kais01
Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
snyggt! men varför lät du inte kedjan gå igenom bakväxeln så du kunde fortsätta växla fram?Visste ni att en IS bromsskiva har samma inre diameter som storleken på en vanlig Shimano frihjulsbody? :-)
Undrar om inlägget passar bättre hit eller i "Pugsley med utbytbara fram- och bakhjul :)" tråden, men det är inget framhjul, så hit blir det.
Då sa frihjulsklackar på min baknav en tyst "pang" när jag trampade i skogen och sedan började kassett snurra åt båda håll utan motstånd. Under promenad tillbaka till bilen slog mig att baknavet har ju ett fint 6-skruvs fäste, som snurrar inte. :)
Så tog jag fram en gammal kassett (man slänger självklart inte gamla prylar bara för att de är lite slitna, eller hur?), borrade 6 hål (egentligen räckte det bara med att förstora dom befintliga, vad fin med lätviktkomponenter) i lämplig stor kugghjulet, byte mot skivan, vände om bakhjulet ... och hurray, en fixie att cykla på tills nya delar kommer. :-)
Visa bilaga 432144Visa bilaga 432146
Så om någon är sugen att testa sin favoritcykel i singlespeed konfiguration, då är det så här lätt. :-)
oväntade bakväxelproblem on the go är faktiskt ett bra skäl till att inte gå över till singelklinga på cyklar som skall långt ut i vildmarken:)