Hjälp en nybörjare välja, vilken djungel!
Hej! Är medveten om att det finns 100 såna här trådar men tar mig ändå friheten att starta en egen ? Ska återuppta cyklandet igen efter många års uppehåll, vill ha en cykel som funkar att cykla till jobbet med men även tål lite tuffare tag med stigcykling och kanske en och annan tur i fjällen. Jag är 179 cm lång och väger 79 kg, hyfsat stark (om jag får säga det själv, hehe) normallånga ben (85 cm) och armar (58 cm). Har kommit fram till några saker genom att läsa här och googla/killgissa.
* Prisklass 10-15 000 kr
* Storlek L på ramen, 29".
* Dämpning fram, 120 mm fjädringsväg, luftdämpning (?)
* Shimano Deore MT5100 el 6100 eller SRAM NX växlar. (Tänker att jag inte ska ha det "enklaste" i en serie iaf)
* Bromsar, hydrauliska (standard på de flesta?)
Det är ju minst sagt en djungel när man börjar kolla, och verka vara svårt att få tag i cyklar öht! Man vill ju alltid ha mest bang for the buck så finns det några märken som ger mer för pengarna? Har sett att Sentier rekommenderas här men fick intrycket att de var mest prisvärda för ett par år sen. Är öppen för att köpa från utlandet el även begagnat (vilket brukar ge mest valuta för pengarna) Tacksam för alla tips! Ha de
* Prisklass 10-15 000 kr
* Storlek L på ramen, 29".
* Dämpning fram, 120 mm fjädringsväg, luftdämpning (?)
* Shimano Deore MT5100 el 6100 eller SRAM NX växlar. (Tänker att jag inte ska ha det "enklaste" i en serie iaf)
* Bromsar, hydrauliska (standard på de flesta?)
Det är ju minst sagt en djungel när man börjar kolla, och verka vara svårt att få tag i cyklar öht! Man vill ju alltid ha mest bang for the buck så finns det några märken som ger mer för pengarna? Har sett att Sentier rekommenderas här men fick intrycket att de var mest prisvärda för ett par år sen. Är öppen för att köpa från utlandet el även begagnat (vilket brukar ge mest valuta för pengarna) Tacksam för alla tips! Ha de