Shimano Steps; garantiärende eller normalitet?

Linusp3

Aktiv medlem
Min fru köpte nyligen en elcykel med Shimano Steps-motor, och hon klagade på att det kändes konstigt ibland när hon trampar. Jag fick prova och tyckte det kändes som om en trampa eller vevarm satt lite löst men när jag kikade närmre på det sitter alla detaljer fast men det finns ett glapp i axeln in i motorn (genomgående; det är lika stort spel på drivsidan).

Ska det vara så? I annat fall; kan jag själv dra åt lagret eller är det läge för reparation
reklamation?

Vad jag kan se har det skrivits en hel del där i december. Nån moderator kommer nog snart att flytta tråden dit.

Det vet jag. Men ingen har postat där sedan i april så jag hopps på att det istället finns någon med lite kunskap här i det aktiva forumet !
Du har nog fel inställningar i såfall. För som @ooms skriver har åtminstone några trådar uppdaterats i December
HappyElcykel_dec.JPG

Senast ändrad:
Det vet jag. Men ingen har postat där sedan i april så jag hopps på att det istället finns någon med lite kunskap här i det aktiva forumet !
Elcyklelforumet är numer det här, https://happyride.se/forum/forums/elcykel.29/. Elcykelforumet som du nämner har dött, https://happyeride.se/, är det inte lönt att ställa frågor i. Moderator kommer förmodligen flytta tråden.
Men på din fråga så säger jag (med reservation för att jag kan ha fel), att glappet inte skall vara där. Det finns inget glapp i min Steps motor, och den har gått 1000 mil utan problem. Reklamera om inte reklamationstiden gått ut. Annars är det en kunnig cykelmekaniker som kan Shimano Steps systemen, alternativt Shimanos servicecenter i Sverige som kan lösa problemet. Du skall nog inte öppna motorn om du inte är väldigt kunnig.
Det låter mer som ett slitet lager, och jag har aldrig lyckats hitta reservdelar till Steps motorerna, så det är en fackman som får åtgärda problemet.

Elcyklelforumet är numer det här, https://happyride.se/forum/forums/elcykel.29/. Elcykelforumet som du nämner har dött, https://happyeride.se/, är det inte lönt att ställa frågor i. Moderator kommer förmodligen flytta tråden.
Men på din fråga så säger jag (med reservation för att jag kan ha fel), att glappet inte skall vara där. Det finns inget glapp i min Steps motor, och den har gått 1000 mil utan problem. Reklamera om inte reklamationstiden gått ut. Annars är det en kunnig cykelmekaniker som kan Shimano Steps systemen, alternativt Shimanos servicecenter i Sverige som kan lösa problemet. Du skall nog inte öppna motorn om du inte är väldigt kunnig.
Det låter mer som ett slitet lager, och jag har aldrig lyckats hitta reservdelar till Steps motorerna, så det är en fackman som får åtgärda problemet.

Aha, jag kände bara till HappyEride... tack för den länken ????

ett minimalt glapp kan förekomma på vissa shimano motorer men de ska va knappt kännbart dvs typ 1/10 dels millimeter
rekomenderar du tar kontakt i första hand med stället ni köpt den på alt nästa steg o kontaktar en LBS som har shimano steps certifiering

ett minimalt glapp kan förekomma på vissa shimano motorer men de ska va knappt kännbart dvs typ 1/10 dels millimeter
rekomenderar du tar kontakt i första hand med stället ni köpt den på alt nästa steg o kontaktar en LBS som har shimano steps certifiering

Jag hittade detta på Shimanos hemsida;
2A0687C2-CEAC-4C1A-8873-6E8F6273A2A2.jpeg

Finns det inget sätt att länka filmer här? Betydligt lättare att beskriva problemet mha video!!

Hej!

Det är ett känt fel att på vissa steps motorer så blir det glapp mellan motor och vevarm , brukar dock kunna bli om motorn har gått många mil nu snackar vi 2000 mil typ.

Du är välkommen till https://www.emtbforums.com istället med frågan , finna många hjälpsamma människor där.

Hej!

Det är ett känt fel att på vissa steps motorer så blir det glapp mellan motor och vevarm , brukar dock kunna bli om motorn har gått många mil nu snackar vi 2000 mil typ.

Du är välkommen till https://www.emtbforums.com istället med frågan , finna många hjälpsamma människor där.

Cykeln i fråga har inte gått mer än 150 mil... definitivt nåt lurt här!!

Hon tampas även med att displayen visar fel hastighet, ca 4,5km/tim högre än verklig hastighet (mätt mot GPS) vilket ju ger felvärde på cyklad distans och det påverkar oxå hur assisten går in. Finns det något sätt att kalibrera hastigheten på? Eller kan datorn vara inställd för en annan hjulstorlek än den som sitter på (27,5”).

Cykeln i fråga har inte gått mer än 150 mil... definitivt nåt lurt här!!

Hon tampas även med att displayen visar fel hastighet, ca 4,5km/tim högre än verklig hastighet (mätt mot GPS) vilket ju ger felvärde på cyklad distans och det påverkar oxå hur assisten går in. Finns det något sätt att kalibrera hastigheten på? Eller kan datorn vara inställd för en annan hjulstorlek än den som sitter på (27,5”).
Hmm visst har jag läst om skräckexempel där det glappar efter runt 200 mil men det är inte vanligt.

Angående att hastigheten inte stämmer så kan du testa uppdatera till senaste softwaren , funkar inte det så går det även att ändra hjulets omkrets i appar som stunlocker ex för att hastigheten ska stämma.

Hmm visst har jag läst om skräckexempel där det glappar efter runt 200 mil men det är inte vanligt.

Angående att hastigheten inte stämmer så kan du testa uppdatera till senaste softwaren , funkar inte det så går det även att ändra hjulets omkrets i appar som stunlocker ex för att hastigheten ska stämma.

Jag tror inte den har bluetooth, måste den in till återförsäljare då?

Här har jag laddat upp en video på glappet...

Jag tror inte den har bluetooth, måste den in till återförsäljare då?

Här har jag laddat upp en video på glappet...
Angående glappet. Jag testade på min cykel med Shimano Steps motor. Men där finns inget glapp alls (trots 1000 mils cykling), eventuellt ett väldigt litet glapp som inte alls är i närheten av det din fru har på sin cykel.

Men det finns olika modeller på Shimano Steps motorerna, så det kan vara en modell skillnad. Jag har det första generationen av 6000 motorn (vridmoment 50 Nm). Den har tydligen splittats i två nya modeller, en 6000 serie med 60 Nm, en 5000 serie med 40 Nm. Sen finns det två E_Mtb motorer, 7000 respektive 8000 serien. Så det finns vad jag vet 4 olika modeller nu. 5000 serien fick lite dåliga omdömen i ett inlägg för några månader sedan i detta forum.

Angående hastigheten så är en diff på 4.5 km eller ca 20% lite väl stor. Då slår motorn av vid 20.5 km/h, och man missar mycket av poängen med elmotorn, att kunna hålla en relativt hög hastighet utan att svettas. 20.5 eller lite mindre kan man hålla med en skaplig hybrid utan att flåsa.

Om jag vore i era kläder, så hade jag kontaktat återförsäljaren med både problemen, innan garantitiden går ut. Skriv gärna ett inlägg om hur det går/gick.

Då så... jag fick meddelande från affärn att cykeln var färdig-fixad. Åkte dit för att hämta den, men glappet är kvar och de ville ha 200:- för något de inte kunde speca. Jag hämtade inte ut den utan bad tjejen i kassan att be verkstan ringa mig imorgon, får se var det tar vägen!

Nu har cykeln varit inne ytterligare en gång på service hos återförsäljaren med samma serviceförfrågan. Förra gången gjorde de en programvaruuppdatering (det var den som kostade 200:-), och denna gången hade de riktat bakhjulet med förhoppningen att det skulle lösa problemet. Men fortfarande hade ingen tagit sig an att titta på problemet cykeln var inlämnad för.
Då fick min fru nog och tog cykeln till en annan LBS som tog sig an cykeln med sällan skådad servicekänsla. De hittade direkt problem med momentsensorn samt kraftdistributionen och kontaktade Shimano, som påstod att motorn behövde bytas. Eftersom cykeln inte var köpt där kunde dock inte Shimano (trots att LBS försökte) skicka en ny motor utan cykeln behövde reklameras på samma ställe den köptes. Sagt och gjort; åter med cykeln till affären där den var köpt, presenterade vad LBS hade kommunicerat med Shimano och ytterligare ett serviceärende (nr.4) startades. Igår ringde de (ta i trä) och meddelade att en ny utbytesmotor är på väg och ska bytas på garanti. Hoppas de på den där klåparverkstaden vet hur den ska installeras !

Nu har cykeln varit inne ytterligare en gång på service hos återförsäljaren med samma serviceförfrågan. Förra gången gjorde de en programvaruuppdatering (det var den som kostade 200:-), och denna gången hade de riktat bakhjulet med förhoppningen att det skulle lösa problemet. Men fortfarande hade ingen tagit sig an att titta på problemet cykeln var inlämnad för.
Då fick min fru nog och tog cykeln till en annan LBS som tog sig an cykeln med sällan skådad servicekänsla. De hittade direkt problem med momentsensorn samt kraftdistributionen och kontaktade Shimano, som påstod att motorn behövde bytas. Eftersom cykeln inte var köpt där kunde dock inte Shimano (trots att LBS försökte) skicka en ny motor utan cykeln behövde reklameras på samma ställe den köptes. Sagt och gjort; åter med cykeln till affären där den var köpt, presenterade vad LBS hade kommunicerat med Shimano och ytterligare ett serviceärende (nr.4) startades. Igår ringde de (ta i trä) och meddelade att en ny utbytesmotor är på väg och ska bytas på garanti. Hoppas de på den där klåparverkstaden vet hur den ska installeras !

Eftersom jag har en elcykel med en av Shimanos motormodeller är jag intresserad av vad du/ni har för motormodell.
Kan vara bra att veta vad jag eventuellt kan råka ut för.

Det är en STEPS 5000E motor det handlar om.
Ok. Jag tror den har fått några negativa kommentarer här. Om du/ni skall få en helt ny utbytesmotor, så kan det vara lönt att fråga om ni kan få 6xxxx varianten. Den har bättre vridmoment (60 Nm istf 40 Nm). Jag hade provat och föreslagit att betala en rimlig mellanskillnad.

Ok. Jag tror den har fått några negativa kommentarer här. Om du/ni skall få en helt ny utbytesmotor, så kan det vara lönt att fråga om ni kan få 6xxxx varianten. Den har bättre vridmoment (60 Nm istf 40 Nm). Jag hade provat och föreslagit att betala en rimlig mellanskillnad.
Bra tips, men jag hann inte driva igenom det. Motorn var beställd, levererad och monterad på nolltid. Eventuellt är det en 6000-motor för den känns mycket starkare. Eller så är det helt enkelt att den funkar som den ska nu ??

Nytt bekymmer; när cykeln ska startas lyser displayen upp men slocknar igen direkt efter att ”Shimano STEPS”-loggan har visats. Batteriet är fulladdat och cykeln funkade för tre timmar sedan. Att starta systemet med knappen som sitter på batteriet fungerar inte.

Finns det några spår jag ska följa innan jag lämnar in cykeln?

Jag råkade ut för samma sak för några veckor sedan. Jag laddade batteriet en minut och vips så funkade systemet igen. Ingen aning varför, kanske någon typ av ombord. Lycka till.

Kan vara så att det sitter ett batteri i instrumentpanelen också. Min frus Bosch råkade ut för att den inte ville starta och det var ett knappcellsbatteri som behövde bytas.

reklam i en flera år gammal tråd raderad.

// admin

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp