Vem är det som snor alla cyklar och var hamnar de?

Jag har för mig jag drack stor stark för 19 (eller om det var 24) kr i Sthlm så sent som för ca 10 år sedan.

Jobbigt läge. En rätt fin ( iaf ganska) damcykel står sedan någon vecka i närheten av Liljeholmen, Olåst, vid ett elskåp. I går när jag cyklade förbi hade sadel/stolpe försvunnit samt styret var lossat och låg bredvid cykeln. Misstänker att varje gång jag åker förbi så kommer en del till att fattas.
Vad göra? Ta hojen och gå till polisen? Eller bara sno den? Värdet är några hundringar men den är ju fin! (ganska)
Eller åse förfallet och låta gamarna hugga en bit då och då? Synd tycker jag.
Samma sak hände för ett år sen med ett par fina fixicyklar vid Älvsjö ökända tågstation. Till slut var bara ramarna kvar, fastlåsta vid ett räcke. Och sen var de borta också.
Tragiskt!

Jobbigt läge. En rätt fin ( iaf ganska) damcykel står sedan någon vecka i närheten av Liljeholmen, Olåst, vid ett elskåp. I går när jag cyklade förbi hade sadel/stolpe försvunnit samt styret var lossat och låg bredvid cykeln. Misstänker att varje gång jag åker förbi så kommer en del till att fattas.
Vad göra? Ta hojen och gå till polisen? Eller bara sno den? Värdet är några hundringar men den är ju fin! (ganska)
Eller åse förfallet och låta gamarna hugga en bit då och då? Synd tycker jag.
Samma sak hände för ett år sen med ett par fina fixicyklar vid Älvsjö ökända tågstation. Till slut var bara ramarna kvar, fastlåsta vid ett räcke. Och sen var de borta också.
Tragiskt!
Ta en bild vid varje passage och göra en bildserie(utställning)av det hela? :giggle:

När dyra cyklar inte används så skall de förvaras i delar utspridda i ditt hus/lägenhet. Baseballklubba är också bra att ha som tjuven råkar ramla på vid påhälsning inkl peper spray, samt en tazer samt en bulldog som vet vad han skall göra på kommandot: KILL :-) Sverige är:

Har sett minst fem cyklar i förra veckan som varit stulna, en 2020 års giant trance för 20tkr där beskrivningen va bra cykel, sporthojar med fult sadelskydd på bilden = stulna.
Finns massor av annonser på cyklar där man med lite insikt ser och vet att antagligen är han som säljer den köpt den stulen eller stulit den.

Håller man ett öga på Facebook marketplace så ser man i Göteborg ca 25-30 individer som gång på gång annonserar cyklar och cykeldelar. De tillhör inte samhällets elitskikt direkt, även om köparna kan vara vem som helst.
Sålänge folk köper av dylika personer hålls karusellen igång.

Hear, see, speak nothing.png

Håller man ett öga på Facebook marketplace så ser man i Göteborg ca 25-30 individer som gång på gång annonserar cyklar och cykeldelar. De tillhör inte samhällets elitskikt direkt, även om köparna kan vara vem som helst.
Sålänge folk köper av dylika personer hålls karusellen igång.
OT men narkotikamarknad och gängkriminalitet hålls uppe av precis samma system även om på en annan nivå.

Vi har några kända "handlare" i närområdet. Man ser hur cyklarna ställs i närheten, för att svalna en stund. Sedan hamnar de snart nedslitna, i dikena. Då någon annan tar vid och för dem till polisen, i hopp om attcfå hämta ut renoveringsobjekt med kvitto på. Cirkelekonomi är det nya. Väl renoverat försvinner igen, om det lämnas i 15 minuter.

Jag tänker: Skulle inte kameraövervakning med AI kunna vara en bra idé vid större cykelparkeringar? Det finns ju trots allt ett modus operandi för gärningsmännen och även att samma personer återkommer med samma beteende.

Kan nån länka eller lägga upp en skärmdump på en riktigt fin cykel som troligen är stulen? Jag ser aldrig annonser på finare cyklar där jag misstänker att dom är stulna. Och jag räknar inte instegsHT från tex Scott som finare.
Ser aldrig de lokala missbrukarna trampa runt på nåt bättre än Cresent heller.

Jag tänker: Skulle inte kameraövervakning med AI kunna vara en bra idé vid större cykelparkeringar? Det finns ju trots allt ett modus operandi för gärningsmännen och även att samma personer återkommer med samma beteende.
Varför då? Polisen "vet" troligen vem som stjäl många cyklar i ett visst område men vad hjälper det? Även om snubben tas på bar gärning så blir det ju inget mer med det. Vi lever inte i vilda västern där det är fritt fram för sheriffen att skjuta vederbörande i flykten för att "lösa" problemet. Svenska samhällets verktyg fungerar bara mot riktiga människor. Cykeltjuvar är obestraffbara..
Eller är du ute efter att tanka ut skattemedel till något IT-bolag som ska konstruera den meningslösa övervakningen?

Varför då? Polisen "vet" troligen vem som stjäl många cyklar i ett visst område men vad hjälper det? Även om snubben tas på bar gärning så blir det ju inget mer med det. Vi lever inte i vilda västern där det är fritt fram för sheriffen att skjuta vederbörande i flykten för att "lösa" problemet. Svenska samhällets verktyg fungerar bara mot riktiga människor. Cykeltjuvar är obestraffbara..
Eller är du ute efter att tanka ut skattemedel till något IT-bolag som ska konstruera den meningslösa övervakningen?
Det handlar om att få ett bättre utredningsläge. Det får man inte bara med en skabbig snubbe med många cykelaffärer, som sagt.
En ägare vid en cykel låser upp sin cykel och drar. Varje beteende som avviker från det borde vara lätt att registrera och larma.

Borde det inte vara lättare att utveckla en AI-funtion som sniffar rätt på annonser över stöldgods? Men det kanske redan finns?

Har det inte setts vita vans med en masss cyklar i på färjan till Polen? Polisen har väl även gjort tillsag på dessa. Och i en tidigare tråd var det väl en Happyit som hade uptäckt sin cykel i ett land långt södetut.

Har det inte setts vita vans med en masss cyklar i på färjan till Polen? Polisen har väl även gjort tillsag på dessa. Och i en tidigare tråd var det väl en Happyit som hade uptäckt sin cykel i ett land långt södetut.

Jo när genomsnittslönen är 17000 så är det väl en hel del stöldgods, annars förstår jag inte hur folk har råd. Visst är det säkert ett annat prisläge på cyklar där men en sprillans S-works lär väl inte kosta 30-papp.

Kan nån länka eller lägga upp en skärmdump på en riktigt fin cykel som troligen är stulen? Jag ser aldrig annonser på finare cyklar där jag misstänker att dom är stulna. Och jag räknar inte instegsHT från tex Scott som finare.
Ser aldrig de lokala missbrukarna trampa runt på nåt bättre än Cresent heller.
Ingen cykel men väl värsting hjulScreenshot_20230730_200852_Chrome.jpg

Ok. Tack. Jag har ingen susning om vad dom kostar. Men det är logiskt att sälja delar istället för hela cyklar. Krävs ju att man är betydligt mer insatt än tex mig för att reagera.
Strax över 20k är nypris paret... så 10k för ett par är väl rimligt beggat.
Annonsören hade även en GRX Di2 drivlina tillsalu för 2k.

Tillbaka
Topp