Dagens fulmek-tråden

borano20

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Bilder huller om buller!
Köpte belysning till Pelagos rack men den gjorde sig inte alls bra. Stor och ful.
Rotade i källaren igår och hittade min gamla Blackburn Flea 2.0 som legat bortglömd runt åtta år. Använde en trasig Lezyne baklampa som stomme och en styrändplugg tillsammans med en bit rundstav. Blev väldigt nöjd med resultatet.Visa bilaga 419188Visa bilaga 419189Visa bilaga 419190Visa bilaga 419191Visa bilaga 419192
Visa bilaga 419217
Hej.. CINELLI styrplugg till FULMEK?? Passa dig för mörka gränder.... mvh borano20

Belse

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Inget fulmek.än, men det kan bli. Nån som hsr nån ide på ett fulmekat fäste till den här speed/cadence-mätaren där fästet är borta. Mätaren funkar bra, men fästet var skit, efter 1,5 sommar så var det bara smul kvar av plasten då den inte tålde solljuset...
20200727_104954.jpg

s

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Inget fulmek.än, men det kan bli. Nån som hsr nån ide på ett fulmekat fäste till den här speed/cadence-mätaren där fästet är borta. Mätaren funkar bra, men fästet var skit, efter 1,5 sommar så var det bara smul kvar av plasten då den inte tålde solljuset...
Eftersom du frågar här så har du att välja på antingen smältlim eller silvertejp. En kombination kan också funka såklart.

borano20

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Inget fulmek.än, men det kan bli. Nån som hsr nån ide på ett fulmekat fäste till den här speed/cadence-mätaren där fästet är borta. Mätaren funkar bra, men fästet var skit, efter 1,5 sommar så var det bara smul kvar av plasten då den inte tålde solljuset...Visa bilaga 432048
Hej.. Sax å legobil?? Du har verkligen hittat rätt tråd! Följer med spänning!! mvh borano20

mb5

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Visste ni att en IS bromsskiva har samma inre diameter som storleken på en vanlig Shimano frihjulsbody? :-)

Undrar om inlägget passar bättre hit eller i "Pugsley med utbytbara fram- och bakhjul :)" tråden, men det är inget framhjul, så hit blir det.

Då sa frihjulsklackar på min baknav en tyst "pang" när jag trampade i skogen och sedan började kassett snurra åt båda håll utan motstånd. Under promenad tillbaka till bilen slog mig att baknavet har ju ett fint 6-skruvs fäste, som snurrar inte. :)

Så tog jag fram en gammal kassett (man slänger självklart inte gamla prylar bara för att de är lite slitna, eller hur?), borrade 6 hål (egentligen räckte det bara med att förstora dom befintliga, vad fin med lätviktkomponenter) i lämplig stor kugghjulet, byte mot skivan, vände om bakhjulet ... och hurray, en fixie att cykla på tills nya delar kommer. :-)

p1.jpgp2.jpg
Så om någon är sugen att testa sin favoritcykel i singlespeed konfiguration, då är det så här lätt. :-)

Makten

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Monterade ett Works Compontents angle set igår och det undre lagret gick extremt trögt i lagerkoppen. Så till den milda grad att jag var tvungen att dra dit det med hjälp av skruven genom top-cap:en (medan jag vred på styret så lagret skulle skonas så gott det gick). Jag trodde att jag fick det i botten, men icke. Bokstavligen 20 meter in på stigen ikväll så bottnade det och jordens glapp uppstod. Givetvis hade jag optimerad styrrörsdistanserna, vilket medförde att jag nu inte kunde spänna lagret tillräckligt. Vad gör man då? Jo, man gräver igenom varenda pinal i väskan för att hitta nåt som går att lägga emellen medan man spänner!

20200804_204945.jpg

Ta-daaa! Det funkade hur bra som helst. :cool: 😁 När stammen sen väl är åtdragen behövs inget som håller i uppifrån, och kedjan lades tillbaka i väskan.

Kedjesnutten har jag alltid med mig för att jag insett att om kedjan är optimalt kortad så blir det jättejobbigt om man pajjar ett par länkar i skogen. Så en liten stump att skarva med är bra att ha.

stakka

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Kanske lite OT.
Halkade och tog emot med handen. Lite otur att det låg lite bröte på marken där jag satte handen. Kände knak och smärta i långfingeret.
Klart obra. Måste kyla ner. Funkade bra med Potatisklyftor utan skal. Fick oxå lite flytande smärtlindring. Efter 15 minuter en kvart dax att kolla. Alla leder känns bra men lätta tappningar på fingertoppen ger typ rejäla smärtor. Konstaterar att det är i benet mellan knogen och första fingerleden. Allt rakt och prydligt. Akuten? Varför, när man kan fixa själv. En bit av ett 110 mm avloppsrör och lite idrottstejp funkar perfekt.
768904D3-6124-47E0-A720-83AA9809DB11.jpeg
6F5E3657-93E0-4286-A3CD-4E97F83864A0.jpeg

BuTTuS

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Vet inte om det klassas som vare sig mek eller fult, men så här fäster iaf jag min LedX Mamba för att få den där den ska vara, dvs mitt på stammen. Vad skulle man göra utan buntband (och silvertejp)?😊
Har ett fäste på varje cykel så lampan är lätt att flytta.

D2884CCC-72CB-4FA8-8F0E-0432B68911E2.jpeg

F2119548-0802-496A-A8EE-7513622F4F47.jpeg

mb5

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Rasar frihjulet så får det bli buntband 😊👍
Funkade det verkligen för dig? Jag försökte med när mitt frihjulet gav upp, men ingen chans, buntband gick av efter bara ett par trampslag. Hade jag kassa buntband? Eller för vassa kassettkanter kanske? Var köper man heavy-duty buntband? :-)

Men nu byte jag iaf mot DT navet som man kan ta isär helt utan verktyg och plockar man bort en ratchet då får man fixie strax, så nu blir det säkert nåt helt annat som rasar nästa gång. :-)

bearthefear

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Två par trasiga skor, ena med spräckt kolfibersula, andra med gummisula som lossnat från sulan.

Fram med rakbladskniven!

Lite superlim och Karlssons klister senare, tillsammans med gummisnoddar och trädgårdsstenar, är dom ”som nya”. Får se om det håller längre än en tur...

58C410A4-42DB-4A4F-AB80-71B533DCB962.jpeg

SIE

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
För navigering mellan nya stigar medelst mobilen, svårt att ta bild med mobilen i.
C84A42B7-9780-4B1A-A0B7-DAC947E2E28D.jpeg

8596A2E6-DB6F-410B-ACC0-977063458246.jpeg
Nöjd med genomförandet men är inte helt säker på att idén i sig är bra, lätt hänt att telefonen glöms bort..

SIE

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
För navigering mellan nya stigar medelst mobilen, svårt att ta bild med mobilen i.
Visa bilaga 435685

Visa bilaga 435684Nöjd med genomförandet men är inte helt säker på att idén i sig är bra, lätt hänt att telefonen glöms bort..
Update: det gick ju svinbra. Körde rutt efter GPX mha appen Gaia GPS. Ultimat hade dock varit om man kunde ha slängt in GPX-filen i Trailforks istället, nån som vet om det funkar? Eller vill tipsa om annan bra GPX-läsare för bruk i skogen? Betalar gärna en slant, men helst inte löpande.

Edit: fattade nu hur man sparar GPX route i TF.

Senast ändrad:

Aron

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Monterade ett Works Compontents angle set igår och det undre lagret gick extremt trögt i lagerkoppen. Så till den milda grad att jag var tvungen att dra dit det med hjälp av skruven genom top-cap:en (medan jag vred på styret så lagret skulle skonas så gott det gick). Jag trodde att jag fick det i botten, men icke. Bokstavligen 20 meter in på stigen ikväll så bottnade det och jordens glapp uppstod. Givetvis hade jag optimerad styrrörsdistanserna, vilket medförde att jag nu inte kunde spänna lagret tillräckligt. Vad gör man då? Jo, man gräver igenom varenda pinal i väskan för att hitta nåt som går att lägga emellen medan man spänner!

Visa bilaga 433917
Grymt tips! Samma sak hände mig i somras. Jag hade ingen kedja utan använde ett par buntband som extradistans. Inte optimalt men det har funkat så här långt.

Makten

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Grymt tips! Samma sak hände mig i somras. Jag hade ingen kedja utan använde ett par buntband som extradistans. Inte optimalt men det har funkat så här långt.
Om man vill öka sina chanser att hitta nåt som funkar att lägga emellan ska man nog ha en top-cap som inte är konisk, utan platt på undersidan. Då kan det ju funka med lite vad som helst. En kona kommer vilja trycka ut mellanlägget rakt åt sidan. I mitt fall låg kedjan bara under den smala flänsen som är menad att centrera cap:en i distanserna/stammen.

Dagens fulmek-tråden
Inget fulmek.än, men det kan bli. Nån som hsr nån ide på ett fulmekat fäste till den här speed/cadence-mätaren där fästet är borta. Mätaren funkar bra, men fästet var skit, efter 1,5 sommar så var det bara smul kvar av plasten då den inte tålde solljuset...Visa bilaga 432048
Har svårt att se hur du ska kunna använda Lego-bitarna bara...?

[edit] äsch, man ska läsa hela tråden innan man svarar. Såg att du faktiskt "löst" det mha lego...

Själv var jag ytterst nära att lyckas fullaga min hidemybell som sprack i plasten runt styret. Tyvärr var remmen som håller pumpen på plats en centimeter för kort, annars hade den fått agera förband så att jag hade kunnat använda datorhållaren som tänkt. Bildbevis på det misslyckade försöket saknas.

Senast ändrad:

Belse

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Har svårt att se hur du ska kunna använda Lego-bitarna bara...?

[edit] äsch, man ska läsa hela tråden innan man svarar. Såg att du faktiskt "löst" det mha lego...

Själv var jag ytterst nära att lyckas fullaga min hidemybell som sprack i plasten runt styret. Tyvärr var remmen som håller pumpen på plats en centimeter för kort, annars hade den fått agera förband så att jag hade kunnat använda datorhållaren som tänkt. Bildbevis på det misslyckade försöket saknas.
Här är fulmecket klart:
20200813_114541.jpg

Fast egentligen inte, la in en fråga på Sigmas Facebooksida, och gick svar att jag skulle maila deras support. Gjorde det, och fick svar att jag skulle skicka in en bild på sensorn och på mitt kvitto så skulle dom skicka en ny till mig. Tog ett par dagar så lpg det en ny på Posten o väntade...
Mycket bra support av dom.

arcamone

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Ser dessutom ut som att handen har en fin, fast vinkel till att hålla burken 😂

Kanske lite OT.
Halkade och tog emot med handen. Lite otur att det låg lite bröte på marken där jag satte handen. Kände knak och smärta i långfingeret.
Klart obra. Måste kyla ner. Funkade bra med Potatisklyftor utan skal. Fick oxå lite flytande smärtlindring. Efter 15 minuter en kvart dax att kolla. Alla leder känns bra men lätta tappningar på fingertoppen ger typ rejäla smärtor. Konstaterar att det är i benet mellan knogen och första fingerleden. Allt rakt och prydligt. Akuten? Varför, när man kan fixa själv. En bit av ett 110 mm avloppsrör och lite idrottstejp funkar perfekt. Visa bilaga 434435Visa bilaga 434436

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer