till det och kan vara jobbig. Hur var det för er med den biten? Hur var fördelningen cykelvägar - bilvägar?

Vägarna var bra att cykla på ur trafikperspektiv. Även om det inte var renodlade cykelvägar så kände vi oss aldrig oroliga trots cykelvagnen. Någon kilometer på landsväg blev det såklart, men det är inget som jag minns som besvärande. Vinden var jobbig bitvis, för oss speciellt kring Hirtshals och Hanstholm.
Mycket tid spenderades också på grusvägar.

En annan tur vi gjort som kanske kan vara inspiration: https://happyride.se/forum/threads/rr-vattenvaegar-i-tyskland.3630578/

Men det var en extremt lätt packning ni kör med. Hur gjorde ni med den biten?

Det var INTE backpacking ! Jag har kompisar i Berlin , och min kompis jag cyklade med bokade billigt hotell ( han cyklade dan efter yillbaka ) . SJag cyklade sen till Tjeckien och vände där mot Polen. Hade med mig bara liten
( 25 l ) ryggsäck , som finns inte på bilden.
Och vi började i Rostock ( färja från Trelleborg ) ?

Senast ändrad:
Det kan vara lite svårt att hitta rätt trådar men det finns en del fina RRs från olika liknande turer som t.ex.

eller

Det finns ju en bra samlingstråd. Tror det är GoranS förtjänst. Men jag hittar den såklart inte nu.
Är det den här du tänker på?

Jag har cyklat några gånger Dalarna-Fredrikshavn-Tyskland och så vidare in i Europa. På olika cyklar. På Baltic Sea Route (östkusten), Pilgrimsroute/Haervejen/Ancient road, Jutland route och också en del av North Sea Route (västkusten). Snabbaste är mitt i landet. Fint, lätt, trevligt cykelland och folk är trevligt med. De pratar bara liiite konstigt ;) Spelade ingen roll vilken riktning jag cyklade: hade alltid motvind. Finns några grusvägar som racern (26mm däck, bikepacking) inte riktigt tycker om men det går ändå bra. MTB på de där cykelrutterna är lite överkill, men jag fatcyklade där på 4" och det gick också bra :)

Tyskland är jag inte så förtjust i. Bodde ett tag på ett skepp i Fryslân och vi seglade, paddlade, cyklade och körde motorcykel därför många gånger i Tyskland. Tycker det är lite tråkigt och kusten är turistiskt, dyrt, välbesökt/mycket folk och ofta får man betala att komma på stranden. Inte riktigt min grej. Tyska städer är inte heller min grej så jag tar ofta tåg i Tyskland och kör snabbt bort/genom landet. Lätt att ta med cykel i tåg, det enda är att det finns tåg som är inte utrustad för fatbikes. Man får hänga upp cykeln med hjul/däck i en krok/kläm men de är för smala för feta däck, så ibland får jag smuggla fatbiken med (inte lätt) eller kämpa med en sur tågkonduktör. Men har hittills nu alltid vunnit :)

Har också planer att cykla i Danmark igen så kanske vi ses :)

Tillbaka
Topp