Dagens fulmek-tråden

Valhalla_

Aktiv medlem
kais01 sa:
ja jag skulle inte vilja testa just på bromsar iaf. men ni har alltså förstahandsuppgifter på att detta går åt helvete..?

annars mycket nys därute, en välspridd myt är t ex att stekpannor i gjutjärn inte skulle tåla diskmedel.
NBR och bromsvätska är mycket inkompatibla. Inte i nivå med diskmedel på gjurjärnspanna, utan på riktigt. 🙂
Screenshot_20191231-094740_KiwiBrowser.jpg

https://www.efunda.com/designstandards/oring/oring_chemical.cfm?SM=none&SC=Brake Fluid

Ibland kan man köra med "fel" tätningsmaterial och det fungerar ändå (t.ex esterbaserade bio-oljor + NBR fungerar i vissa sammanhang när det kommer till hydraulik). Men dotvätska och NBR/Nitril/Buna-N är inte en sådan kombination. Exakt hur lång tid det kommer att ta att sabba tätningarna vet jag dock ej men det kommer gå åt skogen...

marr

Aktiv medlem
Kais, orkar du inte ens googla själv. Så får du antingen testa själv, eller lägga ner. Det fungerar inte. Det bara är så, tänker inte lägga tid på att leta upp hur och varför.

Senast ändrad:

zinkpasta

Aktiv medlem
Preacher/@angrybikemechanic har väl några fina bilder på konsekvenserna av båda valen på Instagram vill jag minnas. Orkar inte googla upp just nu, men nån annan kanske? För övrigt alldeles för lite fulmek i tråden just, och tyvärr har jag inget eget att bidra med nu.

kais01

Aktiv medlem
marr sa:
Kais, orkar du inte ens googla själv. Så får du antingen testa själv, eller lägga ner. Det fungerar inte. Det bara är så, tänker inte lägga tid på att leta upp hur och varför.
googling är bra, men ofta får man bättre och personligare svar här på happy. och en kul diskussion.

det vore ju bra med packningsmaterial som tål båda typerna av bromsvätska.

marr

Aktiv medlem
MP3-Sthlm sa:
Teflon är ju ganska bra som packning men är ganska dyrt, är lättare att hålla koll på vilken vätska som ska i.
Precis, det är inget jättestort problem att hålla rätt på. Rätt enkelt att kunna ha båda hemma på hyllan med. Speciellt biltemas små dot flaskor. Stora har en tendens att bli dåliga.

Valhalla_

Aktiv medlem
Biltemas dotflaskor och biltemas chf mineralolja. Och så tar man med sig ett par tuber med kullagerfett, lite kedjesmörj och bromsrengöring på väg till kassan, och sen avslutar man allt med biltemakörv. Riktig one stop shop det där.

fredrik168

Aktiv medlem
marr sa:
MP3-Sthlm sa:
Teflon är ju ganska bra som packning men är ganska dyrt, är lättare att hålla koll på vilken vätska som ska i.
Precis, det är inget jättestort problem att hålla rätt på. Rätt enkelt att kunna ha båda hemma på hyllan med. Speciellt biltemas små dot flaskor. Stora har en tendens att bli dåliga.
Fast jag var in och skulle ha dot till bilen men fick ge upp då jag inte hittade kemrum 13 !!! Får bli en annan kedja på det!

marr

Aktiv medlem
fredrik168 sa:
marr sa:
MP3-Sthlm sa:
Fast jag var in och skulle ha dot till bilen men fick ge upp då jag inte hittade kemrum 13 !!! Får bli en annan kedja på det!
Du kunde inte fråga någon?

NickPick

Aktiv medlem
Valhalla_ sa:
Biltemas dotflaskor och biltemas chf mineralolja. Och så tar man med sig ett par tuber med kullagerfett, lite kedjesmörj och bromsrengöring på väg till kassan, och sen avslutar man allt med biltemakörv. Riktig one stop shop det där.
Foppatofflor, snus och 40 kilo övervikt på det?😁

Valhalla_

Aktiv medlem
fredrik168 sa:
marr sa:
MP3-Sthlm sa:
Skämtar du? Hur hittar du kaffet på ica?

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
LasseB sa:
Jag har förstahandsuppgift på att det omvända iaf inte fungerar. Renoverade ett par gamla Hayes och tänkte jag skulle testa mineral istället för DOT för att slippa den skiten. Resulterade i att alla packningar i huvudcylinder och ok svällde upp till dubbla sin storlek efter 24h. Försökte återställa genom att torka av och lägga i DOT-bad igen, men 4 månader senare är det ingen skillnad.
Om det är o-ringar kan det funka att koka dessa i vatten, de brukar dra ihop sig då.

fredrik168

Aktiv medlem
marr sa:
fredrik168 sa:
marr sa:
MP3-Sthlm sa:
Du kunde inte fråga någon?
Såg faktiskt inga andra än i kassan så blev mekonomen sen.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Såg ett smidigt lampfäste från Paul components här i en annan tråd så snickrade ihop ett eget och blev rätt nöjd med ljusbilden.
Det var tidigare en ändplugg från en gardinstång, kostnad 10-15kr och 5 minuters arbetstid :)

DDF123F7-3069-4008-9278-E101095FADA8.jpeg

tmalm

Aktiv medlem
catch sa:
Förlängning av framskärm med assaver och silvertejp. Om det funkar blir det samma på bakskärmen.
Stora problemet med framskärmar enl mig är att det sprutar vatten framåt i glipan mellan skärm å däck som man sedan får på sig pga fartvind men den är lätt å "täta" mha en silvertejps flärp från skärmen som typ slickar däcket.

Tjusigt gardinstångsmeck oxå!

/T

catch

Medlem
tmalm sa:
catch sa:
Förlängning av framskärm med assaver och silvertejp. Om det funkar blir det samma på bakskärmen.
Stora problemet med framskärmar enl mig är att det sprutar vatten framåt i glipan mellan skärm å däck som man sedan får på sig pga fartvind men den är lätt å "täta" mha en silvertejps flärp från skärmen som typ slickar däcket.

/T
Just det är mitt problem. Får ta en till bit silvertejp, tack!

tmalm

Aktiv medlem
catch sa:
tmalm sa:
catch sa:

/T
Just det är mitt problem. Får ta en till bit silvertejp, tack!
DSC_1387.JPG

Både snüggt och praktiskt!

/T

L.and

Medlem
Ja det är viktigt att tänka på vikten när ståltraktron jag pendlar på nog väger in en ganska bra bit norr om 10 (speciellt med frontrack osv.)
den första planen var förövrigt en gammal 17" hylsa, men det föll på att den kändes lite kort och tung...

Ja, man vet aldrig vad man behöver ha med sig ut i det ständiga novembermörkret som råder just nu, får väl fylla den med nödgodis eller nått. Filmburkar är inte några problem att hitta, det svåra är att hitta någon som kan framkalla filmen som kommer i den!

kais01

Aktiv medlem
L.and sa:
Ja det är viktigt att tänka på vikten när ståltraktron jag pendlar på nog väger in en ganska bra bit norr om 10 (speciellt med frontrack osv.)
den första planen var förövrigt en gammal 17" hylsa, men det föll på att den kändes lite kort och tung...

Ja, man vet aldrig vad man behöver ha med sig ut i det ständiga novembermörkret som råder just nu, får väl fylla den med nödgodis eller nått. Filmburkar är inte några problem att hitta, det svåra är att hitta någon som kan framkalla filmen som kommer i den!
hoppas bara inte du pendlar med den där skogslampan. den bländar högst påtagligt, särskilt när den är så lågt monterad. om man har den högre upp kan man åtminstone vinkla ned den. på köpet slipper man i så fall skuggan av framhjulet.

Senast ändrad:

L.and

Medlem
kais01 sa:
L.and sa:

hoppas bara inte du pendlar med den där skogslampan. den bländar högst påtagligt, särskilt när den är så lågt monterad. om man har den högre upp kan man åtminstone vinkla ned den. på köpet slipper man i så fall skuggan av framhjulet.
Jo, den går som pendlarlampa.
Kan hålla med om att den fungerade bättre lite högre monterad. däremot går den sällan på full styrka plus att jag generellt inte möter någon alls på min pendling. (skulle dessutom inte vilja köra i skogen med den, det är inte något supertryck i den direkt)

Med det sagt så har du ju helt klart en poäng, ska modifiera och flytta runt lite till för att skona de få cyklister jag möter.

L.and

Medlem
kais01 sa:
L.and sa:

Ok, fulmek 2.0 efter kloka råd avseende bländning.
Uppflyttat fäste och en gammal planteringskruka som fått sätta livet till. Plus gummisnodd för det estetiska. Gör ändå större skillnad än jag trodde.

Bilagor

Crocko

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
Fick inspiration av Niklas Skog på budget cykeldator, så skred till verket😁

1st utbytt smartphon med valfri kartapp
14cm kardborreband m tejp
1m oring snöre
2st bitar vajerhölje
En snutt kardborre till säkerhetsbältes stängningen under överröret
Måste man ha en sån där Kardbong ram för att det skall funka? Ursäkts Gbg humorn

mikipedia_

Aktiv medlem
Crocko sa:
mikipedia_ sa:
Fick inspiration av Niklas Skog på budget cykeldator, så skred till verket😁

1st utbytt smartphon med valfri kartapp
14cm kardborreband m tejp
1m oring snöre
2st bitar vajerhölje
En snutt kardborre till säkerhetsbältes stängningen under överröret
Måste man ha en sån där Kardbong ram för att det skall funka? Ursäkts Gbg humorn
Nä ska funka med allt👍

kais01

Aktiv medlem
L.and sa:
kais01 sa:
L.and sa:

Uppflyttat fäste och en gammal planteringskruka som fått sätta livet till. Plus gummisnodd för det estetiska. Gör ändå större skillnad än jag trodde.
tjusigt. om du gör samma med en ölburk reflekteras ljuset och fyller upp närfältet litegrann:)

L.and

Medlem
kais01 sa:
L.and sa:
kais01 sa:
L.and sa:

tjusigt. om du gör samma med en ölburk reflekteras ljuset och fyller upp närfältet litegrann:)
Hmm, det skulle ju dessutom göra fulmeks-känslan komplett, så jag tar det helt klart under övervägande!

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Inte cykelrelaterat, men fult ändå... Superförkylda snart tvååringen vaknade och var helt otröstlig, enda som till slut funkade för att lugna henne var mobil med babblarna. Blev tråkigt att hålla telefonen efter ett tag så jag gick och tillverkade ett sängställ av en selfiestick, en träkloss, ett Ikea-plastlock och lite skruv.
FD3C3533-0E81-4669-842E-1350BC706F98.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer