Ringklockans praxis: en global empirisk studie

Bonicon

Aktiv medlem
Nu är det dags att skapa lite content som våra barn och barnbarn kommer att ha nytta av, med en absolut oklanderlig analys av ringklockan och dess användningsområde, både lokalt och globalt.

Som barn på 70-talet blev jag tvångsmatad med Pogo Pedagog slideshows på dian (för er Millenials: en typ av föregångare till Powerpoint, men bättre, med ljud som ibland tom var synkroniserat med bilderna) och det i kombination med lätt psykedeliska barnprogram skapade de värderingar och normer jag nu lever efter. Tyvärr saknades nog ljudbandet för ringklockan, för jag är helt blank här. Eller mer rätt, jag använder ingen, och tanken på att göra det känns olustig. Så nu får vi en första empirisk mätpunkt:

Var: Kalix, Norrbotten, Sverige. När: 70/80/90/00-tal: ingen jäkel skulle få för sig att ringa på klockan bakom någon annan jäkel, för risken för käftsmäll är realistisk. Behovet var ju inte så stort heller...men ändå, det är väl här min olust för ringklockan har sitt ursprung. Jag har aldrig ringt på min ringklocka för att få nån att se upp eller flytta sig, ett faktum.

Sen spolar vi fram till nutid: Var: München, Bayern, Tyskland: alla, precis alla (utom jag då), har inga problem med att ringa, upprepat RINGA-RINGA-RINGA-WEGDUARSCHLOCH-RINGA för att ta sig fram och få havet att dela sig likt Moses. Det är kutym, ett strikt regelverk och förväntat beteende där jag är outcast och gör fel som inte annonserar min ankomst. Denna norm har dock resulterat i att folk inte har problem med att gå tre i bredd på gång/cykelvägen, och en sund respekt för käftsmällen och dess implikationer är som bortblåst. Jag brottas alltså med ett starkt behov att plinga, kopplat med en stark ovilja att tappa mitt DNA och bli en av dom...

Sen en liten fallstudie, denna gång från Belgien, och jag antar scenen hade likaväl kunnat utspela sig här:

Han hade iallafall en lustig rington, men att knäa ner ett barn som inte flyttar på sig på bråkdelen av en sekund...kommentarfältet är delat med supportrar för båda, vilket återigen visar vilket gap vi har att fylla här: så hur använder du ringklockan?

Svår fråga! Ett tag ropade jag glatt, nu plingar jag och försöker vinka tack eller säga tack när jag cyklar förbi. Åker en hel del på bred delad gc bana som också är bilväg för boende med sporadiska promenerande par. Då vill jag vara tydlig, förvarna och sedan vara trevlig för att minska cyklisthatet.

På Göteborgs cykelleder (de stora som är prioriterade) är det sällan folk i cykelbanan.

Där jag bor är många hästar. Där måste man kommunicera mer med hästen än med ryttaren och hästar gillar vad jag förstår röster. Då förstår de vad det är de ser. Ryttarna däremot sitter ju och kollar Tiktok med AirPods i ;)

Sen en liten fallstudie, denna gång från Belgien, och jag antar scenen hade likaväl kunnat utspela sig här:

Han hade iallafall en lustig rington, men att knäa ner ett barn som inte flyttar på sig på bråkdelen av en sekund...kommentarfältet är delat med supportrar för båda, vilket återigen visar vilket gap vi har att fylla här: så hur använder du ringklockan?

Cyklister som herrn i videon har jag inget övers för.
Plinga, och håll ner hastigheten om man ska förbi.

Precis när han kommer i höjd med kameramannen så kommer det ett "knäppande" ljud. Är det käftsmällen?

Precis när han kommer i höjd med kameramannen så kommer det ett "knäppande" ljud. Är det käftsmällen?
Nej, tyvärr hade man ju hoppats på en resolut avslutning på ärendet på det viset...men det verkar som det gick till domstol, han blev dömd att betala 1 euro i skadestånd...om jag nu förstod rätt på den japanska nyhetssite där storyn dök upp...

Jag känner igen mig i TS beskrivning. Uppfödd med Pogo pedagog ljudband och bilder, men det var ju klart att det matchade mellan bild och ljud för läraren skiftade ju bild på bonget!
Är allmänt emot ringklocka på cykel. Tycker de som plingar är ena ohyfsade typer. Under mina 20 års pendling rakt igenom Göteborg har jag aldrig känt något behov av en.
Men, med det sagt så skaffade jag mig ändå en klocka för några år sen. Provade några olika strategier. Plinga på håll, plinga efter att ha legat bakom ett tag, plinga alltid, plinga sällan. Klockan tillät mig att plinga olika högt beroende på anslag, så jag började plinga lite olika melodier för att göra det hela lite roligare. Men hursomhelst så upplevde jag aldrig att det sanna behovet av att plinga vid omkörning var speciellt stort.
Till slut började jag istället använda ringklockan som sydeuropéer använder sin tuta: jag plingade i dolda svängar i t ex gångtunnlar! Vid ett tillfälle räddade det nog en situation där något jiihaa började cykla förbi mig i dold högersväng ut ur en tunnel. En mötande cyklist hörde klockan och höll åt sig, istället för att gena som de alltid gör.
Så nog finns det en uppsida med ringklocka.

Jag gör lite olika. Generellt när man plingar blir folk så rädda och det är stor risk de går år sidan (så man kör på). Eller så har de lurar så de inte hör.

Går de relativt rakt och inte vajjar så brukar jag sakta in, sen när jag ser en öppning kör jag en spurt så man flyger förbi innan de hinner röra sig.

Om jag får möte och någon flyttar sig så säger jag alltid tack när jag kör förbi.

Jäkla svårt det där. Antingen kör man om i lugn fart (10-15 kmh) och då skrämmer man dem med sin tysta cykel. Eller så plingar man och gör folk sura...

Gjorde ett tankeexperiment. Att blanda gångare (4-5 kmh) med cyklister (25 kmh) är ju som att ha en kombinerad cykel och motorväg utan separering (25/120 kmh). Det är faktiskt lägre procentuell skillnad. Då får man en del förståelse för alla konflikter som uppstår.

Jag använder ringklockan ofta, upplever inte att folk blir sura.

Om man plingar i god tid så hinner folk gå lite i zickzack innan man passerar.

Enda problemet är folk med musik i öronen. Det är omöjligt att varsla dem.
...och gamlingar. Efter sommarens touring på svenska nationella cykelleder som på väldigt många ställen gick på kombinerade gång/cykelbanor så upptäckte vi rätt snabbt att just äldre människor (pensionärer) var sämst på att höra. Det måste ha med frekvensen på ringklockan att göra, för högljudda är både min och polarens. Vet inte riktigt vilket ljud som är mer lämpligt, någon borde utveckla en klocka som äldre människor hör. Vill man plinga i tid är det helt omöjligt att göra sig hörd. Ibland kunde man verkligen köra upp precis bakom dom, lite som ett experiment, och plinga frenetiskt utan framgång. Jag tröttnade till slut.

Jag använder ringklockan ofta, upplever inte att folk blir sura.

Om man plingar i god tid så hinner folk gå lite i zickzack innan man passerar.

Enda problemet är folk med musik i öronen. Det är omöjligt att varsla dem.
Anledningen till att klockan inte används mer är det där zickzackandet...

Jag hade markant ökat tid och frustration på min superkorta pendling utan ringklocka. Även om folk väjer åt alla tänkbara håll så flyttar de i alla fall på sig.

"Varselplingar" (dvs "du är inte i vägen, men jag kommer cykla förbi dig så du vet") och "du befinner dig fel-plingar" både gångare och cyklister en hel del och brukar vinka till tack för de (99 %) som hörsammar. Försöker göra det med goda marginaler för att inte skrämmas. Osäker på hur folk tolkar det, men har inte krockat och brukar kunna hålla bra fart och det räknar jag som primära syftet. Att cykla utan ringklocka hade gått mycket långsammare för att vara säkert, och/eller lett till många fler skrämda medmänniskor.

Det kan vara bra att försäkra sig om att ringklockan verkligen hörs. Använde tidigare Spurcycle-kloner av märket Rockbros och de hördes tydligt för mig men inte för omvärlden – var först vid en vänlig diskussion om "varför jag inte plingade" som jag insåg detta. Kör nu Crane E-Ne och Knog Oi Deluxe på pendlarna och märker att det blivit mycket, mycket lättare att cykla snabbt, helt enkelt för att folk faktiskt hör en plinga.

Oi klingar väldigt fint men lite lägre än Crane (i mattsvart alu, låter olika beroende på material) som låter som en dåligt stämd koskälla.

Senast ändrad:
Var hittar ni alla fotgängare? Genar genom gallerior? :-)
Vad har ni förresten för strategi när det gäller omkörning vid möte? Plingar för att fanskapet framför ska maka på sig ut på asfaltkanten/gångdelen eller väntar ni 2 sek tills mötet är avklarat och kan göra en vanlig omkörning?

Var hittar ni alla fotgängare? Genar genom gallerior? :-)
Vad har ni förresten för strategi när det gäller omkörning vid möte? Plingar för att fanskapet framför ska maka på sig ut på asfaltkanten/gångdelen eller väntar ni 2 sek tills mötet är avklarat och kan göra en vanlig omkörning?
Vet inte är hur det är där du bor men Södertälje finns det gott om fotgängare på GC-banorna. Brukar både plinga för att berätta att jag är och vänta för att mötet skall avklaras (vilket oftast tar mer än 2 sek, men vi har som sagt gott om fotgängare i Södertälje).

Med omkörning tänkte jag på omkörning av andra cyklister på dubbelriktade cykelbanor. Skulle ha varit tydligare i mitt förra inlägg.

körde den enkla metoden att låsa bakhjulet kort, då hoppar de flesta ur vägen, blev svårare när jag plockade av bromsen

Med omkörning tänkte jag på omkörning av andra cyklister på dubbelriktade cykelbanor. Skulle ha varit tydligare i mitt förra inlägg.
Den långsiktigt hållbara lösningen är att vänta på sin tur. Att bete sig som om man äger vägen skapar bara irritation som en vacker dag kommer tillbaka på ett eller annat sätt.

...och gamlingar. Efter sommarens touring på svenska nationella cykelleder som på väldigt många ställen gick på kombinerade gång/cykelbanor så upptäckte vi rätt snabbt att just äldre människor (pensionärer) var sämst på att höra. Det måste ha med frekvensen på ringklockan att göra, för högljudda är både min och polarens. Vet inte riktigt vilket ljud som är mer lämpligt, någon borde utveckla en klocka som äldre människor hör. Vill man plinga i tid är det helt omöjligt att göra sig hörd. Ibland kunde man verkligen köra upp precis bakom dom, lite som ett experiment, och plinga frenetiskt utan framgång. Jag tröttnade till slut.

Haha! Hände mig senast idag. Hade en flock pensionärer som tog upp en bil-bred grusväg.

Cyklade i makligt tempo typ 15 km/h. Plingade först på 300 m sen 200 m, 100 m, 50 m, 20 m till sist på 5 m. Då flyttar sig en av tanterna och någon gubbe skriker: ”Har du ingen ringklocka?!”

(Jag har en Knog Oi med tydlig klar klang)

körde den enkla metoden att låsa bakhjulet kort, då hoppar de flesta ur vägen, blev svårare när jag plockade av bromsen
Det provade jag av misstag häromdagen. Hann inte nå klockan riktigt (nytt styre) och det var väldigt grusigt på vägen. Funkade lite för bra för folket hoppade högt och åt sidan. Vad de inte kunde se var ju att jag låg i typ 4 km/h för att ha gott om tid att plinga (om jag bara hade nått klockskrället).

Annars är det väldigt olika hur folk reagerar när man plingar. Har flera gånger blivit tackad för att jag plingar, oftast av lite äldre människor och ofta med hund.

Häromdagen kom jag å andra sidan upp bakom 3 vuxna män som gick i bredd på en GC-parkväg. Det fanns plats på höger sida att cykla förbi men det var väldigt snålt tilltaget. Plingade... plingade igen... och igen.... Oftast accepterar jag att mitt pling kan tolkas som "det kommer en cykel men det finns plats så jag fortsätter gå i samma spår". Men när det är så smalt och man inte vet ifall plinget har uppfattats känns det ändå lite vanskligt. Gled förbi sakta för att minimera risken.

Annars är den absolut vanligaste reaktionen att folk snällt går åt sidan, fast åt höger istället för vänster (man kan ha åsikter om vad om är bäst, men vänster är rätt).

Jag brukar tacka de som flyttar sig när det är något "extra", alltså inte de som går mitt på vägen eller på cykelbanan.

Haha! Hände mig senast idag. Hade en flock pensionärer som tog upp en bil-bred grusväg.

Cyklade i makligt tempo typ 15 km/h. Plingade först på 300 m sen 200 m, 100 m, 50 m, 20 m till sist på 5 m. Då flyttar sig en av tanterna och någon gubbe skriker: ”Har du ingen ringklocka?!”

Vi pensionärer har en benägenhet att bli dövare med åren. En rask klatch med ridpiskan brukar hjälpa

Du skulle ha svarat: "Har ni inte satt på era hörapparater idag?" ??

Du skulle skrikit tillbaka "Har du ingen hörapparat?!"

På de cyklar jag har ringklocka tror jag aldrig jag haft bruk för den, men köpte en till min elmoped - man kommer fort och hörs inte, och mopedtutan skrämde slag på cyklister man smyger upp bakom, ett försiktigt cykelpling fungerar bättre!

Du kör givetvis om när det finns läge för det. Finns det inte läge så inväntar du ett sådant. Eller missuppfattar jag frågan totalt?

Ringklocka är bra att ha. Och använda. Om människor upplever sig kränkta över att jag påkallar deras uppmärksamhet när vi befinner oss i en gemensam (trafik)situation får det allt liv att vara ute till dem att leva med. Jag gör dock allt som oftast så gott jag kan när det kommer till att visa hänsyn och god vilja; vinkar, hejar, ler och anlägger en allmänt svärmorsdrömmig framtoning. Ibland lyckas jag, vad det verkar. ?

Kan jag passera så plingas det inte då det i regel brukar bli att folk hoppar åt sidan eller tar upp mer plats efter dom hört än innan enligt min mening.

Bästa signalen är dock blöta skivor med sintrade belägg, slår alla ringklockor i världen skulle jag säga ??

Jag brukar plinga lite för mig själv när jag är ensam på vägen, mest bara för att det är trevligt med ett fint pling. Plinga på andra? Bara när det absolut inte går att tråckla sig förbi.

Hur jag än försöker och hur mycket jag än önskar att huvuddelen av mina cykelmil skulle vara flowig stig och grusväg i gyllene sommarsol så blir det alltid flest mil på pendling genom Göteborg. I november. 9 månader om året.

Här hade jag inte klarat en dag utan klocka. Att använda den för att putta långsammare cyklister åt sidan vid omkörning har jag nog aldrig gjort så länge de har hållit sin kurs någorlunda. Däremot fotgängare som går längs trottoaren med ryggen mot mig och som ska korsa gatan. Det är tamejfan utan undantag - nåja, kanske lite kategoriskt - så att de tar ett halvt kliv ut i gatan eller cykelvägen och SEDAN vänder sig om och tittar om det kommer någon och kör över dem. Eftersom en cyklist inte låter som en bil så hör inte fotgängarna att jag kommer bakom dem och utgår därför från att det är fritt fram att traska.

Med lite vana blir det tydligt när detta är på väg att hända och en ringning på klockan brukar lösa situationen.

Millennials i åldrar från 8 till 67 som gör ovanstående med lurar i öronen och huvudet i övrigt gömt långt inne i en pälsbrämad Canada Goose-luva? Don’t even get me started!

Den känner jag igen. Har ändå en hyffsad plinga, och plingar så jag får valkar på fingrarna men inte f_n är det många som reagerar förän man kör om. Då kommer det "har du ingen ringklocka" skrikandes efter en.

Baserat på era observationer tycker jag en det verkar som att era ringklockor inte låter så högt som ni tror från cykeln. Kanske värt att göra något slags test för att utvärdera, eller kanske testa en mer högljudd modell?

Oftast ställer plingadet till med fler incidenter.
Om man utbildade gångtrafikanterna att gå på vänstersidan slipper vi alla överraskande möten.
Personligen plingar jag bara när någon är ivägen.
Ett av de största problemen är alla Izombies med hörlurar som har ett större intresse av sin telefon än omgivningen.
Dessa når man inte med att plinga... Gissar att det är samma kategori människor som skiter i det mesta vad gäller regler.
Att köra på ett barn är inte ok så bråttom får man bara inte ha.

Oftast ställer plingadet till med fler incidenter.
Om man utbildade gångtrafikanterna att gå på vänstersidan slipper vi alla överraskande möten.
Personligen plingar jag bara när någon är ivägen.
Ett av de största problemen är alla Izombies med hörlurar som har ett större intresse av sin telefon än omgivningen.
Dessa når man inte med att plinga... Gissar att det är samma kategori människor som skiter i det mesta vad gäller regler.
Att köra på ett barn är inte ok så bråttom får man bara inte ha.
När jag gick i förskolan kom det två Poliser (asballt tyckte vi då, idag skulle väl dom få kritor kastade på sig) och berättade vilken sida man skulle gå och cykla på och vad skyltarna betyder. Men detta var ju på 90-talet.

När jag gick i förskolan kom det två Poliser (asballt tyckte vi då, idag skulle väl dom få kritor kastade på sig) och berättade vilken sida man skulle gå och cykla på och vad skyltarna betyder. Men detta var ju på 90-talet.
Fick ni åka ett varv runt kvarteret och så låtsades polisen ropa in på radion att de fångat skurkar? Minnen...

Nu är det dags att skapa lite content som våra barn och barnbarn kommer att ha nytta av, med en absolut oklanderlig analys av ringklockan och dess användningsområde, både lokalt och globalt.

Som barn på 70-talet blev jag tvångsmatad med Pogo Pedagog slideshows på dian (för er Millenials: en typ av föregångare till Powerpoint, men bättre, med ljud som ibland tom var synkroniserat med bilderna) och det i kombination med lätt psykedeliska barnprogram skapade de värderingar och normer jag nu lever efter. Tyvärr saknades nog ljudbandet för ringklockan, för jag är helt blank här. Eller mer rätt, jag använder ingen, och tanken på att göra det känns olustig. Så nu får vi en första empirisk mätpunkt:

Var: Kalix, Norrbotten, Sverige. När: 70/80/90/00-tal: ingen jäkel skulle få för sig att ringa på klockan bakom någon annan jäkel, för risken för käftsmäll är realistisk. Behovet var ju inte så stort heller...men ändå, det är väl här min olust för ringklockan har sitt ursprung. Jag har aldrig ringt på min ringklocka för att få nån att se upp eller flytta sig, ett faktum.

Sen spolar vi fram till nutid: Var: München, Bayern, Tyskland: alla, precis alla (utom jag då), har inga problem med att ringa, upprepat RINGA-RINGA-RINGA-WEGDUARSCHLOCH-RINGA för att ta sig fram och få havet att dela sig likt Moses. Det är kutym, ett strikt regelverk och förväntat beteende där jag är outcast och gör fel som inte annonserar min ankomst. Denna norm har dock resulterat i att folk inte har problem med att gå tre i bredd på gång/cykelvägen, och en sund respekt för käftsmällen och dess implikationer är som bortblåst. Jag brottas alltså med ett starkt behov att plinga, kopplat med en stark ovilja att tappa mitt DNA och bli en av dom...

Plingar alltid på folk på en utmärkt cykelbana, aldrig annars. Kan inte med att plinga i skogen, tycker inte det hör hemma där. Tolkningarna går ju isär om plingande är att hävda nån slags företräde och be folk att flytta sig, eller om det är ett artigt sätt att upplysa folk om att man är på ingång så får de göra vad de vill med den informationen. Jag är inskolad i den första varianten och plingar för att vänligen men bestämt be folk flytta sig, vilket jag inte har på fötterna (eller lust) att göra någon annanstans än på cykelbana. För mig är det självklart att långsammast har företräde i naturen. Har väl inga direkt rationella argument för det men det känns bara rätt.
edit: eller kanske inte "långsammast har företräde" men att vi som vill dundra på på cykel eller i löpskor får rätta oss efter övriga med stor ödmjukhet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp