Frågetråden om dämparservice

Svarvar mina i ett plastmaterial som heter POM-C,kanon till detta ändamål.
Fox 36 och RS 32 gjorda än så länge.
Har man bara en lös Packbox att mäta på så är det lätt att göra ett måttanpassat dorn.?

Bilagor

• 16181536010328649822351400567045.jpg
    16181536010328649822351400567045.jpg
    606.8 KB · Besök: 148
Jag ska serva min gamla rockshox sid race från 2007, jag har letat upp artikelnummer 11.4307.250.000 och 11.4310.703.000 som verkar vara det som gäller..

Någon som har tips på vart man kan köpa dessa för bra pris?

Jag har hittat servicekittet på cykelkraft men inte "dust seal kit", men det kanske räcker med bara servicekittet ändå?
Googla på artikelnummren

Håller på och gör service på en Rockshox Judy Gold (2018) och undrar om hur jag ska få ut o-ringen i "negative air seal head" på bästa sätt. Enligt manualen ska man använda en O-ring picker men jag får inte riktigt grepp om den och vågar inte gräva och ta i för mycket.
Hur gör ni? Kanske man ska skita i den och göra allt annat.

Senast ändrad:

Står säkert samma instruktion som för recon, håll emot med insex? Funkade ok tyckte jag

Senast ändrad:
Rockshox säljer det inte så det är i så fall om du kan plocka ur den och hitta en i samma dimensioner via något företag som säljer o-ringar i NBR. Helt lätt är det kanske inte, men det är fullt möjligt.

Men är den inom garanti så reklamera bara?

Frågade Wiggle igår vad jag skulle göra.
Pratade precis med Trek Service i GBG, och sa att dom kan fixa det. (Om man vill)
Men den är ju som sagt bara lite över 1 år gammal.
Synd att allt går sönder bara.
Ska ju på hoppkurs den 15:e på Isaberg....

Frågade Wiggle igår vad jag skulle göra.
Pratade precis med Trek Service i GBG, och sa att dom kan fixa det. (Om man vill)
Men den är ju som sagt bara lite över 1 år gammal.
Synd att allt går sönder bara.
Ska ju på hoppkurs den 15:e på Isaberg....
Är det snabba puckar som gäller hade jag snackat med trekstore för en reklamation kan ju ta gud vet hur länge.

Får se vad Wiggle svarar. Blir nog att Trek Service, då dom är RS center, men då i Wiggles regi. Får jag hoppas.

Ja det är en Charger 2.0. Tydligen oservice-bar enligt Rockshox. Trodde inte man fick göra sånt.

Får se vad Wiggle svarar. Blir nog att Trek Service, då dom är RS center, men då i Wiggles regi. Får jag hoppas.

Ja det är en Charger 2.0. Tydligen oservice-bar enligt Rockshox. Trodde inte man fick göra sånt.
Den är fullt servicebar men det är lite halvknepigt. "Servicebarheten" enligt sram innebär att man byter hela dämparen. Morons... Tur att det i alla fall går att få tag på blåsor från annat håll än sram.

Rockshox säljer det inte så det är i så fall om du kan plocka ur den och hitta en i samma dimensioner via något företag som säljer o-ringar i NBR. Helt lätt är det kanske inte, men det är fullt möjligt.

Men är den inom garanti så reklamera bara?
Halloj, jag har köpt andra grejjer härifrån, inte o-ringar utan reservpiggar till pedalerna.
Hursom...
de verkar ha sortiment som kan funka till dämparservice. Någon erfaren på forat kanske kan bedöma vad som är användbart.

Halloj, jag har köpt andra grejjer härifrån, inte o-ringar utan reservpiggar till pedalerna.
Hursom...
de verkar ha sortiment som kan funka till dämparservice. Någon erfaren på forat kanske kan bedöma vad som är användbart.

Ser fint ut. Viktigt är att det är NBR, alternativt Viton men det är typiskt dyrare och funkar sämre om man tänkt köra i ruskigt kallt väder (fingrarna fryser nog iofs av innan man når gränsen).

Sen gäller förstås att man finner korrekt dimension och det är inte alltid helt lätt att mäta en O-ring, särskilt inte om den varit monterad ett tag och blivit lite fyrkantig i profilen.

Vilken lyrik rör det sig om? Select eller select plus?

Det där är charger 1, TS gaffel är för ny, är nog charger 2/2.1 RC eller Charger RC (den med ifp). Av vredet att döma gissar jag charger 2.0 RC..
Jo, men även 2.1 ser ganska snarlik ut. Min sådan plugg satt med en liten spårring (sådan utan hål), och metallbandet på ovansidan hade rostat vilket gav ett litet läckage.

Jo, men även 2.1 ser ganska snarlik ut. Min sådan plugg satt med en liten spårring (sådan utan hål), och metallbandet på ovansidan hade rostat vilket gav ett litet läckage.
Jo iofs, på sätt och vis, LSC adjustern sitter ju fast mha spårring. På charger 2.0 RC2 så fastnar dock nålen i HSC justeringsmekanismen på väg upp så man måste ta isär alltihopa i stort sett. Men kanske TS har tur, för RC dämparen har ju ingen HSC justering som är i vägen så då kanske man kan ta ut nålen uppåt och i så fall är det ungefär 42 ggr lättare att byta tätningen. Men jag har aldirg haft isär en Charger 2 RC, bara RC2. Kanske det ser helt annorlunda ut i en sådan..

Via trekstore gbg är väl enklast. Annars kan man köpa t.ex från Air N Shox.
Air'N'shox ligger just nu på min svarta lista...beställde lite prylar för över 1 månad sedan...noll orderbekräftelse,noll prylar och inga svar på mina mail what so ever.

Tur att jag pyntade med Paypal,blir en claim via dom så får jag igen lite pengar iaf.?

Air'N'shox ligger just nu på min svarta lista...beställde lite prylar för över 1 månad sedan...noll orderbekräftelse,noll prylar och inga svar på mina mail what so ever.

Tur att jag pyntade med Paypal,blir en claim via dom så får jag igen lite pengar iaf.?
Aj då, det låter ju lite sådär. Jag har bara beställt därifrån en gång, när jag hade haft sönder min charger 2 blåsa i höstas, och det gick bra, grejerna kom fram. Men jag kanske hade tur då.

Jag drog iväg en order i torsdags, efter att @Valhalla_ tipsat om Air'N'Shox men innan du, @AndersJB, meddelat att de inte är att lita på. Jag fick precis ett trackingnummer av dem så för mig verkar det funka, hoppas att de skickat det jag beställt bara.

20210510_125158.jpg

Jag tror jag har fått samma problem som @Maakus på min SID RL B3 120mm med charger 2-dämpare. Igår när jag hade cyklat klart var hela ytterbenet kladdigt av olja på högersidan :(

Efter rengöring så går det att få fram lite olja vid lockouten om man komprimerar dämparen några gånger. Jag har kontaktat R2 där jag köpt gaffeln men har inte riktigt tid med reklamation pga en tävling 10 juni, så jag tänkte köpa en ny dämparenhet och lägga i så länge. Tyvärr hittar jag ingen sån till salu för 120mm, säljs inte de lösa? Jag har hittat RLC-varianten (00.4018.783.011) men hittar inget RS-nummer för RL-varianten.

Visa bilaga 487957
Jag tror jag har fått samma problem som @Maakus på min SID RL B3 120mm med charger 2-dämpare. Igår när jag hade cyklat klart var hela ytterbenet kladdigt av olja på högersidan :(

Efter rengöring så går det att få fram lite olja vid lockouten om man komprimerar dämparen några gånger. Jag har kontaktat R2 där jag köpt gaffeln men har inte riktigt tid med reklamation pga en tävling 10 juni, så jag tänkte köpa en ny dämparenhet och lägga i så länge. Tyvärr hittar jag ingen sån till salu för 120mm, säljs inte de lösa? Jag har hittat RLC-varianten (00.4018.783.011) men hittar inget RS-nummer för RL-varianten.
Köper du till en sid av rätt årsmodell/generation så passar det. Rockshox använder samma inner och ytterben till olika slaglängd.

Köper du till en sid av rätt årsmodell/generation så passar det. Rockshox använder samma inner och ytterben till olika slaglängd.
är du säker? Det står max 100mm på flera av de jag hittade, därför jag blev osäker, jag trodde det skulle vara samma och att det bara var luftsidan som skiljer mellan 100 och 120mm.

Jag drog iväg en order i torsdags, efter att @Valhalla_ tipsat om Air'N'Shox men innan du, @AndersJB, meddelat att de inte är att lita på. Jag fick precis ett trackingnummer av dem så för mig verkar det funka, hoppas att de skickat det jag beställt bara.
Får hoppas du har bättre lycka än mej!
Inga svar på mina mail ännu,så har startat en claim hos Paypal,nu tar dom över ärendet och bara vänta och se hur det yttrar sej.

Wiggle skötte sig exemplariskt sist jag reklamerade oxå. Skickade in min Shockwiz och 10dagar var pengarna tillbaka på kortet. Tror att en mindre och mer lokal butik hade velat skicka till Rockshox för utlåtande innan ev återbetalning. Är väl fördelen att handla av stor aktör…

Hej, funderade på att ställa min fråga i"saker du inte vågar fråga..." -tråden men provar här.

Min fråga,

Eller hur är det dags för service, vad händer annars?

Nu har jag gissningsvis cyklat ett antal multiplar över serviceintervall 50h på framgaffeln. cykeln är snart ett år, som köptes ny.
Jag tvättar cykeln ganska ofta. Alltid om det varit mycket gegga.

Jag har servicekit, oljor och skumgummiringar hemma....

Är det dags att serva nu?
Jag antar att 50timmarsintervallet är vad SRAM anser.
Men nog borde det finnas marginal att vänta med service till vintern...eller???

Jag tänker "om det funkar, så laga det inte utan cykla istället" (för oss som jobbat med prediktivt underhåll) ?

Dämparna det gäller:
Bak : RockShox Super Deluxe Select R, 230mm x 60mm

Fram: RockShox Lyrik Select, Charger RC damper

....Sen är det en liten "shapeshifter"-kolv från Fox, unik? för Canyon Strive, men den tror jag man inte servar eller hittar kit till (Ska fråga hos Canyon)

mvh
Emil

Luftburken tar ju 10 minuter.

Värre är fullservice. Jag vill gärna gnälla över att jag betalade en bit över 4000 för en lyrik och en super Deluxe. En mindre summa var för reservdelar

Hej, funderade på att ställa min fråga i"saker du inte vågar fråga..." -tråden men provar här.

Min fråga,

Eller hur är det dags för service, vad händer annars?

Nu har jag gissningsvis cyklat ett antal multiplar över serviceintervall 50h på framgaffeln. cykeln är snart ett år, som köptes ny.
Jag tvättar cykeln ganska ofta. Alltid om det varit mycket gegga.

Jag har servicekit, oljor och skumgummiringar hemma....

Är det dags att serva nu?
Jag antar att 50timmarsintervallet är vad SRAM anser.
Men nog borde det finnas marginal att vänta med service till vintern...eller???

Jag tänker "om det funkar, så laga det inte utan cykla istället" (för oss som jobbat med prediktivt underhåll) ?

Dämparna det gäller:
Bak : RockShox Super Deluxe Select R, 230mm x 60mm

Fram: RockShox Lyrik Select, Charger RC damper

....Sen är det en liten "shapeshifter"-kolv från Fox, unik? för Canyon Strive, men den tror jag man inte servar eller hittar kit till (Ska fråga hos Canyon)

mvh
Emil
Gör en ytterbensservice och en sleeve service, gör det nu.

Att gaffeln och bakdämparen rör sig skall inte likställas med att de är i bra skick, lika lite som att anta att motoroljan i bilen är kanon efter 10000 mil bara för att bilen fortfarande går att starta & köra. ?

Shapeshiftern får du hålla så ren du kan och sedan anlita en firma för fullservice när det väl är dags. Det går att pilla med den själv men svårt för slutkonsument att få tag på tätningar.

Gör en ytterbensservice och en sleeve service, gör det nu.
Att gaffeln och bakdämparen rör sig skall inte likställas med att de är i bra skick, lika lite som att anta att motoroljan i bilen är kanon efter 10000 mil bara för att bilen fortfarande går att starta & köra. ?
Klart och tydligt, det är dags för service.

Appropå motorolja, det är alltså ingen Volvo240 du hänvisar till?

Tack för råd!

När man väl gjort sin första underbens-service så inser man att det är ganska lätt och går sjukt snabbt.

För att göra det ännu bättre drar man på en podd/musik och avnjuter ett par folkisar ?

Gjorde en helservice på min Lyrik nyligen och fuskade visst lite med luftningen av charger 2-dämparen. Skulle snabbt vilja åtgärda det.
Visst borde man kunna banka och lossa på nederbulten och sedan bara skruva ur enheten från innerbenet utan att behöva dra av ytterbenen och ha sig?

Tillbaka
Topp