Frågetråden om dämparservice

Mina svarvade cylindrar hade väldigt fin svarvad finish men efter första pressningen var dom ännu blankare. Däremot är övergångarna väldigt korta, typ 2-3mm, och längden med full dia 25-30mm. Det ger såklart mycket friktion.

Ska man köra nån speciell olja? Jag körde Fox Gold 20, och den känns relativt högviskös.

Jag monterade dornen på en M12 gängstång och satte horisontellt i ett skruvstäd. Där blir man inte lika stark som att trycka nedåt heller.

Tusen tack för svar!

Har du Fox Gold så blir den utmärkt. Det är lite längre övergång men snarlik längd på vårt verktyg, väldigt hög ytfinish på puckarna dock.

Ska serva min Rockshox sektor silver (2014).
Vad rengör ni delarna med, manualen hänvisar till Isopropyl alcoho. Kan man använda Bromsrengöring?
Är det något verktyg som kan vara bra att ha som inte nämns i manualen?
Tips på momentnyckel som täcker de lägre spannen 1,4-7,3nm
Ska göra en full service.
Tipps och trix mottages gärna! :D

Bromsrengörning borde funka.
Papper som inte luddar.

Schysst liten momentnyckel.

Spruta för olja

Skulle inte våga köra bromsrengöring pga risk för att gummi sväller. Hittar man inte ren isopropanol så funkar Dax Ytdesinfektion (Apotek) som bra substitut, det är isopropanol + vatten + tensid.

Rekar också sprutor, men utan gummi-kolv som ibland sväller och gör sprutan skittrög.

Skulle inte våga köra bromsrengöring pga risk för att gummi sväller. Hittar man inte ren isopropanol så funkar Dax Ytdesinfektion (Apotek) som bra substitut, det är isopropanol + vatten + tensid.

Rekar också sprutor, men utan gummi-kolv som ibland sväller och gör sprutan skittrög.
Biltemas elektronikrengöring är isopropanol med koldioxid som drivgas.

Det är lite nervöst med bromsrengöring ja. Fast även suspension cleaner verkar innehålla nafta. Finns visst någon elektronikrengöring på Biltema med (eventuellt) högre del IPA.
Eller går det att få tag ipa nu?

Det verkar går bra med broms men det blir lite nervigt när det verkar som skummringarna sväller. Verkar vara ett vanligt problem med eller utan nafta

Jag kör med Isoproanol från Kjell & Co.

Fast finns inte i lager. Tror det är svårt
Nej,finns inte i deras centrallager tydligen,men köpte en liter för nån vecka sedan i den lokala K&Co-butiken,(Lidköping)....kan finnas lokalt.
Men det finns ju en mindre 250ml flaska hos dom också,den räcker en stund den med,och den finns nog på lager verkar det som.

Bromsrengörning borde funka.
Papper som inte luddar.

Schysst liten momentnyckel.

Spruta för olja
Den momentsatsen såg prisvärd ut.
Men hur är det att handla från England nu?

Tätningarna i en normal gaffel är sannolikt NBR och det är inte så värst kompatibelt med alkohol. Om något är nog bräkleen bättre.

Däremot är exponeringen så kort att det kvittar. Enda gången det finns en tillstymmelse till risk för problem är om man låter tätningarna bada i dessa medel en längre tid. Sprayar man och torkar av - inga problem öht.

Tätningarna i en normal gaffel är sannolikt NBR och det är inte så värst kompatibelt med alkohol. Om något är nog bräkleen bättre.
Okej, så då är inte tätningarna kompatibla med det rekommenderade lösningsmedlet och det är bättre med dom här billiga blandningarna som utöver ipa också innehåller ospecificerade korta alkaner. :rolleyes:

Okej, så då är inte tätningarna kompatibla med det rekommenderade lösningsmedlet och det är bättre med dom här billiga blandningarna som utöver ipa också innehåller ospecificerade korta alkaner. :rolleyes:
Mycket troligt är tätningarna inte kompatibla med IPA, men om du läser vad jag skriver så kvittar det för det är så kort exponering och IPA är inte speciellt aggressivt. Men för all del, prova att lägga tätningarna i ren ipa i en burk och se vad som händer.. :cool:

Det stämmer i så fall lite med vad ryggmärgen säger.

Dessutom vad gäller RS så säger inte manuallen IPA utan RS suspension cleaner eller ipa?
Jag har bara hittat data sheet på en enda suspension cleaner på hela interwebben och den innehåller nafta den med.
Däremot innehåller en del brake cleaners 0-60% ipa så det kanske inte är så bra när dagens häxbrygd landar på 0%

Jag ska serva min gamla rockshox sid race från 2007, jag har letat upp artikelnummer 11.4307.250.000 och 11.4310.703.000 som verkar vara det som gäller..

Någon som har tips på vart man kan köpa dessa för bra pris?

Jag har hittat servicekittet på cykelkraft men inte "dust seal kit", men det kanske räcker med bara servicekittet ändå?

Jag ska serva min gamla rockshox sid race från 2007, jag har letat upp artikelnummer 11.4307.250.000 och 11.4310.703.000 som verkar vara det som gäller..

Någon som har tips på vart man kan köpa dessa för bra pris?

Jag har hittat servicekittet på cykelkraft men inte "dust seal kit", men det kanske räcker med bara servicekittet ändå?

Tack för tips, där hade de dust-seal:en men inte servicekittet, hade vart skönt att beställa väggar från samma ställe så man sparar fraktkostnaden.. men verkar vara svårt!
Du borde få fram vad servicekittet innehåller på RockShox hemsida. Göra en service på hela gaffeln utan att byta skum-/skrapringar känns något tråkigt.

Vad använder ni för att smidigt sätta dust wiper utan rätt verktyg?
Försökte med en hylsa men det passade dåligt och katastrofen var nära.
Bara en gammal recon men så dåligt jobb kan jag inte göra på en dyrare gaffel.

Jag har vid något tillfälle snittat upp en gammal dust wiper med kniv så att bara den yttre hårda ringen är kvar. Passade perfekt att pressa ner den nya med.

Har man inget passande dorn,så gäller det att hitta något rör eller liknande som passar.
Helst i ett "mjukt" material,typ plast,men även ett stål/kopparrör funkar om man tar det försiktigt och det inte är snedkapat eller har skarpa kanter.
Viktigt är att det är helt plant kapat,och ligger an utanför dammläppen som sluter om innerbenet,men inte större än ytterdiametern.
Helst precis någon millimeter eller så mindre än ytterdiametern.
Man vill ju pressa på ytterdelen av packboxen.

Man får leta runt,kan hitta ett avloppsrör,typ som sitter under handfat,ett avgasrör eller liknande.
Beror på diametern på P-boxen,men kolla typ avloppsrör till handfat på t.ex Biltema?

Sen underlättar det att det är hyfsat långt,typ 15-20cm,lättare att hålla rakt när man knackar i packboxen.
Sen alltid ta bort fjädern som ligger runt yttre dammtätningen,så den inte skadas om innerdiametern på röret är nära fjäderns diameter.
Lätt att snäppa tillbaka den efter P-boxen är iknackad.
Och plant kapat så man får anliggning runt hela P-boxen!

Har man inget passande dorn,så gäller det att hitta något rör eller liknande som passar.
Helst i ett "mjukt" material,typ plast,men även ett stål/kopparrör funkar om man tar det försiktigt och det inte är snedkapat eller har skarpa kanter.
Viktigt är att det är helt plant kapat,och ligger an utanför dammläppen som sluter om innerbenet,men inte större än ytterdiametern.
Helst precis någon millimeter eller så mindre än ytterdiametern.
Man vill ju pressa på ytterdelen av packboxen.

Man får leta runt,kan hitta ett avloppsrör,typ som sitter under handfat,ett avgasrör eller liknande.
Beror på diametern på P-boxen,men kolla typ avloppsrör till handfat på t.ex Biltema?

Sen underlättar det att det är hyfsat långt,typ 15-20cm,lättare att hålla rakt när man knackar i packboxen.
Sen alltid ta bort fjädern som ligger runt yttre dammtätningen,så den inte skadas om innerdiametern på röret är nära fjäderns diameter.
Lätt att snäppa tillbaka den efter P-boxen är iknackad.
Och plant kapat så man får anliggning runt hela P-boxen!
Ja, jag får ordna nog bättre innan jag gör om det.

Jaha, nu är gaffeln återställd, eller den sitter ihop i all a fall.

Motion control är ju väldigt enkel så inga problem att fatta även om det blir krångligt när man saknar verktyg eller har glömt var skiten ligger när man redan står med en gaffel halva i varje hand. Det blir att vara mer noggrann nästa gång.
Fair enough, men jag fattar inte. Den jävla seal head i botten på dämpare sidan, den kan inte fysiskt passera gängan utan extremt våld? Eller vad missar jag?
Fick även avända våld får att trycka ut den tillräckligt i botten för att få tillbaka låsgrejen. Här är jag mer osäker på om jag klantade mig. När den väl snäppte i så satt det som en smäck.

Jag skar i alla fall av halva travelspacern och höjde den till 140mm och den läcker inte olja.

En annan kul grej... Min dyra pump klarade inte att öppna ventilen. Fick ta fram den gamla som inte funkar på super deluxe - den funkar så klart på en gammel Recon RL.

Sen kanske man bör ha dyrare hylsa än biltema? Väldigt slirigt vara det i fall att greppa på den låga cappen.

Jaha, nu är gaffeln återställd, eller den sitter ihop i all a fall.

Motion control är ju väldigt enkel så inga problem att fatta även om det blir krångligt när man saknar verktyg eller har glömt var skiten ligger när man redan står med en gaffel halva i varje hand. Det blir att vara mer noggrann nästa gång.
Fair enough, men jag fattar inte. Den jävla seal head i botten på dämpare sidan, den kan inte fysiskt passera gängan utan extremt våld? Eller vad missar jag?
Fick även avända våld får att trycka ut den tillräckligt i botten för att få tillbaka låsgrejen. Här är jag mer osäker på om jag klantade mig. När den väl snäppte i så satt det som en smäck.

Jag skar i alla fall av halva travelspacern och höjde den till 140mm och den läcker inte olja.

En annan kul grej... Min dyra pump klarade inte att öppna ventilen. Fick ta fram den gamla som inte funkar på super deluxe - den funkar så klart på en gammel Recon RL.

Sen kanske man bör ha dyrare hylsa än biltema? Väldigt slirigt vara det i fall att greppa på den låga cappen.
Ska du använda hylsa får du nog planslipa den. De flesta hylsor är ju fasade längst ut. Jag brukar använda en stor fast nyckel istället för att få bättre kontroll.

Ska du använda hylsa får du nog planslipa den. De flesta hylsor är ju fasade längst ut. Jag brukar använda en stor fast nyckel istället för att få bättre kontroll.
Ok, det fattade inte jag.Ser det ju nu när jag kollar. Fan också.
Får bli en skärpning om jag ska ge mig på nån mer komplicerad eller dyrare gaffel.

Tack.

Kjells isopropanol är ju inte direkt billig....
Jag köpte en sån här så klarar man sig ett tag.

tack för tipset
IMG_20210327_114135.jpg

Ja och då är det hela 29 ml. Känns som det går åt betydligt mer än så när det är en hel fjäder som ska fettas in bl.a? Det är inte en luftgaffel..
Fjädern kan du ju fetta in lite om du inte vill att den rostar. Förutsatt att gaffeln inte har öppen oljevolym för dämpningen. Då sköter dämparoljan den saken.

Jag gillar att skruva och är sugen på att göra en helservice själv på min Fox 36, är det någon som gjort en egen funktionell diy på shaft clamps? Jag arbetar tyvärr inte med tillgång till en mekanisk verkstad längre annars hade jag gjort mig en i alu. Funderade på om det inte borde funka att göra motsvarande av en skiva limträ som man borrar hål i rätt dia och sedan sågar isär i bandsågen.

Jag gör underbens- och fjäderservice på en Fox 34 med Grip-dämpare, och noterar att det verkar drälla ut olja ur dämparen när man cyklar skaftet. Det finns nån slags "bleed port" högst upp på dämparens utsida men jag förstår inte riktigt vad den ska vara till, då dämparen inte kan suga upp nån olja ur underbenet igen. Dock är det samma olja i just det benet som i dämparenheten, så nån baktanke måste väl finnas.

Frågan är alltså om dämparen är paj, eller om detta är helt normalt. ? Kikade på instruktionsvideon om dämparservice för att kanske lista ut hur den funkar, och det verkar som att när man väl stoppat i "topplocket" så är dämparen stängd, men det läcker ut lite under monteringen. Vad fanken ska den där porten vara till för sen då, kan man undra. Om det vore så att dämparen läckte konstant så borde den vara tom, men det är den bevisligen inte.

Helt normalt!
Den evakuerar överflödig olja ur cartridgen vid ihopsättning....man överfyller och överflödigt pressas ur via "bleed porten".

Och den nedre tätningen på kolvstången är inte helt "tät",den suger i sej lite olja hela tiden,som då evakueras genom porten.
Tydligen har Fox gjort tätningen lite slapp för att minska friktionen,som följd pumpar den i sej lite olja när den rör sej in å ut.
Därför har man samma olja i dämpbenet som i cartrigen istället för 20w oljan i luftbenet....måste kunna blanda sej.

Gjorde just en underbensservice på min Lyrik.
IMG-20210410-WA0002.jpeg

Tror att det var dax...
Den fick ny olja och nya fina SKF packboxar.
Köpt även RS installeringsverktyg.
Säkert onödigt. Men fan va lätt det gick.
10 av 10 rebound klick.
IMG_20210410_192106.jpg

Tillbaka
Topp