Åtminstone i parkerna är det "officiella skyltar" (uppsatta av staden) som sitter på papperskorgarna. Jag kan hålla med om att det är olämpligt att cykla på vissa av de här stråken, men de enstaka cyklister man träffat på har inte orsakat några problem tidigare. Nu har antalet konlikter ökat då vissa har ett behov av att tillrättavisa sina medmänniskor. I naturområden/skog finns inga förbudsskyltar runt där jag bor.
Någon ovan har ju citerat vad stockholm skriver om cykelförbud men upprepar det här:
"Cykla får du enbart göra på cykelvägar och bilvägar. Enligt Stockholms lokala allmänna trafikföreskrifter är det inte tillåtet att cykla på stigar eller i terräng i naturreservat eller grönområden." (
https://parker.stockholm/naturreservat/foreskrifter-regler/). Det här går väl inte att tolka på något annat sätt än att det är totalt cykelförbud i skogen.
Fiskartorpet, Nick, anlagda bmx-banor och liknande är ju anlagda cykelspår så de kan ju knappast omfattas av det här.
Jag tycker också det känns väldigt omotiverat med en så generell skrivelse, jag kände inte till det här förrän i höstas när skyltarna kom upp i parken där jag brukar springa. Men tydligen så har föreskrifterna sett ut så här en längre tid. Dock har jag varit medveten om att det varit cykelförbud t ex i naturreservatet i Judarskogen.