Jag får ofta frågan varför jag flyttade till Sverige. Inte alls viktigt i en lååång RR-tråd men efter >3000 inlägg och vi ändå pratar lite om jobb vs långtur då är det kanske dags.
Om nån orkar läsa :)
Finns dock inte så mycket att berätta. Innan jag flyttade till Sverige jobbade jag i vården, studerade, hade tillsammans med min kille ett litet företag och vi hade tre små barn. Och vi reste mycket för vi bodde på ett skepp (det var företaget, vi körde/byggde/bogserade båtar) och körde därför ofta Holland runt, Belgien, Frankrike med allt ombord såsom motorcykel, cyklar, kanoter, liten segelbåt mm. Hade även en lådcykel ombord så vi långcyklade ofta med barn, hundar, tält os och vi/jag långcyklade också utan barnen. Det var en härligt tid :)
Men EU:s regler för fartyg var omöjliga för ett litet företag. Först behövde bara en av oss ett förarintyg men snart behövde vi båda ett, då behövde vi båda två, följd av två VHF/radio-certifikat och också ett för kusten. Sedan kom regeln att vi inte fick köra ensam längre så vi behövde personal som vi dock inte kunde betala, vi fick inte längre köra med x-antal passagerare (vi behövde personal till), fick inte dyka själv längre (vi bärgade sjunkna båtar så vi behövde dyka) och så många fler regler, tillstånd och certifikat till att vi till slut sålde hela skiten, köpte en Mercedes 409 buss (en med 6 hjul), byggde den som camper och körde helt Europa runt för typ två år. Också med cyklar, kanot, tält och allt. Vi jobbade överallt och ingenstans. Det var också en härligt tid :)
Till sist körde vi med bussen till Sverige för vi tänkte bygga upp ett nytt liv här i Dalarna (vi långcyklade där en månad innan och blev omedelbart kär) men min kille dog helt plötsligt (olycka). Jag bestämde då att stanna här, cyklade sedan på fatbike hela landet runt för att sprida ut min killes aska, hittade Happy och då växte den här tråden för ni är så entusiastiska och snälla. Typ så här :)
Jag lärde mycket från min långa livsresa, en som ännu inte har slutat för jag står fortfarande öppen för allt (okej, nästan allt). Men vad jag egentligen vill säga är att om man vill och vågar ändra sitt liv eller drömma om en lång cykeltur: tvivlar inte men gör :)
Edit. Bifogar en länk till en annan tråd innan nån frågar "men vad säger du nu, cyklade du hela landet runt med askan från din kille??" Tråden är en liten berättelse om vår sista resa, alltså resan med aska i cykelväska :)
Jag skrev i fjol en artikel om en cykelresa på Utsidan, och någon länkade den i tråden galen-fatbikerafter så några här har redan läst, men jag får ibland frågor/PM om resan. Typ "är du tjejen som cyklade 200 mil för att sprida askan av sin kille", "kan du translate artikeln i...
happyride.se