Dagens fulmek-tråden

kais01

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Visste ni att en IS bromsskiva har samma inre diameter som storleken på en vanlig Shimano frihjulsbody? :-)

Undrar om inlägget passar bättre hit eller i "Pugsley med utbytbara fram- och bakhjul :)" tråden, men det är inget framhjul, så hit blir det.

Då sa frihjulsklackar på min baknav en tyst "pang" när jag trampade i skogen och sedan började kassett snurra åt båda håll utan motstånd. Under promenad tillbaka till bilen slog mig att baknavet har ju ett fint 6-skruvs fäste, som snurrar inte. :)

Så tog jag fram en gammal kassett (man slänger självklart inte gamla prylar bara för att de är lite slitna, eller hur?), borrade 6 hål (egentligen räckte det bara med att förstora dom befintliga, vad fin med lätviktkomponenter) i lämplig stor kugghjulet, byte mot skivan, vände om bakhjulet ... och hurray, en fixie att cykla på tills nya delar kommer. :-)

Visa bilaga 432144Visa bilaga 432146
Så om någon är sugen att testa sin favoritcykel i singlespeed konfiguration, då är det så här lätt. :-)
snyggt! men varför lät du inte kedjan gå igenom bakväxeln så du kunde fortsätta växla fram?

oväntade bakväxelproblem on the go är faktiskt ett bra skäl till att inte gå över till singelklinga på cyklar som skall långt ut i vildmarken:)

kais01

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
För att man inte kan ha så på en fixie.
nu var det här ingen fixie direkt, utan en nödlösning. och det är nästan osannolikt att kedjans längd skall stämma utan anordning att spänna den. och har man den goda turen att trots allt på det sättet få till rätt spänning är det om det råkar vara en fs närmast att be om stora problem så fort man försöker cykla. aron hade en tråd om ett dylikt haveri för ett tag sedan.

om du tänker att man inte kan 'bromsa' sig igenom bakväxeln för att övre kedjan slackar, är det ett icke-problem. äger tre cyklar med hembyggda hybridväxlar, dvs navväxel och utanpåliggande kassett med växel. och navbroms. funkat utan problem i flera decennier.

mb5

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
nu var det här ingen fixie direkt, utan en nödlösning. och det är nästan osannolikt att kedjans längd skall stämma utan anordning att spänna den. och har man den goda turen att trots allt på det sättet få till rätt spänning är det om det råkar vara en fs närmast att be om stora problem så fort man försöker cykla. aron hade en tråd om ett dylikt haveri för ett tag sedan.

om du tänker att man inte kan 'bromsa' sig igenom bakväxeln för att övre kedjan slackar, är det ett icke-problem. äger tre cyklar med hembyggda hybridväxlar, dvs navväxel och utanpåliggande kassett med växel. och navbroms. funkat utan problem i flera decennier.
Näää, problemet ligger i faktumet att man har inget frihjul då. Så om cykeln tar lite fart utför sluttningen och man inte hinner snurra med ben, eller om man bara glömmer sig en stund stående i pedaler, då påminner cykeln direkt en genom att dra i pedaler att man borde trampa ordentligt. :) Och om en bakväxel är i vägen, då spänns den ut först och bryts omedelbart efteråt.

Jag vet inte hur det kan funka för dig med navbroms (om du nu menar sånt, där man trampar bakåt att bromsa?), men jag är helt säkert att min bakväxel klarar inte att sträckas ut och överleva (och även så måste det vara udda med sån "slack" mellan fram och bak).

Att justera kedjespänning är ju inga problem med Surlyram med horisontella dropouts. :) Och fulldämpad är den förstås :), men tack jävlatjocka däck, inga konstiga rörliga delar i ramen. :-)

Det var förresten mer en kul grej jag ville testa, inte direkt en nödlösning (för att jag hade inte rätta drevet när navet havererade, kanske nästa gång). Dock testade jag sedan, dels för skoj, på ordentliga terrängstigar och det funkade fint. Med då måste kedjan sitta spänt.

f.jpg

Valhalla_

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden

Nej nedre kedjan spänner är det främsta problemet.
Alltså så som det ser ut på bilden, vore risken för bakväxelhaveri enligt min mening överhängande, om där satt en bakväxel dvs. Som någon skrev här ovan, missar man för ett ögonblick att man sitter på en fixie med bakväxel så dör den omgående. Navbroms är en helt annan femma för då har man åtminstone frihjul.

kais01

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
jag har som sagt kört så på tre cyklar sedan åttiotalet. inget händer. full spett på en navbroms ger lika stora krafter som ett fixiebakhjul som drar i kedjan, eftersom kraften begränsas av din benstyrka:)

bygger förstås på att nedre växeltrissan får plats mellan den ibland spända kedjan och kedjestaget, så att kedjan fritt kan löpa vidare med bakhjulet. detta kan ju innebära problem med vissa moderna miniframkransar.

oavsett en nödlösning i det här fallet.

Peth

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Finns det någon särskild anvisning eller kodex för vilken sida lampan skall vara på? Jag brukar välja höger för att se vägkanten väl.
Enligt instruktionerna till lampfästet (inte det fulmekade, utan köpefästet) så är den vänstermonterade varianten till för oss civiliserade som kör på högersidan. Återstår att se hur det funkar med vägkanten och om det blir skuggor som stör.

Dagens fulmek-tråden
Finns det någon särskild anvisning eller kodex för vilken sida lampan skall vara på? Jag brukar välja höger för att se vägkanten väl.
Vad gäller lampan jag hade på bilden så när man kollar på den borde jag ha haft den åt andra hållet eftersom jag rimligen håller till höger på vägar. Men det ser nog ut som den är gjord för att sitta horisontellt snarare än vertikalt som jag monterat den. Själv är jag glad att jag kom ihåg lampan på första turen i mörker för säsongen.

stenmark

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Amatör fulmek.
Korg i vägen för lampa.
Köp lampa för montering i där för avsett fäste på styrhuvudet.
Montera inte där.
Såga av ett gammalt fäste för styrmontering, frankensteina ihop med lim och träskruv.

Montera, beskåda. Var nöjd. Så vacker
20201018_222651.jpg
ĺ
Notera att display även den limmade med kärlek på korsfästet
Lsmpa monteras på höger sida för att det blev lite snett så lampan strålar lite vänster. Hellre ljus framför hjulet än mitt o
I mötande vägbana

kais01

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
för pendling om man har riserstyre och en avbländad lampa med lång räckvidd, har jag funnit det fördelaktigt att montera den lampan på höger sida. man kan då lätt vrida lampfästet en aning i sidled och få till ljusbilden blir högre och med längre räckvidd längs högra vägkanten.

utan att det bländar vid möte. som på en bil.

i vänstra fästet brukar jag ha en mer spridande lampa, antingen ensam ställd på svag riktad rakt fram som jag vill synas-lampa, eller med lite mer kräm nedåtvinklad när jag vill fylla upp närfältet.

EE9598EA-84D5-4AC1-8367-93203650A457.jpeg

Pfaff

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
På den tiden jag pendlade brukade jag möta ett par tanter som körde med cykelkorgen väl upplyst på insidan.
Montage höger gaffel har den fina egenskapen att hjulet gärna skymmer belysningen för motgående trafik i en vid vinkel. Fast då bländer den förstås inte.
Det finns många sätt varav en del är mindre bra lärde jag mig under många års cykelpendling.

Bonzo

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Styrlagerkoppipressarverktyg. Eller nå’t...

Observera gärna att den största brickan längst ner är slipad då den hade för stor diameter för att passa i lagerkoppen. Även här har det använts fulmek då jag fäste brickan på en skruv som jag drog fast i skruvdragaren och sedan slipades den ner med vinkelslipen. Skruvdragare i ena handen, vinkelslip i andra. Enkelt som en plätt.

92F842F1-F75F-4921-8DE0-545F80487E0A.jpeg

Dagens fulmek-tråden

Observera gärna att den största brickan längst ner är slipad då den hade för stor diameter för att passa i lagerkoppen. Även här har det använts fulmek då jag fäste brickan på en skruv som jag drog fast i skruvdragaren och sedan slipades den ner med vinkelslipen. Skruvdragare i ena handen, vinkelslip i andra. Enkelt som en plätt.

Visa bilaga 449815
Bästa, har en liknande som jag plockat ihop från skrot på jobbet. Finmaterial med allt i A4-80 och centreras med en handduk som jag lindar runt gängstången. Funkar galant.

Bengt-re

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden

Visa bilaga 449815
Fattigmanssvarv.... Jag trodde inte att fler gjorde på det något.... ovanliga sättet.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer