Dagens fulmek-tråden

katten

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Jag skulle lita mer på GoPro-delar än 3D-printade i den här lösningen, vibrationer och annat ställer lätt till det? GoPro är ju designade för konstiga use-case redan från början.

jesperC

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Jag skulle lita mer på GoPro-delar än 3D-printade i den här lösningen, vibrationer och annat ställer lätt till det? GoPro är ju designade för konstiga use-case redan från början.

Kanske det.
Mitt bygge är dock av "GoPro" delar från AliExpress så jag litar inte så mycket på dem heller ;)

Tänkte även att jag skulle vilja ha in alltihopa lite längre in under sadeln och det funkade inte med de delar som jag hittade här hemma.

//j

Lejon

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
512B988C-7EA6-4BE0-8FEB-BCC59E9A7151.jpeg
441B0575-99F9-4760-B391-00242DDAA523.jpeg
Först fick jag fulspänna fast sadeln i botten pga trasig droppermekanism. Sen fick jag fulkissa bort isklumpar från bakväxeln. Båda insatserna värdiga denna tråden hoppas jag.

Manurhin2

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Monterade en extra kedjepinne i en non-hiddenklinga.

Visa bilaga 459586
Nu har jag ett oslagbart fulmeksrekord.
Klingan jag fixade ovan var polares och nu skulle jag montera min egen 48-klinga på crossen.
Flyttade befintlig pinne så att klingan passade hidden bolt men fick flytta tillbaka när jag insåg att quarqet hade vanlig spindel(skäms).

Bilagor

• 20210104_185539.jpg
    20210104_185539.jpg
    595.4 KB · Besök: 82
  • 20210104_190125.jpg
    20210104_190125.jpg
    560.2 KB · Besök: 81

WSMC

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Gummipluppen=av/påknapp har kommit på villovägar. Någon som har något fiffigt tips på att få dit något liknande?
Lampan fungerar som den ska, men jag får använda tex en smal nyckel för av/på.
Tack på förhand!
DSC_0511.JPG
DSC_0510.JPG

jolov

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Gummipluppen=av/påknapp har kommit på villovägar. Någon som har något fiffigt tips på att få dit något liknande?
Tack på förhand!

en bit ätpinne, blyertspenna eller liknande som passar i hålet. Se till att den är tillräckligt lång för att sticka upp ett par mm så att du har något att trycka på.

Sen tejpar du fast en ballong över så att det blir lite vattentätt

Det är nog det fulaste meket jag kunde komma på

Muntis

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Om det fjädrar där nere så gör som jolov säger. Jag hade täljt till en bit som är lite spetsig men som har samma diameter som hålet och en svart gaffatejp på det inte för hårt dit satt.

Raemoe

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Köpte en fixed gear i skitstål, allt satt fast så jag gjorde en "orkar inte riktigt bry mig"-renovering.

Här drar jag ut vevlagret mha ramen, rekommenderas varmt.
20210109_122804.jpg

Försökte göra samma med sadelstolen men den rörde sig inte alls.
20210109_141859.jpg

Löste det genom att såga ut 20 cm stolpe ur ramen. Tog ett par timmar med handkraft.
20210112_144801.jpg

Sen sprutade jag Biltemas linolja i hela ramen och ställde den i tvättstugan.
20210113_191613.jpg

Fulrenovering avklarad.

Hcsokim

Medlem
Dagens fulmek-tråden
Tack på förhand! Visa bilaga 465249Visa bilaga 465250
Jag har alltid drömt om att laga något sånt med en lagom lång tändsticka och smältlim som tätning, vet ej om limmet fäster på metallen men i min fantasi gör den det iaf

Kimmo83

Ny medlem
Dagens fulmek-tråden
Det var jag som sökte efter specialverktyget. fick faktist PM med tips om vart dom fanns att köpa för 50kr. Men troligtvis fungerar ditt special bygge lika bra :)

Såg att någon letade efter ett litet specialverktyg för att skarva ihop nytt och gammalt wirehölje när man ska byta i / på en ram med intern dragning. Byggde ett liknande av två små träskruvar och mjuklod....
Visa bilaga 465961

WSMC

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
en bit ätpinne, blyertspenna eller liknande som passar i hålet. Se till att den är tillräckligt lång för att sticka upp ett par mm så att du har något att trycka på.

Sen tejpar du fast en ballong över så att det blir lite vattentätt

Det är nog det fulaste meket jag kunde komma på
Tackar för tipset!
Tillverkade en plastplupp i rätt längd. Del av ballong samt silvertejp för att göra det så vattentätt som möjligt.
Nu får vi se hur länge det håller, men det känns stabilt.

Lejon

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Tackar för tipset!
Tillverkade en plastplupp i rätt längd. Del av ballong samt silvertejp för att göra det så vattentätt som möjligt.
Nu får vi se hur länge det håller, men det känns stabilt.
Ballonglagningar är inte hållbara, det vet jag eftersom en kompis "lagade" ett dropperreglage-fäste med gammal kalasballong till styret. Höll några turer sen var ballongens livslängd över.

Nub

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Vad är grejen med alla finmek?..

.. Vad har en gammal slang, ett lock till en matlåda och en trasig stänkskärm från en DH gemensamt?
Grundelement till den ultimata roadbike-skärmen.

Try me, jag har fler x)
Edit: Ohh ingen har hittat easter-egg fulmeket än!

BIlden1.png
bilden2.png

Senast ändrad:

Karl-Luis

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Nåväl detta är min typ av tråd... 😂 lyckades knäcka första ramen och fixat denna onone dock passade inte framväxeln så fick bygga en spännare av en gammal bakväxel vet inte hur den lirar än men ska ev bygga ett bättre fäste för "fjädern"
20210126_233021.jpg
20210126_233025.jpg

Valhalla_

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
När man genomslagspunkar slanglöst ice spiker så hårt att däckkorvarna behöver vara stora som ett finger så måste man göra något åt saken. Kan super gravity casing räcka som bakdäck åt pendlar-hardtailen? Glömmer konstant att det är en hardtail för fronten är ju ganska fet. Och jag avskyr inserts.
Håller i alla fall på att sätta i dubb, det kan ju knappast bli sämre annat än att det kommer rulla lite taskigare... 😁
2943.jpg

Karl-Luis

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Va! Har meridan gått hädan?
Oja det började med att gaffeln började ge sig tänlte det går nog bra endå sen körde jag lite stigcykling när de va minus sist så knäckte de till trodde de va gaffeln bara, men de va tydligen ramen med i bak vid sadelstolpen och i styrhuvudet blev det en spricka.
Flyttade över grejerna ska åka imorrn o kolla på en bakfälg som är 27.5" istället som jag ska få mot lite eljobb 👌😁

Karl-Luis

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
När man genomslagspunkar slanglöst ice spiker så hårt att däckkorvarna behöver vara stora som ett finger så måste man göra något åt saken. Kan super gravity casing räcka som bakdäck åt pendlar-hardtailen? Glömmer konstant att det är en hardtail för fronten är ju ganska fet. Och jag avskyr inserts.
Håller i alla fall på att sätta i dubb, det kan ju knappast bli sämre annat än att det kommer rulla lite taskigare... 😁
Visa bilaga 466609
Du kommer ha mer grepp än rospiggarna! 😁

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer