Dagens fulmek-tråden

zinkpasta

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Efter ett styggt snakebite så hade jag två rejäla jack i mitt bakdäck (tubeless med insert..).. Det precis vid fälgkanten räckte med att droppa lim på från båda sidorna men det större jacket en bit in satte jag en lagningslapp över, från insidan. Detta funkade bra i 2-3 månader, men sen började lagningslappen kika ut, bildade en ballong, och sprack till slut.
1616952291140.png

Uppenbarligen krävdes det tyngre prylar (fortfarande bra mönster på däcket osv, som smålänning slänger man inte saker i onödan!)..

Så många val.. (hipsterfolkölen enbart till för moralisk support)
1616952351768.png

Började iaf med att limma fast en rejäl bit gammal slang på insidan, och droppade lite lim på utsidan också:
1616952451121.png

Sen var tanken att sy ihop det hela, men efter att ha misslyckats med att trä i tråden i nålen i två minuter (trots allt stabilare hand allteftersom ölen klunkades) så valde jag en annan väg:
1616952521108.png

1616952585652.png

1616952552360.png

1616952608953.png

Här inser jag fö att ibland är det dumt att vara smålänning, jag skulle ha använt 1-2 häftklamrar till.. Men förhoppningsvis håller det och jag tror lagningsslangen är mindre benägen att kika ut, jag har pumpat i 2.5bar nu (brukar köra på 1.8) och det verkar ok. Testkörning i veckan.

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Har skrivit det förut; det behövs en tråd för normalmek. En tråd för mek som inte består av fimpar, buntband och tejp men inte heller mek med verktyg anpassade för uppgiften och relevant utbildning i bagaget.

Freddie L

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Har skrivit det förut; det behövs en tråd för normalmek. En tråd för mek som inte består av fimpar, buntband och tejp men inte heller mek med verktyg anpassade för uppgiften och relevant utbildning i bagaget.
Den här tråden har jag använt när arbetsinsatsen överskridit ”fulmek”, men resultatet inte blev så fint...

uandt

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Lite ont om plats för 38-mm däck så nu ska det fulcrimpas
20210407_181737.jpg

Enda problemet var väl att jag fick 110 mm dropouts efter det men efter att klämt i en 130+ mm klabbe mellan dropoutsen och lite våld på det blev det såhär fint. Rent ögonmåttsmässigt blev cykeln inte ens sne men jag får väl cykla lite på den först så jag vet ordentligt
20210407_185120.jpg

Freddie L

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Lite ont om plats för 38-mm däck så nu ska det fulcrimpas
Visa bilaga 480646
Enda problemet var väl att jag fick 110 mm dropouts efter det men efter att klämt i en 130+ mm klabbe mellan dropoutsen och lite våld på det blev det såhär fint. Rent ögonmåttsmässigt blev cykeln inte ens sne men jag får väl cykla lite på den först så jag vet ordentligt
Visa bilaga 480645
Toppen! Att du inte orkade ta bort kedjan är pricken över i! 😉

velovin

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Fixade ett cykelställ till lådcykeln. Tur att man har en svärfar som sparat ALLT i en stor lada. En tjocktevehållare från byns nedlagda äldreboende kan såklart vara bra att ha...

...och det var den. Efter lite borrande och sågade sitter två korta stumpar permanent på fronten, när det är dags för cykelutflykt trär man bara på de horisontella delarna.

IMG_20210417_145913.jpg
IMG_20210417_134043.jpg

Notera att fulmeket fick guldkant med champagnekorkar.

LasseB

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Fulmeck bakfälg 1:
Min 5 år gamla Stans Arch mk3 bestämde sig för att det var dags och släppa taget och mitt i en riktningssession så sa det pop! och nippeln gick igenom godset. Eftersom jag inte vill ha en enda dag off-bike och jag inte hade en passade fälg på lager så blev det en ful-lösning, Satte en bricka på den eyleten i dubbelbotten och kompenserade med en 14mm nippel. Har kört på denna lösning sedan i mitten av november. Ett par till har dock tillkommit.

Bilagor

• PXL_20201116_225345254.jpg
    PXL_20201116_225345254.jpg
    320.7 KB · Besök: 60
  • PXL_20201116_231754019.jpg
    PXL_20201116_231754019.jpg
    152.1 KB · Besök: 59
Senast ändrad:

perzzon

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Fulmeck bakfälg 1:
Min 5 år gamla Stans Arch mk3 bestämde sig för att det var dags och släppa taget och mitt i en riktningssession så sa det pop! och nippeln gick igenom godset. Eftersom jag inte vill ha en enda dag off-bike och jag inte hade en passade fälg på lager så blev det en ful-lösning, Satte en bricka på den eyleten i dubbelbotten och kompenserade med en 14mm nippel. Har kört på denna lösning sedan i mitten av november. Ett par till har dock tillkommit.
Detta är ju fulländat!

LasseB

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Fuälgmeck2:
Ok, så igår efter några månader med 3 brustna eylets på Arch fälgen så kände jag att det började närma sig "point of catastrophic failure". För att förekomma detta började snegla på ett par felköpta RaceFace Arc 24 fälgar som stod och dammade i ett hörn. Felet var att de var 28håls och navet jag har är 32håls (DT350). Voj, voj. Hur får man ihop detta?

Man börjar med att googla. Men det var ganska skralt med lyckade lösningar. Sheldon hade lite tips på exotiska ekringar, men exemplet var bara för 28fälg och 36nav. Och dessutom ganska komplicerat med en massa olika ekerlängder och radialekring att hålla reda på.

Men jag hade ju inget att förlora. Jag hade en påse med blandade ekerlängder och nipplar.
Jag försökte mig på en vanlig 3 kors ekring men att anpassa ekerlängder under tiden jag byggde, men det blev nog det värsta taco-bygget jag någonsin sett.

Tillbaka till google.
Det enda mer konkreta jag hittade var en möjlig lösning som någon räknat på för ett 20" hjul. Men den fattige argentinaren som hade ställt frågan svarade aldrig på om han fick det att funka.
Körde enligt denna princip;
28-32-385jpg_zpsgwrp41ja.jpg
men justerade mina längder med hjälp at DTs kalkylator med 2 kors och lade sedan till 6mm längre ekrar för de som var avvikande (184) kring de tomma nav-hålen. Skissen visar bara en sida så den andra sidan blir likadan med 180grader offset så de tomma hålen (4st) fördelas på 90 grader.
Efter lite mer räknande och höftande på ekerlängder så körde jag på och fick till en ganska bra grundbyggnad, men fick i processen gå ner från vanliga 12mm nipplar till 10mm. Sen fick jag addera 14mm på de längre ekrarna för att få till en bra grundspänning för att kunna rikta och spänna det rätt.
Slutresultatet blev riktigt styvt och spikrakt utan problem vid riktning.

PXL_20210427_141805331.jpg

Självklart så kommer någon tycka det är vansinne och att hjulet kommer explodera så fort jag lämnar asfalten men har jag hunnit köra en skapligt krävande testrunda med såväl tung klättring och ett par halvmetersdrop som stök o bök utan att det har vikt ihop sig.
Anledningen till detta förutom ren experimentlusta och inneboende snålhet är att jag väntar in ny ram som har ny hjulstorlek och navbredd, så jag vill inte slänga pengar på hojen som ska pensioneras. Och att verkstan är alldeles för full av skrotdelar.

Raemoe

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Testmonterade pakethållaren inför lite turer till sommaren. Visar sig att stagen under pakethållaren pressar stänkskärmen mot hjulet. Helt klart inte godkänt.
2021-04-24 19.43.36.jpg

Vad f-n kan man göra då? Jo, flytta stagen till översidan så klart. Och trixa lite för att få ihop det.

Steg 1 var att montera ett stag ovanpå och inse att det inte går att nå ner till fästena för pakethållaren. Skruvade därför isär det andra staget och stal en del som fick utgöra en 90-graders vinkel från skärmfästet.
2021-04-25 13.56.06.jpg

Sen var det bara att böja staget i rätt vinkel och skruva ihop allt.
2021-04-25 13.58.43.jpg 2021-04-25 14.07.53.jpg

Blev rätt bra i slutändan, men tror inte att jag litar på en 25 kg kapacitet i detta utförande, haha.
2021-04-25 19.06.21.jpg

Snuten

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Börjar inse att fulmek är ngt jag sysslat med ända sedan jag var grabb, har bara inte velat erkänna de. Försöker lösa ett problem på fel sätt eftersom jag inte kan/orkar/har tid/har råd etc, att göra det by the book. Tror jag ärvt beteendet från min far. Min bror och jag brukar skoja om farsans alla speciallösningar genom åren. Inte så att han är ohändig, tvärtom, han har tummen på exakt rätt ställe. Nej det är ngt annat det handlar om.

Hatälskar fenomenet...

aanee

Medlem
Dagens fulmek-tråden
DSC_1055.JPG

Ska 1x10 konvertera cykeln från 3x9 och man kan ju inte bara vänta på att saker kommer utan man måste ju gå händelserna lite i förväg. Visade sig i alla fall att vevavdragaren var för fel sorts vevar så kunde bara få bort ena kuggringen. Men när den väl var borta vill man ju inte montera dit den igen. Så blev till att hitta de rostigaste brickorna på tomten. Håller säkert...

Classe75

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Visa bilaga 486285
Ska 1x10 konvertera cykeln från 3x9 och man kan ju inte bara vänta på att saker kommer utan man måste ju gå händelserna lite i förväg. Visade sig i alla fall att vevavdragaren var för fel sorts vevar så kunde bara få bort ena kuggringen. Men när den väl var borta vill man ju inte montera dit den igen. Så blev till att hitta de rostigaste brickorna på tomten. Håller säkert...
Fulmek är det verkligen. Kolla nu bara så att kedjan inte kilar fast mellan drev och bricka. Kan ju resultera i att du får kedja på hela drevet...
Edit: stavning.

Reivennob

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden

Berk

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Omg, hur har jag missat den här tråden... fulmeck är typ det ända jag gör 😆

Har gjort om en minicykel till en fixed gear, och då vill man ju ha horisontala dropouts... Mest bara för att ✌️😎
Edit: Bild på den som färdig la jag ut på instagram igår @hajahoj
Visa bilaga 485905

Visa bilaga 485904

Upp märkte bara nu att drivlinjen sitter på vänstersidan! Varför det?

Hade också inte uppmärkt fina Campagnolo vevpartiet!

pocarlsson80

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Upp märkte bara nu att drivlinjen sitter på vänstersidan! Varför det?

Hade också inte uppmärkt fina Campagnolo vevpartiet!

På minin är det ingen som helst anledning förutom att det ser coolt ut... ✌️😎
Men det började med den här cykeln, den korta versionen vara att jag tittade på youtube och såg en cykel... tänkte klantigt att spegelvända en film, tills cykeln kom in bland andra cyklar och då satt fortfarande drivlinan kvar på vänster sida 😮
IMG_20200927_161349_588.jpg
På denna var det ett h#e att få till då Fauber lagerskålarna är olika och att jag ville att den ändå skulle se lite "original" ut... har skrivit lite om det på Instagram
Men på denna är det även en säkerhets åtgärd då det är en suicide fixie så drevet och låsringen kan inte gänga av vid en inbromsning 👍🙂

Ja jo vevpartiet är lite överkurs på minin... men samma med fälgarna jag byggt, så den får känna sig lite lyxig 😂

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer