Svar till
@Sockerdricka och
@MsLou gällande Scott Scale RC 400 och Specialized HotRock 24.
Båda dessa cyklar finns i stallet :-)
Scott Scale RC 24 (alltså 2020 års modell av 400) fick dottern förra året när hon var 7 och kan varmt rekommendera den. Supernöjd! På alla sätt! Och vi är inte på något sätt sponsrade, fick pynta bara några kronor under rek.pris. Sved i plånboken, men värt det 8 dagar i veckan!
Varför: Det går BETYDLIGT mycket snabbare på både stig och väg, samt i parker och pumptracks. Cykeln är lätt att hantera och fungerar fullständigt klanderfritt.
Lillebror på 5 kan också cykla på den om man har sadeln lägst möjligt, även om han trivs bättre på 20" i nuläget. Även han blir dock betydligt mycket snabbare på Scale RC 24.
Innan jag köpte letade jag efter en superlätt 24" dämpgaffel (typ i linje med RockShox SID), men hittade ingen vettig. För tung, eller för dyr. Så vi har kört vidare med originalgaffeln som är stel och det har egentligen aldrig upplevts som något större problem. I den mån dottern tar luft i parken, så spelar dämpad gaffel mindre roll, eftersom flygturerna brukar begränsa sig till 20-30 cm i höjdled.
Specialized HotRock 24 med skivbromsar och dämpad gaffel är en mycket välbyggd cykel, men man skall ha klart för sig att man inte köper den för den låga viktens skull. Den är inte tyngre än konkurrerande märken i samma prisklass. Cykeln väger in på nästan lika mycket som fruns AM-hoj med 150-slag, dvs drygt 12 kg. (Och jo, den kostar en spottstyver av fruns cykel...)
HotRock 24 finns i två olika ramstorlekar, 11 och 13" om jag minns rätt.
En bra cykel som håller för allt, men barnen väljer alltid mycket hellre Scale 24 pga den låga vikten. Vill man inte lägga 11k för en 24" cykel, så är HotRock ett bra val.
Efter att ha kollat igenom 24"-marknaden ganska noga föll valet på Scott Scale RC, eftersom "kilopriset" är ett av de bästa, alltså lätt och bra cykel till OK pengar.
Det finns lättare och betydligt dyrare 24" också, men allt har en gräns...