Lager med lösa kulor? (riprock 16)

Sluggo112

Aktiv medlem
hejsan!

Jag var och köpte en begagnad specialized riprock 16 till yngsta sonen igår som jag tänkte gå igenom lite innan han får den ?

Jag tycker den känns lite trög i framförallt bakhjulsnavet och eventuellt i vevlagret, och det är lager med lösa kulor (tydligen)
Kan det bara vara så att någon dragit åt bakhjulet för hårt och det går trögt därför? Eller är det ta isär och fetta in igen som gäller? Eller rent av byte av lager? Jag har inte skruvat just lager med lösa kulor på cykel förut så lite därför jag frågar här först vad ni tror ?

Mvh Jimmy

Jag kände på pojkens hjul för ett tag sen och de satt lite hårt och gick lite grusigt.
Kulorna såg bra ut. Spände enligt instruktion och lät det vara.
Vet inte om det är så illa att man måste kolla spänningen efter inköp på en ny cykel - eller om barnhjul inte går renare än så nya.

Flickans 24'' QR känns bättre.

Jo, skruvar man åt konorna för hårt så går det trögt. Skaffa ett par konnycklar, lagerfett och en packe baby wipes och kolla hur man gör på internet så fixar du definitivt att serva lagret själv. Under förutsättning att det inte är helt trasigt med hack och ojämnheter i lagerbanorna och trasiga kulor då.

går cup&cone-lager trögt brukar det dessvärre vara rostigt och hackigt. Min erfarenhet är att konorna går först, därefter kopparna och sist kulorna.
Nav på lågprishjul är i princip helt otätade. Först när man kommer upp till Deore verkar det bli bättre. De Deore 6000-nav jag hade isär för första gången för några veckor sedan hade läpptätningar. Då finns det hopp om lite längre livslängd (eller glesare serviceintervall...) vid vintercykling

Tack för många bra svar ?
Jag börjar med att skruva isär ock se hur det ser ut och bedömmer utifrån det var som behövs göras ?
Om det nu (förhoppningsvis inte) behövs bytas lager i navet, hur vet man vilken modell man ska ha, jag hittar repsatser men inget till just den här cykeln, är det från specialized som gäller?

Jämförde nu när jag kom hem med sonens cykel (likadan) och den rullade betydligt mycket bättre ?

Tack för många bra svar ?
Jag börjar med att skruva isär ock se hur det ser ut och bedömmer utifrån det var som behövs göras ?
Om det nu (förhoppningsvis inte) behövs bytas lager i navet, hur vet man vilken modell man ska ha, jag hittar repsatser men inget till just den här cykeln, är det från specialized som gäller?

Jämförde nu när jag kom hem med sonens cykel (likadan) och den rullade betydligt mycket bättre ?

Det är navfabrikat som avgör vad som behövs, att det sitter på en Spec cykel betyder inte nödvändigtvis att det är ett Specialized nav.
Är det nav med lösa kulor behöver du egentligen inte mycket mer än ett bra lagerfett och ett par trasor att rengöra med. Om lagerbanor mm är oskadda.

Är det maskinlager som behöver bytas står beteckningen oftast på gummitätningarna, alt mäter du bredd, yttre- och inre diameter och söker sen på nätet efter kullager med måtten och slutbeteckningen -2RS.

Det är navfabrikat som avgör vad som behövs, att det sitter på en Spec cykel betyder inte nödvändigtvis att det är ett Specialized nav.
Är det nav med lösa kulor behöver du egentligen inte mycket mer än ett bra lagerfett och ett par trasor att rengöra med. Om lagerbanor mm är oskadda.
Självklart, dock står det inte mycket information om vad det är, men får titta närmare när jag plockar isär det ?
Men jag hoppas det bara är rengöring och upfettning som behövs ?
20210421_073640.jpg

Självklart, dock står det inte mycket information om vad det är, men får titta närmare när jag plockar isär det ?
Men jag hoppas det bara är rengöring och upfettning som behövs ?Visa bilaga 483739

Googlade cykeln. Det är nog NN-nav med lösa kulor där. Precisionen kan nog antas vara sådär, när du justerar naven se till att du har ett knappt märkbart spel. Även bultade axlar trycks ihop lite lite när de monteras. Och känn efter när hjulet är på plats. Justera en gång till om det går trögt eller spelar.
Lägg gott om fett på lagerbanan så att du får kulorna att ligga kvar i sörjan innan du monterar konan och axeln.

För min del slutade det med att jag gjorde som det står och monterade hjulet utanför ramen för justering.
Fungerade bra. Har tidigare haft ett helt helvete med ett 26'' som jag gjorde lite på känsla. Hade ingen känsla så fick riva tiotalet ggr.

Googlade cykeln. Det är nog NN-nav med lösa kulor där. Precisionen kan nog antas vara sådär, när du justerar naven se till att du har ett knappt märkbart spel. Även bultade axlar trycks ihop lite lite när de monteras. Och känn efter när hjulet är på plats. Justera en gång till om det går trögt eller spelar.
Lägg gott om fett på lagerbanan så att du får kulorna att ligga kvar i sörjan innan du monterar konan och axeln.

Dåså ? men då ska jag se om jag hinner ta tag i det där imorgon, annars får det bli till helgen, men det är nog inga jätte problem att hitta ett vettigt spel, man får köra det svenska lagom ? bara hålla tummarna att banorna ser bra ut ?

För min del slutade det med att jag gjorde som det står och monterade hjulet utanför ramen för justering.
Fungerade bra. Har tidigare haft ett helt helvete med ett 26'' som jag gjorde lite på känsla. Hade ingen känsla så fick riva tiotalet ggr.
Man får testa sig fram helt enkelt ? men lär säkert ta några försök

Vi har en i princip helt ny Riprock i familjen och jag märkte att på även den går bakhjulet extremt trögt. Har lossat hjulet och lossat lite på lagerkonorna men kikade inte inuti navet. Blir intressant att höra om du lyckas förbättra hjulet om det är värt att lägga en kväll på ?

Vi har en i princip helt ny Riprock i familjen och jag märkte att på även den går bakhjulet extremt trögt. Har lossat hjulet och lossat lite på lagerkonorna men kikade inte inuti navet. Blir intressant att höra om du lyckas förbättra hjulet om det är värt att lägga en kväll på ?
Såpass ? efter som jag har 2st den ena i princip ny och den senaste jag köpte är 2 år gammal och det är märkbar skillnad på dom så jag hoppas det ger sig med lite meck, men jag uppdaterar hur det går ??

Nu har jag plockat isär och rengjort allt åtminstone. Men glömde så klart ta med mig fettet till jobbet så jag får detta in allt och montera ihop imorgon ? men alla delar ser hela och fina ut, dock var fettet som var i sjukt äckligt! Jag tror sirap hade fungerat bättre typ, det var svårt, segt och kletigt som bara den, så jag tror och hoppas att det kommer bli betydligt bättre med nytt fett ??
20210422_171520.jpg

Blev dock lite osäker nu ? vilket fett rekommenderar ni? Jag har Weldtite TF2 Teflon Bike Grease hemma nu men det står inte att d et är för hjullager, men det kanske fungerar bra? ??
weldtite_tf2_bike_grease_with_teflon.jpg

Köp en burk med skf:s kullagerfett så har du så du klarar dig resten av livet. Jag använder även det fettet vid montering av skruvar och insmörjning av sadelstolpe.

Det behöver inte stå cykel på förpackningen.

Jag kör "CRC Super Adhesive Greace"

Klistrar bra på ytorna och sitter kvar i ur och skruv.
Finns på många ställen (men visst slutsålt på några):

m.fl

Sånt där teflonfett ska du inte ha till kullager. Där ska det vara lithiumfett.

Sånt där teflonfett ska du inte ha till kullager. Där ska det vara lithiumfett.
Cool!
Då får jag handla lithiumfett imorgon ?

Såg även att xxl som ligger nära jobbet hade muc-off's bio grease hemma, vilket står att det är för lager, samt att jag gillar deras produkter så kanske får bli en sån eller är "vanligt" lithiumfett bättre?

Eh, du behöver inte köpa nåt annat fett utan du kan lugnt använda fettet du har. Är inte en jättekrävande applikation att sitta i ett baknav på en 16"-barncykel.

Klart! Det blev helt klart en jäkla skillnad då det var lätt värt lite meck, absolut inget svårt jobb heller bara lite kladdigt ?ndet enda så här när jag är klar är att jag börjar fundera på om jag skulle ha haft i ännu mer fett, men det får räcka för den här gången tror jag ?

Lösa lagerkulor är på många sätt bättre.
Flera och större kulor. Fast i en (brist på) tid med permanentsmorda kassettlager och kulringar till ditten och datten är det inte särskilt säljande, om vi säger så.

Kör lösa kulor i en urgammal Faubervev på prov. Har pluggat allt inuti vevhuset och monterat smörjnippel utanpå. Hittills har det gått utan spån och gnissel i tre år.

Tänkte demontera nu i år för att se hur det står till därinne. Är det spånigt får man överväga avtappningsplugg i botten med magnet och regelrätta oljebyten.

Kanonguide, håller på med liknande projekt just nu. Men kulorna ramlade bort från själva lagerhållaren, och när jag ska peta tillbaka dom så hålls dom inte fast.. tyder det på att lagren är totalslut?

Jag drar åt skruvarna försiktigt som håller fast lagren, men går knappt att frihjula på bakhjulet. Låser sig och låter lite konstigt från navet!

Jag trodde inte de var tillbaka petade än.

Hur det är när det är sopslut vet jag inte men om det inte snurrar är det inte ovanligt att man spänt för hårt.

Kanonguide, håller på med liknande projekt just nu. Men kulorna ramlade bort från själva lagerhållaren, och när jag ska peta tillbaka dom så hålls dom inte fast.. tyder det på att lagren är totalslut?
Som Jonte skriver; du läggr en rand av kugellagerfett hela vägen runt koppen. Sedan lägger du kulorna i fettet. De ligger kvar om du har tillräckligt med fett.
Sedan skjuter du i axeln och spänner konen med handkraft. Inte mer och inte med verktyg. Se till att ha gjort likadant med fett och kulor på andra sidan navet.
Konnycklar används väldigt försiktigt att justera koppspänningen med och du måste ha två nycklar, en att hålla konen medan kontramuttern spänns med den andra. Fortfarande inte hårt spänt, det skall vara ett pyttelitet glapp som snabblåset tar upp när du monterar hjulen i ramen.
Edit; är det Campagnolo eller Fulcrumnav är tillvägagångssättet lite annorlunda när det gäller kontramuttern.
Lägg upp en bild.

Dessutom kan man vid behov lägga dit en extra kula när man tar tar bort lagerhållaren. Dess funktion är väl mest att underlätta montering. Men då skall man nog byta till nya kulor så att alla är runda och lika stora. En ny ihop med de gamla är inte lika bra.

misstaget jag gjorde var att jag spände åt konan mot lagret för hårt. När jag drog den mer försiktigt och spände med skruven utanför så blev det inge glapp, och frihjulet fungerade perfekt!

Tillbaka
Topp