Lossa XX1 vevparti, hur?

pero02

Aktiv medlem
Lossa XX1 vevparti, hur?
Gör jag rätt om jag:
1. Lossar på yttre 10mm skruven.
2. Lossar inre 8 mm skruven.

10 mm sitter hårt och vill ogärna dra sönder innan jag vet att jag gör rätt.

Bild på vad jag försöker lossa.

IMG_0357.JPG

Lossa XX1 vevparti, hur?
Google är jäkligt bra i sådana här sammanhang. Om du googlar på "removing sram xx1 crankset" så får du några hundra träffar, bland andra med videos som du kan titta på.

Lossa XX1 vevparti, hur?
Drog sönder min kassa korta spärrnyckel idag när jag försökte lossa DUB-vevarna idag. Behöver således något nytt verktyg med lång hävarm för att dra loss skiten. Är heeeeelt värdelös på verktyg, vet inte ens vad grejerna heter. Tips mottages tacksamt, gärna biltema då det ligger nära.

Lossa XX1 vevparti, hur?
Drog sönder min kassa korta spärrnyckel idag när jag försökte lossa DUB-vevarna idag. Behöver således något nytt verktyg med lång hävarm för att dra loss skiten. Är heeeeelt värdelös på verktyg, vet inte ens vad grejerna heter. Tips mottages tacksamt, gärna biltema då det ligger nära.

? :)

Lossa XX1 vevparti, hur?
Kämpade som ett djur för att få loss vevpartiet på min Nishiki. Biltema kom (som vanligt) till räddning:

Lossa XX1 vevparti, hur?
Srams vevpartier har många egenheter, men just att lossa tycker jag inte är någon större fara. Visst krävs det att man tar i lite, men pedaler, vevlager och kassett brukar sitta minst lika hårt.

Lossa XX1 vevparti, hur?
Srams vevpartier har många egenheter, men just att lossa tycker jag inte är någon större fara. Visst krävs det att man tar i lite, men pedaler, vevlager och kassett brukar sitta minst lika hårt.

54nm är rätt stökigt att dra med en vanlig insexnyckel, motför dom 12nm som shimano vill ha sitt vevparti åtdraget :)

(pedalerna, vevlagret o kassett har nedre rekommenderat moment på 30-35)

Lossa XX1 vevparti, hur?
Jag slet med samma problem häromveckan. En pedalnyckel fick hjälpa till som hävarm till insexen för att lossa 8ans 50Nm. Men en fråga: Ska man ngnsin lossa täckbrickan i en normal process? Eller är det bara tillverksningsskäl som gör att den är avmonterbar?

Lossa XX1 vevparti, hur?
Jag kör shimano på allt annat men ser inte 54nm som en show stopper. Vill man klara sig på ett multiverktyg så känns det kanske onödigt. DUB kräver också ett specialverktyg så det är klart det blir lite investeringar

Lossa XX1 vevparti, hur?
Har ni några tips på hur man får vevarna att inte snurra när man lossar? Mitt smalben tyckte inte det var skönt att få pedalerna inborrade i benet.

Lossa XX1 vevparti, hur?
Har ni några tips på hur man får vevarna att inte snurra när man lossar? Mitt smalben tyckte inte det var skönt att få pedalerna inborrade i benet.

lås bakhjulet genom att dra fast bromshandtaget med ett buntband. Fungerar visserligen bara ifall cykeln är monterad och kedjan ligger på framdrevet också :)

Annars är en spännrem runt kedjestaget och pedalen en enkel och funkis lösning

Tillbaka
Topp