Dagens fulmek-tråden

Mini_me

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Funkade det verkligen för dig? Jag försökte med när mitt frihjulet gav upp, men ingen chans, buntband gick av efter bara ett par trampslag. Hade jag kassa buntband? Eller för vassa kassettkanter kanske? Var köper man heavy-duty buntband? :-)

Men nu byte jag iaf mot DT navet som man kan ta isär helt utan verktyg och plockar man bort en ratchet då får man fixie strax, så nu blir det säkert nåt helt annat som rasar nästa gång. :-)
Sent svar men det gick bra. Dock var det bara GC bana hela vägen hem (vi gick ur skogen pga fixxie och blåa = nope😉 )
Är inga speciella buntband vad jag vet 😂

H.

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Ingen bild, men när jag plötsligt hörde ljudet av metall mot metall från bakbromsen med 1h kvar på liftens öppettider och inga reservbelägg låg i ryggan blev det lite akut kreativt fulmeck - monterade helt enkelt tillbaka beläggen utan fjädern, det finns ju trots allt ett par tiondels mm bromsyta kvar där... Lät som en skallra från bakvagnen men bromsen funkade tills liften stängde och det var ju egentligen allt som räknades.

Atakua

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Ingen bild, men när jag plötsligt hörde ljudet av metall mot metall från bakbromsen med 1h kvar på liftens öppettider och inga reservbelägg låg i ryggan blev det lite akut kreativt fulmeck - monterade helt enkelt tillbaka beläggen utan fjädern, det finns ju trots allt ett par tiondels mm bromsyta kvar där... Lät som en skallra från bakvagnen men bromsen funkade tills liften stängde och det var ju egentligen allt som räknades.
Jag hoppas att det var bakbromsen du fulmekade med. Jag har ett exempel fullmek när jag var ett offer.

I somras cyklade jag stig runt Järvsö på en hyrcykel (NS Snabb 130 hyrd hos JBP). Efter cirka halvdag i bruk kastade jag en blick på frambromsen. Då upptäckte jag med fasa att bara ½ skivyta användes vid frambromsning! Bromskolvarna satt nämligen på en fel adapter.
Framskivan var 200 mm därför hade jag faktiskt gott om bromsverkan för stigcykling som ändamålet. Kanske tog den okända (ful)cykelmekaniken som installerade bromsarna samma beslut?

IMG_20200718_142102.jpg

Berk

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Det hände mig i Dolomiterna med 500 hm nedför kvar på turen. Jag hade tur att änden av fjädern på min Formula Oro Bianco bromsar var böjda lite, så bara änderna tog i. Kunde klippa av änderna och köra ut resten av semestern med många tusende höjdmeter till (ingen butik i närheten sålde Formula klossar, lite konstigt i Italien).

zinkpasta

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
.. Och man vill inte ha den utanför, större risk att den fastnar i nåt då. Man kan iofs stripe:a fast den även på övre staget.

Atakua

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Billigare än Surlys Monkey Nuts iallafall ;-)
Det ser kanske bättre och billigare ut än riktiga Monkey Nuts på min Surlyram! I mitt fall är den vänster dropouten smalare än Monkey Nuts v2 och därför går det inte använda den på vänstra sidan, utan att man slipar lite metall. Att beställa v3 som passar men kostar 30 € är vansinnigt dyrt för enkla distanser.

Atakua

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
@qma tyckte det hade räckt med buntband. Jag är lite mer Posh än så 😂

Vajer + alunippel + Abikotång = mumma
Så jäkla fint och enkelt! Varför har jag inte kommit på denna lösning tidigare?
I samma anda använde jag en gammal bromsvajer för att skapa ett hänkel till min vandringskastrull. Det går nu att hänga kastrullen ovanpå brasan vilket är bekvämare och säkrare än att försöka balansera den vattenfyllda kastrullen på ved eller sten. Jag har faktiskt använt det här hänklet i många år.

IMG_20200928_213059.jpg

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Men jag tog inte ett enda mått, kapade snett med bågfilen, tigsvetsade genom färgen och utan att göra rent. Och man skär sig på den. Nog hör den väl hemma i fulmektråden ändå? :LOL:

weldion

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Men jag tog inte ett enda mått, kapade snett med bågfilen, tigsvetsade genom färgen och utan att göra rent. Och man skär sig på den. Nog hör den väl hemma i fulmektråden ändå? :LOL:
Jepp! Finmek är det endast om man kör bitarna genom någon sorts CNC-bearbetning. Blästring och pulverlack är nästan lägsta krav för att få in det på finmek.

bokaj

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Vi behöver helt klart en till kategori på mektrådar, finns det något bättre än förvirrande uppdelning i luddiga kategorier inom cykelvärlden? Vad tror ni? ful-snygg-mektråden? Skönhet-ligger-i-betraktarens-öga-mektråden??

Valhalla_

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Fast vore det inte på sin plats att få till en stöttning av gängstångens andra ända? Lite litet upplag för momentupptagning? Det klassar verkligen som ett finmek dock.
Återstår att se. Har inte testat det än. Men jag såg en fördel med att göra en lefty av det. Lätt att få på och av hjulet.

Makten

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Skärmen bottnar mot gaffelkronan ca 0,5-1 cm innan själva gaffeln bottnar. Flyttade därför ner skärmen med en gummikloss som sitter med dubbelhäftande tejp mot skärmen. Får se om den sitter kvar efter några turer, men den kläms ihop rätt bra av buntbanden.

fulmek.jpg

Den stora frågan är hur Rockshox tänkte när de gjorde det möjligt att montera ett så stort däck att detta kommer ta tvärstopp mot gaffelkronan när man bottnar. Kan ju sluta i total katastrof.

Berk

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Den stora frågan är hur Rockshox tänkte när de gjorde det möjligt att montera ett så stort däck att detta kommer ta tvärstopp mot gaffelkronan när man bottnar. Kan ju sluta i total katastrof.
Man vill väl mindestens 1 cm marginal mellan däck och gaffelbryggan för lera etc? Till gaffelkronan räcker 1 mm. Specs säger max 81 mm däck. Vet inte hur mycket marginal till bryggan det ger.

Makten

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Man vill väl mindestens 1 cm marginal mellan däck och gaffelbryggan för lera etc? Till gaffelkronan räcker 1 mm. Specs säger max 81 mm däck. Vet inte hur mycket marginal till bryggan det ger.
En skvätt, antagligen. Jag tycker dock att de borde känna till att minst hälften av alla cyklar med den här typen av gaffel har nån form av stänka monterad.
Sen om man nu i amerikansk anda ska varna för att vilken liten skitsak som helst kan leda till SERIOUS INJURY OR DEATH så borde man verkligen varna för det här. Typ en klibba på staget mellan gaffelbenen när den levereras från fabrik.

Även om det är ovanligt med stora 29-tumsdäck så kan man ju nästan garantera att nån kommer prova största möjliga som får plats.

Valhalla_

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Skärmen bottnar mot gaffelkronan ca 0,5-1 cm innan själva gaffeln bottnar. Flyttade därför ner skärmen med en gummikloss som sitter med dubbelhäftande tejp mot skärmen. Får se om den sitter kvar efter några turer, men den kläms ihop rätt bra av buntbanden.

Visa bilaga 446978

Äh man bottnar ju ändå aldrig.
Varför har du den där distansen förresten, du bottnar ju inte?😁

Berk

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
En skvätt, antagligen. Jag tycker dock att de borde känna till att minst hälften av alla cyklar med den här typen av gaffel har nån form av stänka monterad.
Sen om man nu i amerikansk anda ska varna för att vilken liten skitsak som helst kan leda till SERIOUS INJURY OR DEATH så borde man verkligen varna för det här. Typ en klibba på staget mellan gaffelbenen när den levereras från fabrik.

Även om det är ovanligt med stora 29-tumsdäck så kan man ju nästan garantera att nån kommer prova största möjliga som får plats.
Skulle skriva att man behöver länge axel till Crown distans eller mindre slag med samma distans till bryggan och Crown helt komprimerad. Men mått just nu och kommer till 385 mm från axel till baksidan bryggan (lite svårt att mäta med stankskäremen på). RS säger max 770 mm hjuldiameter, så nästan ingen marginal till bryggan och ingen till kronan?

Valhalla_

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
När man har en kvart över, en överfull skrotbinge man inte ids tömma och en indikatorklocka man knappt använder kan man alltid tillverka något man kanske kan ha nytta av.

Visa bilaga 446565
Riktstället funkade inge bra med mätklockan. Så sladdrigt så visaren for runt som en vante. Jag tog bort den och satte två buntband i vertikala stolpen (ett för sido- och ett för vertikalriktningen, och lyckades bygga mig ett rakt hjul. Sen vände jag hjulet för att kolla att det hade rätt dish. Funkade helt ok faktiskt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer