Dagens fulmek-tråden

Crocko

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Ett fäste för 150spänn och en djupdykning i lamplådan, inga fler ursäkter för utebliven kvällscykling. Hela arrangemanget har nog kostat mig runt 1000-lappen så lumen/kr är helt OK även om jag tycker att jag nog förtjänar en night olw.
C0D5A880-8015-41DC-90AA-862ADD91A631.jpeg

Karl-Luis

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Mina pedaler börja sjunga på absolut sista versen då axeln lossnade 😂 som tur var jag på asfalt och trampa löst.
Hade dessa utan något särskillt grepp, några hål en massa gängande och en burk med m4 rostfritt.. vips!
Hoppas jag aldrig sätter en i smalbenet 😳

Bilagor

• 20210307_204013.jpg
    20210307_204013.jpg
    896.8 KB · Besök: 133
  • 20210307_204022.jpg
    20210307_204022.jpg
    719.8 KB · Besök: 132

uandt

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Det är riktigt ful!

Men vad har lösningen att göra med konverteringen till 650B.
Tackar!

Det här bygget handlar ju om att göra världens snikigaste "riktiga" rando-hoj. Då passade jag på att höja styret lite för en äkta rando cyklist far fram med stolt och upprätt hållning. Men, då hamnar korgen för högt upp tycker jag + att med denna lösning har man mer plats på styret vilket jag tycker är bra. Det säger väl sig själv att två styrstammar är dubbelt så bra som en också!

Berk

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Tackar!

Det här bygget handlar ju om att göra världens snikigaste "riktiga" rando-hoj. Då passade jag på att höja styret lite för en äkta rando cyklist far fram med stolt och upprätt hållning. Men, då hamnar korgen för högt upp tycker jag + att med denna lösning har man mer plats på styret vilket jag tycker är bra. Det säger väl sig själv att två styrstammar är dubbelt så bra som en också!

Såklart!
Kanske blir det nästa grejen efter populära extendern som diskuteras i en annan tråd!

Men den lösningen här är alltså inte direkt relaterat till 650B konverteringen.

bokaj

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Tackar!

"Riktiga" rando-hoj lyckades jag få till "Rambo-hoj" 😁

uandt

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Men den lösningen här är alltså inte direkt relaterat till 650B konverteringen.
Nej, det har du helt rätt i. Nu när jag klämt lite på cykeln inser jag dock att pinnen sitter perfekt placerad för ett extrastyre. Jag ska ta en titt i vedboden för att se om det finns någon syrenkvist som kan passa till extra handgrepp. Blir det så postar jag inte i den här tråden dock utan i stål eller fula-cyklar tråden

Lejon

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Har styvat upp en mjuk framskärm med hjälp av ett stag från en skärm. Då håller sig skärmen tillräckligt stabil för att fungera även till skogs som bakskärm. (Har kört med samma lösning men med en eker som stabiliserare i flera år i reserv. Har funkat ok men ett något styvare stag blir bättre tror jag.)

Bilagor

• 5CB681CF-3595-4206-930D-13222BEA1121.jpeg
    5CB681CF-3595-4206-930D-13222BEA1121.jpeg
    542.9 KB · Besök: 89

johfo

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Bristande underhåll...baknavet i mitt lågprishjul på pendlaren gick knappt att vrida runt igår när jag skulle byta till sommardäcken. Gissar att sopsaltningen gör att man nu måste ta isär, göra rent och fetta om betydligt oftare än förr och så är det nog för dåligt fett de lägger i såna nav från fabrik.

Men efter en stunds slipande på en kafferast så ser i alla fall konorna rätt schyssta ut igen. De var riktigt hackiga:
PXL_20210323_125310686.jpg

PXL_20210323_131113773.jpg

PXL_20210323_132610527.jpg

Synd att det är så svårt att slipa upp lagerkopparna. De var inte snygga, men i alla fall inte så dåliga som konorna. Får jag ihop skräpet ikväll så kanske det håller tills jag får mina nya hjul i alla fall. Gjorde samma manöver på framhjulet för 1-2 år sedan, men där var kopparna helt ok och bara konorna dåliga och det har hållit...än så länge...

Lejon

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Bristande underhåll...baknavet i mitt lågprishjul på pendlaren gick knappt att vrida runt igår när jag skulle byta till sommardäcken. Gissar att sopsaltningen gör att man nu måste ta isär, göra rent och fetta om betydligt oftare än förr och så är det nog för dåligt fett de lägger i såna nav från fabrik.

Men efter en stunds slipande på en kafferast så ser i alla fall konorna rätt schyssta ut igen. De var riktigt hackiga:
Visa bilaga 477227
Visa bilaga 477228
Visa bilaga 477229
Synd att det är så svårt att slipa upp lagerkopparna. De var inte snygga, men i alla fall inte så dåliga som konorna. Får jag ihop skräpet ikväll så kanske det håller tills jag får mina nya hjul i alla fall. Gjorde samma manöver på framhjulet för 1-2 år sedan, men där var kopparna helt ok och bara konorna dåliga och det har hållit...än så länge...
INTE fulmek!!!!

Berk

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden

Visa bilaga 477227
Visa bilaga 477228
Visa bilaga 477229

Posta gärna i finmekstråden!

Mediokern

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden

Visa bilaga 477227
Visa bilaga 477228
Visa bilaga 477229
Håller med om att detta är finmek! 😉
Har gjort nåt liknande på den tiden man hade fri tillgång till svarv.

johfo

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Posta gärna i finmekstråden!
Nja...om man slipar om konor men behåller dåliga koppar är det väl på gränsen.
Men nyss lyckades jag banka ur koppen på ett annat hjul där bodyn är kass, så nu är det 75% lagat.
Det ska visst vara en 11mm insex för att få loss bodyn och koppen verkar sitta i bodyn. Kanske ska försöka hitta en 11 insex och köpa en body innan konan blir för dålig igen. Kulor finns ju som reservdel... fast då hade jag knappt behövt köpa nya hjul... Men å andra sidan tycker jag att jag kan vara värd ett par nya fina. Kanske lagar jag det här och kör helt slut på som vinterhjul...

L.and

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Nja...om man slipar om konor men behåller dåliga koppar är det väl på gränsen.
Men nyss lyckades jag banka ur koppen på ett annat hjul där bodyn är kass, så nu är det 75% lagat.
Det ska visst vara en 11mm insex för att få loss bodyn och koppen verkar sitta i bodyn. Kanske ska försöka hitta en 11 insex och köpa en body innan konan blir för dålig igen. Kulor finns ju som reservdel... fast då hade jag knappt behövt köpa nya hjul... Men å andra sidan tycker jag att jag kan vara värd ett par nya fina. Kanske lagar jag det här och kör helt slut på som vinterhjul...
Jag gjorde en fulservice på bodyn på min cykel häromdan. Samma insexa (som också gick av) för att få loss bodyn som för att justera karmskruv. Apropå fulmek menar jag....

Bilagor

• 20210321_210601.jpg
    20210321_210601.jpg
    592.3 KB · Besök: 59

johfo

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Jag gjorde en fulservice på bodyn på min cykel häromdan. Samma insexa (som också gick av) för att få loss bodyn som för att justera karmskruv. Apropå fulmek menar jag....
mitt karmskruvsverktyg var för litet... hade faktiskt framme det och testade. Shimano XT M8000 har visst 10mm såg jag i manualen igår kväll.

Reivennob

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Hade lite strul med en fastrostad sadelstolpe. Flera omgångar med rostlösare, värme, skruvstäd och slägga men fick inte ut den... Men med lite större verktyg fungerade det :)
Snyggt! Känns trevligare än att lösa stolpen med soda! Har en stolpe som sitter fast också men pallar inte förstöra stolpen bara för att och den sitter ju ändå på rätt höjd...

weldion

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Hade lite strul med en fastrostad sadelstolpe. Flera omgångar med rostlösare, värme, skruvstäd och slägga men fick inte ut den... Men med lite större verktyg fungerade det :)
Lite besviken att du inte använde en gaffeltruck. En kompis riktade upp sin skoter genom att dra ut den med hjälp av en gaffeltruck.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer