Ringklockans praxis: en global empirisk studie

Oftast ställer plingadet till med fler incidenter.
Om man utbildade gångtrafikanterna att gå på vänstersidan slipper vi alla överraskande möten.
Personligen plingar jag bara när någon är ivägen.
Ett av de största problemen är alla Izombies med hörlurar som har ett större intresse av sin telefon än omgivningen.
Dessa når man inte med att plinga... Gissar att det är samma kategori människor som skiter i det mesta vad gäller regler.
Att köra på ett barn är inte ok så bråttom får man bara inte ha.
Med tanke på alla högljudda farbröder och tanter i social och gammelmedia medelst insändare som SKRIKER ut sin frustration på alla lycracyklister (snart är det vår, då börjas det igen) så kanske vi skulle uppmana våra cykellobbyorganisationer om att trycka på för ett gångtrafikantsgåkort. Skulle göra succé tänker jag :)!

Plingar alltid på folk på en utmärkt cykelbana, aldrig annars. Kan inte med att plinga i skogen, tycker inte det hör hemma där. Tolkningarna går ju isär om plingande är att hävda nån slags företräde och be folk att flytta sig, eller om det är ett artigt sätt att upplysa folk om att man är på ingång så får de göra vad de vill med den informationen. Jag är inskolad i den första varianten och plingar för att vänligen men bestämt be folk flytta sig, vilket jag inte har på fötterna (eller lust) att göra någon annanstans än på cykelbana. För mig är det självklart att långsammast har företräde i naturen. Har väl inga direkt rationella argument för det men det känns bara rätt.
edit: eller kanske inte "långsammast har företräde" men att vi som vill dundra på på cykel eller i löpskor får rätta oss efter övriga med stor ödmjukhet.

Håller med! Fast tycker att naturen kan innefatta grusvägar också - och då funkar ringklockan, tycker jag! :-)

Skaffade ringklocka till mtb:n, en styggelse förstås, men den har minskat konflikterna med alla stiglöpare, hundrastare och stavgångare, skulle inte vilja vara utan den. Under många år brukade jag säga något för att påannonsera min ankomst, men efter ett gräl med en gående så la jag ned det och skaffade klockan, det var enklast. Har blivit så snäll och mjäkig.

Annars tycker jag den här verkar bra också! (Med on/off funktion)

Annars tycker jag den här verkar bra också! (Med on/off funktion)

Jag kör den men den pinglar lite för mycket i skogen och för lite på gångbanan känns det som...

Jag finner det enklast att köra om gångtrafikanter, cyklister och bilar när de inte hinner uppmärksamma mig innan jag är förbi. Det optimala hade varit något i stil med Bonds kamouflage-bil fast för cykel.

Jag finner det enklast att köra om gångtrafikanter, cyklister och bilar när de inte hinner uppmärksamma mig innan jag är förbi. Det optimala hade varit något i stil med Bonds kamouflage-bil fast för cykel.
Det kan jag hålla med om. Samtidigt tror jag att en övervägande majoritet av gångtrafikanterna uppskattar att bli förvarnade om att de kommer att bli omkörda av en cyklist. Åtminstone i många situationer. Hänsyn före egenintresse. Ungefär så.

Det kan jag hålla med om. Samtidigt tror jag att en övervägande majoritet av gångtrafikanterna uppskattar att bli förvarnade om att de kommer att bli omkörda av en cyklist. Åtminstone i många situationer. Hänsyn före egenintresse. Ungefär så.
På kombinerade gång och cykelbanor visar jag respekt. På cykelvägar markerar jag.

Hmm, mycket input här...jag hade verkligen velat ha nåt mer diskret, eller iallafall mindre aggressivt, som bilens ljustuta, men det har ju bara effekt på mötande trafik...att ka-klånka ner en växel à la SRAM har rätt begränsad effekt, likaså det perversa flåsandet som är min go-to-method när det inte går att crossa i vägrenen. Alltså, problemen med att det inte är högt nog får ju inte leda till att vi far omkring som brölande finlandsfärjor... så nu måste vi hitta en lösning, och helst en ny produktkategori att frossa i. Problemet är ju att vi kommer bakifrån, men behöver påkalla uppmärksamhet framifrån...hmm, tänk att ha en liten drönare som gör en takeoff från styret och flyger som en humlescout en sisådär 30 m i förväg och annonserar att här är något stort incoming, take cover... men kan jag inte köpa det vill jag ha något med humor, något som spelar La Cucaracha skulle funka...

Hmm, mycket input här...jag hade verkligen velat ha nåt mer diskret, eller iallafall mindre aggressivt, som bilens ljustuta, men det har ju bara effekt på mötande trafik...att ka-klånka ner en växel à la SRAM har rätt begränsad effekt, likaså det perversa flåsandet som är min go-to-method när det inte går att crossa i vägrenen. Alltså, problemen med att det inte är högt nog får ju inte leda till att vi far omkring som brölande finlandsfärjor... så nu måste vi hitta en lösning, och helst en ny produktkategori att frossa i. Problemet är ju att vi kommer bakifrån, men behöver påkalla uppmärksamhet framifrån...hmm, tänk att ha en liten drönare som gör en takeoff från styret och flyger som en humlescout en sisådär 30 m i förväg och annonserar att här är något stort incoming, take cover... men kan jag inte köpa det vill jag ha något med humor, något som spelar La Cucaracha skulle funka...
Jag har en Orp-horn (https://orpland.com/orp/) som ljustutar och låter snällt och lite gulligt i ena läget. Läge 2 på 96db för taxi och vita skåpbilar är rätt trevligt också :). Problemet med den gulliga trudelutten är att gemene man inte fattar vad det är som kommer bakom dem. Så det blir ändå lite konstiga situationer.

Generellt så innebär ju plinget att fotgängare flyttar sig åt olika håll, lite slumpmässigt sådär.
Ifall det är så att dom inte blockerar hela GC banan så brukar jag bara försöka sakta ner och passera där det finns plats. Antagligen är det lite av en rövhåls-approach till det hela eftersom att jag skrämmer folk, men jag tror det är mindre risk för att man krockar iaf.

Angående ringklocka, Jag har bägge modellerna på bilden och har problem att höra någon skillnad :)

Bilagor

• Skärmavbild 2021-03-19 kl. 09.53.22.png
    Skärmavbild 2021-03-19 kl. 09.53.22.png
    9.7 KB · Besök: 132
Generellt så innebär ju plinget att fotgängare flyttar sig åt olika håll, lite slumpmässigt sådär.
Ifall det är så att dom inte blockerar hela GC banan så brukar jag bara försöka sakta ner och passera där det finns plats. Antagligen är det lite av en rövhåls-approach till det hela eftersom att jag skrämmer folk, men jag tror det är mindre risk för att man krockar iaf.

Angående ringklocka, Jag har bägge modellerna på bilden och har problem att höra någon skillnad :)

Även om jag önskar att jag vore en bättre människa, så kan jag tillstå att jag brukar markera olämpligheten med att gå på cykelbanan genom inte hålla ut eller sakta ner mer än nödvändigt. Motiverar det med att det får minglare & vinglare att bli lite mer uppmärksamma, men bottnar möjligen mer i att det är ett sätt att uttrycka frustration, "rätt ska va rätt"-tänk och annat som inte är helt prosocialt.

Även om jag önskar att jag vore en bättre människa, så kan jag tillstå att jag brukar markera olämpligheten med att gå på cykelbanan genom inte hålla ut eller sakta ner mer än nödvändigt. Motiverar det med att det får minglare & vinglare att bli lite mer uppmärksamma, men bottnar möjligen mer i att det är ett sätt att uttrycka frustration, "rätt ska va rätt"-tänk och annat som inte är helt prosocialt.
Jag håller med. Jag anlägger gärna en jävligt präktig ton här på Happy och har många åsikter om att folk inte borde ha så mycket åsikter om folks åsikter osv. Ffa måste man förstås alltid uppträda föredömligt om man förväntar sig att andra ska göra det. Inte minst om man vill att dessa ”andra” ska ändra sig och försöka bli nästa lika bra som jag är.

Tyvärr är jag i praktiken inte mycket bättre själv. Efter nån halvmil i vimsig stadstrafik med ohyfsade ungdomar, halvdöva gamlingar, bilistsvin som är ute efter att döda just mig och cyklister som inte fattar hur man uppför sig som cyklist - nämnde jag elsparkcyklarna? - så är min mognadsgrad nånstans i nivå med Cro Magnon. Då glöder ringklockan, långfingret är förtidspensionerat pga överbelastning och jag lovar mig själv för tusende gången att bli liiite liiite mer som Dalai Lama och lite mindre som... en av alla de där idioterna ni vet.

Jag har börjat ge upp hoppet om att någonsin få en Fungerande™ trafikmiljö på gångvägarna. Folk går kors och tvärs och de flesta cyklister kör ändå bara slalom eftersom de också har gett upp.

Om jag däremot ser folk gå helt obefogat på markerad cykelbana så brukar jag ibland rulla upp tyst och sakta bakom dem och sedan ringa så högljutt jag kan. Barnsligt men det bedövar uppgivenheten lite.

När jag går håller jag stenhårt på vänsterregeln. Det kräver en del vilja och mental uthållighet eftersom man får så många möten som lite oförstående blir tvugna att väja men jag vet att cyklisten i mig uppskattar andra som gör rätt. Försöker och indirekt lära andra genom att med måttlig hög röst säga till mina barn att hålla vänster när andra högergångare är inom hörhåll. (Semi-off topic inser jag nu).

När jag cyklar på motionsspåren brukar jag vara noga med att plinga långt i förväg när det är gående på vägen, särskillt om de har hund med sig. En gång hände något märkligt dock. Jag såg en kvinna längre fram som hade en hund, typ schäfer, i koppel och som gick på höger sida. Saktade in lite och plingade långt i förväg, minst 50 meter ifrån. Kvinnan tar då och sliter i kopplet, utan att titta bakåt (åt mitt håll) alls och drar med sig sin hund av vägen och ut bland träden, säkert 2 meter bort och håller hunden riktigt tight, en halvmeter koppel eller så. Hunden blir såklart väldigt uppspelt och hoppar runt och småskäller. När jag rullar förbi försöker jag säga något förklarande men hon hade fullt upp med hunden så jag valde att cykla vidare för att inte störa mer. Vet inte vad jag borde ha gjort annorlunda.

Jag har börjat ge upp hoppet om att någonsin få en Fungerande™ trafikmiljö på gångvägarna. Folk går kors och tvärs och de flesta cyklister kör ändå bara slalom eftersom de också har gett upp.

Om jag däremot ser folk gå helt obefogat på markerad cykelbana så brukar jag ibland rulla upp tyst och sakta bakom dem och sedan ringa så högljutt jag kan. Barnsligt men det bedövar uppgivenheten lite.

När jag går håller jag stenhårt på vänsterregeln. Det kräver en del vilja och mental uthållighet eftersom man får så många möten som lite oförstående blir tvugna att väja men jag vet att cyklisten i mig uppskattar andra som gör rätt. Försöker och indirekt lära andra genom att med måttlig hög röst säga till mina barn att hålla vänster när andra högergångare är inom hörhåll. (Semi-off topic inser jag nu).

När jag cyklar på motionsspåren brukar jag vara noga med att plinga långt i förväg när det är gående på vägen, särskillt om de har hund med sig. En gång hände något märkligt dock. Jag såg en kvinna längre fram som hade en hund, typ schäfer, i koppel och som gick på höger sida. Saktade in lite och plingade långt i förväg, minst 50 meter ifrån. Kvinnan tar då och sliter i kopplet, utan att titta bakåt (åt mitt håll) alls och drar med sig sin hund av vägen och ut bland träden, säkert 2 meter bort och håller hunden riktigt tight, en halvmeter koppel eller så. Hunden blir såklart väldigt uppspelt och hoppar runt och småskäller. När jag rullar förbi försöker jag säga något förklarande men hon hade fullt upp med hunden så jag valde att cykla vidare för att inte störa mer. Vet inte vad jag borde ha gjort annorlunda.
Men ärligt, vänster eller höger spelar väl inte så stor roll, om folk går tydlig på en sida så funkar allt toppen väl? Pendlar i Stockholm så det kan vara fler än två trafikanter inblandade i ev. möten. (jag tycker höger är logiskt och rimligt och vänster är motsatsen men tar ingen strid om det... krig och svält är större frågor och en enmansutredare har bestämt att vänster är grejen, undrar om det var en man 55? ;-)

Men ärligt, vänster eller höger spelar väl inte så stor roll, om folk går tydlig på en sida så funkar allt toppen väl? Pendlar i Stockholm så det kan vara fler än två trafikanter inblandade i ev. möten. (jag tycker höger är logiskt och rimligt och vänster är motsatsen men tar ingen strid om det... krig och svält är större frågor och en enmansutredare har bestämt att vänster är grejen, undrar om det var en man 55? ;-)
Nej, jag håller med. Jag har ingen åsikt om huruvida höger eller vänster är bäst sida att gå på. Däremot har jag åsikter om när folk inte följer trafikregler. Om alla gick på samma sida (V eller H, rätt eller fel) skulle jag inte bry mig. Och när jag cyklar så kör jag också uppgivet slalom. Men jag väljer att inte göra fel själv när jag går.

Och så ska vi inte tala om (vuxna) folk går i bredd över hela vägen, eller som nämnts, med hörlurar, tittandes på telefonen och vinglandes hit och dit.

Tycker det är djupt tragiskt att det högerregeln inte gäller alla transportsätt - enklare att lära 10 miljoner människor att alltid göra på samma sätt. Var tills för ett halvår sen övertygad om att "gå till vänster" bara gällde om man gick längs bilväg, då det var det jag (minns att jag) lärde mig när jag var barn; efter det har jag inte varit på många kurser i gång. Tror villfarelsen delas av minst halva Sverige av vad jag sett.

Tycker det är djupt tragiskt att det högerregeln inte gäller alla transportsätt - enklare att lära 10 miljoner människor att alltid göra på samma sätt. Var tills för ett halvår sen övertygad om att "gå till vänster" bara gällde om man gick längs bilväg, då det var det jag (minns att jag) lärde mig när jag var barn; efter det har jag inte varit på många kurser i gång. Tror villfarelsen delas av minst halva Sverige av vad jag sett.
Jag fick nog lära mig att man bör gå till vänster när jag var liten (80-90-tal) men det var nog inte en uttalad trafikregel.

Nej, jag håller med. Jag har ingen åsikt om huruvida höger eller vänster är bäst sida att gå på. Däremot har jag åsikter om när folk inte följer trafikregler. Om alla gick på samma sida (V eller H, rätt eller fel) skulle jag inte bry mig. Och när jag cyklar så kör jag också uppgivet slalom. Men jag väljer att inte göra fel själv när jag går.

Och så ska vi inte tala om (vuxna) folk går i bredd över hela vägen, eller som nämnts, med hörlurar, tittandes på telefonen och vinglandes hit och dit.
Åhhhh..... ? grupper av människor som måste ha hela gångbanan för sig själva fastän de ser andra komma är ett j------la otyg. Mina 72-åriga mamma har brutit höften ett par gånger och linkar nu omkring på kryckor. Det händer hela tiden när vi är ute och promenerar att vi möter en grupp med 3-4 människor på bredd. Ingen av dem lämnar plats så den 72-åriga damen på kryckor får gå av vägen ut i buskarna och släppa förbi dem! Helt ofattbart. Det är sällan ungdomar heller, oftast powerwalkande präktiga typer i medelåldern (eh ja i min ålder alltså). Jag försöker säga åt dem men den verbala förmågan går i botten när man blir så provocerad så det är inte alltid jag får ur mig något.

Åhhhh..... ? grupper av människor som måste ha hela gångbanan för sig själva fastän de ser andra komma är ett j------la otyg. Mina 72-åriga mamma har brutit höften ett par gånger och linkar nu omkring på kryckor. Det händer hela tiden när vi är ute och promenerar att vi möter en grupp med 3-4 människor på bredd. Ingen av dem lämnar plats så den 72-åriga damen på kryckor får gå av vägen ut i buskarna och släppa förbi dem! Helt ofattbart. Det är sällan ungdomar heller, oftast powerwalkande präktiga typer i medelåldern (eh ja i min ålder alltså). Jag försöker säga åt dem men den verbala förmågan går i botten när man blir så provocerad så det är inte alltid jag får ur mig något.
Ja, det är absolut bland de värsta. Det är inte bara svårt att passera utan det är så arrogant och avsiktligt. De virrande telefonzombierna tar ju ändå bara upp lite plats och jag tappar också lite navigationsförmåga när jag tittar ner på en skärm. Men att vuxna människor tycker att de har rätt att blockera hela gångbanan är helt oförlåtgligt.

Min lösning är att låsa ögonen på den som går längst till höger (alltså rakt mot mig som går till vänster) tills de väjer. Gör de inte det stannar jag tills så att de blir tvugna att gå runt mig. De allra flesta väljer att sakta in och kliva in bakom sina artsfränder och nästan alla undviker att möta blicken.

Det var det som gällde, vänster på "landsväg" om man gick på vägren, vilket mången tolkade som gå till vänster generellt trots omläggningen 1967. Sen kom som sagt en enmansutredning och införde en ny standard... Min spaning är att det är män 55+ som är ihärdigaste vänstergångarna och också var det innan nuvarande regelverk, nån annan som observerat samma eller har jag betraktat med bias...

Angående "gå till vänster" har jag alltid gjort så och som hundägare där man nöter in "gå fot" till hunden och det innebär att den (jycken) ska hålla sig på min vänstra sida så måste jag säga att jag faktiskt tycker det spelar roll vilken sida man går på. Rätt eller inte men det blir så mycket enklare och förhindrar så mycket bekymmer, särskilt med hund eftersom jag alltid har den mellan mig och andra trafikanter. Men alla tycker ju inte så och jag har blivit uppläxad av flera (bland annat en förskolelärare med klass) som menar att högertrafiken även gäller gående.
Ringklockan har jag slutat använda då den oftast ställer till mer oreda än den hjälper. Oftast cyklar jag bara sakta förbi. Om gående tar upp hela cykelbanan funkar det bättre att vissla en melodi än att plinga.

"I Sverige har vi högertrafik." "Till vänster går man på landsväg, för att ha koll på mötande trafik" (underförstått, åtminstone är det så jag förstått det, när man går någonstans på nåder). Två lärdomar från ungdomen då polisen var i skolan och lärde ut trafikregler. Det var tider det. ? (Varje unge försågs dessutom med en fruktansvärd frigolit-kruka att sätta på huvudet; sponsrade av traktens stora arbetsgivare och med dennes logga påklistrad på en hjälm i en färg som i) syns utmärkt i trafiken och ii) triggar kräkreflexer på löpande band).

Jag tycker att enkelhet skall premieras - alla håller alltid till höger i trafiken. Med undantag för undantagen. Enkelt och bra. Men som någon skrev, ingenting jag har för avsikt att ta strid fö. Och personligen har jag tagit intryck av såväl Tokyobor som sydkoreaner och intar i möjligheter mån en pragmatisk inställning. Jag tror baske mig inte att jag krockat en enda gång i Asien, vi måste kunna lösa det på samma fina sätt här. Det måste ju bara gå... ?

Nej, upp till kamp då hellre mot ovan angivna egoister och översittare som vägra att dela med sig av, och sansa samsasi, vårt gemensamma utrymmen. För egen del brukar jag, när jag har tid och finner det rimligt (?) att lägga lite av den på det, helt sonika stanna och stå stilla (men eftersom jag är lätt konflikträdd brukar jag studera en byggnad eller fågelunge under tiden). Ibland hänger jag mig åt onda ögat. Men det var vanligare i unga år. ?

Angående "gå till vänster" har jag alltid gjort så och som hundägare där man nöter in "gå fot" till hunden och det innebär att den (jycken) ska hålla sig på min vänstra sida så måste jag säga att jag faktiskt tycker det spelar roll vilken sida man går på. Rätt eller inte men det blir så mycket enklare och förhindrar så mycket bekymmer, särskilt med hund eftersom jag alltid har den mellan mig och andra trafikanter. Men alla tycker ju inte så och jag har blivit uppläxad av flera (bland annat en förskolelärare med klass) som menar att högertrafiken även gäller gående.
Ringklockan har jag slutat använda då den oftast ställer till mer oreda än den hjälper. Oftast cyklar jag bara sakta förbi. Om gående tar upp hela cykelbanan funkar det bättre att vissla en melodi än att plinga.
Jag brukar träna in kommandon för ditt på både höger och vänster sida. Jag har funnit det väldigt användbart.

Jag brukar träna in kommandon för ditt på både höger och vänster sida. Jag har funnit det väldigt användbart.
Jo, det gjorde jag också med förra hunden men nuvarande yrväder som tagit nästan fyra år på sig att lära sig fot på vänster sida är inte lika läraktig. Sen tycker jag nog det enklaste vore att regeln om vänster på landsväg gällde överallt när man går. Om man nu ska vara konsekvent.

Jo, det gjorde jag också med förra hunden men nuvarande yrväder som tagit nästan fyra år på sig att lära sig fot på vänster sida är inte lika läraktig. Sen tycker jag nog det enklaste vore att regeln om vänster på landsväg gällde överallt när man går. Om man nu ska vara konsekvent.
Den gör ju det.
Alltid vänster sida om man går.
Hela grejen är att man ska möta "hotet" istället för att få det bakifrån.

Hade på den tiden man tog sig till alpland för en veckas liftassisterad cykling alltid ringklocka på. I Frankrike samsas man ju, iaf då, med gående på stigarna så ringklocka blev väldigt uppskattat.

Har ringklocka på alla cyklar och de används.

Det låter som en trevlig bekantskap. ?

Absolut. På landsväg håller jag med. Det problem jag upplever dyker upp i städer, där det finns ett avtal olika former av vägar som är tänkta för gångtrafikanter och cyklister. Ibland att dela på, ibland separerade, ibland korrekt skyltade, ibland oskyltade, ibland felskyltade. Och. Så. Vidare. Då vore det, tror jag, lättare att ha en regel att hålla sig till. Men men, nu är det som det är och oftast går det fint.
Just hundar, och deras ägare tycker jag är lite extra värda att ta hänsyn till i trafiken. Oavsett val av väg eller sida. ?

Gångbana och trottoar är ju oväsentligt för cykling då vi ändå inte får vara där
Det samma gäller i mångt och mycket för motionsspår.
Ditt påstående är sant men här gällde det just regler för gående. Och sanningen där är att gående inte alltid har samma regler, vilket kan vara en bidragande orsak till kaoset där det är väsentligt för cykling.

Rökförbud på krogen samt påbjuden vänstergång på gc-bana är bästa respektive sämsta dragen man gjort ur lagförslagstombolan senaste åren.

Den långsiktigt hållbara lösningen är att vänta på sin tur. Att bete sig som om man äger vägen skapar bara irritation som en vacker dag kommer tillbaka på ett eller annat sätt.
Jag håller absolut med. Har dock noterat en mängd folk som rullar upp bakom långsammare cyklister, plingar och tränger sig förbi, trots mötande cyklister. Tråkigaste är när jag redan ligger i position för omkörning (väntandes på att mötet ska avklaras) varpå dessa plingare kommer bakifrån och börjar plinga. Att i en trång situation i hyfsad hastighet försöka förklara för den omkörda att det minsann inte var jag som plingade ilsket.. suck.

[...]
[...]
[...]
Nej, upp till kamp då hellre mot ovan angivna egoister och översittare som vägra att dela med sig av, och sansa samsasi, vårt gemensamma utrymmen. För egen del brukar jag, när jag har tid och finner det rimligt (?) att lägga lite av den på det, helt sonika stanna och stå stilla (men eftersom jag är lätt konflikträdd brukar jag studera en byggnad eller fågelunge under tiden). Ibland hänger jag mig åt onda ögat. Men det var vanligare i unga år. ?
Jag tror på den här taktiken: gör det obekvämt att göra fel! När jag går på GC-bana brukar jag demonstrativt titta länge över axeln om jag tvingas byta till höger sida; i hopp om att den mötande ska förstå att man utsätter sig för trafik bakifrån på det sättet.

Har ibland tänkt att man borde dedikera en cykeltur i månaden enbart till att säga åt folk. Cykla på GC-banor, stanna upp och rakt ut fråga alla som går på fel sida eller blockerar: hur tänkte du här? Tänkte du på att det kan komma cyklister bakifrån? Skulle du bete dig så här där det kör bilar? O.s.v.

Jag tror på den här taktiken: gör det obekvämt att göra fel! När jag går på GC-bana brukar jag demonstrativt titta länge över axeln om jag tvingas byta till höger sida; i hopp om att den mötande ska förstå att man utsätter sig för trafik bakifrån på det sättet.

Har ibland tänkt att man borde dedikera en cykeltur i månaden enbart till att säga åt folk. Cykla på GC-banor, stanna upp och rakt ut fråga alla som går på fel sida eller blockerar: hur tänkte du här? Tänkte du på att det kan komma cyklister bakifrån? Skulle du bete dig så här där det kör bilar? O.s.v.
Jag vill föra till protokollet att jag har dåliga dagar då och då. Som de flesta andra. På dessa dagar kan jag "hålla på min rätt in absurdum" och/eller på olika sätt påvisa att människor runtomkring mig (i trafiken) har gjort fel.
Det ger mig dock absolut ingenting positivt. Jag blir på än sämre humör och hänger mig åt negativa tankar. Gissningsvis bidrar det inte till något positivt för de jag utsätter för mina helljusblinkningar, långa blickar eller mitt pekfinger heller.

Regler är bra, det tycker jag. Men det är trots allt bara påhitt och inga naturlagar. De har inget egenvärde utan är till syvene och sist endast medel för något större. Jag jobbar aktivt på att fokusera på "det där större" och att visa hänsyn gentemot andra under tiden. Även när de i mina, och/eller lagens ögon, gör fel.

Edit: rättade ett (av alla?) stavfel.

Tillbaka
Topp