Dagens fulmek-tråden

simson

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
1620219961926.jpeg

simson

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Klistrar in mitt inlägg från i lördags.
Bild från Älvsjö bmxbana tidigare imorse , hängde där med ungarna ett par timmar , helt fantastiskt kul ,
1619877161369.jpeg

så mycket ungar ,vuxna ,profffs och amatörer på en salig blandning cyklar ,superkul! ( bilden är tagen halv nio då var vi ensamma men det fylldes på efterhand)😀😀😀😀😀
Mange

weldion

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Klistrar in mitt inlägg från i lördags.
Bild från Älvsjö bmxbana tidigare imorse , hängde där med ungarna ett par timmar , helt fantastiskt kul ,
1619877161369.jpeg

så mycket ungar ,vuxna ,profffs och amatörer på en salig blandning cyklar ,superkul! ( bilden är tagen halv nio då var vi ensamma men det fylldes på efterhand)😀😀😀😀😀
Mange
Det där gränsar dock mot finske. Ser i alla fall helt OK ut.

Ulkan

Medlem
Dagens fulmek-tråden
Nu hamnar jag i denna tråd för mitt problem med ett nedre styrlager.
Problemet: scott ram med ”tapered” med 50mm nedre diameter. Jag vill/tänkte köra en rak 1 1/8 gaffel.
Fast de svårt och hitta styrlager då tapered är 56mm och rakt 44mm (i ytterdiameter).

Lösning?: Har fått en idé om att köpa ett aluminiumrör i 50mm YD med 3mm vägg. Vilket borde ge mig 44mm att använda ett standard lager!

Frågor/ tips om det?

Bilagor

• 4A09A94A-3AC5-4BDB-9E10-A7BD8D549AE3.jpeg
    4A09A94A-3AC5-4BDB-9E10-A7BD8D549AE3.jpeg
    55.2 KB · Besök: 8

MTBemil

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Problemet: scott ram med ”tapered” med 50mm nedre diameter. Jag vill/tänkte köra en rak 1 1/8 gaffel.
Fast de svårt och hitta styrlager då tapered är 56mm och rakt 44mm (i ytterdiameter).

Lösning?: Har fått en idé om att köpa ett aluminiumrör i 50mm YD med 3mm vägg. Vilket borde ge mig 44mm att använda ett standard lager!

Frågor/ tips om det?
Finns adaptrar specifikt för det, om det inte måste vara fulmeck

rouster

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden

Frågor/ tips om det?
Tänkte skriva att toleranserna på ett sånt rör är för dåliga för att det skall bli bra men sen kom jag på att det är fulmekstråden.

MTBemil

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Får gärna länka, hittar inte de för just mina mått..

edit: lite otydligt om du redan har lager, men detta skall funka med lager för tapered

jonte987

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden

Ulkan

Medlem
Dagens fulmek-tråden

edit: lite otydligt om du redan har lager, men detta skall funka med lager för tapered
Har inget lager och gaffeln är rak 1 1/8.

Förstår inte heller dessa mått på reducer-kitet du länkade 🤔

The reducer kit is included in the 301 Mk8 - Mk10 delivery.
The reducer kit is included in the 601 Mk1 delivery.
The reducer kit is included in the 901 Mk1 - Mk2 delivery.

Samt scott original gafflar till speedster gravel är ”semi tapered” (se bild). Så behöver en reducer från 50mm till 44mm (eller något mått som finns på ”vanligare” styrlager för rakt styrrör).

Bilagor

• AEBB02FD-5526-4D3B-97AF-A1AC55E480E9.jpeg
    AEBB02FD-5526-4D3B-97AF-A1AC55E480E9.jpeg
    24.7 KB · Besök: 10

efj

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Kan man få önska om lite skärpning i tråden?
Jag vill gärna se tejp, gem, danska mynt från 80-talet, skosnören och andra kreativa oväntade lösningar här. Länkar till komponenter kan väl få trängas i resten av forumet?
Här kommer lite HLR till tråden i form av buntband. Rostig spd som bonus, ändå på gränsen till att inte klassas som mek kanske. Om jag popnitar fast, får jag posta den i finmek-tråden då?

Bilagor

• 91CD3406-181A-499A-A320-B6D236D50356.jpeg
    91CD3406-181A-499A-A320-B6D236D50356.jpeg
    619 KB · Besök: 103

Lejon

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Här kommer lite HLR till tråden i form av buntband. Rostig spd som bonus, ändå på gränsen till att inte klassas som mek kanske. Om jag popnitar fast, får jag posta den i finmek-tråden då?
Den där är bra tills den dagen du rullar ner cykeln för en hög trottoarkant eller liknande och skärmen tar i och bryts av någonstans. Been there Done that....

Peth

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Den där är bra tills den dagen du rullar ner cykeln för en hög trottoarkant eller liknande och skärmen tar i och bryts av någonstans. Been there Done that....
Det fixar man genom att ”borra” hål i skärmdelarna med en spik och sedan knåpa ihop allt med buntband. Därefter postar man fler bilder i fulmektråden. Kan bara komma gott ut av detta.

Mikva

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Prototyp av dubbelstyre för Zwift... Karpaltunnelsyndrom gör att jag inte får belasta handlederna, försöker sitta så upprätt som möjligt.

Visa bilaga 491358
Snyggt! Räcker det inte att du snurrar ordinarie styrstam 180grader så den pekar bakåt och sedan snurrar bockstyret så att bocken är uppåt? Då kommer styret högre och närmare dig.
Fast din lösning ser inte så dum ut. Hoppas armarna läker snabbt

rödblå

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Snyggt! Räcker det inte att du snurrar ordinarie styrstam 180grader så den pekar bakåt och sedan snurrar bockstyret så att bocken är uppåt? Då kommer styret högre och närmare dig.
Fast din lösning ser inte så dum ut. Hoppas armarna läker snabbt
Tack! Ärligt talat hade jag inte ens tänkt på att vända på styrstammen... skulle nog fungera om jag får tag i en högre och längre styrstam, annars slår jag knäna i styret. Däremot är det kanske under min värdighet som cyklist att cykla med styrstammen och styret åt helt fel håll. Någon måtta får det vara.

Senast ändrad:

Mikva

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Tack! Ärligt talat hade jag inte ens tänkt på att vända på styrstammen... skulle nog fungera om jag får tag i en högre och längre styrstam, annars slår jag knäna i styret. Däremot är det kanske under min värdighet som cyklist att cykla med styrstammen och styret åt helt fel håll. Någon måtta får det vara.
Sant. Vissa principer måste man ha. Eller så går du all-in för getto-rando-stilen och förvarar sportdrycken i påsar från Systembolaget hängandes från styret.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer