Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Jag besökte lokala svarvgubben

Jag besökte lokala svarvgubben och fick den här tillverkad istf lik ande hempul.
Ja det hade man ju kunnat göra, jag hade helst gjort dem själv då jag jobbat i verkstad och svarvat och fräst i många år. Men jag har ingen tillgång längre tyvärr.

Men vitsen är ju att göra det själv annars är det ju inget kul ?

Dagens fulmek-tråden
Ett gammalt men lyckat fulmek
IMG_20200404_160302.jpg
förbättrades idag
IMG_20200404_160402.jpg
IMG_20200404_160355.jpg

Dagens fulmek-tråden
Japp, jag löste problemet: "var ska jag lägga den lösa biten?" med hjälp av skruven. Fram tills nu har jag haft den liggandes på några brädor ovanpå stegen som hänger på väggen. Skruven kommer att spara flera sekunder per dag! Bygeln runt stolpen är bra, framför allt om man lastar på/av tunga saker (t ex barn) ofta.

Dagens fulmek-tråden
Oops, jag svarade visst konstigt Bygeln sitter hårt fast runt stolpen som förut. Skruven är bara till för att hålla blocket på dagen när cykeln är borta och låset olåst. Bygeln sitter i en sån höjd att den tillsammans med stolpen ger ett ganska bra stöd även innan man låser.

Dagens fulmek-tråden
Behövde lite lastmöjligheter på vardags-slit-cykeln så jag tog en gammal rostig men stabil pakethållare från en 80-tals DBS jag hade i gömmorna, och fick den på plats mycket enklare än jag trodde det skulle vara.

Började med att bända ut de bakre fästena med handkraft, för att få lagom bredd för mtb-ram med skivbromsar. Gick galant att skruva fast i befintliga skärmfästen med M5-skruvarna. Fram blev det lite mer att fundera på. Till slut hittade jag två vinkeljärn som jag bearbetade med två kraftiga tänger, för att få fram en anpassad form för att förbinda främre pakethållarfästet med ramens två sidofästen. Blev riktigt starkt och stabilt!

Tog väl en timme totalt, men var helt klart värt besväret. Riktigt fult blev det också! ??

IMG_20200407_065902025.jpg

IMG_20200407_065941123.jpg

IMG_20200407_065951461.jpg

IMG_20200407_070053833.jpg

Dagens fulmek-tråden
Ser ut att kunna ta mycket last och blir det riktigt tungt kanske vinkeljärnen t o m erbjuder stötdämpning.
Jodå, gamla pakethållare är stabila grejor, och vinkeljärnen är faktiskt styvare än man kan tro, inte mycket svikt där inte. Fick ta i som en skogstokig för att böja till dom med tängerna... ?

Dagens fulmek-tråden
Behövde lite lastmöjligheter på vardags-slit-cykeln så jag tog en gammal rostig men stabil pakethållare från en 80-tals DBS jag hade i gömmorna, och fick den på plats mycket enklare än jag trodde det skulle vara.

Började med att bända ut de bakre fästena med handkraft, för att få lagom bredd för mtb-ram med skivbromsar. Gick galant att skruva fast i befintliga skärmfästen med M5-skruvarna. Fram blev det lite mer att fundera på. Till slut hittade jag två vinkeljärn som jag bearbetade med två kraftiga tänger, för att få fram en anpassad form för att förbinda främre pakethållarfästet med ramens två sidofästen. Blev riktigt starkt och stabilt!

Tog väl en timme totalt, men var helt klart värt besväret. Riktigt fult blev det också! ??

Visa bilaga 409554
Visa bilaga 409556
Visa bilaga 409557
Visa bilaga 409558
Utmärkt fulmek! Lite saker ur bra-att-ha-lådan, verktyg de flesta har hemma, och funktion före form. :)

Dagens fulmek-tråden
Jo, jag har en liknande pakethållare liggandes som borde få ersätta min nuvarande halvkass sak. Bävar lite dock, pakethållare och skärmar ger alltid mekproblem...

Dagens fulmek-tråden

Visa bilaga 409554
Visa bilaga 409556
Visa bilaga 409557
Visa bilaga 409558
Den rundade formen på pakethållaren gör sig riktigt bra med de feta däcken och knyter fint an till det konstiga mönstret på sadeln! ?

Dagens fulmek-tråden
IMG_20200405_110306590.jpg

Problem? Fannypacket gnider upp ryggskyddet i nacken. Samtidigt vill man inte ha en fet rem från skyddet under fannypackets rem. Lösning? En krok som hakar på fannypackets lyftögla upptill.

Funkade så jäkla bra, över all förväntan! Lätt att haka på och av på ryggen, och skyddet höll sig nere! Själva kroken är en prototyp som kanske behöver ersättas med en annan modell, men principen är bevisat duglig. V 2.0 kanske kan ha något slags magnet, liknande den som fäster slangen på en vätskeryggsäck (tack för idén @Crossmax ).

Dagens fulmek-tråden
8EB17690-C0C0-45F5-9C18-CEB5F61CC29B.jpeg

Två borr senare. Märkligt att skruvarna är av mjukost när man använder en liten insex men när man ska borra upp dem, då jävlar håller de som berget.

Dagens fulmek-tråden
I det här fallet är de nog så, för de skruvarna har en väldigt udda storlek i sig. Men de handtaget är 15 år gamla och har skruvats på och av många gånger.

Dagens fulmek-tråden
Sambon tappade sin gvolt50 i sten varpå hela akterpartiet försvann en mörk och regnig kväll. Lösningen var att ersätta den försvunna aktern med tejp, epoxi och toppen på en pet-flaska. Åtkomst till ladduttaget sker numera genom att skruva av korken. Dessutom behövde en lödning lödas om vilket resulterade i att jag sågade av fronten med reflektor för att komma åt elektroniken. På bilden dittejpad med frystejp efter avslutat lödarbete.
IMG_20200415_152516722.jpg

Dagens fulmek-tråden
Sambon tappade sin gvolt50 i sten varpå hela akterpartiet försvann en mörk och regnig kväll. Lösningen var att ersätta den försvunna aktern med tejp, epoxi och toppen på en pet-flaska. Åtkomst till ladduttaget sker numera genom att skruva av korken. Dessutom behövde en lödning lödas om vilket resulterade i att jag sågade av fronten med reflektor för att komma åt elektroniken. På bilden dittejpad med frystejp efter avslutat lödarbete.Visa bilaga 410960

Kungligt?

Dagens fulmek-tråden
Problem: svett droppar på brillorna och i ögonen. Sen är jag en jäkligt salty sweater också, så sikten blir snabbt väldigt lidande.

Lösning: https://www.letro.se/shopartinfo_mer.asp?prodid=21372

Nåt silikon-svettband som tydligen är vanligt bland orienterare. Efter lite olika varianter med tejp och kardborre för att fästa landade jag i att dra bandet som följde med runt innanmätet i hjälmen och fästa med lite sytråd.

Funkar till 90%! Är inte ivägen nämnvärt och lutar man sig framåt för mycket kan det rinna över kanten (framförallt ett problem när man stannar). Sen kunde det varit 1cm längre per sida, nu rinner det ner precis i kanten på ögat. Men allt som allt en rejäl förbättring för en ganska blygsam summa! Inga problem att få dit rätt när man tar av och på hjälmen heller.

Bilagor

• IMG_20200406_190335183.jpg
    IMG_20200406_190335183.jpg
    385.8 KB · Besök: 279
Dagens fulmek-tråden
Gjorde om min Wald korg förra året så man slapp det fula fästet i styret. Uppdaterade idag från att ha ett stag till skärmhålet till 2 stag till kronan. Och ja det gamla staget ska bort sen

4DA7E045-AEFF-4E12-934B-1F75840091F8.jpeg

Gjorde förra veckan nya stag istället för dom fula justerbara

508F1AD0-6AEF-44B2-929B-2A06FA1DD511.jpeg

Dagens fulmek-tråden
Vackert där dabac!

Själv blev det fulmek till PS4:an. Officiellt till ungarna.

En sunkig möbel från Jula:
Visa bilaga 376497

En bit badrums-tillbehör under ratten:
Visa bilaga 376498

Grön tråd och några spik:
Visa bilaga 376499

Voila!
Racingstol budget turbo deluxe!
Visa bilaga 376500
Visa bilaga 376501
Visa bilaga 376502
Fortsätter på mitt fulmek.
Pedalerna envisades med att kana omkring.
Lösning:
Lite överblivet mtrl från golvläggning.
IMG_20200424_193526.jpg
Två krokar.
IMG_20200424_193548.jpg IMG_20200424_193630.jpg
Två vingskruvar.
IMG_20200424_193552.jpg
Några hål + ANNAT
IMG_20200424_193639.jpg

Dagens fulmek-tråden
Jag är på väg att borra sönder skruven som håller sadelstolpen på plats (råkade dra sönder insexskruven idag, och vet inte vad jag ska göra). Det går med andra ord bara runt när jag försöker sätta dit insexnyckeln. Vad göra? Borra känns overkill. Hjälp ?

Dagens fulmek-tråden
Jag är på väg att borra sönder skruven som håller sadelstolpen på plats (råkade dra sönder insexskruven idag, och vet inte vad jag ska göra). Det går med andra ord bara runt när jag försöker sätta dit insexnyckeln. Vad göra? Borra känns overkill. Hjälp ?
Några droppar krypsmörj och sedan ta en torxbits som nästan går i ditt numera rundade hål och slå fast den med en hammare, dra sedan lös skruven försiktigt.
Är den genomgående så kan det ju funka att såga av den om du kommer åt i springan på sadelklämman.

Tillbaka
Topp