Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Börjar få lite kalla fötter över mitt köp av XC240, min son är bara 122cm :rolleyes:

Har dock köpt en kortare stam 35mm och hemsidan och produktsidan säger:

Storleksrekommendationer:
- 8–12 år, kroppslängd över 120 cm

Men på andra ställen skriver de:

24"130-150 cm8-12 år

Vad tror expertisen!?
Min son har testat den. Han är 126cm och kan precis stå gränsle över den. Han har 57 cm i grenmått.

Barncyklar samlingstråd
Börjar få lite kalla fötter över mitt köp av XC240, min son är bara 122cm :rolleyes:

Har dock köpt en kortare stam 35mm och hemsidan och produktsidan säger:

Storleksrekommendationer:
- 8–12 år, kroppslängd över 120 cm

Men på andra ställen skriver de:

24"130-150 cm8-12 år

Vad tror expertisen!?
Han är lite väl kort för den. 130-150 mer rimligt

Barncyklar samlingstråd
Kollade på pojkens, han är 55-57ish i grenmått :oops:

Detta blir kanske inte sådär fantastiskt bra som jag tänkt.
Beror väl på hur den ska användas. Vi kör stigcykling och då måste han kunna hoppa ner och stå gränsle över den när det tar stopp och han tappar balansen, utan att slå i ”det allra heligaste”, så vi letar en med lägre insteg.

Barncyklar samlingstråd
122 känns lite kort kan jag tycka, men svårt att säga var undre gränsen går. Med sadeln i botten är det nog cykelbart, frågan är bara hur bra kontroll det blir på cykeln.

Barncyklar samlingstråd
Han är lite väl kort för den. 130-150 mer rimligt
Jo, jag gick ju på det där 120, men att köpa de 20 tummare som finns känns inte så lockande heller. Känns då är det cykelbyte nästa år igen om man ser till utbudet av de 20tummare som finns, han är ingen "cyklist" utan det är fram och tillbaka till kompisar mest.
Beror väl på hur den ska användas. Vi kör stigcykling och då måste han kunna hoppa ner och stå gränsle över den när det tar stopp och han tappar balansen, utan att slå i ”det allra heligaste”, så vi letar en med lägre insteg.
Det är ju främst att cykla runt i området, de 20tummare jag sett lockar inte till inköp. Många tunga eller väldigt dyra om man ska få något för pengarna.

Samtidigt måste han ju kunna cykla på den, det är ju trots allt det som viktigast!

Barncyklar samlingstråd
Nioåringen vill byta till fetare däck på sin Occano j5 24”. Han cyklar helst i skogen och sneglar på kompisarnas Specialized. Han kör på originaldäcken till sin Occano, Kenda (hittar ingen mer info om typ ?). Hur feta däck passar en sådan cykel? Vilka rekommenderas med hänsyn till vikt osv?

Barncyklar samlingstråd
På Roxtern vi köpte var vridreglaget utbytt mot triggers och dottern har endast kört vrid innan och tyckte det här var bättre från första stund! Hon är 7 och hade det lite jobbigt med vrid mot lättare växlar på sin Hotrock.

Barncyklar samlingstråd
Nioåringen vill byta till fetare däck på sin Occano j5 24”. Han cyklar helst i skogen och sneglar på kompisarnas Specialized. Han kör på originaldäcken till sin Occano, Kenda (hittar ingen mer info om typ ?). Hur feta däck passar en sådan cykel? Vilka rekommenderas med hänsyn till vikt osv?
Har du tillgång till tumstock så kan du mäta utrymmet mellan ram och däck och sen jämföra med vad du har idag. Tänk både på sidled och höjdled.

Barncyklar samlingstråd
Har du tillgång till tumstock så kan du mäta utrymmet mellan ram och däck och sen jämföra med vad du har idag. Tänk både på sidled och höjdled.

Ja, mäta är bra! Däck är dock ofta smalare i verkligheten än vad tillverkarna skriver. Man behöver också utrymme för lera, beroende på vilken underlag och vilken årstiderna barnet kör.

Barncyklar samlingstråd
Seriöst ställd fråga.

Men vad kör ni för däcktryck på era ungars MTB?
Vi kör 20x2.25" och ekipaget inkl dotter väger ~30kg.
Är 1.0bar rimligt eller till och med för hårt tror ni?
Dottern med 20x2.35 och vikt på kanske en 17kg kör en bra bit under 1 bar. Andra dottern kör på ca 1 - 1.2 bar men bara hon väger ca 30 kg. Bara att prova runt lite och hitta nått som passar er, er terräng och åkstil. Stå på sidan om och håll koll på hur däcken beter sig når de kör öer stenar och rötter och höj/sänk efter behov.

Har inte kört på nått vetenskapligt, utan mer försökt så att vi har tillräckligt med grepp utan att det totalt ska ta bort rullet.

Barncyklar samlingstråd
Jo, jag gick ju på det där 120, men att köpa de 20 tummare som finns känns inte så lockande heller. Känns då är det cykelbyte nästa år igen om man ser till utbudet av de 20tummare som finns, han är ingen "cyklist" utan det är fram och tillbaka till kompisar mest.

Det är ju främst att cykla runt i området, de 20tummare jag sett lockar inte till inköp. Många tunga eller väldigt dyra om man ska få något för pengarna.

Samtidigt måste han ju kunna cykla på den, det är ju trots allt det som viktigast
Jag köpte en 20 tum Rockrider förra året till min son för att först testa om han skulle gilla stigcykling. Ville inte lägga för mkt på en cykel om han inte skulle fastna för det. Han älskar det så nu ska det bli en ordentlig 24 tummare, men tyvärr så gapar ju butikerna tomma just nu.

Barncyklar samlingstråd
Är det någon som har erfarenhet av denna?

Jag har möjlighet att köpa en begagnad som ursprungligen köptes 2017 på Cykloteket, men vet inte om den är tung och komponenterna lite för gamla? Tar gärna era synpunkter.

Barncyklar samlingstråd
Jag köpte en 20 tum Rockrider förra året till min son för att först testa om han skulle gilla stigcykling. Ville inte lägga för mkt på en cykel om han inte skulle fastna för det. Han älskar det så nu ska det bli en ordentlig 24 tummare, men tyvärr så gapar ju butikerna tomma just nu.
Börjar ändå fundera på att ha kvar XC240 så får han växa in i den, så får han köra 16" ett tag till. 20" verkar/känns som en mellan storlek innan det blir riktiga cyklar i 24"...

Barncyklar samlingstråd
Svar till @Sockerdricka och @MsLou gällande Scott Scale RC 400 och Specialized HotRock 24.
Båda dessa cyklar finns i stallet :-)

Scott Scale RC 24 (alltså 2020 års modell av 400) fick dottern förra året när hon var 7 och kan varmt rekommendera den. Supernöjd! På alla sätt! Och vi är inte på något sätt sponsrade, fick pynta bara några kronor under rek.pris. Sved i plånboken, men värt det 8 dagar i veckan!
Varför: Det går BETYDLIGT mycket snabbare på både stig och väg, samt i parker och pumptracks. Cykeln är lätt att hantera och fungerar fullständigt klanderfritt.
Lillebror på 5 kan också cykla på den om man har sadeln lägst möjligt, även om han trivs bättre på 20" i nuläget. Även han blir dock betydligt mycket snabbare på Scale RC 24.
Innan jag köpte letade jag efter en superlätt 24" dämpgaffel (typ i linje med RockShox SID), men hittade ingen vettig. För tung, eller för dyr. Så vi har kört vidare med originalgaffeln som är stel och det har egentligen aldrig upplevts som något större problem. I den mån dottern tar luft i parken, så spelar dämpad gaffel mindre roll, eftersom flygturerna brukar begränsa sig till 20-30 cm i höjdled.

Specialized HotRock 24 med skivbromsar och dämpad gaffel är en mycket välbyggd cykel, men man skall ha klart för sig att man inte köper den för den låga viktens skull. Den är inte tyngre än konkurrerande märken i samma prisklass. Cykeln väger in på nästan lika mycket som fruns AM-hoj med 150-slag, dvs drygt 12 kg. (Och jo, den kostar en spottstyver av fruns cykel...)
HotRock 24 finns i två olika ramstorlekar, 11 och 13" om jag minns rätt.
En bra cykel som håller för allt, men barnen väljer alltid mycket hellre Scale 24 pga den låga vikten. Vill man inte lägga 11k för en 24" cykel, så är HotRock ett bra val.

Efter att ha kollat igenom 24"-marknaden ganska noga föll valet på Scott Scale RC, eftersom "kilopriset" är ett av de bästa, alltså lätt och bra cykel till OK pengar.
Det finns lättare och betydligt dyrare 24" också, men allt har en gräns...

Barncyklar samlingstråd
Noterade just att de ändrat bild på XXL:

1617194035362.png

Barncyklar samlingstråd
Börjar ändå fundera på att ha kvar XC240 så får han växa in i den, så får han köra 16" ett tag till. 20" verkar/känns som en mellan storlek innan det blir riktiga cyklar i 24"...
Gör det, en bra cykel i grunden till det priset. Bytte själv till kortare styrstam och riser styre. Flickan blev nöjd. Nu vill hon ha dämpad gaffel.
Finns fler 26" gafflar att välja på, så mullet kanske.

Barncyklar samlingstråd
Svar till @Sockerdricka och @MsLou gällande Scott Scale RC 400 och Specialized HotRock 24.

Scott Scale RC 24 (alltså 2020 års modell av 400) fick dottern förra året när hon var 7 och kan varmt rekommendera den. Supernöjd! På alla sätt! Och vi är inte på något sätt sponsrade, fick pynta bara några kronor under rek.pris. Sved i plånboken, men värt det 8 dagar i veckan!
Varför: Det går BETYDLIGT mycket snabbare på både stig och väg, samt i parker och pumptracks. Cykeln är lätt att hantera och fungerar fullständigt klanderfritt.
Lillebror på 5 kan också cykla på den om man har sadeln lägst möjligt, även om han trivs bättre på 20" i nuläget. Även han blir dock betydligt mycket snabbare på Scale RC 24.
Innan jag köpte letade jag efter en superlätt 24" dämpgaffel (typ i linje med RockShox SID), men hittade ingen vettig. För tung, eller för dyr. Så vi har kört vidare med originalgaffeln som är stel och det har egentligen aldrig upplevts som något större problem. I den mån dottern tar luft i parken, så spelar dämpad gaffel mindre roll, eftersom flygturerna brukar begränsa sig till 20-30 cm i höjdled.

Specialized HotRock 24 med skivbromsar och dämpad gaffel är en mycket välbyggd cykel, men man skall ha klart för sig att man inte köper den för den låga viktens skull. Den är inte tyngre än konkurrerande märken i samma prisklass. Cykeln väger in på nästan lika mycket som fruns AM-hoj med 150-slag, dvs drygt 12 kg. (Och jo, den kostar en spottstyver av fruns cykel...)
En bra cykel som håller för allt, men barnen väljer alltid mycket hellre Scale 24 pga den låga vikten. Vill man inte lägga 11k för en 24" cykel, så är HotRock ett bra val.

Efter att ha kollat igenom 24"-marknaden ganska noga föll valet på Scott Scale RC, eftersom "kilopriset" är ett av de bästa, alltså lätt och bra cykel till OK pengar.

Toppen input Daniel! Blir nog en Scott Scale RC400

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd

Tack för detta! Det låter dock som att Scott inte riktigt ligger inom min budget, så vi får nog leva med en lite tyngre cykel.

Barncyklar samlingstråd
Visa bilaga 478894
Så här skriver Täby mtb. Vet inte om xc240 från XXL räknas som ”stormarknad”. Det är ju hållbarheten de tänker på då också.

Det räknas säkert som stormarknad.
Jag håller med om att en cykel för 12000 är bättre.....
Att en Crescent från cykelgiganten skulle vara bättre än en White från xxl får de gärna förklara.

Vore intressant att maila och be dem kommentarer just det valet.

Jag blir sugen att lägga 10000 på att lätta våra xc240 till 8kg och sen gå med i klubb....men ska inte utsätta min flicka för det.

Barncyklar samlingstråd

Nu vet jag inte var du bor, men detta verkar ju ok?
Den har ju stel gaffel...ocyklingsbart enligt expertisen i Täby.

Det billigaste med luftgaffel är nog?

Sen kanske orbea

Barncyklar samlingstråd
Köpt nya cyklar till båda mina barn som de skall få när sonen fyller i mitten av April, 5 och 7 år gamla. De får båda stela cyklar med lite mer ballongdäck som får agera dämpare. Min tanke var att de är för lätta för dämpare och de som finns väger för mycket. De ska (förhoppningsvis) köra i skogen.

Blev en BMC blast 20" och en Woom off 5 med 24". Innan har vi kört stelt och siktat på lägre vikt och de har varit nöjda med sina easy riders.

Återkommer när de fått testköra dem, BMCn nedan. Den andra skulle leveras igår men Fedex verkar missat att köra hem till oss...

bmc blast.jpg

Barncyklar samlingstråd
I Västerås är det inte lika ängsligt.
20200416_212126.jpg

Google hittar ingen annan klubb än Täby som satt någon rekommendation på pränt.
Möjligen måste man var lite mer medveten om sk relativt rikedom i andra delar av landet.

Barncyklar samlingstråd
Det står ju ”...samt att cykeln har dämpad framgaffel.”

Ursäkta, jag läste för snabbt ...

Men som det är är det ingen bra rekommendation. Många dämpade gafflar på barncyklar har mycket för hårde stålfjäder och tunga stål-delar. Den tillför bara vikt, ingen komfort. En lätt luftdämpad gaffel är bra att ha, men den får man inte under 10000 kr (förutom om man eftermonterar själva).

Jag vet inte hur viktig en dämpad gaffel är när barn är med i en klubb. Jag cyklar mycket med barn med Friluftsframjändet i Hellasgården på stökig stig och där har hälften av barn stel gaffel (och jag har just byggt en helstel mtb för mig själva till stökig stig). Mer XC orienterad cykling är snabbare, så då har man mer behöv av dämpad gaffel, men åt andra sidan är det ofta på slätare underlag, framförallt för barn skulle jag gissa.

Bra däck och framförallt bra (låg) däcktryck är viktigare.

Barncyklar samlingstråd
Någon som har tips på cykelbyxor till barn? Vet att mina barn blir grymt motiverade till Orientering och längdskidor då de får på sig "rätt" kläder så tror ett par cykelbyxor med blöja skulle hjälpa..

Tillbaka
Topp