Vad är grejen med Hammerheads Karoo?

• Trådstartare Trådstartare .A.
  • Start datum Start datum
Några snabba kommentarer medans jag kommer ihåg det. Har bara tryck runt lite hemma, inte provcyklat än

Displayen är väldigt fin med hög upplösning, men upplösningen används egentligen inte till något vettigt.

Det går inte att stänga av bakgrundsbelysningen, för då hade blivit helt svart, även ute i solsken krävs det belysning för att se något.

I solsken. Garmin helt utan belysning till vänster. Karoo 2 till höger med lägsta nivå på belysning. Lägsta nivån är rätt så hög, för hög under nattkörning skulle jag tro, men lagom inomhus i rumsbelysning.

Visa bilaga 477519

Inte helt logisk i hanteringen.

Förstoringsglaset kan i en meny betyda sök t.ex. adress (höger skärmbild). Det går att trycka på förstoringsglaset med fingret och det går att manövrera sig mellan alla ikonerna i bilden med fysiska knapparna på sidorna.

I vänstra skärmbilden betyder förstoringsglaset att man zoomar i kartan mellan ett par fasta nivåer genom att trycka på fysiska knappen precis vid sidan om, det går inte att trycka på förstoringsglaset med fingret. Det går inte att använda knapparna för att manövrera mellan ikonerna.

Visa bilaga 477520

Kartorna uppdatera sällan och det går inte att lägga in egna fräscha kartor från OSM.

Den beter sig inte som vanlig lagringsenhet inkopplad med USB. För att kunna plocka ut FIT-filer med kabel och dator måste enheten först ställa in i utvecklarläge och därefter ställas om att den ska prata MTP (Media Transfer Protocol). Hur det fungerar på Windows vet jag inte, med för Mac måste man använda speciell programvara för att filhantera detta (ex Android File Transfer eller OpenMTP).

Enheten blir varm, något i den drar alltså onödigt mycket kraft och slösar med batteri.

I någon tråd jag läste, kanske hos DCR, var det flera som rapporterade verklig batteritid på 8h...

Vad jag förstått ska skärmen vara reflektiv, och alltså fungera utan bakgrundsbelysning, men om det är så dåligt reflektiv som du visar är det ju inte stor nytta...

Även om min Edge 1000 inte har så rolig skärm, så funkar den ju... För mig är batteritid viktigt, jag bytte batteri i den i vintras efter att den var nere i 5h batteri, vet inte vad det nya batteriet ger för tid. Hoppas få till en första långtur efter påsk.

Jag har inte hittat något sätt att spara en plats (POI). När jag kör iväg till nån mtb-bana/slinga så sparar jag ner parkeringen första gången jag kommer dit och kan sen lätt komma tillbaka.

Det enda Karoo2 håller reda på, är var jag bor (inställt med gatuadress/ort i användaprofil) och kan navigera hem.

Det går väl alltid att reklamera saker som inte håller vad tillverkaren lovar, tex att dom ska vara bra?

Absolut, det kan hända att jag gör det.

Vad betalda recensenter på nätet, och kunder på forum som inte provat något annat skriver, kan man inte alltid lita på. Jag köper gärna själv för att bilda mig en uppfattning och får då också rätten att inte hålla med hyllningskören.

Jag lägger detta citat här: "Du kommer nog att få lite ångest över avsaknaden att hitta något att klaga på (I alla fall jämfört med Garmin)."

(min kommer nog ut på köp & sälj eller tradera närmsta tiden, om någon skulle vara intresserad av en)

Senast ändrad:
Lite lustigt, vad jag kan läsa mig till har Karoo ungefär de funktioner som man har kunnat hitta i vilken bil-gps sedan 15-20 år tillbaka. Och till ett betydligt lägre pris. Alternativt mc-gps som är vattentäta. Likaså billigare.
Känns sådär epokgörande.
Rätta mig om jag har fel.

Jag tänkte ha den för cykel med GPSen på styret ute i solljus, inte i bil med GPS i skuggan under taket :)

Dom kan fixa i princip allt dom vill med mjukvara så den blir perfekt, men inte skärmen, den fungerar inte för mig även om den är fin och högupplöst. Typisk Android-produkt med fina specar på pappret, men inte håller ända fram i verkligheten.

en "lite kul" sak i marknadsföringen, är att de använder ett citat från DCR:

1616676135209.png

som enligt honom själv inte nödvändigtvis ska tolkas som att det är det bästa som finns.

1616676168505.png

Jag är ju en av de som gillar skärmen... men har som sagt aldrig haft Garmin, så att jag kan inte säga vad som är bättre.
Men de jag blev förvånad över eller har @Spacekitty eller nån annan hunnit testa den i regn eller när den är blöt? Alltså röra skärmen. De kändes däremot inte bra... *Flipp* *Flipp* lol

Ang batteritiden, så har jag bara kört med pulsband o en 3timmars tur som längst (runt 0 grader) o då gick den ner från 40% till 20%.
Vet ej vad som händer med Garmin men när jag lekte vidare o den dog så tappade jag den "turen"
Förtydligande, turen som försvann var den när jag la igång den o de va typ eller mindre än 20%

Senast ändrad:
Vad betalda recensenter på nätet, och kunder på forum som inte provat något annat skriver, kan man inte alltid lita på. Jag köper gärna själv för att bilda mig en uppfattning och får då också rätten att inte hålla med hyllningskören.
Tack för att du offrade dig för happykollektivet
Eller åtminstone för oss i den GPSköpartokiga delen av happykollektivet!

men har som sagt aldrig haft Garmin, så att jag kan inte säga vad som är bättre.
.....
Vet ej vad som händer med Garmin men när jag lekte vidare o den dog så tappade jag den "turen"
Vad betyder det? Har du eller har du inte använt ngn Garmin GPS?

Redigerat
Förtydligande, turen som försvann var den när jag la igång den o de va typ eller mindre än 20%
Ledsen, men åtminstone för mig är det inte ngt förtydligande

Ang batteritiden, så har jag bara kört med pulsband o en 3timmars tur som längst (runt 0 grader) o då gick den ner från 40% till 20%.
Vill du ha lång livslängd ur lithiumbaserade batterier bör du inte dra ur dem onödigt mkt, helst inte under 30-40 %, de bör heller inte laddas över 70-80% för längsta möjliga livslängd
Samma sak med batterierna i din telefon, padda, dator och (moderna) cykellampor.
Läs mer här: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Senast ändrad:
Absolut, det kan hända att jag gör det.

Jag lägger detta citat här: "Du kommer nog att få lite ångest över avsaknaden att hitta något att klaga på (I alla fall jämfört med Garmin)."

(min kommer nog ut på köp & sälj eller tradera närmsta tiden, om någon skulle vara intresserad av en)
Mitt citat ovan, hör av dig när du vill sälja. Den låter billig utefter dina upplevelser :-) (jag har kört med Garmin sedan urminnes tider med 7 olika modeller och kommer aldrig byta tillbaka)

Fick min idag, så jag stack ut på en grusrunda för att testa navigationen. Funkade enligt förväntan, så jag är nöjd.
Enkelt som sagt att stjäla rutter från strava. Rutten följer gps-spåret och är inte beroende av kartdatan. Omruttningen om man cyklar fel funkar suveränt. Den verkar prioritera vägar framför cykelbanor och stiigar, men leder ibland in på stigar/gångvägar om det inte finns något vettigt alternativ via bilvägar och cykelbanor.
Skärmen är suverän, körde på default, 55% bakgrundsbelysning och det räckte för att göra skärmen riktigt 'bright'. Den var tydligare i soljus än i skugga.
Vet inte om det säger så mycket om totala batterilivslängden, men den gick från 77% till 58% under de 2h 45min jag var ute.
Nåt som inte var så bra var att den visade enheter i imperial, trots att jag ställt in metric. ?

Nåt som inte var så bra var att den visade enheter i imperial, trots att jag ställt in metric. ?

Det gjorde min också. Bara gå in i inställningarna för metrics och ställa in igen så blir det rätt.

Eller så löser det sig med dagens firmware där dom har petat lite på inställningarna för metrics.

Några snabba kommentarer medans jag kommer ihåg det. Har bara tryck runt lite hemma, inte provcyklat än

Displayen är väldigt fin med hög upplösning, men upplösningen används egentligen inte till något vettigt.

Det går inte att stänga av bakgrundsbelysningen, för då hade blivit helt svart, även ute i solsken krävs det belysning för att se något, och det drar mycket batterier.

I solsken. Garmin helt utan belysning till vänster. Karoo 2 till höger med lägsta nivå på belysning. Lägsta nivån är rätt så hög, för hög under nattkörning skulle jag tro, men lagom inomhus i rumsbelysning.

Visa bilaga 477519

Inte helt logisk i hanteringen.

Förstoringsglaset kan i en skärmbild betyda sök t.ex. adress (höger skärmbild). Det går att trycka på förstoringsglaset med fingret och det går att manövrera sig mellan alla ikonerna i bilden med fysiska knapparna på sidorna.

I vänstra skärmbilden betyder förstoringsglaset att man zoomar i kartan mellan ett par fasta nivåer genom att trycka på fysiska knappen precis vid sidan om, det går inte att trycka på förstoringsglaset med fingret (jo det går att trycka, men då betyder det nytt varv/LAP). Det går inte att använda knapparna för att manövrera mellan ikonerna.

Visa bilaga 477520

Kartorna uppdatera sällan och det går inte att lägga in egna fräscha kartor från OSM.

Den beter sig inte som vanlig lagringsenhet inkopplad med USB. För att kunna plocka ut FIT-filer med kabel och dator måste enheten först ställa in i utvecklarläge och därefter ställas om att den ska prata MTP (Media Transfer Protocol). Hur det fungerar på Windows vet jag inte, men för Mac måste man använda speciell programvara för att filhantera detta, ex Android File Transfer eller OpenMTP.

Enheten blir varm, något i den drar alltså onödigt mycket kraft och slösar med batteri.

---

tillägg: än så länge är jag fortfarande pro Garmin. Jag saknar banan-timern och varningar när jag kör i för hög effektzon och ANNAT. Detta är inte någon Garmin-killer.

Tack för att jag slapp den frustrationen. 1030 håller ju än....

Köper man den här produkten så gör man det med fokus på potential. Potential genom bra hårdvara och en öppen plattform som potentiellt sätt kan erbjuda bra mycket mer än Connect IQ eller Wahoo's extremt bra fungerande men tyvärr nedlåsta Androidversion.

Mjukvaru- och UX-designmässigt ligger man efter men Hammerhead har rätt tighta sprintar med, än så länge, kvalitativa förbättringar samt nyutveckling av nativefunktioner. På det så erbjuder man stöd för tredjepartsappar via APKer. Det kanske inte låter stort men ger faktiskt en enorm potential.

Dom är i startgroparna helt klart. Jag ser det som naivt att köpa hem enheten för egen analys och sen påpeka att feature #362 som Garmin minnsan har inte existerar. Då har man nog missförstått produktens mognadsgrad samt missat att det finns en featurelista att ta del av.

Om två veckor så kanske din favoritfunktion är med?

Dom är i startgroparna helt klart. Jag ser det som naivt att köpa hem enheten för egen analys och sen påpeka att feature #362 som Garmin minnsan har inte existerar. Då har man nog missförstått produktens mognadsgrad samt missat att det finns en featurelista att ta del av.

Jag är fullt medveten om att den kan bli kalasbra i mjukvaran och att dom plockar bort dumheterna som att ha samma ikon för olika saker. Du missade kanske att jag skrev "Dom kan fixa i princip allt dom vill med mjukvara så den blir perfekt, men inte skärmen". Att det kom en ny firmware idag har jag också redan skrivit.

När Karoo 3 kommer så har dom bytt till en skärm som inte kräver bakgrundsbelysning i dagsljus. Jag är fullständigt övertygad om det.

Det som gör mig mest tveksam är batteritiden. Om skärmen behöver bakgrundsbelysning dagtid, så är det negativt för batteritiden.

Edit: batteritiden kan delvis tweakas med mjukvara, men det verkar långt till 20h verklig tid?
Jag vill verkligen ha ett alternativ till Garmin! Bara det kan göra att jag slutligen landar i Karoo 2, men inte just nu.

72mU0Lf.jpg

Har cyklat en del med min Karoo 2 nu och även jämfört den med min gamla Garmin (520 plus)

Håller med om att skärmen har klara svagheter i solljus, framförallt i direkt solljus och man måste ha ljusstyrkan på max för att ha en chans att se någonting alls på den.

Men navigering är mycket trevligare med Karoo, det går mycket snabbare och är (enligt mig) snyggare och bättre utformat.

Varia radar fungerar fint också :)

Och här är en (ganska lång) video jämförelse mellan Garmin 1030 plus och Karoo 2

Finns helt klart både för och nackdelar med båda.

Jag är fortfarande inte riktigt med på fördelarna med dedikerade gps enheter av denna typ vs mobil + app. Åtminstone om man inte cyklar med sensorer vilket kanske de flesta av er gör? En annan fördel kanske är att man helt slipper app-abonnemang? Antar att ni med dedikerade gps enheter ändå släpar runt på en mobil?

Jag är fortfarande inte riktigt med på fördelarna med dedikerade gps enheter av denna typ vs mobil + app. Åtminstone om man inte cyklar med sensorer vilket kanske många av er gör? En annan fördel kanske är att man helt slipper app abonnemang? Antar att ni med dedikerade gps enheter ändå släpar runt på en mobil?
För mig är mobilen allt annat än en Navigator. Ofta används den som kamera, till beställning av boende mm och sist men inte minst som säkerhet om ngt går fel längs vägen.
Jag har ett Halebopabonnemang för cykling bortom wifi i Karoon som kostar 100kr. Då är också gps användbar till att bygga rutter direkt längs vägen även utomlands.

Jag är fortfarande inte riktigt med på fördelarna med dedikerade gps enheter av denna typ vs mobil + app. Åtminstone om man inte cyklar med sensorer vilket kanske de flesta av er gör? En annan fördel kanske är att man helt slipper app-abonnemang? Antar att ni med dedikerade gps enheter ändå släpar runt på en mobil?

Batteritid...

Glöm inte att jag vill verkligen inte ha en telefon på styret, mina gpsenheter som sitter på styret i skogen, får lite stryk, ibland blir det en episk vurpa när hojjen landar fem bort från dig. Jag har haft en vurpa där hojjen landade 3 m upp ovan på ett träd/buske. Gjorde en otb i över 30 km/h. Så, telefonen i ryggan.
Plus batteritid plus att du har en telefon med fullt batteri OM något händer och det ska ringas.

Plus att den blir nödkartan hem OM gpsen failar, du glömt ladda eller vad det nu är.

Glöm inte att jag vill verkligen inte ha en telefon på styret, mina gpsenheter som sitter på styret i skogen, får lite stryk, ibland blir det en episk vurpa när hojjen landar fem bort från dig. Jag har haft en vurpa där hojjen landade 3 m upp ovan på ett träd/buske. Gjorde en otb i över 30 km/h. Så, telefonen i ryggan.
Plus batteritid plus att du har en telefon med fullt batteri OM något händer och det ska ringas.

Plus att den blir nödkartan hem OM gpsen failar, du glömt ladda eller vad det nu är.
Ja, jo, för mtb cykling förstår jag... :-)

Nu har jag kört med 1030 och Karoo 2 parallellt ett tag. GPS-mässigt skiljer det sig inte. Karoo har ett modernare gränssnitt och kartan är mycket bättre. Batteritiden är dock påtagligt sämre och knapparnas placering stör mig; för att starta och stoppa aktiviteten går det att röra skärmen, men jag föredrar att använda knapparna på sidorna. När jag trycker håller jag mot på andra långsidan, men där sitter det ju också knappar. Sensorerna fungerar utan problem och Live segments triggas igång mycket bättre än i Garmin 1030. Garminens live segments startar lite godtyckligt för mig.

Nåja, jag kör vidare med båda ett tag, men lutar åt att fortsätta på Garminspåret.

Jag har hört (oklart om det stämmer eller inte) att telefoner med kameror som har funktioner för bildstabilisering i kameran kan sabbas av det konstanta småskakande som nästan alltid uppstår om den sitter typ på styret.
Jag vill inte ha en på styret för jag gillar inte för stora enheter. Har en 830 som är stor nog för mig.

Går det att ringa med Karoo 2? Jag har missat ett par samtal på den och prompten säger ring upp igen.
Kollade numret och det var något försäkringsbolag?

Vi är alla olika. Personligen tycker jag det är skönt att det ofta dels sitter ett ”bättre” gps chip i en dedikerad gps, men framför allt är det skönt att inte ha min 11000kr mobil på styret o som dessutom inte är byggd för att tåla krasch. Visst, finns skal, men då ska man stå o pyssla med det innan o efter (våga vägra klumpiga skal i vardagen) plus att man då verkligen kör runt runt med en laptop på styret. Gillar även att jag vet att där finns batteritid nog för att köra en redig tur. Sen kan jag själv tycka att få mobilappar har allt det som finns i en dedikerad gps, samlad i en app (vill inte stå o swipa mellan appar ute i skogen).
Men vi är alla olika och det är ok :-). Det är bara min högst personliga åsikt.

Tele2 har ett kontantkort för ren data som är rätt vettigt, det använder jag till sådana här manicker. Fyll bara på så mycket data du behöver, ingen månadsavgift.

Comviq kontant verkar vara billigare https://webbutik.comviq.se/kontantkort.html
Köper man ett redan tankat kort brukar det vara ännu lite billigare + lite rabatt på efterföljande tankning.
Det är ju dessutom samma nät så ingen skillnad i täckning o likn

Jag har hört (oklart om det stämmer eller inte) att telefoner med kameror som har funktioner för bildstabilisering i kameran kan sabbas av det konstanta småskakande som nästan alltid uppstår om den sitter typ på styret.
Jag vill inte ha en på styret för jag gillar inte för stora enheter. Har en 830 som är stor nog för mig.
Det låter ju rimligt om det är optisk bildstabilisering det gäller. Hittar t ex den här tråden som diskuterar problemet på motorcyklar:

Vi är alla olika. Personligen tycker jag det är skönt att det ofta dels sitter ett ”bättre” gps chip i en dedikerad gps, men framför allt är det skönt att inte ha min 11000kr mobil på styret o som dessutom inte är byggd för att tåla krasch. Visst, finns skal, men då ska man stå o pyssla med det innan o efter (våga vägra klumpiga skal i vardagen) plus att man då verkligen kör runt runt med en laptop på styret. Gillar även att jag vet att där finns batteritid nog för att köra en redig tur. Sen kan jag själv tycka att få mobilappar har allt det som finns i en dedikerad gps, samlad i en app (vill inte stå o swipa mellan appar ute i skogen).
Men vi är alla olika och det är ok :-). Det är bara min högst personliga åsikt.
Kanske slutar med en cykel gps för mig också men ligger lågt ett tag, lite dålig koll på modellerna.

Kanske slutar med en cykel gps för mig också men ligger lågt ett tag, lite dålig koll på modellerna.
Var ju inte menat som kritik utan alla gör ju som de vill. Men ville bara poängtera att det ju finns rätt klara fördelar med en dedikerad gps, även om de rent tekniskt i skärm o menynavigation osv är märkligt dyra mot vad man får på de punkterna.

Var ju inte menat som kritik utan alla gör ju som de vill. Men ville bara poängtera att det ju finns rätt klara fördelar med en dedikerad gps, även om de rent tekniskt i skärm o menynavigation osv är märkligt dyra mot vad man får på de punkterna.
Nej då, tog det inte som kritik :-) mer att jag försöker motivera för mig själv om/att jag verkligen behöver köpa ännu en kul dyr teknisk pryl, läser era bra argument med intresse.

Vilka sajter säljer Hammarhead Karoo 2, köper man den från deras egna sajt?

Tycker nog att ett bra mobilfäste med (tex) Strava fungerar "ok" för lvg cyklande, godkänt, även om det blir väldigt "basic". Finns billiga men bra tunna plastfickor från tex Decathlon som effektivt skyddar mot regn. Kraschar man och den går sönder så är det självklart olyckligt, mycket irriterande men betalar åtminstone inte för den själv (jobbet står för mobil) men i så fall skulle jag ge upp mobil som cykeldator, krypa till korset. ;-) Batteritiden är väl inget problem för mig hittills men lite osäker på hur långt/länge en mobil + tex Strava klarar. För riktigt långa turer blir det ett problem och man skulle behöva powerbank.

Ska man ha fler sensorer än puls blir det snabbt problem eller omöjligt med tex Strava tror jag? Så för seriösa cyklister är det en nobrainer. Samt självklart för mtb och skogscyklande, då går mobil på styret bort. Det här att mobiler riskerar skadas pga vibrationer är också ett bra/intressant något överraskande argument som jag ej tänkt på.

Möjligen kan en enklare cykeldator med kadens som tex Cateye Padrone Digital Wireless vara ett alternativ men att man sporadiskt jackar in mobilen för karta samt ruttfunktionaliteten.

Den här videon är ganska bra tycker jag.

samt denna även om den är lite gammal

Senast ändrad:
Nej då, tog det inte som kritik :-) mer att jag försöker motivera för mig själv om/att jag verkligen behöver köpa ännu en kul dyr teknisk pryl, läser era bra argument med intresse.

Tycker nog att ett bra mobilfäste med (tex) Strava fungerar "ok" för lvg cyklande, godkänt, även om det blir väldigt "basic". Finns billiga men bra tunna plastfickor från tex Decathlon som effektivt skyddar mot regn. Kraschar man och den går sönder så är det självklart olyckligt, mycket irriterande men betalar åtminstone inte för den själv (jobbet står för mobil) men i så fall skulle jag ge upp mobil som cykeldator, krypa till korset. ;-) Batteritiden är väl inget problem för mig hittills men lite osäker på hur långt/länge en mobil + tex Strava klarar. För riktigt långa turer blir det ett problem och man skulle behöva powerbank.

Ska man ha fler sensorer än puls blir det snabbt problem eller omöjligt med tex Strava tror jag? Så för seriösa cyklister är det en nobrainer. Samt självklart för mtb och skogscyklande, då går mobil på styret bort. Det här att mobiler riskerar skadas pga vibrationer är också ett bra/intressant något överraskande argument som jag ej tänkt på.

Möjligen kan en enklare cykeldator med kadens som tex Cateye Padrone Digital Wireless vara ett alternativ men att man sporadiskt jackar in mobilen för karta samt ruttfunktionaliteten.

Den här videon är ganska bra tycker jag.

samt denna även om den är lite gammal
Vill man ha en enklare, lättare GPS med hyfsad skärm så rekommenderar jag Wahoo. Jag har den stora äldre Elemnt som gör jobbet på ett bra sätt. Många långcyklare använder Bolt som jag inte testat men den måste vara bra.

Ja, än så länge säljs de endast via deras egna sajt.

Angående mobil/cykeldator - det ena utesluter väl inte det andra ?

xUVnlJM.jpg

?

Här är Garmin 520 plus, Karoo 2 och en iPhone 11 med hållare och fäste från Spigen Gearlock.

Bilden är tagen inomhus - utomhus, framförallt i solljus - är förhållandena de motsatta: Garmin är tydlig och Karoo 2 samt mobilen blir mörka och otydliga.

Karoo 2 är ju faktiskt lite av ett mellanting av Garmin och mobiltelefonen - en cykeldator som egentligen är en liten androidtelefon med (delvis transflektiv) LCD-display.

Vill man ha en enklare, lättare GPS med hyfsad skärm så rekommenderar jag Wahoo. Jag har den stora äldre Elemnt som gör jobbet på ett bra sätt. Många långcyklare använder Bolt som jag inte testat men den måste vara bra.

Min intryck hittills utan att kunna så mycket om cykel gps enheter:

Wahoo Bolt verkar vara den klart mest prisvärda? Verkar få lite kritik för halvtaskig gps exakthet i skog men gör (förhoppningsvis) inget för mig. Vad är det för grej med den som heter Stealth, finns Bolt i åtminstone två olika varianter?

Gällande Hammarhead Karoo 2 så verkar den toppen med undantag av batteritid samt skärm i solljus, hur mycket man stör sig på detta verkar variera kraftigt om jag tolkar inläggen i den här tråden korrekt. ;-) Möjligt att den ramlar lite på mållinjen på grund av dessa minus dock.

Möjligt Garmin 1030 plus är vassare (åtminstone bättre skärm och batteritid) men också betydligt dyrare.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp