Peth
Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Och söt!Stark kompislapp!
Och söt!Stark kompislapp!
Modigt att skylta med sin senap-of-choice sådärFul och fungerande.Visa bilaga 470181
Rinner inte senapen ut när den är upp och ner? Var är korken???Ful och fungerande.Visa bilaga 470181
Fast Johnnys Sötstarka är väl hipsterkorrekt även i storstaden, så jag ser det mer som en accessoar som visar hur rätt man är.Modigt att skylta med sin senap-of-choice sådär
2 kg batteripaket?Ett fäste för 150spänn och en djupdykning i lamplådan, inga fler ursäkter för utebliven kvällscykling. Hela arrangemanget har nog kostat mig runt 1000-lappen så lumen/kr är helt OK även om jag tycker att jag nog förtjänar en night olw. Visa bilaga 472946
2 kg batteripaket?![]()
En extra finess är att man kan ta kort på sitt framhjul!
Vill man skoja till det ytterligare så kan man överstegra och bränna av en bild för nya intressanta perspektiv.Min första tanke när jag såg denna!![]()
Haha vilken härlig lösning!!Visa bilaga 473811Visa bilaga 473810
Ville råa mina zee vevar, men är för lat/snål för att gå å köpa faktiskt sandpapper, lösning? Griptape från skitskateboarden. Tar bara lite tid
Tja det var ju planen från början, men zee (och kanske saint) vevarna verkar vara målade istället för anodiserade.Haha vilken härlig lösning!!
Men till nästa gång gräver du fram lite kaustiksoda så kan du luta dig tillbaka och vevarna är råade på 10 minuter.![]()
Aha nej vad jobbigtTja det var ju planen från början, men zee (och kanske saint) vevarna verkar vara målade istället för anodiserade.
Håller på med en snikig 650b konvertering och passade på att fixa en "alternativ" lösning till infästing av korgen
Visa bilaga 475057
Tackar!Det är riktigt ful!
Men vad har lösningen att göra med konverteringen till 650B.
Vedträ och dubbla styrstammar.Håller på med en snikig 650b konvertering och passade på att fixa en "alternativ" lösning till infästing av korgen
Visa bilaga 475057
Tackar!
Det här bygget handlar ju om att göra världens snikigaste "riktiga" rando-hoj. Då passade jag på att höja styret lite för en äkta rando cyklist far fram med stolt och upprätt hållning. Men, då hamnar korgen för högt upp tycker jag + att med denna lösning har man mer plats på styret vilket jag tycker är bra. Det säger väl sig själv att två styrstammar är dubbelt så bra som en också!
"Riktiga" rando-hoj lyckades jag få till "Rambo-hoj"Tackar!
Det här bygget handlar ju om att göra världens snikigaste "riktiga" rando-hoj. Då passade jag på att höja styret lite för en äkta rando cyklist far fram med stolt och upprätt hållning. Men, då hamnar korgen för högt upp tycker jag + att med denna lösning har man mer plats på styret vilket jag tycker är bra. Det säger väl sig själv att två styrstammar är dubbelt så bra som en också!
Nej, det har du helt rätt i. Nu när jag klämt lite på cykeln inser jag dock att pinnen sitter perfekt placerad för ett extrastyre. Jag ska ta en titt i vedboden för att se om det finns någon syrenkvist som kan passa till extra handgrepp. Blir det så postar jag inte i den här tråden dock utan i stål eller fula-cyklar trådenMen den lösningen här är alltså inte direkt relaterat till 650B konverteringen.
Kungligt!!! Fult men ändå listigt och ändå med ett litet frågetecken kring om det verkligen är klokt. Ett perfekt fulmek alltså!Håller på med en snikig 650b konvertering och passade på att fixa en "alternativ" lösning till infästing av korgen
Visa bilaga 475057
Jag blir alldeles tårögd!Håller på med en snikig 650b konvertering och passade på att fixa en "alternativ" lösning till infästing av korgen
Visa bilaga 475057
Symmetriskt och fintNär man är trött och inte orkar kapa vajern men ändå vill kunna provcykla
INTE fulmek!!!!Bristande underhåll...baknavet i mitt lågprishjul på pendlaren gick knappt att vrida runt igår när jag skulle byta till sommardäcken. Gissar att sopsaltningen gör att man nu måste ta isär, göra rent och fetta om betydligt oftare än förr och så är det nog för dåligt fett de lägger i såna nav från fabrik.
Men efter en stunds slipande på en kafferast så ser i alla fall konorna rätt schyssta ut igen. De var riktigt hackiga:
Visa bilaga 477227
Visa bilaga 477228
Visa bilaga 477229
Synd att det är så svårt att slipa upp lagerkopparna. De var inte snygga, men i alla fall inte så dåliga som konorna. Får jag ihop skräpet ikväll så kanske det håller tills jag får mina nya hjul i alla fall. Gjorde samma manöver på framhjulet för 1-2 år sedan, men där var kopparna helt ok och bara konorna dåliga och det har hållit...än så länge...
Bristande underhåll...baknavet i mitt lågprishjul på pendlaren gick knappt att vrida runt igår när jag skulle byta till sommardäcken. Gissar att sopsaltningen gör att man nu måste ta isär, göra rent och fetta om betydligt oftare än förr och så är det nog för dåligt fett de lägger i såna nav från fabrik.
Men efter en stunds slipande på en kafferast så ser i alla fall konorna rätt schyssta ut igen. De var riktigt hackiga:
Visa bilaga 477227
Visa bilaga 477228
Visa bilaga 477229
Synd att det är så svårt att slipa upp lagerkopparna. De var inte snygga, men i alla fall inte så dåliga som konorna. Får jag ihop skräpet ikväll så kanske det håller tills jag får mina nya hjul i alla fall. Gjorde samma manöver på framhjulet för 1-2 år sedan, men där var kopparna helt ok och bara konorna dåliga och det har hållit...än så länge...
Håller med om att detta är finmek!Bristande underhåll...baknavet i mitt lågprishjul på pendlaren gick knappt att vrida runt igår när jag skulle byta till sommardäcken. Gissar att sopsaltningen gör att man nu måste ta isär, göra rent och fetta om betydligt oftare än förr och så är det nog för dåligt fett de lägger i såna nav från fabrik.
Visa bilaga 477227
Visa bilaga 477228
Visa bilaga 477229
Nja...om man slipar om konor men behåller dåliga koppar är det väl på gränsen.Posta gärna i finmekstråden!
Jag gjorde en fulservice på bodyn på min cykel häromdan. Samma insexa (som också gick av) för att få loss bodyn som för att justera karmskruv. Apropå fulmek menar jag....Nja...om man slipar om konor men behåller dåliga koppar är det väl på gränsen.
Men nyss lyckades jag banka ur koppen på ett annat hjul där bodyn är kass, så nu är det 75% lagat.
Det ska visst vara en 11mm insex för att få loss bodyn och koppen verkar sitta i bodyn. Kanske ska försöka hitta en 11 insex och köpa en body innan konan blir för dålig igen. Kulor finns ju som reservdel... fast då hade jag knappt behövt köpa nya hjul... Men å andra sidan tycker jag att jag kan vara värd ett par nya fina. Kanske lagar jag det här och kör helt slut på som vinterhjul...
Men då är det ju rätt storlek , det är inte bra fulmektrådenJag gjorde en fulservice på bodyn på min cykel häromdan. Samma insexa (som också gick av) för att få loss bodyn som för att justera karmskruv. Apropå fulmek menar jag....
Nä, där har du ju en poäng!Men då är det ju rätt storlek , det är inte bra fulmektråden![]()
mitt karmskruvsverktyg var för litet... hade faktiskt framme det och testade. Shimano XT M8000 har visst 10mm såg jag i manualen igår kväll.Jag gjorde en fulservice på bodyn på min cykel häromdan. Samma insexa (som också gick av) för att få loss bodyn som för att justera karmskruv. Apropå fulmek menar jag....
Stiligt. Och samtidigt ökade standovermåttet med 10 cm och hjulbasen minskade med 20 cm.Hade lite strul med en fastrostad sadelstolpe. Flera omgångar med rostlösare, värme, skruvstäd och slägga men fick inte ut den... Men med lite större verktyg fungerade det :)
Snyggt! Känns trevligare än att lösa stolpen med soda! Har en stolpe som sitter fast också men pallar inte förstöra stolpen bara för att och den sitter ju ändå på rätt höjd...Hade lite strul med en fastrostad sadelstolpe. Flera omgångar med rostlösare, värme, skruvstäd och slägga men fick inte ut den... Men med lite större verktyg fungerade det :)
Lite besviken att du inte använde en gaffeltruck. En kompis riktade upp sin skoter genom att dra ut den med hjälp av en gaffeltruck.Hade lite strul med en fastrostad sadelstolpe. Flera omgångar med rostlösare, värme, skruvstäd och slägga men fick inte ut den... Men med lite större verktyg fungerade det :)
Som gjort för kork från vinflaska, elegant till och med. :) Lättjobbat också.Gummipluppen=av/påknapp har kommit på villovägar. Någon som har något fiffigt tips på att få dit något liknande?
Lampan fungerar som den ska, men jag får använda tex en smal nyckel för av/på.
Tack på förhand! Visa bilaga 465249Visa bilaga 465250