Dagens fulmek-tråden

-****-

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Inspirerad av andra i denna tråd fulmekade jag till ett lampfäste på hjälmen.
Har inte hunnit testa den skarpt ännu, men har redan fundering på "lampfäste 2.0".
Skulle vilja få till lite mer stadga på slangen, Kanske skära upp den och stoppa i en bit till enligt principen "slang-i-slang".
Fult var bara förnamnet. Får återkomma med rapport efter testkörning.
Visa bilaga 452840
Slang med stadga kallas rör.

svebilius

Medlem
Dagens fulmek-tråden
Jepp, verkar funka bra, trotts att jag inte brydde mig om att få det perfekt. Kände inte till detta knepet, det är ju bra om man kan fixa till nav som man inte kan hitta delar till längre (eller om reservdelen finns, men kostar som ett helt hjul...).
Finns ju annars ofta hos en LBS (Lokal bra-att-ha-samlare)

Vad hade du för att slipa/polera med?

ttfh

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Biltemas smärgelduk som jag snurrade runt en skruv för att ha nåt att trycka med. Prövade först med 150 men tyckte det gick för långsamt så jag gick ner till 50.

Makten

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Problem 1: Vid lämplig vinkel är kablarna ivägen för styrlampans ljuskägla.
Problem 2: Alla köpelösningar för 35 mm styre kostar multum och/eller är bara marginellt högre.
Lösning: Två skruvtorn avsedda att hålla isär kretskort samt en styrrörsdistans.

s1.jpg s2.jpg s3.jpg

Distansen var såklart 0,5 mm större än klackarna på hållaren, så jag fick fila lite och fylla i med tuschpenna. Sen när allt var åtdraget drällde jag på kapillärverkande cyanoakrylat i fogen. Borde hålla, och nu sitter lampan på vettig höjd. (y)

Classe75

Medlem
Dagens fulmek-tråden
Problem 1: Vid lämplig vinkel är kablarna ivägen för styrlampans ljuskägla.
Problem 2: Alla köpelösningar för 35 mm styre kostar multum och/eller är bara marginellt högre.
Lösning: Två skruvtorn avsedda att hålla isär kretskort samt en styrrörsdistans.

Visa bilaga 453867 Visa bilaga 453868 Visa bilaga 453869

Distansen var såklart 0,5 mm större än klackarna på hållaren, så jag fick fila lite och fylla i med tuschpenna. Sen när allt var åtdraget drällde jag på kapillärverkande cyanoakrylat i fogen. Borde hålla, och nu sitter lampan på vettig höjd. (y)
Fel tråd. Vill nog hävda att det ska klassas som finmek. Var inte så rädd för Jantelagen 😃

DarthVidar

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Jag hade problem med frigång mellan framskärmen och dubbdäcket som bara gick att lösa genom åverkan på antingen framgaffel eller skärm...

Fram med hålborr, rasp och fil så var det fixat! Det hade ju blivit bättre om skärmarna varit tillräckligt breda men detta är funkis!

Ursäkta kassa bilder!

E34CE347-539F-4079-8A16-4761E606FC47.jpeg
FD457072-2A54-46D8-BCE3-EED0148EE591.jpeg
4F2F768A-5482-45CE-97D0-39A60DD48526.jpeg
BF791550-3F2B-4A0E-8079-C91E8C68E0F3.jpeg

123456789

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden

L.and

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden

weldion

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden

DarthVidar

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Men man vill ju framförallt se mer av cykeln! Ser inte dumt ut!
Jag får väl ta ock knäppa några bilder och lägga upp i "visa din Cannondale"-tråden. Jag vill redan nu varna för mitt okonventionella val av styre samt att den sannolikt bryter mot en herrans massa stilregler och allmänt god smak.

L.and

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Jag får väl ta ock knäppa några bilder och lägga upp i "visa din Cannondale"-tråden. Jag vill redan nu varna för mitt okonventionella val av styre samt att den sannolikt bryter mot en herrans massa stilregler och allmänt god smak.
Det låter ju som ett kaninhål jag är väl bekant med. Senaste fyndet i den kategorin är ett styre som egentligen hör till en yamaha dt...

DarthVidar

Aktiv medlem
Dagens fulmek-tråden
Så, nu har du lite bilder i "Visa din cannondale"-tråden! För övrigt tror jag att set är dags att du hostar upp lite bilder, bygget som inkluderar ett "Yamaha dt"-styre vill jag ju se!

Det låter ju som ett kaninhål jag är väl bekant med. Senaste fyndet i den kategorin är ett styre som egentligen hör till en yamaha dt...

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer