Dagens fulmek-tråden

saarela

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Känns som vanligt. Har dock bara 2h i sadeln efter denna lagning. Enda skillnaden är att jag slipper ta fram nål och tråd efter cykelturen.
Hade något liknande på ett par arbetsbyxor för ett gäng år sedan, ytan på dom lapparna var ju riktigt sträv.
Finns det inte risk att du river sönder sadeln?

Fishy

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Mek och mek, nöjd blev jag iaf. Fick tyvärr inte med momenten men före och efterbilder. Pannlampa från eBay och överblivet Bontragerfäste. Sågade och filade bort allt överflödigt till en jämn platt yta. Sedan likadant med fästet. Superlim, skruv och mutter. Svärmors symaskin och kardborreremsa.
Vid regn förvarar jag batteripacket i en zip-påse.
FE3F85C4-DF3A-4EA8-9688-3AFB6E13C38F.jpeg
CA83837D-10DF-4C82-9D5C-9F293BB797AF.png
225B5FB2-7460-4A9A-9B07-0A85A5E59E4F.jpeg
EE5422C4-38A7-433D-9F12-FCD197B5DD4F.jpeg

Lejon

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Problem: bra kastrull men dåligt handtag
469F2C72-EBAA-4535-A811-FC493528CEDD.jpeg
471886A2-0BCA-485F-A7D6-003650A4BACE.jpeg
till locket i metall som bränns.
Lösning: avkapat gaffelrör i kolfiber med starnut nedbankad. Hoppas det leder värme tillräckligt dåligt.
(Info för alla krösamajor: det dödsfarliga kolfibret kommer inte i kontakt med mat så min familj är säker.)

Valhalla_

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Snyggt! Hur pass effektiv är den där? Är lite träd som fallit över stigen i min lokala skog som jag skulle vilja "åtgärda". Problemet är att de är 20-30cm i diameter...

Valhalla_

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Åka-till-stations-pundarhojen har slapp kedja. Måste fixa det på något sätt. Stay tuned.... 🙂
Visa bilaga 406656
Tack gnorf för ramen förresten, hann lägga ett antal övningssträngar med tigsvetsen, och sno över v-bromsfästena till dotterns cykel, innan den nu är inne på panchislivet som stations-pundarhoj. Här slängs inte grejer som fortfarande funkar. :giggle:

Pqz

Medlem
Dagens fulmek-tråden
Mina vinterbrallor skulle oxå må bra av lite kärlek efter några rejäla vurpor... (första frosten i höstas enda denna säsongen).

42Hz

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Fulmek deluxe på bilen, besiktningen klagade på rostiga fästen till kofångaren bak. Om det har någon betydelse så ser den andra sidan mer symmetrisk ut. ;)

1585503678658.png

Hep

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Rätt långt ifrån cykling, men fult. Kungligt fult.

Insåg att toalettspolningen strulat för att ett hörn av en plastbit gått av. Behövde något att laga med som hade en lite kantig form och lagom storlek. Ett drottninghuvud och en klutt epoxy senare spolar den som den ska igen.

drottning.jpg

123456789

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Rätt långt ifrån cykling, men fult. Kungligt fult.

Insåg att toalettspolningen strulat för att ett hörn av en plastbit gått av. Behövde något att laga med som hade en lite kantig form och lagom storlek. Ett drottninghuvud och en klutt epoxy senare spolar den som den ska igen.

Visa bilaga 408227
Det är precis så man lagar wc stolar !!!
Tro mig .....Varit i fastighetsbranchen i 30 år !
Man gjorde sånt när ingen såg 😂

Raemoe

Medlem
Dagens fulmek-tråden
Behövde montera ett nytt styrlager. Den gamla lagerbanan skramlade löst mot gaffeln medans den nya var jävligt tight. Jag orkade inte leta upp lämpligt verktyg, så jag la på gamla lagerbanan upp och ned, byggde en bredare bas med tejprulle, och satte en 32:as nyckel på det. Fram med gummihammaren, banka tills det tog stopp, och så blev allt fint till slut.

P3210214.JPGP3210212.JPGP3210211.JPG

even

Medlem
Dagens fulmek-tråden
Är det 1" (2,54 mm) går bra att banka med en viktskiva till hanteln (25 mm; skivornas ID ca 1mm större). Återigen kan gamla konan upp och ner nyttjas som mediator.

Valhalla_

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Behövde montera ett nytt styrlager. Den gamla lagerbanan skramlade löst mot gaffeln medans den nya var jävligt tight. Jag orkade inte leta upp lämpligt verktyg, så jag la på gamla lagerbanan upp och ned, byggde en bredare bas med tejprulle, och satte en 32:as nyckel på det. Fram med gummihammaren, banka tills det tog stopp, och så blev allt fint till slut.

Visa bilaga 408254Visa bilaga 408252Visa bilaga 408253
Härligt! Dock är det bara att ta fram gummiklubban nästa gång och knacka ner den där. Bara du kör "runt om" så att säga. Det där är ingen lagerbana utan bara en kona som ska centrera mot lagret och hålla allt på plats.

mikipedia_

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Jag besökte lokala svarvgubben
Dags för service av min fox 36. Tänkte inte köpa verktygen för att knacka på och tänkte undvika att knacka på muttrarna.

Gängtappar från biltema och skruvar från bra att ha lådan fick bli lösningen. Ska nog köpa en pelarborr av enklare modell ändå.
Jag besökte lokala svarvgubben och fick den här tillverkad istf lik ande hempul.

Bilagor

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer