Min Crescent racer. Duger, bra eller grym?

flodde113

Medlem
Hej Folket.

Jag ska säga som det är, jag är newbie när det gäller landsvägscyklar.
Jag har "fått tag" på en Crescent racer. Den låg slängd bakom min pappas jobb, Han lämnade in den till polisen och vi fick tillbaka den efter några månader.
Vi såg att cykeln var väldigt uppdaterad med kolfiber och speciella hjul, så vi antog att det var en bra cykel.
Efter vi fick tillbaka den så var jag hos en cykelbutik på södermalm och bytte ut lite grejer, det bakre drevet, den ena växeln (bakre va sönder), kedjan, slangen, pedalerna och styrlindan och jag gjorde även en service. Allt gick på 4.700:-

Min plan är att börja cykla långdistanser med denna cykel.
Men nu till min fråga, Är detta en helt okej cykel? bra? eller grym? Jag försöker hitta info om just denna modell men hittar ingenting...
Gjorde jag bort mig att "rusta upp den" för 4.700:- ?

Min cykel erfarenhet hittills är:
Har alltid cyklat mer eller mindre. Jag har två mountainbikes cyklar som jag använder några ggr i månaden, samt har kört en del downhill varje år.

Grymt tack för svar :)

p.s Bilderna är tagna innan jag lämnade in den.
20190301_124953.jpg

Ja vad tusan. Det där är en bra cykel för landsvägarna. Drivlinan ser lite sportigt drevad ut, men är du stark och cyklar i grupp är det säkert helt okej.

Styrstammen ser kort ut och styret sitter högt och du har en sadelstolpe med mycket setback samt att den sitter lågt. Eftersom jag inte vet dina mått eller förutsättningar i övrigt skall jag inte säga för mycket, men i mina ögon ser cykeln aningen konstigt konfiguerad ut. Btw hade jag kostat på en styrlinda på att flytta ner reglagen. Hade det varit min cykel hade jag nog bytt styre till ett med vettigare utformning.

Men vad tusan - det är en fin cykel. Cykla på den och upptäck själv vad du vill ha i sittställning och utväxling. Lyssna inte för mycket på nördar som häckar på forum.

Läser man på toppröret på ramen så står det att det är en Exa, men jag ser inte vad siffrorna säger. Exa Race xyz?

Ja vad tusan. Det där är en bra cykel för landsvägarna. Drivlinan ser lite sportigt drevad ut, men är du stark och cyklar i grupp är det säkert helt okej.

Styrstammen ser kort ut och styret sitter högt och du har en sadelstolpe med mycket setback samt att den sitter lågt. Eftersom jag inte vet dina mått eller förutsättningar i övrigt skall jag inte säga för mycket, men i mina ögon ser cykeln aningen konstigt konfiguerad ut. Btw hade jag kostat på en styrlinda på att flytta ner reglagen. Hade det varit min cykel hade jag nog bytt styre till ett med vettigare utformning.

Men vad tusan - det är en fin cykel. Cykla på den och upptäck själv vad du vill ha i sittställning och utväxling. Lyssna inte för mycket på nördar som häckar på forum.

Asså så grymt! Tack :)
Vad betyder det när -Drivlinan ser lite sportigt drevad ut? och när cykeln ser konstigt konfiguerad ut?

Jag har inte ställt in cykeln för mig än, så har lite att sälla in när det gäller "bike fit" för mig.
I morgon tänke jag "ställa in" den efter mig och se hur man sitter.

Läser man på toppröret på ramen så står det att det är en Exa, men jag ser inte vad siffrorna säger. Exa Race xyz?
Oj tänkte inte ens på det ;/ Ska kolla sen, den står nere i förrådet i källaren.

Är den lagom stor så blir den kanon.
Ja de ska den vara, är en ramstorlek på 54 jag är 174. Väger 73kg
Antalet tänder på kassettklingorna
Okej, Ja det är hela det drevet jag har bytt till nytt. Dom tyckte att jag skulle byta det i butiken.

Grattis, jag har en exakt likadan. Nu är jag så gammal så jag minns fan inte när jag köpte min. Cirka 2001? Tror den kostade 15000 på Cykloteket (Ultegra rakt igenom). Din har ju DuraAce så ännu bättre.

Den har gått som en smäck. Sadeln blir bara bekvämare med åren - men! Färgar av sig på ljusa tyger när den blir blöt!
Hjulen på min var Mavic Cosmic (enklare modell) de är nu bytta.
Jag körde några VR på min, det gick hur bra som helst.
Så grattis igen, håll hårt i den och cykla mycket! :)

4700kr är ett bra “pris” eftersom den verkar vara ok i storlek. Blir säkert bra!
Okej skönt! Tack

Grattis, jag har en exakt likadan. Nu är jag så gammal så jag minns fan inte när jag köpte min. Cirka 2001? Tror den kostade 15000 på Cykloteket (Ultegra rakt igenom). Din har ju DuraAce så ännu bättre.

Den har gått som en smäck. Sadeln blir bara bekvämare med åren - men! Färgar av sig på ljusa tyger när den blir blöt!
Hjulen på min var Mavic Cosmic (enklare modell) de är nu bytta.
Jag körde några VR på min, det gick hur bra som helst.
Så grattis igen, håll hårt i den och cykla mycket! :)
Asså så grymt! Ja då ska jag hålla hårt i den :) gillar färgerna också, lite "retro" känsla över det

Jag kom på, har ju cyklat i berg (Pyreneerna) med min också för några år sen. Hade aldrig några problem. Vikten kanske, det finns lättare cyklar. Och så en enda punka men det var för jag körde på en ”caillou”.
Inställningar med sadel, styre osv, cykla på ett tag bara så märker du snart vad som behöver ändras för att passa dig, så enkelt är det med det! :)

Vad betyder det när -Drivlinan ser lite sportigt drevad ut? och när cykeln ser konstigt konfiguerad ut?

Tätstegade växlar kan vara trevligt när det skall gå snabbt och cyklisten ej är tränad att klara variationer i kadens och motstånd. Nackdelen kan vara att det inte finns lätta växlar nog i uppförsbackar.

Det ser ut som den tidigare ägaren gillade att sitta långt bak på cykeln med kort styrstam och sadeln flyttat bakom sadelröret. Kanske hade personen ovanligt långa lårben och kort överkropp?
Det finns mycket hjälp på youtube om hur cyklisten bör sitta för bra komfort och trampeffektivitet.

Om vi nu ska nörda lite: framhjulet, vänd det så QR sitter på vänster sida. Och så ska qr riktas lite uppåt/bakåt, aldrig framåt! QR på bakhjulet, lite framåt/uppåtriktat. Mycket mycket oerhört viktigt! ;)
Du får det att låta så enkelt?
Kolla först rullriktningen på däcket så att det verkligen är åt fel håll först, annars vänd på qr?

Nytt styre yes! Sånt där styre är sällan kul. Bocken behöver vara "plattare".

Tror det blir kanon. Sedan är det stor skillnad på att köpa cykeln för 4700 och att lägga den summan på full service, genomgång och byte av slitdelar. Nu har du ju en fin fräsch cykel redo för många mil framöver.

Senast ändrad:
Den blir säkert kanon med lite tillpassningar.
Tror det var Crescents toppmodell. Dock är den 15-20 år gammal och det har hänt en del med ramar, bromsar och växlar sedan dess. 4700 är den definitivt värd. Ut och cykla på den och anpassa det du känner att du vill ändra, men spara alla Crescentspecifika delar.

Tillbaka
Topp